Nana, ik ben gisteren aan de hand van jou berichtje gaan nadenken. Wat wil ik nu eigenlijk? Ik heb besloten om volgende week (heb ik vakantie) naar de huisarts te gaan en een verwijzing te vragen. Ook denk ik aan het vragen voor een verwijzing naar een diëtist. Ik ben sinds ik aan de medicijnen zit erg aangekomen. De medicijnen die ik heb regelen de serotonine opname in de hersenen. Nu heb ik gelezen dat de serotonine ook van invloed is op je lijf voor het "vragen" naar koolhydraten. En als ik kijk naar hoeveel koolhydraten naar binnen werk is dit om te schrikken. Ik ben geen snoeper, maar dus wel een koolhydraten junk haha. Ik heb een test op internet gedaan en daar komt dus ook uit dat ik een koolhydraten verslaving heb. Nu ben ik dus te zwaar ook en zal waarschijnlijk moeten afvallen van de gyn....... Dit alles maakt dus dat ik veel aan mezelf wil gaan doen. Aan de ene kant pak ik het met beide handen aan. Aan de andere kant is het misschien wat veel van het goede, de mmm in, diëtist en een psycholoog. Wat denk jij Nana? Kan jij mij een advies geven? Lampionnen optocht was leuk. Ik heb er geen moeite mee met al die kids. Ik geniet er eigenlijk wel van. Het zijn dan niet mijn eigen kids maar doe er wel leuke dingen mee. En ik ken die kids ook al een aantal jaar dus dat scheelt natuurlijk ook. Ik heb wel een jaloezie naar mensen met een baby of mensen die zwanger zijn. Ik snap je dubbele gevoelens nana. Aan de ene kant komt er hopelijk meer duidelijkheid aan de andere kant is het ook weer moeilijk wat er uit gaat komen. Nou ik duim voor je! @Leentje, toen de uitslag van manlief zijn zaad bedroevend was hebben we er geen seconde over na hoeven denken om de mmm in te gaan. Als de uitslag wel goed was geweest hadden we wellicht ook nog even gewacht. Maar doordat de kans op een spontane zwangerschap erg klein is en we het wel heel graag willen was het voor ons eigenlijk vanzelfsprekend dat we de mmm in gaan. Voor ons duurt het nog even voor het 24 mei is, aan de andere kant zijn we de eerste wachtmaand al voorbij. Gaat er nog iemand bevrijdingsdag vieren? Ik wel, woon in de stad der bevrijding dus het is altijd groot feest hier.
Veel herkenning! Heb je dit filmpje wel eens gezien..? Het doet me altijd ook wel weer beseffen dat het voor buitenstaanders ook erg moeilijk is om "goed" te reageren.. ik heb gewoon niet altijd behoefte aan dezelfde reactie. En bovendien reageert iedereen anders en dat maakt het zelfs wel eens moeilijk om als mmm-meisje op een ander mmm-meisje te reageren.. want niet iedereen is zo open er over als ik ben.. (en dat is iets waar ik zelf nogal eens aan voorbij loop )!
Ik wil je alvast heel veel sterkte wensen.. en al voelt het misschien niet zo ook die keiharde werkelijkheid is een stap vooruit. Maar ik hoop natuurlijk dat er nog wel opties zijn voor jullie!!
Wachtbank is terrible. Zeker sinds dit weekend.. pff.. teveel kinderen, teveel bewust geen alcohol gedronken (don't get me wrong, ik ben geen alcoholiste, maar om een of andere reden wilde ik zelfs niet 1 wijntje voor de gezelligheid..), terwijl alleen mijn pijnlijke borsten een aanwijzing voor zwangerschap zouden kunnen zijn. Aargh!! Hier weinig twijfel van mijn kant, manlief was wel een beetje van het uitstellen, maar ik heb manlief gewoon meegesleurd naar HA en daarna ook meteen afspraak gemaakt. Toen manlief doorkreeg dat we toen nog 7 weken moesten wachten was hij toch wel blij dat ik meteen gebeld had.. en niet die ronde nog had afgewacht (zat toen net na eisprong).
