Wie scheelt er 3 jaar met broer of zus? Wat zijn jouw ervaringen?

Discussion in 'De lounge' started by nana33, Jan 19, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#21 MMarianne, Jan 19, 2014
    Last edited by a moderator: Jan 19, 2014
    Denk dat iedere ouder zijn kinderen dat gunt, ongeacht het leeftijdsverschil...maar zoals al gezegd wordt is het leeftijdsverschil daarin niet het belangrijkste. Ik scheel bijvoorbeeld 3.5 jaar met m'n zus en ja we hebben aan elkaars haren getrokken maar waren heel lang heel close...maar hebben elkaar ook 7 jaar niet gezien en nu sinds een jaar weer een leuk contact....het hangt van zoveel factoren af of je met je broer/zus een leuke goeie relatie krijgt en deze behoud.
    Drie jaar is op zich geen groot verschil natuurlijk. Met m'n broers scheel ik 6 en 9 jaar, met de oudste broer heb ik sinds een paar jaar pas echt goed contact...hij heeft me heel lang echt als klein meisje beschouwd, had niet door dat ik ook ouder werd...en met de andere broer heb ik zo'n 7 jaar samengewoond, zo kan het ook.

Edit: en gefeliciteerd natuurlijk :)

2. MamalovesJ

MamalovesJ Fanatiek lid

Aug 4, 2012
    2,044
    0
    0
    Mijn broer en ik schelen 5 jaar van elkaar!
    We hadden vroeger wel een goede band, maar op het moment dat ik ook ouder werd was ik meer het ''iritante zusje'' en werd de band ook iets minder...

3. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

Mar 2, 2013
    3,295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik scheel 2.5 jaar met mn broertje, daar is al een paar jaar geen band meer mee, hij heeft het contact verbroken.
    Met mn zusje scheel ik 5 jaar en we zijn twee handen op een buik, kunnen super goed samen en ondernemen veel.
    Ze gaat straks bijvoorbeeld ook samen met mij en de baby op vakantie.
    Denk dat leeftijd niet zoveel zegt, maar meer hoe je kids zijn qua karakter.

4. Koon

Koon Niet meer actief

Hier zal het niet anders zijn. Wij gaan zeker niet voor een 2e voor ons zoontje 2 is, wanneer wel weten we nog niet. Babykriebels zijn er nog niet en nu even geen emotionele ruimte door omstandigheden.
    Ben benieuwd hoe dat gaat zijn.
    Mijn zusje en ik schelen 6 jaar. In de puberteit was dit lastig. Dus een aantal jaren hebben we weinig aan elkaar gehad. Maar daarvoor en er na gaat het heel goed tussen ons en we hebben veel en goed contact.

5. Tibo

Tibo Fanatiek lid

Feb 15, 2012
    2,543
    0
    36
    Wij zijn met zn 3e thuis, schelen alle 3 elke keer ongeveer 3 jaar, als t aan mijn ouders had gelegen was t ook wat minder geweest, maar ik heb het nooit als een nadeel gezen! Erg gezellig en je zit toch nog een beetje in dezelfde leeftijdscatagorie.. Alle 3 meiden dus er is ook genoeg geruziet maar heb het altijd als erg gezellig ervaren!
    Vroeger kon je goed met elkaar spelen, later heb je veel aan elkaar met advies en lekker kletsen enz. :)

6. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik en mijn broer schelen 3 jaar en hadden als kind altijd ruzie. Nu ook nog, dus we spreken elkaar zelden.

Mijn dochters schelen ook 3 jaar, ze zijn nu 5 en 2 en maken af en toe ruzie maar niet veel. Komt ook omdat de oudste erg lief is voor haar zus.

7. Joycey

Joycey Niet meer actief

Mijn broer en ik schelen 4 jaar, de overige broer/zussen schelen meer dan 15 jaar. Wij hebben altijd haat en nijd gehad; ongeacht de leeftijd. Met mijn broer spreek ik hooguit 5 zinnen per jaar en tot nu toe zitten er steeds minder beledigingen tussen; dus ik moet zeggen dat het een stuk beter gaat!

8. Islah

Islah Niet meer actief

Mijn zus en ik schelen precies 3,5 jaar. We hadden wel een goede band, maar echt samen spelen en dingen doen was het niet voor ons. Dat werd trouwens nog eens versterkt doordat mijn zus hoogbegaafd was (is).
    Ben zelf ook benieuwd, mijn dochters schelen bijna 4 jaar.

9. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Hier 2 jaar en 10 maanden en eerlijk ik heb niets met mijn jongere broer. En ik denk ook niet dat dat ooit nog gaat gebeuren.

Hier tussen onze 3 zit ieder. Bijna 2 jaar en ze zijn 6 handen maar ze kunnen elkaar ook de keet wel uit vechten.

10. Aylen

Aylen Niet meer actief

Mijn zusje en ik schelen 3 jaar en tja, we hadden wel eens ruzie toen we klein waren. Maar we speelden ook veel met elkaar en we praatten heel veel. We deelden het grootste deel van onze kinderjaren een slaapkamer. We hebben nu nog steeds wel een goede band, al kan ik niet zeggen dat we vriendinnen zijn, daarvoor lijken onze karakters te weinig op elkaar. Onze ouders tolereerden vroeger echt niet dat we ruzie hadden en ik denk dat je daardoor wel leert om ondanks de verschillen goed met elkaar om te gaan.

Mijn man en zijn zusje schelen maar een jaar en hebben altijd slaande ruzie gehad als kinderen en praten nu al een tijd niet met elkaar.

11. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik scheel 4 jaar met mijn zusje en 6,5 met mijn broertje. Het zijn overigens een halfzusje en halfbroertje, dus we woonden niet 24/7 bij elkaar, maar er was meer dan een weekendregeling en we zien elkaar ook echt als broer en zus en zus en zus.

Wij zijn altijd gek op elkaar geweest. Ik sliep met mijn zusje op een kamer. We hebben wel een periode gehad dat we wat minder dingen samen deden, dat was rond de tijd dat ik 15 à 16 was. Maar vanaf dat mijn zusje ca. 14 was en ik dus 18 gingen we bijna elk weekend samen stappen. Wij hadden, en hebben, dus echt wel een goede band!

Mijn man en zijn zus schelen slechts 12 maanden en die hebben al vanaf de vroege tienerjaren echt helemaal niks met elkaar. Een klein leeftijdverschil is dus echt geen garantie voor leuk samen opgroeien en een goede band hebben.

Ik zou me er echt niet druk om maken als ik jou was.

Oh! En gefeliciteerd natuurlijk.

12. Sarax

Sarax Bekend lid

Jan 19, 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Ik scheel idd ook 3 jaar met m'n broertje onder me.
    Omdat ik een broer boven me heb van 1,5 jaar ouder heb ik veel samen met hem gedaan, later dezelfde vrienden ook enz, maar wij speelden vaak met z'n 3en.
    Ik heb ook toen hij in de puberteit kwam, veel leuke en goede gesprekken gehad, ook gingen we vaak samen voor hem shoppen.
    Kortom, wij hadden leuk contact en hebben in en na de puberteit veel contact met elkaar gehad en nog steeds leuk en goed contact en kunnen uren met elkaar kletsen ;)

13. ik scheel 4,5 jaar met mijn zus en heb dit zelf altijd heel jammer gevonden, idd om de reden die jij noemt. Er zat altijd net een te groot 'gat' tussen. Ik geloof dat we nog samen speelden toen we allebei klein waren, dus ergens tot mijn zusje 2/3 jaar werd en ik dus een jaar of 7/8. Daarna zijn we eigenlijk nooit echt close geweest, en dat begint nu pas, nu zij 20 is en ik 25, terug te komen.. En nog vind ik de verschillen erg groot, mede doordat zij nog thuis woont en voor haar leeftijd nog erg onverantwoordelijk en naïef is. Om deze reden wilde ik mijn twee kindjes ook dicht op elkaar.

Mijn eigen meiden schelen 22 maanden en nu de jongste een beetje begint met zitten, spelen ed spelen ze al vaak samen. Ik hoop dat dat doorzet en ze straks heel veel aan elkaar hebben, ook in de puberperiode ed. want dat heb ik zelf altijd erg gemist.
    Maar ik ben het ook eens met wat hier gezegd wordt, dat het ook een stukje karakter is. In ons gezin werden wij vroeger niet opgevoed om close met elkaar te zijn, in de omgang waren wij allemaal vrij kil naar elkaar toe, gevoelens nooit uitspreken of tonen bijv. Terwijl ik mijn meiden op een andere manier opvoed en dat zie je ook heel goed terug in hun gedrag naar elkaar en anderen toe.

