Sinds enige tijd gaat het niet lekker met mijn man. Hij is enorm achterdochtig en ziet overal complotten tegen ons in. Ook hoort hij stemmen waar hij tegen praat, dan staat hij bijvoorbeeld in de keuken af te wassen (alleen) en dan begint hij ineens te vloeken en te schelden tegen "iemand die hem steeds lastig valt". Hij denkt zelf dat hij paranormaal begaaft is. Ik vind het heel moeilijk hoe ik hier mee om moet gaan. Ik probeer er wel met hem over te praten, maar hij voelt zich heel snel aangevallen. En ik ben nog een grote hormonen bom van de zwangerschap en de bevalling, dus dat is geen goede combi. Zowel zijn moeder als schoonzus hebben met hem gepraat, maar daar is hij boos op geworden en hij vertrouwd ze nu voor geen meter. Ik kan nu voorlopig geen gesprek met hem aangaan hierover, want dan heeft schoonzus mij opgestookt tegen hem. Ik zit erover te denken om met de huisarts te gaan praten (moet ik toch heen van de week), maar zolang hij zelf niets wil kunnen wij ook niets natuurlijk. Ik zit er helemaal doorheen, ik heb een moeizame zwangerschap gehad en een hele zware bevalling. En dan dit erbij thuis, ik trek het niet. Ik wil hem zo graag helpen, maar hij laat het niet toe. Hij wordt boos en sluit zich helemaal af als ik erover wil praten, dus ik laat het nu maar even rusten. Heeft iemand tips voor mij, hoe ik hier het beste mee om kan gaan?
Pfoe meid wat ontzettend moeilijk voor je. Snap dat je het er eigenlijk niet bij kan hebben nu. Klinkt alsof hij psychoses heeft. Ik zou inderdaad een gesprek aangaan met je huisarts. Ze kunnen alleen weinig doen zolang hij het niet onderkent en zolang hij geen gevaar vormt voor zichzelf of een ander. Verder kan ik je helaas weinig tips geven, maar als je hier een gesprek over voert met je huisarts is het in ieder geval bekend en mocht het uit de hand lopen dan kunnen ze sneller ingrijpen... Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen. Ik heb zelf behoorlijk wat ervaring met familieleden met psychoses (2 tantes en een oom). 1 van hun praat ook altijd met "anderen" die er niet zijn. 1 van hun heeft zelfs een keer een hele verhuizing geregeld (met echte verhuizers) omdat ze zou verhuizen naar haar nieuwe bedrijf (wat niet bestond uiteraard). Het is erg lastig om hiermee om te gaan... Nogmaals sterkte!
Ik weet niet of ze wat kunnen doen hoor, maar je man denkt dat hij paranormaal begaafd is. Is het dan geen optie om een afspraak te maken bij een paranormaal begaafde? Wellicht klopt het dat hij dat ook is en kan de ander hem begeleiden en uitleg geven ofzo. Zo niet dan weet ik het ook niet, maar het lijkt mij dat hij zo'n stap wellicht zou willen zetten. Het is tenslotte een stap in de richting waarin hij denkt. Om nou direct naar de huisarts te gaan kan misschien als een 'aanval' overkomen.
Nou ik herken dit verhaal, ik heb het ook met iemand die dichtbij staat meegemaakt maar die is echt hulp gaan zoeken want die was door de stress en spanning totaal de weg kwijt...nu met hulp is alles goed maar trek aan de bel..laat hem met iemand praten.
Wij zijn zelf ook bang dat hij een psychose heeft, maar hij wil hier niets over horen dus ik ben bang dat we hem niet zover krijgen om met iemand te gaan praten. Ik heb het er wel met hem over gehad om een medium te zoeken, zodat die hem kan helpen om zich af te sluiten, zodat hij geen last meer heeft van de persoon die hem lastig valt. Hier staat hij wel voor open, want hij geeft zelf aan dat hij dit niet aan kan. Maar het is niet alleen het stemmen horen. Hij is enorm achterdochtig, hij denkt continu dat mensen tegen hem (of ons) zijn. Voorbeeld: Enkele jaren geleden heb ik een woordenwisseling gehad met een buurman, dit is allang uitgepraat en er is niets meer aan de hand. Maar hij denk nu ineens dat die buurman van alles doet om ons lastig te vallen. Mijn fietszadel is kapot (fiets is erg oud en eigenlijk ernstig aan vervanging toe, plus dat hij altijd buiten staat), hij is ervan overtuigd dat de buurman dit op zijn geweten heeft. En dan zit hij dus de hele nacht op, om in de gaten te houden of de buurman nog meer gaat slopen (dus met het licht uit voor het raam). En als ik daar wat van zeg, gaat hij in de verdediging dat het voor de veiligheid van ons en onze spullen is. Ook gaat hij helemaal in de stress als hij door een onbekend nummer wordt gebeld, want dat kan ook iemand zijn die hem volgt. Onze kat is overleden aan een hartkwaal, dit is door de dierenarts onderzocht. Maar mijn man wil dit niet aannemen en hij is ervan overtuigt dat hij vergiftigd is door de buurman. Als ik de hond uit ga laten is het: Je moet haar niets laten eten hoor buiten, want ik zag buurman bij de bosjes lopen. En zo zijn er nog veel meer dingen. Meestal heeft de buurman het gedaan (volgens mijn man dan).
