onvolkomen stuitligging

Discussie in 'De bevalling' gestart door CindyCM, 7 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CindyCM

CindyCM Actief lid

21 mei 2010
    112
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ons kindje heeft bij elke echo tot nu toe in onvolkomen stuitligging gelegen. Ik weet dat hij nog even tijd heeft om te draaien, maar wordt er toch aardig zenuwachtig van....... Vorige week hadden we een groeiecho en hij was nog niet gedraaid. Ik hoop natuurlijk dat hij vanzelf nog draait, maar zo niet, dan vind ik het wel lastig om beslissingen te maken. Wel of niet in het ziekenhuis proberen te draaien en wel of geen keizersnee. De baby laten draaien lijkt me heel eng en niet goed voor de baby. Als je op internet kijkt, zie je ook allemaal enge foto's van beentjes die niet goed staan....

Volgende week moeten we weer op controle, dan maar even goed navragen. Heeft iemand hier ervaring mee?

2. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    onze eerste lag ook altijd in stuit.

Uiteindelijk is ze ook met een natuurlijke stuitbevalling geboren.
    Wij hebben er bewust voor gekozen niet te laten draaien. Vooral omdat we er geen goed gevoel bij hebben. Maar das een persoonlijke keuze.
    Wat ik wel heb geprobeerd is moxa, maar daar was ik eigenlijk iets te laat mee begonnen (36weken)
    Meer kun je lezen op www.stuitlig.nl . Ik had wel het idee dat het wat deed.

Wat ik je als advies kan geven:
    laat je goed voorlichten en maak dan de keuze die bij jullie past.
    Bij ons was dat niet draaien en wel stuitbevalling. Die is overigens heel goed gegaan.

iig suc6 met je keuze en nog een fijne zwangerschap.

3. muizz

muizz Actief lid

4 jan 2010
    447
    0
    0
    NULL
    NULL
    ons kindje ligt ook al vanaf 23 weken in stuit.
    bij mij draaien ze het kindje niet omdat de placenta tegen de buikwand ligt en anders hadden we het niet gedaan, we hebben er geen goed gevoel bij..
    ook een stuitbevalling ga ik niet proberen, heb er ook geen goed gevoel bij en ken negatieve verhalen uit mijn omgeving..
    dus als kleintje zich niet draaid kiezen wij voor een geplande keizersnede.
    dinsdag heb ik weer controle in het ziekenhuis en is hij/zij niet gedraaid dan word ik doorgestuurt naar het ziekenhuis

4. CindyCM

CindyCM Actief lid

21 mei 2010
    112
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook de placenta tegen de buikwand. Maandag de 15e moet ik weer naar het ziekenhuis. Dan maar eens even vragen hoe het allemaal zit. Bedankt!!

5. Beeps

Beeps Bekend lid

15 dec 2009
    848
    0
    0
    Den Haag
    ik heb geen ervaring, maar heb tot afgelopen vrijdag met hetzelfde vraagstuk gelopen.

ik had besloten geen draaipoging te doen, te zwaar voor de baby en kans op terugdraaien.

en ik had besloten voor een keizersnede te gaan, liever risico voor mij, dan voor de baby tijdens een stuitbevalling.

God zij dank ligt hij inmiddels goed en is ie te dik om nog terug te draaien!

heel veel sterkte met je keuze, en hopelijk draait ie nog!

6. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Zijn er nog mensen met positieve verhalen over een stuitbevalling.

Onze eerste lag in stuit, we hebben toen voor een stuitbevalling gekozen en dat is allemaal heel goed en snel verlopen. Zei toen dat ik er bij een volgende als het nodig was zo weer voor zou kiezen.

Ben nu opnieuw zwanger en hoewel ik nog wel even moet en de kleine dus nog zat kan draaien ga ik er een beetje vanuit dat dit weer een stuitligger wordt. Een draaipoging gaan we niet doen.
    Nu was is pas wat op internet aan het zoeken en toen leek het wel of zo'n 70-80% voor een keizersnee kiest. Daarbij kwam ik allerlei negatieve verhalen over stuitbevallingen tegen, zuurstof tekort, verlamd armpje etc. Begin me nu dus af te vragen of we de vorige keer soms erg veel risico hebben genomen.

Daarom zou ik graag wat meer positieve verhalen over een stuitbevalling horen.

7. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    Onze zoon lag vanaf 27 weken in een onvolkomen stuit.
    Draaipoging leverde niets op. "Er zit geen millimeter beweging in," zei de gyn.

Ik mocht het natuurlijk proberen maar zag dit niet zitten en koos voor een ks onder het mom van 'ik kan wel wat hebben, maar die kleine nog niet!'
    De ks is uitgevoerd op de uitgerekende datum. Het herstel vond ik de eerste drie weken behoorlijk pittig, maar na 6 weken liep ik alweer de 20 minuten naar het ziekenhuis en terug.

Je moet doen waar JIJ een goed gevoel bij hebt. Ik verkrampte alleen al bij de gedachte aan een stuitbevalling en dat werkt natuurlijk alleen maar tegen.

8. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hier ook een onvolkomen stuit vanaf ong. week 24/26 en een placenta aan de voorwand en dus wel een draaipoging (die overigens helemaal niet gevaarlijk is voor een baby! Zo zie je maar hoe belangrijk voorlichting is door een gyn of vk). Helaas pijnlijk en niet gelukt en ik heb gekozen voor een ks omdat onze beeb naar alle waarschijnlijkheid zo lag omdat mijn bekken te smal is.

