3 weken 2 bazen. Consequenties belasting?

Discussie in 'De lounge' gestart door Veraenroy, 20 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.019
    0
    0
    Mijn mannetje heeft een nieuwe baan.
    Per 7 december gaat hij daar als het goed is beginnen. Maar bij zijn oude baas maakt hij 4 dec de laatste en vanaf 7 december krijgt hij zijn resterende verlofdagen als vakantie dit zijn 3 weken. Dus vanaf 7 december heeft hij 3 weken dubbel salaris.
    Nu is mijn vraag heeft dit conseqenties voor de belasting als hij dubbel salaris heeft?
    Als dit wel zo is is het misschien verstandig om 3 weken later bij zijn nieuwe baas te starten. (hij kan dit nog aangeven)

Wie weet dit?
    X Vera

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ja, je ontvangt geen heffingskorting voor 1 van de 2. Althans, dat was zo toen ik als student 2 baantjes had. Ik kreeg toen wel na het jaar het grootste gedeelte terug, maar dat was vooral doordat ik als student niet veel verdiende volgens mij.

Dat kan overigens erg veel geld schelen. Maar je hebt 2 salarissen, dus hij ontvangt sowieso meer dan met 1 salaris.

3. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Qua consequenties ligt het ook aan of je in een hogere belastingschaal komt door die 3 weken. Als je net op de grens zit met het oude salaris dan kan dit betekenen dat je nu in een hogere schaal komt. In dat geval is het misschien verstandig om wat later te beginnen bij de nieuwe baas.

Verder weinig consequenties. Mijn vriend heeft 2 jaar geleden 1,5 maand laten uitbetalen bij zijn ene baas terwijl hij al bij de ander aan het werk was. We hebben volgens mij ook niks met heffingskorting geregeld toen, maar je zou even naar de belastingtelefoon kunnen bellen voor wat advies, of bij een accountant informeren.

4. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    De loonheffingskorting kan maar bij één baas worden ingehouden, waardoor je dus bij de tweede baan relatief gezien meer belasting betaald.

Kan hij niet alvast bij zijn nieuwe baas gaan werken in ruil voor extra vakantiedagen?

5. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.019
    0
    0
    Dit begrijp ik niet helemaal.

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik zou gewoon de 3 weken vakantie/verlof opnemen en later bij mijn nieuwe werkgever beginnen... Even afkicken van de vorige baan en mentaal voorbereiden op de nieuwe baan...

Je kunt kijken of je man die 3 weken niet voor 4 dec op kan nemen, zodat hij èn vrij is, èn toch 7 dec kan beginnen.

7. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

Bedoelt ze mee, dat hij gaat werken zonder geld te verdienen. Maar in plaats van het geld ermee verdienen dus vakantie dagen ervoor krijgt. En dat zal ik inderdaad ook doen.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je kunt evt ook bij 1 van de twee vragen om voor de maand december de heffingskorting niet toe te passen. Dat moet je nl altijd doen als je twee bazen tegelijkertijd hebt. Je laat de loonheffingskorting WEL toepassen waar je het meeste verdient. Daar waar je minder krijgt wordt de loonheffingskorting NIET toegepast.

Helaas liepen we daar vorig jaar tegenaan. Partner werkt, maar krijgt ook nog deel WAO uitkering. Bij beide werd de korting toegepast... met als gevolg dat we over geheel 2008 iets van 1200 euro moeten nabetalen. Moet er wel bijzeggen dat deze fout dus over geheel 2008 is gelopen en niet maar over 3 weken.

9. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik zou ook alvast gaan werken in ruil voor die dagen.

10. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.019
    0
    0
    Werken voor dagen gaat helaas niet, ivm vakantiebonnen bij z'n nieuwe baas. Maar ik denk idd dat we de heffingskorting niet gaan toepassen bij zijn oude baas voor die 3 weken. Dat zou ons 53 euro schelen.

Gr Vera

Deel Deze Pagina