hoe duimen afleren

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mariska1976, 1 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Beste mama's mijn oudste is bijna 7 jaar oud en ik vind dat het duimen van haar afgelopen moet zijn.
    Haar jongere zusje wilde net als zij geen speen,maar duimt of zuigt niet op vingers,op haar hand.(die doet dus niets)

spul erop smeren zoals met nagels bijten helpt niet.Ik heb het zelf ondervonden.Ik ben zelf gestopt toen ik 11 was.waarschijnlijk omdat ik een jeugdtrauma heb opgelopen ben ik langer doorgegaan met duimen.

mijn dochter heeft ADHD.
    We hebben haar geprobeerd (toen ze net 6 jaar oud was)met een stikker systeem van het duimen af te halen.Om te beginnen als ze 30 min niet duimt,mag ze een stikker plakken.Bij 10 stikkers mag ze uitkiezen wat ze die dag eet.Een beetje het systeem bij het zindelijk worden.
    HElaas is het hier een enorme fail.

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mijn dochtertje is met net 4 jaar gestopt. De tandarts had gezegd dat haar tanden wel erg scheef gingen staan, vooral naar voren. Elke keer als ze viel brak er daarom ook een stukje van haar tanden.
    Nou, we hebben ook wekenlang pleisters geplakt, dingen met een vies smaakje op haar vinger, weet ik veel wat, hielp allemaal voor geen meter. Ze had ook de meest originele verklaringen waarom ze zat te duimen (sorry, mijn duim is in mijn mond in slaap gevallen en hij snurkt zo hard dat hij het niet hoort als ik zeg dat hij er uit moet komen), was gewoon wel grappig. Wel vaak verteld waarom ze moest stoppen met duimen en toen zag ze opeens zelf het licht en stopte ermee. Alleen 's avonds viel ze nog wel in slaap met haar duimpje, maar daar is ze dit jaar ook uit zichzelf mee gestopt. Ze zei het laatst en inderdaad, ik had haar al lang niet meer met haar duim in bed zien liggen. Hopelijk dat bij jouw kind ook het kwartje valt, geloof dat we haar destijds nog wel een cadeautje ofzo hebben gegeven, vond het wel knap van haar.

3. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ik zou me er niet druk om maken, het stopt vanzelf wel.

4. knap

knap Niet meer actief

Dit. Weet dat het niet leuk is voor ouders. (als ik mijn ouders moet geloven maar hoe meer ze zich er mee bemoeide hoe langer het heeft geduurd dat ik gestopt ben met duimen). Ik zelf was pas 15 jaar toen ik stopte met duimen. De reden was ik had wormen mijn moeder zij dat komt van het duimen tja toen geloofde ik dat nog haha. En zo ben ik gestopt met duimen.

Laat er nog even weet nog dat het z.n rust gaf als kind dat duimen lekker in mijn wereldje enz.

5. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    En waarom is het niet leuk voor ouders? mijn ouders hebben er nooit een probleem van gemaakt. En kk doet het ook: jammer dan gaat vanzelf wel over.

En beugels??? Nee hoor. Mijn moeder deed het vroeger ook en die heeft een mooi strak gebit en wij ook niets aan de hand.
    Man nooit geduimd en die heeft 3 jaar een beugel gehad.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb heel lang geduimd (20+ uiteindelijk, voordat ik echt helemaal 100% gestopt was) en heb een aardig scheve mond hieraan overgehouden. Mijn gehemelte is een beetje scheefgegroeid, precies in de richting van mijn rechterduim en de tanden kunnen er dus niet echt recht in staan. De duim zelf ziet er ook niet echt lekker uit, de huid en nagel zijn blijvend aangetast. Het is allemaal niet dramatisch (het zal iemand die er niet van weet misschien niet eens opvallen), maar gewoon net jammer.

Ik ben als ouder erg blij dat mijn kinderen allebei niet zijn gaan duimen, ik weet hoe moeilijk het kan zijn om ermee op te houden.
    Om heel eerlijk te zijn geloof ik niet dat je een kind het echt kunt afleren.

7. knap

knap Niet meer actief

Om het af te leren is het niet leuk haha denk dat je mijn berichtje niet goed snapte!;)

Mijn ouders hebben ook van alles geprobeerd zonder resultaat.

