hey djuuzie, fijn dat jij zo vol overtuiging bent. Ik twijfel dus meer dan jij blijkbaar. Misschien omdat ik ook nog niet weet hoe het is, zo'n ICSI behandeling. Jij bent al helaas ''expert'', zeg maar. en Gwen, hoe zit jij er in? tja, mijn twijfels zijn overigens gebaseerd op ook wel de realiteit dat kinderen niet gelukkig maken (blijkt zelfs uit onderzoek) en de offers die het kost. Volgens mij idealiseer je snel het hebben van kinderen als je ongewenst kinderloos bent. Tegelijkertijd zijn er ook wel hele mooie kanten aan het krijgen van kinderen. Maar ja, of dat nu altijd tegen alles opweegt??? Stiekem denk ik wel 's dat ouders het niet echt hardop durven uitspreken dat het misschien toch ook wel 's tegenvalt..Nou ja, allemaal gedachten van mij dus. Ik had het gisteren erover met een aantal collega-psychologen die zelf wel moeder zijn. We kwamen tot de conclusie dat je eigenlijk nooit helemaal je kunt inleven in elkaars situatie en dat beide situaties (met of zonder kids) ook voor en nadelen heeft. Jessie, jij als kersverse moeder: wat vind jij???
@ Djuuzie: 21 eiblaasjes alweer, nu nog ff doorgroeien! En straks weer een echo, ben benieuwd. @ Gwen: Gaan ze bij jou door met hormonen totdat er nog wat meer foll groter worden of wachten ze daar niet op? Morgen weet je vast meer. @ Nana: o leuk je woont bij Den Bosch, vind ik een gezellige stad. Ik zou het wel proberen hoor om de follmeting in DB te doen en de rest in Nijmegen, scheelt je behoorlijk wat tijd. Wij gaan voor de 1e en laatste follikelmeting naar Gent, de rest mag hier in het ziekenhuis. Gelukkig maar, want het is een eind rijden voor die paar minuten dat je er dan bent. Wat betreft het er voor over hebben: het lichamelijke overleef ik wel, heb al zoveel pijn gehad van de endometriose en troep in mijn lijf en 2 operaties in een half jaar. Maar ik vind het psychische deel het zwaarst, vooral de angst, maar ben ook bang voor teleurstelling en hoe ik daar mee om moet gaan. We zijn vrijdag en zaterdag naar een Welness hotel geweest in de buurt van Utrecht. Het was heerlijk! Het idee was om alles even van ons af te zetten, maar dat lukt natuurlijk helemaal niet . Dus we hebben er gewoon over gepraat en dat bevalt eigenlijk beter dan het er niet over hebben.
Nientje, Fijn dat je alleen de eerste en laatste in Gent hebt! T is idd wel lang rijden voor een paar minuten. Heerlijk een nachtje in een welness hotel. Wij gaat dat ook doen. Als we twee jaar getrouwd zijn gaan we lekker naar t sanadome in Nijmegen. Met misschien wel een overnachting er bij. Vanmorgen weer fm gehad. Follikels zijn gegroeid maar nog niet groot genoeg. Waarschijnlijk zijn ze morgen groot genoeg om aan te melden voor punctie! Dus morgen weer om 8 uur in het ziekenhuis zijn.....