Overigens vind ik 3 jaar goed overbrugbaar. Ik zou me niet teveel zorgen maken ;)

14. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Ik scheel iets meer dan 2 jaar met mijn broer. Vroeger kon ik hem schieten echt!!! :D Nu zijn we allebei dikke maatjes!!

Maar ik zie geen beren tussen jullie leeftijdsverschil hoor.

15. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik en mijn broer schelen 3,5 jaar. Ik kreeg pas een goede band met hem toen ik mijn puberteit al voorbij was. Ik denk alleen dat dat niet ligt aan de leeftijd, maar eerder het verschil tussen ons karakter en geslacht.

16. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Ik scheel 4jaar met mijn jongere broertje en met mijn andere jongste broertje 12jr. Waar ik 4jaar mee scheel was hier ook haat en nijd, gaat nu we ouder zijn beter maar nog geen echte super band of zo. Mijn jongste broertje is een ander verhaal, dat is echt mijn baby broertje en de Benjamin van het gezin.

Ik denk dat j/m of m/m j/j ook wel uitmaakt hoe het gaat. Ik had toen ik 8 was en mijn broertje 4 echt niets gemeenschappelijks ook niet kwa intresse op tv/speelgoed. Hij met zijn dino's bijv en ik echt meiden dingen..

17. Nietverwacht

Nietverwacht Bekend lid

Oct 9, 2013
    769
    116
    43
    Tiel
    mijn broer is 3 jaar ouder dan mij, en ik kan me niets anders herrineren dan dat we ruzie hadden. wij konden (en kunnen) nooit door 1 deur en ik heb 2 keer mijn pols gebroken doordat hij hem omdraaide hij bedreigde mij ook. Puntje bij paaltje zal hij wel voor me opkomen hoor als iemand mij wat aan zou doen, maar we zijn nu 20 en 23 en ik denk dat wij nooit een betere band zullen krijgen. Met mijn andere broers die 6 en 11 jaar ouder zijn kan ik wel goed omgaan! mijn broer die 6 jaar ouder is is echt mijn beste maatje en we bespreken alles en doen heel veel samen.

18. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik scheel 1 jaar met mijn broer(tje). Ons contact is prima, maar das dan ook alles. We zien elkaar alleen tijdens feestjes enzo. Mijn man scheelt 3 jaar met zijn broer (tje) en zij gaan heel goed met elkaar om. Veel dezelfde interesses. Onze dochters schelen ook 3 jaar. Heerlijk! Ze hebben vrijwel nooit onenigheid, maar hebben vanaf het begin al veel aan elkaar. In onze omgeving zijn er veel kinderen die maximaal anderhalf jaar met elkaar schelen. Daar zie ik juist veel ruzies, omdat zij dezelfde interesses hebben en met hetzelfde willen spelen.
    Maar uiteindelijk denk ik dat de karakters van de kinderen veel belangrijker zijn of ze met elkaar door 1 deur kunnen of niet.

19. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier 5 jaar verschil..
    Maar heb niet het idee dat wij meer haat en nijd hadden dan de buurkinders waar maar een jaar tussen zat.
    Natuurlijk was ik boos als ze aan mijn spullen zaten... Maar denk niet dat dat anders was geweest als ze ipv 5 jaar jongere broertjes.. Een zusje van een jaar jonger zouden zijn geweest.

Hooguit dat je meer gewend bent met elkaars spullen te spelen.
    En als je de eerste 5 jaar je eigen spullen hebt..
    En daarna vervolgens de 3 jaar erna je spullen op moet ruimen omdat je broer/zus het anders op eet... Kan ik me voorstellen dat je toch wat minder gewend bent om ECHT je speelgoed te delen :)

Sinds mijn broertjes gaan stappen zijn we overigens beste maatjes.
    Ze passen altijd goed op mij :)
    (Nouja, nu woon ik eind weg.. Dus stuk minder.. Maar toen we nog vlakbij elkaar woonden hadden ze deels dezelfde vrienden als ik en werd er vakkundig op mij gepast en hadden we de grootste lol samen)

20. piekie

piekie Lid

Jun 9, 2009
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn oudste dochter is 8, de jongste 5. Gaat super goed samen, ze spelen heel veel samen. Ik vind het leeftijdverschil prima. Zeker toen de jongste net geboren was. Ik kon al uitleggen dat ik even naar de baby moest lopen als ze huilde, de oudste kon dan prima zelf even benden blijven. Ze kon al zelf goed meelopen enz enz ik vond het ideaal!

Share This Page