wie ook zo flinke peuter? of is mijn peuter niet flink?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door citta, 10 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    hoi

Mijn peuter van 2,9jaar oud weeg 22 kilo en is 94 cm lang
    is ze nou flink of niet?
    en wat ken ik er aan doen om haar eetgedrag minder te maken
    dat ze toch wat afvalt
    ze krijg 1 snoepje per dag meer niet
    en ja verder eet ze ook echt van alles
    er zit geen rem op
    het eet gedrag heeft ze van de vader
    en het flinke van mijn hellaas

het is net een kliko eet van alles vind alles lekker

we eten 6 dagen in de week een prakkie
    en 1x in de week patat

wat doe ik verkeert??

grtz

2. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    owja zoals drinken waar zit minder suiker in ?
    wat ken ik het beste geven

ze krijg nu al 2 weken optimel drink nul suiker en vet
    als ze naar de peuterspeelzaal gaat nu nog maar 1x in de week krijg ze een pakje whiky mee
    nu hoorde ik dat daar veel suiker in zit
    welk pakje drinken ken ik het beste dan geven voor naar school
    volgend jaar moet ze 4 dagen naar de peuterspeelzaal dus dan zou ze 4x per week whiky krijgen

3. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    om heel eerlijk te zeggen vind ik dat wel flink ja. ik heb een zoon van 94 cm en die weegt 13 kilo. nu is hij wel licht. mijn zoon van 110 weegt 17 kilo. dus best flink.

Speelt ze veel buiten? Ik heb vrienden met een zoontje die ook wat flink is en die is net naar dietist en fysio geweest. t enige wat ze hem konden adviseren was veel buiten spelen. en spelen en niet snoepen. maar 1 keer avond eten. hij at vrij veel brood dat moest wel wat naar beneden.

misschien naar een dietist voor tips? keer bloedprikken om te kijken of er niks met de stofwisseling mis is.

snap dat je je zorgen maakt. maar t lijkt me dat je dan even bij proffesionals moet vragen wat je kan veranderen. en of t nodig is.

4. adi

adi Niet meer actief

Wow, ik vind het ook flink.

Ik denk dat dietiste een goed idee is voor jullie. Om naar eet- en drinkpatroon te kijken.

Wat drinken betreft: waarom niet gewoon water en thee?
    En geef geen 0% optimel, daar zitten zeer slechte zoetstoffen in, dat is echt niet goed voor een klein kind.
    Moet ze sap meenemen naar psz? Krijgen ze daar geen bekertje drinken? Je kunt ook een klein pakje melk geven.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Kan je eens een gemiddeld dagmenuutje hier neerzetten? Plus drinken en tussendoortjes.

Te dik daar durf ik geen uitspraak over te doen. Is ze altijd al lang en zwaar geweest? Volgt ze haar eigen lijntje op de curves? Op welke lijn zit ze?

Wat een kind op die leeftijd moet eten vind je op de site van het voedingscentrum.

6. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ons zoontje is 2 jaar en 8 maanden. Hij is 82 cm en 11 kg. We hebben hem geadopteerd uit China. Daar zijn sowieso de mensen kleiner en fijner, maar hij heeft nog (dindag gaat het gebeuren) een open lipje, open kaakje en open gehemelte, al gaat eten en drinken gewoon goed.

Hij eet smorgens 2 boterhammen ZONDER korst dus er blijft weinig over hoor. Met een volle tuitbeker magere melk . (hij kan nog niet uit een bekertje drinken door de schisis)

Dan om een uur of 10: mandarijntjes, een appeltje geraspt, een banaan. Gewoon fruit wat ik in huis heb.

Om 1200 weer 2 boterhammen zonder korst, waarvan hij de helft niet eens opeet. Plus lauwe thee zonder suiker of zoetstof, water vindt hij ook lekker.

Om 1500 danoontje. Met thee.

Rond 1730 de warme maaltijd waarvan hij ms 2 happen eet. Verders niet, doet nog pijn in zijn mond de kruiden, dus hoop dat hij na de operatie lekker kan mee-eten.