Ik wilde per se een natuurlijke bevalling omdat het herstel lichamelijk en mentaal daarvan gewoon beter is dan een ks, maar helaas mocht het niet zo zijn.

Ik zou altijd moxa en een versie proberen, die angst van mensen is ongegrond, de site stuitlig.nl is inderdaad een hele goeie. Daar lees je alles over moxa en een versie.

Overigens heeft mijn buurvrouw een stuitbevalling gedaan zonder enig probleem onder begeleiding van een gyn met ervaring. Dus dat kan idd best. Wel belangrijk te laten checken of je bekken dat aankan

Veel succes!

9. selma

selma Bekend lid

21 nov 2006
    601
    0
    0
    Babyfluisteraar en spiritueel coach
    Hoi,

onze dochter lag ook in onvolkomen stuit en we hebben bewust niet laten draaien en gekozen voor een natuurlijke bevalling. Ook heeft de gyn gekeken naar mijn eerdere bevalling, deze verliep ok probleemloos en mijn bekken is breed genoeg, al met al reden genoeg om te kiezen voor een natuurlijke bevalling! Fiona woog 2660 gram en was 45 cm lang.

Na 5 uur weeen en In 5 minuten persen was ze er, een prachtige bevalling gehad, ondanks inleiden en Hellp syndroom.

10. s1986

s1986 Niet meer actief

Hier ligt de kleine ook in stuit. Met 35 weken moet ik pas weer naar de gyn. Warom doen ze geen draaipoging als je placenta voor ligt? Dat heb ik namelijk ook. Aan een stuitbevalling beginnen we hier niet!

11. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Dat doen ze wel (had ik nl. ook) maar de kans op succes is kleiner

12. muizz

muizz Actief lid

4 jan 2010
    447
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik wilde geen draaipoging, maar mijn gyn vertelde dat ze het ook niet deden in mijn situatie met de placenta aan de buikwand.
    weet niet als het er mee te maken heeft maar ik heb resusnegatief bloed..
    ben net nog gebeld door het ziekenhuis dat ik voor de geplande keizersnede nogmaals bloed moet laten prikken minimaal 2 dgn voor de sectio, het was een heel ingewilkeld verhaal, maar ze willen er zeker van zijn dat ze voor mij bloed klaar hebben liggen mocht het nodig zijn.

13. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Muizz jouw resusnegatief bloed zorgt ervoor dat een draaipoging geen optie is en is idd vrij uniek dus minder voorradig. Stond bij mij in de folder over de versie tenminste.

Spannend hoor je ks: heel veel succes en geluk straks!

14. misa

misa Niet meer actief

Wat vervelend dat je kleine in stuit ligt. Persoonlijk zou ik niet voor draaien gaan, want ik denk dat er een reden is waarom de kleine niet andersom ligt. Ik zou waarschijnlijk ook voor ks gaan, omdat ik te veel risico's zie bij een natuurlijke stuitbevalling. Maar dat is mijn gevoel. Zo moet jij helemaal je eigen gevoel volgen. Succes!

15. megamom

megamom Actief lid

26 mei 2010
    360
    0
    0
    onderwijs
    Zuid-Holland
    M´n dochter lag ook in een onvolkomen stuit en na een succesvolle draaipoging is ze via de natuurlijke weg geboren. Het draaien is inderdaad niet gevaarlijk voor de baby, al zou je dat niet zeggen als je zag hoe ze aan het sjorren was...Natuurlijk is iedereen vrij om zelf te kiezen of je wel of niet de poging waagt.
    Voor ons wogen de risico´s en nadelen van een ks danwel stuitbevalling zwaarder. Nu ligt plurk nummer 2 óók (vooralsnog) in stuit (het dwarsliggen hebben ze van papa ;)) Zou weer voor een draaipoging gaan en als dat niet lukt, toch een ks. Je hoort zo vaak dat een stuitbevalling toch in een ks resulteert....maar we wachten af. Kindje heeft nog wel even de tijd om zelf te draaien.

16. megamom

megamom Actief lid

26 mei 2010
    360
    0
    0
    onderwijs
    Zuid-Holland
    Had overigens niet gedacht dat er toch een hoop vrouwen geen draaipoging willen. Mag natuurlijk ;)

17. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik kan nooit het verhaal meer uit m'n hoofd krijgen van het kindje dat is overleden in de buik na een onsuccesvolle draaipoging.
    Was van een aanstaande mama hier op zwangerschapspagina. Dat verhaal heeft zo'n indruk op mij gemaakt, dat ik altijd een nare bijsmaak heb gehouden van draaipogingen.

Onze kleine lag bij de 20 weken echo in stuit, maar daar valt nog zo weinig over te zeggen. Maar mocht ze nou in stuit blijven... neh, geen draaipoging voor mij.

18. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ja ik weet wie je bedoelt. Dat was in 2006. Kom even niet meer op haar naam, was het petje? Dat was toen voor mij ook de reden niet te laten draaien. er zal wel een reden voor zijn dat ze in stuit lag.
    Nu mijn zoon is ook met ks gekomen en die wa sniet ingedaald. De ks was meer mijn keuze dan die van de gyn maar achteraf zei de gyn goed dat je daarvoor hebt gekozen.

19. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Volgens mij wel, en heette haar overleden zoontje Kylian?
    Als ik me goed herinner was door de draaipoging er een knik in de navelstreng gekomen.. brrrr :(

Nu snap ik wel dat dit weer een doemscenario is hoor, en misschien overlijden er meer kindjes aan een stuitbevalling dan aan een draaipoging (geen idee!), maar ik kan dat gewoon niet meer van me afzetten.

Deel Deze Pagina