Ik ben natuurlijk geen Nana en ook geen psycholoog, maar ik denk wel dat je sterk in je schoenen moet staan en goed in je vel moet zitten (voor zover dat kan met een onvervulde diepgewortelde kinderwens!) als je de MMM in gaat. En dan heb ik het niet eens zozeer over de eerste onderzoeken, maar als je echt een ICSI traject in zou gaan.. Maar gezien de wachtlijsten in sommige ziekenhuizen voor bijvoorbeeld ICSI, zou ik wel naar de eerste afspraak met de gyn gaan. En ondertussen aan de slag gaan met jezelf. Sterkte meid!! Mag ik vragen hoeveel je te zwaar bent? Wellicht gaan we elkaar tegenkomen. Ik heb jaren in W.ageningen gewoond (studie) en dit jaar gaan we met een stel oud-studiegenoten weer ouderwets 5 mei vieren!
Zo, eindelijk weer een beetje bij.. (al besef ik dat ik nog een vraag van Nana moet beantwoorden)! Nu naar Pilates en dan vanavond mijn wekelijkse portie Bones, eens kijken of de romantiek die al weken in de lucht hangt nu eindelijk naar buiten komt
@ Djuuzie: Goed van je dat je om een doorverwijzing gaat. Naar mijn idee moet je niet teveel hooi op je vork nemen hoor meis, niet alles tegelijk willen. Maar Nana kan je daar vast wel goed in adviseren (wat fijn he, onze eigen psycholoog ) Hihi een koolhydraten junk...wat eet je dan zo graag? Hier in huis wonen 2 koekiemonsters, wij zijn echt verslaafd aan koekjes. Mooi dat jullie allebei overtuigd waren om de mm in te gaan. Ik wil het ook wel, maar om een of andere rede hoop ik nog steeds zo erg dat het uit zichzelf komt. @ Jessie: pff dat filmpje is behoorlijk emotioneel. En voor mij nog niet echt herkenbaar, maar wel dingen waar ik tegen op zie, zoals de verandering in je relatie, dat je sex leven even besproken wordt, nog meer teleurstellingen enz. Maar jij twijfelde dus ook niet om de mm in te gaan. Ik zie er zo vreselijk tegenop, want heb bij mijn zus gezien wat het met je kan doen en ben daar echt bang voor. Maareh...wanneer wil je gaan testen? Ik vind het wel spannend klinken hoor!
hey meissies, wat een mooie reacties/berichtjes lees ik....met complimentjes (direct en indirect), ontroerend filmpje (ik ga het zo even goed kijken), nieuwe stappen (djuuzie meid...).......ik zal ff als huispsycholoog reageren........nee, hoor, ik ben ''gewoon'' nana maar met een psychologisch brilletje; ik hoop niet dat jullie dat erg vinden.. @leentje; eerste werkdag weer gehad.....hopelijk met niet te veel gedoe?!.....Over MMM ingaan: nou, ik heb niet getwijfeld over de eerste ''diagnostische stappen'' omdat ik ook weet dat het voor mij helpt om duidelijkheid te hebben (''psychologisch, he!??!). Maar het is voor mij zeker nog niet een gegeven dat ik ook alle behandelingen wil die er zijn. Daar zijn mijn man en ik terughoudend in. @djuuzie: wat goed dat je jezelf serieus neemt en nadenkt over hoe je verder wilt met een aantal zaken!! Tja, wat is wijs?! Teveel hulp tegelijk lijkt mij inderdaad niet zo handig. De vraag ''dietist versus psycholoog'' is afhankelijk van waar je je op wilt focussen. Een psycholoog kan natuurlijk zowel op het eten als op de MMM-kant ingaan. Dat kan een dietist niet; die focust alleen op eten. En het hangt ook af van welke insteek je kiest: de dietist zal vooral de praktische, voedingskant belichten; de psycholoog de gedragsmatig-emotionele kant. Praktisch gezien kun je ook gewoon vrijblijvend bij beiden een intake doen en kijken wat ze kunnen bieden en wat het jou gaat kosten (energie, inspanning, geld...etc). Of een vorm van zelfhulp bedenken (mbv een boek) waarbij iemand je laag-frequent bij coacht. Het belangrijkste bij welke hulp dan ook: liever 1 klein doel nastreven dan 1 heel groot doel of 10 klein doelen. Je moet je ''succeskans'' maximaliseren. Iets heel anders: heb je overlegd met de psychiater of er ook alternatieve medicatie is waarbij gewichtstoename niet of minder speelt? Of een toevoeging van medicatie die de eetlust wat dempt?? Ik weet natuurlijk niet zo veel van medicatie(mogelijkheden) @jessie: interessant ''avondprogramma'' heb je ......dat filmpje ga ik zo kijken; ik begijp dus dat het wel emotioneel is om te zien. En vast erg herkenbaar ook...Die wachtbank is inderdaad funest; ik ben er nu van ''verlost'' hoe gek dat ook klinkt.......stiekem is er een soort irreele op een wonder.....Eeeuh....welke vraag had ik je gesteld die je nog moest beantwoorden?? 5 mei bevrijdingsdag; er valt bij ons wrsch niets te vieren want we zitten van 's ochtends half 11 tot 's middags half 4 in het ziekenhuis in Nijmegen voor intakegesprekken......ben benieuwd!! Pfff....ik ben daarna vast weer emo; dat is telkens zo bij zh.bezoekjes...Kreeg ik vandaag ook nog mijn moeder aan de lijn die wrsch. depressieve klachten heeft. Overbelast door mantelzorg en, hoe dubbel, onze situatie mbt de kinderwens heeft bij haar ook net de emmer doen overlopen.....zucht....