@Gwen, mmh, beetje van het ene uiterste in het andere dus.. ik hoop dat je morgen te zien krijgt dat de kleine follikels nog mee zijn gaan doen! @Djuuzie, 21 follikels, dat ziet er goed uit! Hopelijk morgen groot genoeg om punctie te plannen!! En dan zenuwen voor aantal bevruchtingen.. ik duim! @Nientjje, goed plan zo'n overnachting. Mijn man vindt daar echt niets aan helaas.. Fijn ook dat jij wel hebt kunnen regelen dat tussenliggende FM in plaatselijk ziekenhuis kunnen! @Nana, tja, ik kan natuurlijk nog niet echt uit ervaring spreken, want volgens mij zijn die "kinderen maken niet gelukkig" cijfers ook vooral gebaseerd op de tropenjaren waarin er 2 of meer kinderen naar school gebracht en gehaald moeten worden, allerlei clubjes hebben en de ouders ook nog beide werken.. maar ik weet wel dat ik nog nooit zo'n geluksgevoel heb gehad als toen Tim op mijn buik werd gelegd direct na zijn geboorte. Anderzijds houd ik mijn hart vast vanwege het gezegde "kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen, grote zorgen".. als ik bedenk hoe ik me nu al voelde toen hij op de dag van zijn geboorte zijn temp niet vast kon houden en er even sprake was van dat we terug naar het ziekenhuis zouden moeten of toen hij niet was aangekomen afgelopen donderdag.. en dan zijn dat echt kleine dingetjes natuurlijk.. Wat betreft twijfels over behandeling, ik ben er inmiddels wel achter dat dat heel persoonlijk is. Ik heb een vriendin die inmiddels ook al even bezig is maar uit onderzoeken is geen verklaring gekomen.. toen het over IVF ging had zij echt zoiets van "daar gaan wij niet aan beginnen".. in eerste instantie snapte ik dat echt niet, maar nu denk ik dat het ook juist heel moedig is als je besluit dat je dat niet wilt, om uit de rijdende medische trein te stappen.. Knuffel voor twijfels! Hier dus ups en downs, maar een blik op z'n verzadigde gezicht na een voeding of als hij helemaal ontspannen in de Tummy tub zit, vaagt alle onzekerheden weer weg. Ik zal een foto in mijn album zetten!
@ Jessie: Wat een mooie zoon hebben jullie! Die zorgen horen er ook allemaal bij, het is ook allemaal nieuw. @ Nientjje: Wel fijn dat jullie alleen de eerste en de laatste follikelmeting in Gent hebben en de rest in het plaatselijke ziekenhuis. @ Nana: Ik heb die twijfels helemaal niet of ik op deze manier wel kinderen wil. Ik weet alleen dat ik er heel veel voor over heb, als na de eerste 3 vergoede pogingen volgens de arts genoeg kans is, willen we zelf nog wel voor 3 pogingen gaan. @ Djuuzie: Dus morgen weer een follikelmeting. Ben benieuwd hoe jou follikels dan gegroeid zijn, zaten er trouwens nog steeds 21 follikels? Ik voel niet meer zoveel gebeuren in m'n buik, ben dus erg benieuwd wat er morgen te zien is.
Mooi mannetje Jessie! Het gaat met ups en downs lees ik. Zolang er maar meer ups zijn! Maar dat zal vast wel. Er zijn er nog steeds 21 geteld. T moet ook niet meer worden hoor. Dan is het niet te houden. Heb zo'n pijn aan mijn eierstokken met lopen. Kan gewoon niet rechtop staan. Hoop dat ze morgen groot genoeg zijn. Ben wel klaar met stimuleren. Iedere dag doet het me meer zeer in mijn onderbuik. Kreeg ook nog een echo mee van de meding van mijn bms en de rechter eierstok vol met folikkels. Vind het wel apart om deze te hebben. Kan ik ook anderen eens laten zien hoe mijn eierstokken er uit zien haha. Hoe laat moet je in het ziekenhuis zijn Gwen? Ik om half negen.
@ Jessie: hoe is de bevalling eigenlijk gegaan? Viel het mee of tegen? @ Djuuzie: Kan je wel werken nu je zo'n buikpijn hebt? Hoe was het vanochtend? @ Gwen: hoe was de fm? Ik ben deze week een paar dagen vrij, lekker! Ik ben van plan om weer te beginnen met yoga en mediteren, maar vandaag eerst poetsen, boodschappen doen en wasjes draaien .
