Hoi allemaal! Ik heb een vraag voor mensen die verstand hebben van contracten op het werk en de regelgeving op dat gebied. Mijn werkgever heeft mij een nieuw contract aangeboden, maar ik twijfel over de eventuele gevolgen voor mijn situatie als ik het aanbod accepteer. Ik wil er geen al te lang verhaal van maken, dus hier even de feiten op een rij: - mei 2014 ben ik in dienst getreden met een contract voor 6 maanden en voor 32 uur in de week (contract nr. 1) - mijn eerste contract liep af in november 2014. Omdat ik 32 uur werken toch wel erg veel vond icm een kleine (en ook 3 weken volledig in de ziektewet heb gezeten omdat ik overspannen was) heb ik gevraagd of ik een contract kon krijgen voor 24 uur per week. We hebben toen afgesproken een contract voor 3 maanden af te sluiten voor 24 uur in de week, om te kijken hoe dat van beide kanten bevalt (contract nr. 2) -per 1 januari zijn de teams opnieuw ingedeeld waardoor ik nu een andere leidinggevende heb. Mijn huidige leidinggevende staat helemaal niet te springen om een werknemer die 'maar' 24 uur in de week werkt, te meer omdat er in mijn huidige team al één iemand is die dat ook doet. Nu loopt mijn tweede contract morgen af en heb ik afgelopen week een aanbod gekregen voor een derde contract. Dit is een contract voor de duur van 6 maanden voor 24 uur in de week. In dit contract staat echter ook het volgende: "Werkgever heeft de wens geuit dat de werknemer 32 uur in de week gaat werken. In het kader hiervan zullen werkgever en werknemer eind maart 2015 een proefperiode afstemmen waarin de werknemer 32 uur gaat werken" Met andere woorden: wij gaan eind maart om de tafel zitten om te kijken welke periode ik weer 32 uur ga werken om te kijken hoe dat bevalt. Het liefst blijf ik 24 uur werken (dat weten ze ook), maar ik begrijp hun standpunt ook wel, dus sta best open voor zo'n proefperiode. Mijn vraag is alleen: wat zijn de mogelijke valkuilen van een dergelijke constructie? Is het niet zo dat als ik die proefperiode in ga mijn contract aangepast moet worden? Krijg ik dan een vast contract (vast moet volgens mij, want het is dan mijn vierde contract) voor 32 uur in de week? En als dat zo is, wat gebeurt er dan als 32 uur helemaal niet blijkt te bevallen? Dan zit ik ineens 'vast' aan een contract voor 32 uur.. Ik heb in het verleden vervelende ervaringen gehad met contracten (bij mijn vorige werkgever) en heb een beetje het idee dat werkgevers er over het algemeen weinig problemen mee hebben om hun werknemers er 'in te luizen' als het gaat om dit soort dingen. Hoeft in dit geval natuurlijk niet zo te zijn, maar wil er graag zo zeker mogelijk zijn van mijn zaak
Je hebt in je tweede contract afgesproken dat je tijdelijk minder uur gaat werken, volgens mij staat je werkgever in zijn recht je weer naar je volledige uren terug te zetten. En ik denk dat als je niet akkoord gaat, hij je na je derde contract ontslaat.
Tja als je dit contract niet accepteert is de kans denk ik groot dat je helemaal geen contract meer krijgt aangezien je nu een tijdelijk contract hebt. Waarschijnlijk zullen ze zeggen 'het is dit of niets'. Ik zou ermee akkoord gaan en zien hoe het loopt. Mocht je na die tijd een vast contract voor 32 uur krijgen, dan kun je tzt om een verlaging van je uren vragen, dat mag niet geweigerd worden tenzij de werkgever kan aantonen dat het werk in gevaar komt.
Oja, als je tijdelijke contract aangepast wordt qua uren dan wordt het niet ineens vanzelfsprekend een vast contract.
Ik vraag me af of je werknemer niet bang is dat je ouderschapsverlof op gaat nemen in mei en dat je dan alsnog 24 uur gaat werken. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat wel kan eigenlijk omdat je er toen minder dan een jaar werkte
Bedankt voor jullie reactie! @Naomi Het tweede contract is gewoon een contract voor 3 maanden geweest voor 24 uur in de week. Het is dus niet zo dat we tijdens mijn eerste contract hebben afgesproken dat dat contract tijdelijk aangepast zou worden qua uren. Dus volgens mij kunnen ze mij dan niet zomaar terugzetten.. @Mammietammie dus als je een vast contract hebt en je wilt minder uur gaan werken dan moeten ze dat dus accepteren? Of begrijp ik het verkeerd? Even voor de duidelijkheid: ik twijfel niet om dit contract te accepteren hoor. Ik heb het erg naar mijn zin en als het betekent dat ze mij niet meer willen hebben als ik geen 32 uur wil werken, dan zal ik echt wel overwegen om het te doen. Alleen blijf ik liever 24 uur werken en wil ik dus eigenlijk voorkomen dat ik tijdens die 'proefperiode' ongewild ineens een contract heb voor 32 uur in de week.. Dan is het immers geen proefperiode meer maar gewoon een contract.
Nu je het zegt zou dat wel een beweegreden kunnen zijn van hen dat ze graag willen dat ik 32 uur ga werken... Maargoed, wat hun beweegreden ook moge zijn.. ik wil gewoon graag weten of ik mezelf niet mogelijk in de vingers snijd door hiermee akkoord te gaan.. De zinsnede over die proefperiode vind ik een beetje onduidelijk en ik wil die eigelijk verder afgebakend hebben maar weet niet zo goed hoe.
volgens mij mogen ze geen nieuwe proeftijd af spreken, je doet deze functie en werkzaamheden al alleen nu andere uren
Hoe lang gaat de proefperiode duren? En wat als het jou niet bevalt na die periode van 32 uur? Je kunt toch vragen of ze dat uit je contract halen. Anders informeer je even bij het juridisch loket.