<nana in tranen>: jessie, meid, die video......ow, ik zit hier te brullen.......Ik vind het confronterend, herkenbaar, vertroostend....alles tegelijk........Ik ben blij dat je dit met mij/ons hebt gedeeld want het doet me toch goed om dit te zien. Die combi van muziek, beelden en zinnen......echt bedankt! hoe langer ik er over nadenk, hoe zekerder ik het weet: wij zijn onvruchtbaar. Er is nog een hele kleine kans, maar ik geloof er niet meer in. Een FSH-waarde van 26 bij mijn man is behoorlijk verontrustend; het lijf zegt: ''er is geen zaad dus ik maak meer hormonen aan''........................Sorry, ik weet dat ik nu erg stellig klink maar weet het is ook zelfbescherming om nog meer teleurstelling te moeten ervaren. had ik trouwens met jullie gedeeld dat ik via de site van stichting Freya een stel heb leren kennen (per mail) die zwanger zijn geraakt na TESE-ISCI (de enige behandelmogelijkheid waar wij misschien ook nog voor kunnen gaan). Bijzonder was ook nog dat ze christen zijn en net als wij, vanwege principiele redenen, niet voor donorzaad kiezen...Kortom, weer een nieuw lotgenootje maar dan wel eentje met positief ''afloop''....
Geen twijfel nee, maar er tegenop zien wel hoor.. ik vind het fijn om het af en toe een beetje luchtiger te maken door grapjes, bij de gyn of met manlief, maar ja, iedereen doet het op z'n eigen manier. Blijf vooral veel met elkaar praten, dat is sowieso belangrijk! Is niet meer nodig Vanochtend lage temp en meteen een veeg bruin op het toilet.. gedurende de dag al rood gespot, dus deze ronde is voorbij
Neeeeee Jessie! Wat ontzettend klote! Vind het rot voor je. Dikke knuffel lieverd! Nu weer verder met dezelfde medicatie? Mijn man en ik zijn trouwens ook wel van de humor, wij kunnen overal de flauwste grappen over maken die niemand dan snapt. En ook over deze situatie, maar niet altijd hoor (is ook niet gezond he). @ Nana: he wat vervelend voor je dat je het zo voelt. Kan de fsh-waarde schommelen of is dit het gewoon? Wel fijn dat je via internet een stel hebt leren kennen met dezelfde situatie en een verhaal met een goed eind. Denk dat je daar wel veel steun uit kan halen. Dan voel je je ook meer begrepen misschien. Ik ga heel hard duimen voor een positieve uitslag donderdag en ik ga die dag aan je denken.
@jessie: oh meid, weeeer die teleurstelling.........wat overheerst nu: je boosheid, verdriet of alles tegelijk?????? ......Ik kan je niet troosten maar ik voel met je mee..... @leentje: dank je voor je lieve woorden.....Die FSH waarde; goeie vraag maar volgens mij kan het neit schommelen. Je moet het zo zien: de hersenen snappen niet dat er geen zaad word gemaakt en gaan dus nog meer FSH produceren. (Zoals je zult begrijpen hebben mannen ook FSH). Dat zou natuurlijk niet nodig zijn als er wel zaad is maar bijv. door obstructie niet naar buiten komt.....zucht..........we hopen dat bevrijdingsdag ook echt bevrijdingsdag wordt!! andere meiden: hoe gaat het met jullie?????