Ik ben weer thuis! folikkels zijn weer mooi gegroeid. Maar er zitten nog wel wat kleintjes. Afhankelijk van mijn bloedwaarde hoor ik rond een uur of twaalf of ik nog een dag moet spuiten of niet. Dus woensdag of donderdag de puctie. Arst adviseerder rust en veel te drinken. Dat ga ik dan ook maar doen. Heb me weer volledig ziek gemeld. Nu wachten tot 12 uur en dan hoor ik meer! Lekker hoor Nientje een paar dagen vrij. Geniet er van!
Mooi dat ze goed gegroeid zijn, heb je al iets gehoord over de bloedwaarde? Wel vervelend dat je je ziek moet melden. Hebben ze er op je werk begrip voor? Ik heb het binnen mijn proeftijd verteld tegen mijn leidinggevende, dan weet ze waar ze aan toe zijn en ik ga niet met een rot gevoel naar het ziekenhuis.
@ Djuuzie: Wel vervelend dat je zo'n last hebt van je buik, maar goed is ook niet raar als er zoveel follikels zitten. Doe maar lekker rustig aan. @ Nientjje: Lekker dat je een paar dagen vrij bent, ben je gewoon een paar dagen vrij of ga je nog weg? @ Nana: Je moet trouwens qua ziekenhuisbezoekjes niet naar mij kijken. Want ik ben een slecht voorbeeld, omdat ik niet gemiddeld ben. Mij is wel eens verteld dat er gemiddeld 2-3 follikelmetingen nodig zijn. Mijn dosering is heel laag, daardoor kunnen ze de follikels gecontroleerd laten groeien, maar daardoor moet je wel langer stimuleren en dus vaker een echo. @ Hier: Ik ben ook weer geweest voor de echo, de arts was heel tevreden. Ik heb 6 follikels aan de ene kant waarvan de grootste 18 mm is, 2 x 15mm, 1x 14mm en 2 x13mm. De andere kant blijft achter, met 4x10mm en 1x11mm. Hij vertelde dat hij heel tevreden zou zijn als 1 van de follikels aan de andere kant nog gaat ontwikkelen en ze in totaal 7 kunnen aanprikken. Het gaat heel goed volgens hem, dit is precies hoe ze het willen. Heb nog gevraagd of de dosering nog wat verhoogd moet worden, maar dat zou volgens hem alleen maar zorgen dat al die kleinere follikels gaan groeien en dan krijg je weer overstimulatie. Dus dat liever ook niet. Groetjes Gwen
@jessie: wat een mooie foto zeg!! Echt super lief! Ja, vertel 's over je bevalling?!?! Ik durf alle details aan @djuuzie: ow, wat spannend voor je; zo snel de punctie. Jij hebt nooit eerder een pucntie gehad, toch? Spannundd!!!!! @nientjje: klinkt alsof je genoeg te doen hebt; leuke dingen en ''moetens''.... @gwen: hoe is ie? Geen zicht op hoe het van binnen gaat?? Vervelend of niet? Hier: ik heb weeeeer een teleurstelling te melden. Pfff, ik word hier de klaag-queen van het topic; vergeef me. Na de oog-toestanden (inmiddels gaat dat de goeie kant op) heb ik vandaag gehoord dat mijn conceptscriptie voor mijn gedragstherapie-opleiding niet goed genoeg is. Het komt er op neer dat ik helemaal opnieuw moet gaan beginnen. Ik ben op zich niet verbaasd maar ik ben er zooooo klaar mee. Ik baal er gigantisch van. Weer alle energie er in stoppen, weer opnieuw beginnen......ik denk dat ik er gewoon mee kap. Ik merk dat het me meer raakt omdat ik gewoon zo toe ben aan positiviteit, dat iets wat ik van plan ben WEL lukt. Als ik nou kon zeggen: ''scriptie exit, maar dat kind komt er wel''........onder het motto ''er zijn belangrijkere dingen in het leven'''. Helaas is dat ook nog maar afwachten. sorry meiden, ik baal hier gewoon zo van. Ik kan wel een psych. gebruiken
