Hoi dames, Een vraag die ik al een tijdje wil stellen: wanneer hebben jullie besloten om over te stappen naar Dusseldorf, Gent, Antwerpen, etc? En wat was daar de reden voor? En hoe zit dat met vergoeding van je zorgverzekering? Krijg je die (deels) of moet je de behandelingen zelf betalen in het buitenland? En zo ja, hebben jullie een indicatie van de kosten? Wij staan op de wachtlijst voor IVF in een Nederlands ziekenhuis, en ik heb wel vertrouwen in het ziekenhuis.. maar ik heb wel al gemerkt dat je hier heel erg mondig moet zijn als je het gevoel hebt dat het niet goed gaat of als je een andere weg in wil. Ik heb waarschijnlijk verklevingen, en ik lees wel eens een verhaal dat Belgie daar juist heel goed mee om kan gaan. Dankjewel!
Wij zijn er gelukkig nog niet aan toe, maar als onze cryo's op zijn dan gaan we naar Düsseldorf. Omdat het onze tweede poging is wordt deze vergoed, maar wel maximaal 100% van het nederlandse tarief. Ik weet niet of er verzekeringen zijn die het volledige bedrag in het buitenland vergoeden. De reden dat wij overstappen is dat ik hier in Nederland me nog steeds niet helemaal op mijn plaats voel. Het zijn aardige mensen maar ze werken echt volledig op automatische piloot, ze volgen gewoon keurig het boekje en wijken daar niet vanaf, ze zien stellen die vruchtbaarheidsproblemen hebben als 1 grote groep heb ik het idee, terwijl er zoveel verschillende redenen zijn. En bovenal denk ik: waarom is het hier nog geen enkele keer gelukt? Nog nooit overtijd, nog nooit een positieve test, alsof er gewoon helemaal niets gebeurt. En naast ons jaar zelf proberen en 10 keer OI, 4x IUI en na deze IVF behandeling met hopelijk toch wel minstens 4 TP's van goede embryo's zou het gewoon een keer raak moeten zijn geweest. En indien niet, dan zitten we hopelijk in het buitenland meer op onze plek. Waar ze verder kijken dan hun standaard protocollen. Waar ze andere onderzoeken doen en waar ze de embryo's langer volgen dan de standaard 3 dagen voor ze de vriezer in gaan. Waar ze hopelijk écht naar ons kijken, naar onze problemen en echt gaan meedenken. Ik wilde de echo's graag in Nederland laten doen, zodat ik niet voor elke follikelmeting van 5 minuten 2,5 uur enkele reis moet rijden. Dit is mogelijk bij bijvoorbeeld het Nij Barrehus. Maar mijn verzekering accepteert dat niet, die wil dat de echo's etc allemaal plaatsvinden in het ziekenhuis waar de IVF behandeling ook plaatsvindt. Of ze in hun recht staan om dat te eisen weet ik niet, maar dat ga ik nu nog niet uitzoeken, we hebben nog meerdere cryo's en pas als dat mislukt is ga ik me er echt in verdiepen En als ze dat echt eisen en mogen eisen dan gaan we gewoon naar een verzekering die wel samenwerkingen van ziekenhuizen accepteert.
Ik heb nog 1 cryo over maar zit eraan te denken naar België te gaan. Deze week ga ik zoveel mogelijk informatie opzoeken hierover. Wij hebben nog 1 ivf tegoed maar heb nog geen enkel goed resultaat in Nederland gehad. Ik sta op het punt van instorten dus wil alles proberen...
Dankjewel voor je uitgebreide verhaal Catmommy! Daar heb ik zeker wat aan. Zou dat eigenlijk samen kunnen hangen, je PCOS en mislukkende IVFs? Ohh Chantal, ook een dikke knuffel van mij! Ik las laatst, geloof ik hier, een topic over 'succesverhalen bij TFF'. Ik meen me iets te kunnen herinneren over calcium dat ergens in Belgie werd toegediend bij de bevruchting... en ik hoorde ook laatst, dat je het heus niet bij 3 IVF's hoeft te houden; er duiken zelfs cijfers op dat 80% alsnog zwanger is na 8 (!!!) IVFs!! Maargoed, dan moet je daar wel zin in hebben, pff... MAar, ik begrijp je wanhoop absoluut. Wat is een septum trouwens? Hoe hadden ze die poliepen ontdekt?