1900 de papfles. Sja, het mag gewoon van het CB en het kinderziekenhuis. Dat gaan we afbouwen zodra hij normaal avond eten weg kan krijgen.

Tussen deze dingen door snoept hij af en toe een rijstwafel, maar ik moet zeggen ,dat is zelden. Hij vraagt niet om eten.

Ik heb geen snoep in huis. Dat wil ik niet. Ik heb overgewicht en wil dat bij hem voorkomen.

Drinken lust hij geen roosvice of ik moet het zo mengen dat het bijna water is. Thee lust hij graag en magere melk is favoriet.

Als we ergens gaan spelen en hij krijgt snoep aangeboden, mag hij dat van mij ook gewoon opeten hoor, ik heb het alleen zelf niet in huis.

7. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Pakje sap misschien? Pakje halfvolle of magere melk? Of een beker roosvice dun gemengd, thee, die is dan natuurlijk al wel koud eer ze mag drinken, geen idee of dat een optie is hoor. Beker gepureerd fruit, sla je 2 vliegen in 1 klap, doe ik ook wel eens als mijn zoontje geen zin heeft in zijn fruit, drinkt hij het zo op ;).

Ik las mijn verhaal terug boven deze reactie, maar mijn zoontje is ook een buitenkind, ik ben hele dagen aan het fietsen met hem, buiten spelen, wandelen enz enz. Het is geen binnenkind en dan verbrand je ook meer.

Je schrijft dat ze vanalles eet en zonder rem. Is het een optie om meer rauwkost of groente aan te bieden? Mijn zoontje hoeft het niet op zijn bord maar door de dag door eet hij een stukje komkommer, tomaat, ed op. Dat vult ook weer de maag.

Je zou even moeten kijken naar wat een kind op deze leeftijd mag eten (laat ze je op het CB anders een richtlijn geven) en bekijk wat je dochtertje binnenkrijgt op een dag door. Schrijf het eens op.

Dan kan je gaan kijken wat evt anders kan.

Weet je, zelf heb ik ook overgewicht en ik vind het zo moeilijk en worstel er al heel mijn leven mee. Dat gun ik mijn kind(eren) niet.

Je bent al een heel eind op weg, je bent je er bewust van dat ze te zwaar is en dat er iets mag veranderen aan het eet/beweegpatroon.

Sucses , komt goed!

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

@ukoldaatje: klinkt alsof je kindje wel volle zuivel kan gebruiken! Die vetten hebben ze echt nodig voor de groei en hun hersenontwikkeling.

Je moet niet bang zijn voor overgewicht bij je kind. Kinderen met overgewicht dat is deels genetisch bepaald. Verder ligt dat aan een ongezond eetpatroon. Als jij je kindje gewoon normaal te eten geeft, hoef je je geen zorgen te maken over overgewicht. Kinderen moeten normaal kunnen opgroeien zonder angsten voor dik zijn of door te lijnen.;)

9. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

tja als ik het hier bekijk vind ik het ook flink!
    Maar goed, mijn broertje was vroeger zo dik, die kon alleen overalls aan ivm zijn dikke buik, hij is nu totaal niet dik meer.
    Ik daarin tegen, ben bijgevoerd en bij de kinderarts gelopen omdat ik zo mager was. Tja daar zie je nu niks meer van terug :)

10. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik vind het ook een behoorlijk gewicht.

Je zegt dat er geen rem op zit met het eten, maar jij bent toch de rem voor je kindje? Als je kindje geen grenzen kent, dan moet jij ze bepalen, ook al zal dat weerstand geven. Als je kindje nu geen rem leert op eten, dan zal die er later ook last van krijgen.

Drinken: lightprodukten, en water/thee etc. Maar persoonlijk denk ik niet dat het aan het drinken ligt.

11. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Ik vind het ook vrij zwaar, maar dat zal het consultatiebureau je ook wel eens gezegd hebben denk ik. Lijkt me sterk dat ze niets zeggen hierover...
    Mijn dochter van 3,5 is 94cm en weegt 14 kilo en mijn zoon van 2 is 88cm en weegt 13,5 kg...

