Testen op Down

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Wennos, Mar 31, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Wennos

Wennos Actief lid

Feb 16, 2009
    103
    0
    0
    Beste,

Gister bij de verloskundige geweest voor eerste kennismaking en eerste echo. Dit zag er allemaal goed uit. Geweldig nieuws natuurlijk, maar we kregen ook veel informatie mee.

Omdat ik momenteel al rond de 10e week zit, moeten wij voor donderdag beslissen of we een test voor Down-syndroom willen laten uitvoeren.

Ik ben 28, Down komt in geen van onze families voor (geen enkele erfelijke ziekte muv borstkanker), en ik zit daarmee dus niet in de risicogroep.

Aan de ene kant wil ik meer zekerheid over de gezondheid van mijn kind, aan de andere kant vraag ik mezelf af of ik wel wil betalen voor een onderzoek, waarbij een kansberekening wordt gegeven, wat eigenlijk niet veel meer zekerheid biedt, dan wat ik nu heb.

Hebben jullie tips/aandachtspunten om rekening mee te houden bij het nemen van zo'n besluit.

Dan wel, denken jullie dat ik er verstandig aan de om zo'n onderzoek uit te voeren, gezien mijn lage risicokans.

Alvast bedankt voor de reactie.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Wennos,

ik snap je overwegingen. Helaas mogen wij geen advies geven alleen informatie. Op basis van de informatie die je hebt gekregen zul je zelf een keus moeten maken. Eigenlijk heb je dat al gedaan gezien je overwegingen en ik denk dat dat een goede keus is. Je hebt inderdaad geen garantie, die test is een kansberekening.

Mirjam

Share This Page