Meid wat ontzettend naar voor julie ik zou gillend gek worden! Ik heb geen tips maar wil je wel even een digi knuf geven! XXX
Wat een moeilijke en zware situatie voor jou. Ik denk dat het wel goed is om het met de huisarts te bespreken. Dan kun je ook aangeven dat jij er doorheen zit en kan hij je adviseren hoe hiermee om te gaan.
wooh ik zou echt wat aan doen.. dat klinkt niet paranomaal begaafd hoor.. als hij denkt de buurman valt je lastig en onbekende nr one snap finger and hij kan de weg kwijt zijn en daar bedoel ik mee heel erge dingen kunnen gebeuren dat je later spijt zou krijgen en denken van hadden we wt aangedaan ik vind het heel ergg voor jou vooral omdat je net bevallen bent en je hebt ntuurlijk hormonen en het is ook niet goed je baby dus ik zal langzaamhand rustig mee omgaan .. je support hemt je houdt van hem .. en je overtuigd hem langzamerhand dat dit niet gaat...niet zomaar als een bombshell DIT KAN NIET!... denk ook aan veiligheid voor jou en alles ( ikzeg niet dat hij gevaarlijk is ofzo ) maar denk ook aanjezelf!.. je gaf al aan dat hij dit ook niet meer aan kan.. drom ik zou echt wat aan doen.. beter voor jou man en beter voor het gezin.. heeeeeeeel veeel sterkte ik praat niet met echt ervaring maar ik weet wel 2 mensen die het meegemaakt hebben
Meid wat ontzettend moeilijk. Ik werk zelf in de psychiatrie en herken de symptomen. Ik vermoed dat hij een psychose heeft. Meid praat zo snel mogenlijk met de huisarts, want dit kan voor jou en je dochter een erg gevaarlijke situatie worden. Want wie weet wat voor complot hij in jullie ziet! Een client van mij heeft geprobeerd iemand met cianide te vergiftigen door de stemmen die hij hoorde. Ook zijn er mensen die de gaskraan open draaien. Ik wil niet zeggen dat je man dit doet, maar je er wel op wijzen dat een psychose zeer gevaarlijk kan zijn!!!
Hier ben ik het mee eens, mijn tante heeft dit heel erg gehad (er zaten mensen in de keukenkastjes en iedereen was tegen haar etc) en je man heeft echt hulp nodig!
Jeetje wat lastig voor je. Ik zou inderdaad even contact opnemen met de huisarts en de situatie uitleggen. Een huisarts wil ook weleens een thuis bezoek afleggen wellicht dat hij de situatie beter kan inschatten en met je man kan praten. Als hij echt in een psychose zit dan kun jij als niet hulpverlener weinig doen. Het enige is er voor hem zijn en steunen. Maar het op zijn beloop laten en niks doen is te riskant... Werkt hij momenteel wel??
ik heb ook in de psychiatrie gewerkt en herken jouw verhaal ook wel heel goed. ik zou niet naar een paranormaal iemand gaan, maar als de sodemieter naar de ha en je laten doorverwijzen! ik ben het met consider eens, dit kan uiteindelijk voor jullie zelf gevaarlijk worden. als je man niet mee wilt werken zijn er manieren dat te omzeilen, maar dat is erg heftig en kan jou door bijv. GGZ worden uitgelegd.
dit is idd erg lastig, zolang hij zelf geen stappen doet, sta je volgens mij nergens, maar zou er zeker met je ha over praten, mischien heeft hij tips voor je? Vind de symptomen die je beschrijft ook erg op schizofrenie lijken. Vooral door de stemmen en die achterdocht. meid dit is echt ernstig en hier moet je echt wat mee gaan doen, straks escaleert de situatie en gaat het goed fout. heel veel sterkte.