Ik hoor meer verhalen over Gent. Ik ben nog niet zo bekend met Düsseldorf. Voordat ik ( lees wij ) overhaaste beslissingen ga nemen laat ik mij wel even voorlichten en maak hierna een keuze. Heb jij al wat informatie over deze twee en de verschillen? In Nederland ( Zwolle ) zijn ze al gauw bang voor een overstimulatie. Ze verhogen dan ook liever niet de aantal eenheden die ik spuit. Nu heb ik twee keer een punctie gehad met ieder 9 eicellen. Hiervan zijn er 3 goede terug geplaatst maar bleven ze niet zitten. De andere 3 waren niet van goede kwaliteit. Daar ben ik ook niet zwanger van geworden. Als ik vraag of er niet meer mogelijkheden zijn zegt men dat ik moet bidden/hopen... Wat heb ik daar nu aan? Ze hadden belooft bij poging 3 Assisted Hatching te doen. Nu lees ik dat je hiervoor moet worden uitgeloot en je niet eens te horen krijgt of jij dit krijgt bij de bevruchting.
Een septum is een tussenschot in de baarmoeder. Mijn baarmoerder bestond hierdoor uit twee ruimtes. Inmiddels is het (zo goed als kon) weggehaald. De poliepen zagen ze in het vorige ziekenhuis niet tijdens de echo's. Toen ik in Meppel kwam wonen en ook daar verder wilde zagen deze artsen het gelijk op de echo. Ik ben hier dan ook eerst aan geopereerd. En dat van die ivf's... In Nederland krijg je er maximaal 3 vergoed. Ik was niet van plan al mijn spaargeld uit te geven aan jarenlang ellende, wanhoop, verdriet ect... Je weer namelijk niet of dat het waard was. Wij stoppen na deze poging...
Pff jeetje wat een verhaal meis. Ik snap dat je er helemaal doorheen zit! Mooie site heb je gemaakt, zat net even te kijken want zag 'm in je onderschriftje staan. Ik hoorde van iemand dat Assisted Hatching inderdaad nog niet echt serieus wordt toegepast in Nederland, maar in Belgie of Dusseldorf weer wel. Dus wat dat betreft, zou ik zeker overstappen als ik jou was!! Sterkte! xx
Wij zijn net begonnen aan onze poging in Düsseldorf. De eerste poging hebben we in NL gedaan en ik was niet geheel ontevreden. Ik raak vervroegd in de overgang en heb daardoor weinig eitjes en ze zijn van mindere kwaliteit. De eerste poging hadden we 4 eitjes, alle 4 bevrucht, 2 goed doorgedeeld. Verse tp zwanger maar miskraam, cryo tp niet zwanger. Wij gaan naar Düsseldorf omdat ik daar meer hormonen krijg (dubbele hoeveelheid en 2 verschillende hormonen) en een mildere remmer. Ik wil gewoon weten of dit iets oplevert. En ik wil vooral niet achteraf denken: wat als ik naar het buitenland was gegaan... Dus we gaan de komende poging alles uit de kast trekken en hopelijk met een mooi resultaat. Heel veel succes en sterkte allemaal, het is zo'n ontzettend k-traject en het wordt met de week zwaarder....
PNO vergoedt (vanuit een aanvullende verzekering) 200% van het Nederlands tarief (en in DD is alles daar wel mee gedekt) en zelfs een 4e poging! Wel iets om rekening mee te houden; bij behandeling in het buitenland, moet je vooraf toestemming vragen. Da's echt een formaliteit, ik ken niemand waarbij het verzoek is afgewezen. Scholtes moet dan opschrijven wat het behandelplan is (hij heeft daar uiteraard ontzettend veel ervaring mee en heeft zo'n briefje binnen no time opgesteld) en je moet een verwijsbrief van een Nederlandse arts doorsturen (mag ook gewoon je huisarts zijn, hoeft absoluut geen reden op te staan voor de overstap naar het buitenland).
Wij zijn naar Gent gegaan omdat mijn man een spataderoperatie kreeg en men in NL een half jaar wilde wachten of het zaad verbeterde. We wilden dat half jaar gebruiken voor een second opinie en in Gent bleek dat hij na 3 maanden al verder mocht. Ook deden ze aanvullende bloedonderzoeken die ze in NL niet gedaan hebben en keken ze naar de morfologie bij het zaad, terwijl ze in NL alleen de zaadjes geteld hebben. We hadden toen geen vertrouwen meer in NL en des te meer in Gent, dus zijn we overgestapt. Ook omdat al gauw bleek dat het IVF/ICSI zou worden en we wilden deze pogingen zo goed mogelijk benutten. Mijn verzekering deed best lastig, maar mijn man was bij een andere maatschappij en dat bleek daar een soort 'golden ticket' te zijn, dus ik wist meteen bij wie ik moest zijn (CZ). Toen ben ik overgestapt en nu wordt alles vergoed. Ik zie nooit een rekening en als ik er al eens eentje zie dan declareer ik 'm bij CZ en krijg ik het gewoon terug. CZ heeft een contract met UZ Gent dus verder geen gedoe gelukkig.