Nientje, Mijn bloedwaarde was 5000 maar heb geen idee 5000 wat. Op mijn werk doen ze iet moeilijk. Zolang ik goed in contact ben met mijn collega's en leidinggevende is het geen probleem. Ze zijn van alles op de hoogte. En heb veel collega's met (jonge) kinderen en zij weten wat het is een kinderwens te hebben. Gwen, netjes hoor deze score! Wanneer moet je nu weer terug voor fm? Nana, het zit je ook niet mee! Kan me voorstelen dat je er van baalt dat je conceptscriptie niet goed is. Ik zou er ook wel even kaar mee zijn. Het wordt tijd voor wat meer positieviteit in je leven. Knuffel meis! Ik heb donderdag de punctie! Vandaag voor de laatste keer puregon bij gespoten. Moet zeggen dat het me zeer gaat doen de spuiten dus ben wel blij dat het er bijna op zit. Ik heb nog gevraagd of 21 niet erg veel is. Dat is ook wel zo maar gezien mijn bloedwaarde kan het zeker geen kwaat gelukkig. Anders had ik ook niet extra hoeven spuiten. Hoor morgen hoe laat ik er moet zijn. Spannend!!!!!
@ Gwen: dus het verloopt allemaal prima, mooi zeg. Hoe groot moeten de foll ongeveer zijn voor een punctie? @ Nana: hè wat rot dat je scriptie niet goed is. Kan je niet een tijdje stoppen met de opleiding? En klagen mag hier altijd he. @ Djuuzie: 500, ja daar kan je veel mee . Fijn dat ze er op je werk begrip voor hebben, dat geeft toch al een beter gevoel. En donderdag punctie, spannend!
De punctie is donderdag om 9.30 uur! T wordt weer spannend nu........... Ik heb een papier meegekregen waarom de info van de vorige keer en deze keer op staat. Had vorige keer 12 folikkels groter dan 10 mm en nu 20. en heb er nog 4 kleiner dan 10mm. Meer folikkels dus dan de vorige keer. Deze keer ook gezorgd dat manlief niet te lang geleden een zaadlozing gehad heeft. Vorige keer had er te veel tijd tussen gezeten nu netjes 3 dagen Inmiddels weet ik ook wat er nu gemeten werd in mijn bloed. Dat is de oestradiol. Oestradiol is het vrouwelijk geslachts hormoon. Deze zorgt voor de eisprong en bereid het baarmoederslijmvlies voor op een eventuele innesteling. Dit mag maximaal 15000 zijn en was bij mij bij de laatste meting 5870.
djuuzie, mega-spannend zeg. Wat gaat het snel oppeens; tenminste, na al dat wachten en uitstel. Je hebt dus al eerder een punctie gehad natuurlijk; hoe was het toen? Zie je er tegen op? Ow, het zou mooi zijn als jij de tweede moeder van dit topic word.....en daarna volgen wij jou!!! hier: het gaat wel weer aardig. Ik heb besloten om het even stil te leggen (de opleiding) maar het blijft in mijn hoofd me nog wel bezig houden......
Ja t gaat snel he Nana! Eenmaal begonnen met spuiten is het ook zo gepiept. Dit klinkt wel heel luchtig hoor maar dat is het niet. Ik heb vanavond mijn laatste spuit gehad. Ben hiervoor even naar het ziekenhuis gereden. Daar bij de verloskamers hebben ze de spuit gezet. Hoorde een kleintje huilen. Zo'n lief klein baby huiltje....... Zag heel erg tegen deze spuit op. Want deze deed de vorige keer echt mega pijn. Nu hem ik er helemaal niets van gevoeld. En ben ook nietzo beroerd als de vorige keer. Ik zie niet op tegen de punctie. Mijn reactie na de vorige keer was van ik doe het de volgende keer weer. T is geen pretje maar het is mij de vorige keer meegevallen. Maar komt denk ik ook door dat oxacepammetje die je van te voren moet innemen en de morfine achtige spuit. Morgen nog een dag relaxen zonder spuiten en dan os het donderdag zo ver!