Och meid wat een vreselijke situatie! Het klinkt inderdaad als een psychose en niet als iemand die paranormaal begaafd is! Ik denk dat je het beste naar de HA kan gaan en een verwijsbrief vragen! Desnoods, als je man niet met iemand wil gaan praten, iemand bij je thuis laten komen?! Pas je wel goed op jezelf, als hij 'overal' complotten in ziet, wie weet wat zich nog 'vormt' richting jou!!! Ik wil je absoluut niet bang maken, dat is niet mn bedoeling, maar wees op je hoede!!! Heel veel sterkte en succes ermee!
Pfff wat een moeilijke situatie dit.. heb helaas geen oplossing/tip of advies voor je, maar ik wil je wel laten weten dat ik met je meeleef en aan je denk! Sterkte en ik hoop dat het toch goed kan komen en je rust kunt vinden met z'n allen... Liefs
Meid.. wat verdrietig en ook eng om je man zo te zien veranderen... Luister naar de dames die dit herkennen en hier ervaring mee hebben.. Heel veel sterkte!
ik zat idd ook aan schizofrenie te denken, maar ik ben geen gz psycholoog of psychiater en zo via een forum is het natuurlijk niet in te schatten. hoe oud is je man, komt het voor in zijn familie? dat zijn dingen om na te gaan en die je ha zal vragen. ook zie ik dat jullie dochter een maand oud is, vaak zie je dat een intense gebeurtenis een psychose of het bovenkomen van een stoornis zoals schizofrenie triggert. laat je weten hoe het verder gaat?
hey meis, ik durf niet te zeggen wat hij heeft enz.. Wat ik wel durf te zeggen is dat je niet naar een medium moet (de achterdocht heeft niks met paranormaal zijn te maken) maar wel hulp moet zoeken. Mocht hij niks willen dan kun je contact zoeken met de ha om samen te overleggen. Opzich mag een ha dat niet met jou doen, tenzij er redenen zijn om te denken dat hij een gevaar voro zichzelf is. Ik denk dat het van kwaad tot erger gaat als er nisk gebeuren gaat. Verder wil ik je zeggen dat ik heel hard aan je denken ga! Want meisje dit is niet niks. Ik hoop dat je de kracht krijgt om door te gaan en ook mensen om je heen hebt die er voor je zijn! Want die ga je hard nodig hebben! Verdikkie.. kun je niet eens genieten van je kleine.. en hoewel het erg is voor je man is het gewoon ook erg voor jou! Zorg ook voor jezelf hoor!
Ik werk ook in de (forensische) psychiatrie, maar dit klinkt inderdaad als een psychose/schizofrenie. Dat paranoïde gedrag en het horen van de stemmen is echt een symptoom! Hij heeft echt hulp nodig, want dit gaat niet vanzelf over! Is het een idee om de huisarts in te lichten en die vervolgens thuis uit te nodigen als je man ook thuis is? Zonder dat je hem van te voren inlicht uiteraard! Dan kan de huisarts ook zien hoe of wat en misschien dat hij tot hem doordringt? Sterkte meis!
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vanmiddag een afspraak met de huisarts, hopelijk kan die me goed adviseren. Ik ben me er goed van bewust dat de situatie kan veranderen en dat het gevaarlijk kan worden. Tot nu toe is hij niet achterdochtig naar mij toe, maar ik hou het wel in mn achterhoofd. Ik vind het ook best eng om mijn dochtertje bij hem achter te laten als ik even weg wil. Ik geloof niet dat hij haar bewust iets aan zou doen, maar hij kan zo warrig zijn dat hij haar alleen op de commode laat liggen ofzo (is al 2 keer gebeurt). Mijn man is nog wel aan het werk, maar dat gaat ook niet zo lekker. Slechte concentratie, hij draait zijn dag en nacht ritme om waardoor hij ook erg vermoeid is. Ik heb gisterenavond/nacht een goed gesprek gehad met hem. Hij was heel open tegen me. Hij zegt zelf ook dat als hij zijn verhaal tegen hulpverleners verteld, dat ze vast denken dat hij een psychose heeft... Hij hoort steeds meer stemmen, de verhalen worden vreemder. Aan de ene kant hoort hij zijn vader, die hem steunt en leid. Aan de andere kant hoort hij een hele negatieve en boosaardige persoon die ook verschillende identiteiten aan kan nemen. Ik heb hem wel verteld dat zowel ik als zijn moeder zich erg zorgen maken (schoonzus laat ik er even buiten, want die kan op dit moment niets goed doen). Zijn moeder heeft jaren geleden ook een psychose gehad, toen zijn vader ernstig ziek was. Dus het zou best kunnen dat hij er gevoelig voor is door erfelijkheid ofzo. Het is iig fijn om even van me af te schrijven.