Constant grazen is niet goed voor een kindje ( steeds maar knagen en hapjes etc ) wat een ander al zegt jij bent zelf de rem. # hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes is gewoon goed.
    Probeer meer fruit te geven ipv koekjes enz.
    Overigens optimel voor een kind van 2,5 is volgens mij ongezond door de zoetstoffen. Een beker mee met roosvicee is toch ook goed?

Misschien kun je het broodbeleg nog wat veranderen? bedoel wie weet eet je kindje wel 6 boterhammen per dag met volvette kaas of leverpastei :)

maar kinderdieetiste is misschien ook wel een optie

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Als ik het vergelijk met J. vindt ik je dochter wel flink...J. is 2,5 en 95cm en 15kg.

Als ze zelf geen rem heeft, zou ik die rem voor haar zijn. Dus dat jij beslist dat ze 's ochtends max. 2 boterhammen mag of welke grens je ook wilt stellen. Qua drinken: water, thee, melk, diksap, soms wat sap (eventueel aanlengen met water). Lightproducten (en ook optimel) geef ik niet, daar zitten veel zoetstoffen in en ik geloof niet dat dat echt goed is...het is ook niet nodig, er is genoeg met minder suiker.

En inderdaad lekker veel bewegen. Eventueel ook peutergym of peuterdans ofzo?

En als het zelf niet lukt, dan zou ik inderdaad eens advies vragen bij een (kinder)dietiste. Die kan veel beter samen met jou kijken wat ze nu krijgt en wat je er aan zou kunnen veranderen.

13. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Je zegt dat je kind geen rem heeft qua eten, maar jij moet die rem aangeven!!

Jij moet zeggen na 2 sneetjes brood 's morgens" het is genoeg"

En geef ipv een koek bijvoorbeeld een banaan of een appeltje, en eet donkerbruin volkoren brood en idd geen sap waar veel suiker inzit, maar leer bijv water te drinken met een klein scheutje suikervrije ranja. Maar het belangrijkste is dat jij de rem bepaald

Ik zou sowieso langs de huisarts gaan en een doorverwijzing vragen voor de diëtiste. Wat zegt het CB ervan?

14. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    tja de mijne is flinker. Owen is nu 20 maanden en weegt 17 kilo en is 92 cm

Moet zeggen dat ik Owen echt in de gaten moet houden. Hij zoekt echt eten. Alles moet achter slot en grendel. ook het drinken. Er zit totaal geen rem op bij hem.
    Hij jat zelfs eten van ons als we niet kijken. Samen aan een tafel eten met hem is onmogelijk :(

15. adi

adi Niet meer actief

Mamzie hebben jullie gekeken waar dat gedrag vandaan komt en of je het kunt sturen? Waarom zoekt hij steeds eten? Heeft ie werkelijk steeds honger? Dan mist ie wellicht iets van voedingstoffen oid. Kind van 2 is namelijk geen emotieeter.
    Ik zou het gredrag eens bespreken met bijv een dietist.

Ts: ik ben ook benieuwd wat zij zoal op een dag eet. Anders is adviseren ook lastig, wij weten ook niet hoe jij naar (gezonde) voeding kijkt. Wat versta jij zelf onder gezond eten en drinken, en wat onder snoep?

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

je hebt zo een pb :)

17. Bri

Bri Niet meer actief

#17 Bri, 11 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 nov 2011
    Dochterlief hier eet ook graag en veel, maar toch eet ze niet de hele dag door, al zou ze dat best willen. Er ligt namelijk niks binnen handbereik. Dus alles wat ze eet, krijgt ze van een groot mens.
    Haar lengte en gewicht zijn mooi in balans met elkaar (84 cm, 12 kilo). Zoonlief zit qua leeftijd dichter bij jouw kindje (3,5 jaar, 1meter, 16 kilo) maar dat is nooit zo'n mega-eter geweest. Dochter herken ik helemaal in 'daar zit geen rem op'.