Ach nee Jessie, wat is dat K**! Hele dikke knuffel meid! Op de rest reageer ik morgen. Drukke dag gehad en ben erg moe......tot morgen dinnetjes!
Jessie, wat een mooi emotioneel filmpje. Het zo waar wat je ziet, het hele verhaal klopt. Alleen hoop ik voor ons allemaal dat we niet kinderloos zullen blijven. Het is altijd moeilijk om te reageren. Ook al zit je zelf in de mmm. Maar ik merk dat ik juist wil dat mensen er normaal met me over praten. Ik hoef niet met zijden handschoentjes aangepakt te worden, that's life............... Ik snap best dat je dan je wijntje laat staan. Ikzelf doe het niet. Neem best 1 of 2 wijntjes. Anders kan je jezelf zoveel ontzeggen. Tot ik een positieve zwangerschapstest in handen heb eet en drink ik wat ik wil. Thanx voor je advies, ik denk dat ik eerst ga starten met mijn overgewicht. Ik ben ongeveer 15 kilo te zwaar. Ik heb er geen last van dus dat scheelt. Voor de mmm helemaal is opgestart duurt nog wel even. Aan de andere kant heb ik via mijn verzekering recht op 8 afspraken uit de basisverzekering en nog 8 uit mijn aanvullende verzekering. Ik weet niet de frequentie van de afspraken maar zou denk ik het hele jaar rond kunnen komen. Wat leuk dat je ook bevrijdingsdag komt vieren. En in Wageningen gewoond ook. Beviel het? Mag ik vragen waar je nu woont dan? Wij zullen wel op de markt zijn denk ik. Al moet ik zeggen dat ik het programma wat tegen vind vallen. Waar kan ik je aan herkennen? Een rode roos op je jasje haha. Kunnen we samen een wijntje drinken hihi.
Leentje, een koekiemonster haha! Nou ik kan niet echt zeggen waar het nu precies in zit. Maar ik weet wel dat ik 's morgens voor 11.00 al de hoeveelheid koolhydraten binnen heb die ik over de hele dag zou moeten eten. Ik ontbijt bv met brinta, tussendoor een banaan en goede morgen drinkontbijt. Ik heb de hele dag trek, kan ook niet slapen als ik trek heb. Na het eten zin in zoetigheid en ga zo maar door...... Wij maken ook veel grapjes over de situatie. Zo houden wij het luchtig en bespreekbaar. Hoe sta jij nu in je cyclus Leentje? Ik kom zo nog ff terug, op Nana reageren.......moet er ff vandoor!
Nana, onze huispsycholoog, thanx voor je advies! Ik vind het erg fijn dat je als nana reageert door een psychologisch brilletje. Is weer een kijk vanuit een andere invalshoek. Zoals ik net ook schreef ga ik denk ik eerst naar mijn gewicht kijken. Als ik te zwaar ben willen ze wellicht niet eens aan een medische behandeling beginnen omdat de kans van slagen bij overgewicht minder is. Ik verwacht dat ik met een aantal keer bij een diëtist wel klaar ben, dat ik zelf mijn eetpatroon als deze veranderd is vast kan houden. Dus dit zal naar mijn idee laag frequent coachen worden. Heb het bij de psychiater wel aangegeven, maar daar is weinig aan te doen. Alle medicatie tegen paniekaanvallen regelen je serotonine in je lichaam, waardoor er dus geen paniekaanvallen optreden. Nu ben ik er denk ik extra gevoelig voor mbt mijn eetlust. Medicijnen om eetlust te remmen zullen wellicht bestaan maar om zwanger te worden wil en mag ik natuurlijk zo min mogelijk medicijnen slikken. Als ik weet wat voor medisch traject we in gaan zal ik dan bekijken of en wanneer ik naar een psycholoog ga. Kan idd ook niet alles tegelijk. Morgen de grote dag voor jullie. Spannend hoor. De hele dag intakes is wel heftig. Het zal ook wel erg duidelijk worden voor jullie hoop ik. En ik duim voor je morgen. Ik hoop dat je door het sten dat je hebt leren kennen wel hoop hebt gekregen. Het is fijn om lotgenoten contact te hebben . En zeker een met een succesverhaal. Lieve Nana, ik gun jullie zo goed nieuws morgen!