@ Djuuzie: Spannend zeg donderdag de punctie. Wordt er bij jou gekeken of ze groter zijn dan 10 mm of moeten er ook nog een aantal een bepaalde grootte hebben voordat ze tot punctie doen? @ Nana: Wel balen dat je die scriptie weer helemaal overnieuw moet doen. Soms is het wel goed om het dan even te laten zakken, zodat je geen overhaaste beslissing neemt. Hoe lang kan je de opleiding even stil leggen? Zit je ook nog te worstelen met de vraag of je op deze manier wel kinderen wil of is dit ook iets minder geworden? Ik vind het niet erg hoor dat je hier je frustraties en bedenkingen eruit gooit. @ Nientjje: Bij mijn kliniek moeten de 3 grootste follikels 18 mm of groter zijn. Ik dacht dat follikels ook een minimale grootte (ik dacht 14 mm ergens gelezen te hebben) moeten hebben omdat ze anders meestal geen eicel bevatten. @ Hier: Het gaat hier allemaal goed (zo voel ik me in ieder geval), ik moet morgen weer voor een echo. Spannend of we nog een keer moeten komen voor een echo of dat hier ook de punctie ingepland kan worden. Vorige keer hadden ze het over vrijdag of zaterdag. Hoop zo erg dat m'n andere eierstok ook nog flink z'n best heeft gedaan. Ik voelde vandaag geregeld een beetje in m'n buik aan die kant, maar dat kan ik me ook inbeelden. De andere kant voel ik veel duidelijker. Ik ben soms ook zo lekker warrig, ik kan m'n auto niet weer vinden, zet hele sterke koffie die niet te drinken is en ben soms ook heel warrig met praten. Is soms best wel grappig, heb jij dat ook Djuuzie? Nou ik ga zo slapen.
Oh ja Gwen, dat herken ik zeker! Ik ben verschrikkelijk vergeetachtig. Tot vervelends toe......... Ik geloof dat er bij mij ook 2 of 3 van 18mm of meer moet zijn. Maar zeker weten doe ik het niet. Spanned morgen! Hoop voor je dat je nu ook klaar bent met stimuleren. Ik houd het nieuws hier in de gaten!
@ Djuuzie: wow donderdag punctie! Gaat snel opeens, maar dat zal voor jou minder zijn, want jij bent natuurlijk steeds aan het prikken. @ Nana: fijn dat je de beslissing hebt kunnen nemen om de opleiding even stil te zetten. Ik blijf moeite houden met de oneerlijkheid, wij moeten dingen opgeven en overwinnen om een kindje te krijgen en een ander hoeft alleen maar te vrijen en is zwanger. Ik probeer me daar over heen te zetten, want wat heb ik er aan, maar dat lukt niet zo goed. @ Gwen: hoe was de echo? Zou mooi zijn als de foll aan andere kant ook nog gegroeid zijn. Ik ben benieuwd! Voor ons ook een spannende dag morgen, want na 2 maanden deca mogen we weer terug naar Gent en wordt het vervolgtraject besproken en krijgt mijn man een zaadonderzoek. Moet zeggen dat ik erg benieuwd ben naar wat het vervolg zal zijn, maar vooral naar wanneer we mogen gaan starten. Maar morgen jammer genoeg ook nog een injectie deca, daar heb ik niet zo'n zin in. @ Djuuzie en Gwen: zijn er nog dingen die ik zeker moet vragen? Dingen waar jullie na een gesprek nog vragen over hadden of iets wat toch niet helemaal duidelijk was toen je thuis kwam?