Ik snap dus eigenlijk niet zo goed hoe een zo klein kind, al zo zwaar kan zijn. Of er is iets niet in orde (stofwisseling?), of hij krijgt te veel tussendoortjes, of 'het prakkie' is niet zo gezond. Want stil zitten doen ze toch niet, op die leeftijd? Is hij ineens omhoog gegaan met gewicht, of zat hij daarmee altijd al op de
    bovenste lijn?

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jullie gaat, maar je ziet het wel eens: papa en mama eten op verschillende tijden (en snacken op verschillende tijden). Kind ziet een van de ouders eten, en snoept met allebei wat mee, naast de eigen maaltijden. In dat geval vind ik het niet zo raar dat een kind ongezonde eetgewoontes aanleert. Mijn tip in dat geval is: eet met z'n allen, of eet niet (zelf kun je dan nog wat snoepen als je kind op bed ligt).

Met wat meer informatie over het eetpatroon over de hele dag (wanneer, hoeveel, wat, welke situatie) kunnen we misschien wat meer advies geven. maar eigenlijk denk ik dat je beter af bent om eens naar een dietist te gaan, die weet als het goed is nog beter waar hij/zij over praat.

18. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Owen is waarschijnlijk autistisch. Het eten is een obsessie voor hem. Hoogstwaarschijnlijk komt daar zijn overgewicht vandaan.
    We zijn aangemeld bij een speciaal autistenteam. Maar helaas lange wachtlijst.
    Ik hoop van hun handvaten te kunnen krijgen hoe het eten in de perken te houden.

Moet wel eerlijk bekennen dat wij er ook een handje in hebben hoor.
    De oudste is natuurlijk van begin af aan te mager en te klein. Heeft nu zelfs 3 maal daags drinkvoeding. Hem moeten we echt stimuleren om te eten en wat vaker wat tussendoortjes geven. Maar die zijn zo veel mogelijk gezond. De oudste eet dat natuurlijk niet altijd op en verstopt het vaak, waarop de jongste het dan weer vind.

Als Owen niks te eten vind dan eet hij niet eetbare dingen ( papier, plastic, hout ) Je moet hem dus heel erg in de gaten houden. Vaak loopt ie rond met een speen en dat helpt heel erg. Zo eet ie minder vaak dingen op.

Voor de rest eet ie zo gezond mogelijk. Dat hebben we wel geleerd van de dieetiste van de oudste. Want ookal is Erik te klein toch moeten we geen ongezonde dingen geven. Dus dat zat er bij ons al snel in. En hebben we vanaf begin ook zo gedaan bij Owen.
    Dus Owen krijgt zo veel mogelijk gezonde dingen te eten. Een wortel om op te knabbelen, een rijstewafel, fruit. Smiddags 2 boterhammen, smorgens 1, savonds gewoon warm eten en geen toetje want hij krijgt nog melk voor het slapen gaan. Dat is deel van zn ritueel en heeft ie echt nodig.

19. supermummy

supermummy Niet meer actief

Zou helpen als je eens neer zou zetten wat ze op een dag te eten krijgt.

Een paar goeie tips en adviezen bij een dietist is natuurlijk nooit verkeerd.

Als ze niet te veel krijgt (en ook niet te weinig!) en goeie producten met daarbij voldoende beweging kan je voor de rest ook niet veel doen. Kan ook dat ze gewoon wat flinker is.

20. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou sowieso geen optimel geven, daar zit misschien geen suiker in en minder vet, maar wel zoetstoffen en dat is niet heel goed voor kleine kinderen. Waarom niet gewoon melk of karnemelk?

Ipv een pakje wikky kun je ook een leuke drinkfles met sportdop kopen (bijv bij xenos) en dan aanmaaklimonade meegeven. Dan kun je zelf de zoetheid een beetje binnen de perken houden. Je zou dan ook half appelsap half water kunnen doen. Kant en klaar heb je van roosvicee bepaalde sappen met minder suiker (maar ook geen zoetstoffen), maar dat kun je dus heel makkelijk zelf maken door half sap/half water te geven.

Verder denk ik dat een bezoekje aan een dietist niet verkeerd zou zijn. Dan kun je met haar het eetpatroon van je dochter doornemen en kun je er achter komen waar het nou aan ligt.

Deel Deze Pagina