@Nana, vraag over geloof en nadenken.. maar als je 'm alweer vergeten bent.. Tof dat je mensen hebt getroffen die in het zelfde schuitje zitten en die een verhaal met een positieve afloop kunnen delen! Ik denk aan jullie morgen! Knuffel! @Nana (vervolg), enorme huispsycholoog (trouwens een groot tekort aan hoorde ik op het nieuws vandaag).. ik was vooral verdrietig, maar door jouw berichtje besefte ik me dat ik dat vooral in boosheid op manlief aan het afreageren was.. dus maar niet geantwoord op je post van gisteravond en tegen 'm aan gekropen.. @Djuuzie, ik heb er van zomer '98 tot voorjaar '05 gewoond, met een half jaar Australië tussendoor.. Het langst heb ik gewoond in Cunera, het grote huis aan de markt naast de Immanuel Kapel. Nu woon ik in B.oerdonk.. een gat horend bij de gemeente V.eghel in N-Brabant. Ik weet nog niet waar wij gaan uit hangen, ik wil Ilse de Lange wel zien, voor de rest vooral gezellig bijkletsen denk ik! Maar samen wijntje lijkt me goed.. manlief is de komende weken de BOB
ben blij dat ik jullie mag ''helpen'' met mijn kennis/kunde maar onderschat jullie eigen power niet, he!??!?! In ieder van ons zit genoeg kracht en wijsheid alleen het komt er niet altijd uit....Over tekort aan psychologen: he he, ze hebben het door. Ik ben één van die gelukkigen die een opleidingsplaats kon bemachtigen (na 3 jaar wachten weliswaar). Het hele opleidingssysteem zit krom in elkaar... @jessie: nee nee nee, zo makkelijk kom je er niet van af......ik ben nu zeeeer nieuwsgierig geworden naar het antwoord op mijn vraag, dus kom maar op!!!!!!!!.........By the way: ik woon niet ver van je af. Ik woon in de Bommelerwaard!!! (Zaltbommel e.o.); net geen brabant meer.. Over je besluit om tegen man aan te ''schurken'' ondanks je boosheid: als je je rot voelt mag je dat erkennen maar wat je met je gevoel doet, dat is een uitdaging!! Volgens mij heb je dat goed toegepast... @djuuzie: ok, stap 1 is dus gewicht. Het komt over alsof je al een goed ''plan van aanpak'' hebt bedacht en de voorbereiding is het halve werk. Ter motivering zou je ook een aantal ''reminders'' kunnen opschrijven waarom je dit wilt doen. Op moeilijke momenten kun je die er dan even bijhalen. Motivatie is vaak het meest grote struikelblok bij het veranderen van gedrag of het bereiken van een doel op lange termijn...Maar gelukkig kun je daar dus wat aan doen! ok, ik laat jullie weten hoe 5-5 was.....even heel genant maar ik heb dus sinds maandag last van enorme winderigheid (bleeeeh) en darm-toestanden. Snap er niets van, maar ik hoop dus echt dat ik niet morgen in de bekende gyn-stoel lig en vervolgens......................................je snapt het wel....
@Jessie, ik kwamer ongeveer wonen toen jij weg ging. Had je een stamkroeg daar? Wij gingen altijd naar cafe flip. Nu heet het de docter. Daar zullen wij morgen ook wel staan denk ik. Als je nu denkt daar heb je weer zo'n zwangere muts kan ik er wel eens naast staan. Mijn vriendin is namelijk 32 weken zwanger. Wij willen Ilse de Lange ook graag zien. En waylen (of hoe schrijf ik het) ook wel. Denk dat we daarna thuis ff relaxen en een hapje eten. Dan 's avonds weer terug de stad in. Even naar de markt en later op de avond denk ik richting busstation. Achja we zien wel.......Ik proost in ieder geval op een positief bericht voor Nana morgen! @Nana, de grootste motivatie voor mij is zwanger worden! Nu is streng dieeten dan ook niet goed maar kan zeker kijken of ik mijn eetgewoontes kan veranderen. Ik denk dat ik idd wel een plan in mijn hoofd heb. Ik ga er voor! Ohjee winderigheid, tsja t is heel lastig. Kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten als je in de stoel licht.........Kan je ze wel letterlijk een poepie laten ruiken haha. Succes morgen! En hoor graag hoe het is gegaan!Knuffel!