Peuterkamer: je kind erin betrekken of verrassen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Marjannn, 26 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marjannn

Marjannn Bekend lid

31 dec 2008
    500
    0
    0
    (Sport)masseur
    Wij willen binnenkort de babykamer van onze dochter van 2,5 jaar omtoveren tot peuterkamer. Nu zou ik mijn dochter daar het allerliefst mee willen verrassen. We zouden haar wel vertellen dat ze een nieuw kamertje krijgt. Ze zou een weekje op een andere kamer kunnen slapen en na die week krijgt ze haar nieuwe kamertje te zien. Ik ben zo benieuwd om dan haar koppie te zien. Maar is zoiets verstandig voor een peuter? Zou ze er moeite mee kunnen hebben dat haar oude vertrouwde kamertje dan ineens weg is? Als we haar erbij betrekken, gaat het natuurlijk veel geleidelijker voor haar. Maar dat vind ik lang niet zo leuk. Ik moet zeggen, ze heeft totaal geen slaapproblemen, slaapt ook overal, dus wat dat betreft is ze niet gehecht aan een vaste slaapplek, maar ik zou graag jullie mening hierover willen weten. Misschien iemand met ervaring hierin?

2. miepje

miepje Actief lid

24 okt 2010
    380
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou haar er wel bij betrekken. Dan kan ze er alvast aan wennen dat ze een nieuwe kamer krijgt. Mijn dochtertje Ging ook met 2,5 jaar over en ze keek net zo blij, verrast en stoer toen ze voor het eerst op haar nieuwe kamer mocht slapen, dan als ze de kamer voor het eerst had gezien.
    Ben bang dat als het een complete verrassing is, ze het gevoel krijgt dat haar vertrouwde kamertje is "afgepakt", omdat ze nog te klein is om het te begrijpen. Volgens mij is het allemaal best ingrijpend voor die kleintjes!

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ben ik langzaam wat bezig met haar nieuwe kamertje en af en toe kijkt ze ook even om het hoekje. Nu is er voor haar nog niet zoveel aan, aangezien ik behang eraf heb gehaald en de andere muren aan het sauzen ben.
    Maar heb haar wel verteld dat het haar nieuwe kamertje wordt en het straks voor haar leuker wordt, wil ik haar er steeds meer bij betrekken.
    Haar kamertje wordt dan voor de baby.

4. Maia

Maia Niet meer actief

Wij betrekken haar er in. De muren zijn geverfd en we wachten nog op 1 muurtje die behangen gaat worden. Maar intussen hebben we het bed wel alvast opgezet en daar gaat ze ook echt af en toe in liggen maar slapen doen we nog niet hoor. Dat soort dingen.

5. Marjannn

Marjannn Bekend lid

31 dec 2008
    500
    0
    0
    (Sport)masseur
    Bedankt voor jullie reacties. Hoe langer ik eorver nadenk, hoe beter het me inderdaad lijkt haar er wel in betrekken.

6. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Wij hebben het niet gedaan, eigenlijk helemaal niet over nagedacht...
    Het ging wel goed, hij was helemaal verbaasd en superblij met zijn "Cars"kamer (hij is echt helemaal gek van Cars), vond dat koppie echt superleuk om te zien.
    Ons mannetje is wel erg gemakkelijk hoor, dat kan nog meewegen in je beslissing...

7. Marjannn

Marjannn Bekend lid

31 dec 2008
    500
    0
    0
    (Sport)masseur
    Aha. Ook iemand die het dus niet heeft gedaan, en het ging goed! Leuk om jouw ervaring hiermee te lezen, sweetamber.

8. DvS

DvS Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.012
    0
    36
    Noord-Brabant!
    Ik zou ook betrekken. Kan een hele overgang zijn voor zo'n kleintje. Wij hebben het ook gedaan. Ligt denk ik ook een beetje aan het karakter van je kind. Mijn zoontje was als klein baby'tje al heel gevoelig voor veranderingen dus vandaar dat we dat zo hebben gedaan.

9. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Ze mag toch wel meehelpen met het uitzoeken van een behangetje ofzo? Het gaat er toch om wa zij leuk vind??

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik zou mijn kinderen hier mee niet hoeven te verassen (vooral mijn oudste niet) Vooral zulke grote veranderingen verlopen hier het geleidelijks met een langere voorbereiding.

Zo moest onze oudste ook van slaapkamer wisselen toen zus eraan kwam. Hij heeft opa zelf geholpen met het aftimmeren van zijn slaapkamer (op zolder), samen met papa vliegtuigplaten uitgezocht op internet en genoten toen ze een gat in het dak maakten voor "zijn" dakraam.

Onze dochter vond het geweldig om mee te gaan naar de winkel en na de voorselectie door papa en mama uit 3 verschillende gordijnen haar "eigen" gordijnen te mogen kiezen.
    En maar goed ook want mama had al een gezellige roze meidenkamer voor ogen maar onze dochter wilde blauw.

11. Marjannn

Marjannn Bekend lid

31 dec 2008
    500
    0
    0
    (Sport)masseur
    Ik wil mijn dochter inderdaad wel laten meebeslissen over bepaalde dingetjes (na een voorselectie, haha), zij mag absoluut zelf ook dingen uitkiezen. Maar het ging mij dus om het resultaat, ik zou het leuk vinden als ze alles in 1 keer te zien zou krijgen. Maar we zien wel even wat we doen. Ik verwacht bij haar eigenlijk geen problemen, maar 't is wel een grote overgang en dan ook nog eens van ledikant naar peuterbedje.

Deel Deze Pagina