Vandaar ik ook zeg laat het gaan ooit komt er een tijd dat een kind er wel mee stopt. Daar moet je dan aan toe zijn.

Tot 15 jaar geduimd en een super strak gebit geen beugel nodig.
    Mijn zoon heeft nooit geduimd en zijn tanden staan schots en scheef plus een overbeet.

8. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Aan de andere kant heeft het ook een +punt:

Je hoefde er nooit uit 's nachts om met je slaapdronken hoofd een speen te zoeken. ;)
    En speen vergeten deed je ook niet.

9. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ik zal wel dom zijn, maar snap dan nog deze zin niet: Weet dat het niet leuk is voor ouders.

10. knap

knap Niet meer actief

Om het af te laten leren..... :cool: je hebt je zelf er mee als ouder.

Vandaar het niet leuk was. Voor hun ik trok me er toch niks van aan.;)

En echt zo erg vond mijn moeder het niet hoor.

Buiten het duimen deed ik met de andere hand pluizen met een japon van mijn moeder die ze kregen had als kraamcadeau en voor mij is stukken heeft geknipt haha.

11. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Dank U ;) Ik heb zoiets het kind komt er vanzelf wel mee.

Kk is ook al gaan minderen. Dat wilde kk zelf, maar 's avonds in bed wilt kk om in slaap te vallen echt nog die duim. Oke mag van mij.

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wanneer duimt ze, echt de hele dag door? Of alleen als ze moe is of slaapt?
    Bij Thijmen merk ik dat het langzaam minder wordt, hij duimt nu alleen nog als hij gaat slapen bijvoorbeeld.

13. knap

knap Niet meer actief

Ach mijn dochter drinkt nog steeds graag uit haar flesje om in slaap te kunnen vallen. Ik maak me er niet te druk om.

De een heeft een speen de ander de fles de ander de tiet de ander de duim de ander een knuffel allemaal hebben we wel wat. Ander frummelt aan zijn of haar denken laken ect ect.

Ooit leer je het van zelf wel af. Jaren nagel gebeten ook van zelf over gegaan.

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ben ik niet helemaal met je eens, ik met gestopt met duimen op mijn 17e omdat ik me schaamde voor mijn vriend. Onze dochter duimt ook veel, de tandarts heeft aangegeven dat ze het moet minderen omdat haar tanden naar voren staan en ze door de kracht een flinke overbite heeft gekregen. Hij gaf aan dat als ze nu zou minderen, een beugel misschien niet nodig is later.

Je kan je er dan niet druk om maken en wachten tot ze een vriendje krijgt net als ik, maar dan loopt ze inmiddels wel met een beugel.

15. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ja en is een beugel een ramp? Nee ik heb ook een beugel gehad, maar niet door het duimen dat was voor iets anders.

Waarschijnlijk was jij er dus gewoon niet eerder aan toe te stoppen.

Nee ik kan me er echt niet druk om maken.

16. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    De vraag is waarom je het af wilt leren.. Duimt ze zo dat haar kaak/gebit vervormt? Tja dan zou ik het idd afleren en uitleggen waarom.

Zelf heb ik 13 jaar lang geduimd en geen beugel nodig gehad. Ik stopte op een dag vanzelf, toen ik met school op kamp ging. Toen kon het echt niet meer vond ik en was het zo over ook.

17. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ja idd als je een vergroeiing krijgt vind ik het ook anders, dan kan je het idd uitleggen en helpen stoppen.

18. Bri

Bri Niet meer actief

Alleen tegen de tijd dat je een vergroeiing echt opmerkt, kan het wel eens een beetje te laat zijn, of niet?
    Het lijkt mij dat het dan niet meer goedkomt als je er dán ineens mee laat stoppen... (verondersteld dat het je uberhaupt lukt om je kind ermee te laten stoppen.)

19. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Nee hoor de tandarts houdt het ook in de gaten meestal.

20. Bri

Bri Niet meer actief

Da's waarschijnlijk wel waar.
    Onze tandarts kon zien aan de mond van onze oudste dat hij vaak door zijn mond ademt ipv door zijn neus... daar schijn je ook een lichte vervorming van te kunnen krijgen.

Deel Deze Pagina