Wie start er binnenkort ook met een Redressiehelm?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Wortel, 14 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Heel soms lees ik hier nu mee.
    Sinds een tijdje hebben wij ook fysio onze dochter. Ze heeft een behoorlijk zichtbare afplatting en schuinheid.
    Bij drie maanden is het gemeten;
    * ODDI 106,75%
    * CPI 92,05%

We hebben het idee dat de voorkeurshouding duidelijk aan het verminderen is. Maar of de afplatting/schuinheid verbeterd zien we niet goed. Over twee weken ongeveer hebben we nog een meting. En als ze ruim vijf maanden is hebben we een afspraak in het ziekenhuis. Dan meten zij nog een keer en krijgen we professioneel advies. Dan kunnen we een beslissing nemen.

Deze gegevens hebben hier vast wel vaker gestaan. Maar ik zag net iemand vragen over of het nou veel of weinig was, het percentage, dus vandaar misschien nogmaals;
    Deformatieve plagiocefalie/ scheef hoofdje:
    - ODDI tussen de 100-104% -> normaal; afwijking is nauwelijks zichtbaar en is niet storend.
    - ODDI tussen de 104-108% -> deformatieve plagiocefalie/ scheefheid is duidelijk waarneembaar, maar er is nog afname mogelijk tot onder 104% bij voldoende ontlasting van het hoofdje en eventueel instructies van de kinderfysiotherapeut.
    - ODDI boven de 108-110% -> de kans op volledig herstel is minder groot wanneer het hoofdje alleen ontlast wordt en alle adviezen met betrekking tot houding en hantering toegepast worden. Bij deze uitslag is er een indicatie voor helmredressietherapie.

Deformatieve brachycefalie/ afplatting achterzijde hoofdje:
    - CPI tussen 70-90% -> normaal, afwijking is niet- storend.
    - CPI tussen 90-95% -> afplatting van het achterhoofd is duidelijk waarneembaar, maar er is nog spontane afname mogelijk tot onder 90%.
    - CPI hoger dan 95- 100% -> zonder interventie met helmredressie zal de afplatting van het achterhoofd naar verwachting niet lager dan 90% worden en dus duidelijk waarneembaar blijven.

2. Wortel

Wortel Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.472
    0
    36
    Pandora op pagina 12 heb ik een foto geplaatst van toen wij begonnen.

Zeehondje voor jullie dus ook een spannende tijd. Hoop dat het meevalt.
    Dit overzicht blijft confronterend als je een afplatting van 116,4 hebt. Hoop echt dat we maandag te horen krijgen dat hij onder de 110 zit.

3. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Jeetje Guusje, dat lijkt me echt heftig, zo'n uitslag. Ik duim met jullie mee op een afname!

4. Wortel

Wortel Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.472
    0
    36
    Dank je wel!

5. Kibbeling

Kibbeling VIP lid

21 mrt 2011
    5.188
    0
    0
    NULL
    zuid holland
    Guusje jeetje binnen 3 weken al verschil in passen of niet passen is wel snel zeg.
    Ik merk ook dat het ons rust heeft gegeven nu we gewoon hebben besloten dat hij in de nacht geen helm op hoeft.
    Haha dat van dat schuiven klinkt zo herkenbaar.. Stijn doet het vooral als hij in de maxicosi zit. Dan beweegt hij zijn hoofd en zie je die helm verschuiven..

XmoniqueX toch het traject in. Ben benieuwd hoe snel het allemaal zal gaan bij jullie met het aanmeten enzo.

Pandora snap best dat de keuze lastig is. Wij hebben ook echt met dezelfde voor en nadelen gezeten. Bij ons is het ook nog zo dat je het in zijn aangezicht ook goed kon zien. Zijn ene oogje was kleiner dan de ander en dat is al een stuk bijgetrokken nu. En daarbij heeft manlief hier vrij vroeg last gehad van haaruitval, hij is bovenop kaal en aan de achterkant heeft hij nog haar. Had zijn vader ook dus ja dat is ook nog erfelijk...
    Succes met het nemen van je beslissing. (en geloof me een helm is ook niet het einde van de wereld al denk je dat eerst wel)

Senna op het kdv is het gelukkig helemaal goed gegaan. En het tobben is nu voorbij we hebben besloten in de nacht geen helm op te doen.

Hier gaat het gelukkig helemaal goed met de helm. Overdag op zijn bolletje en het zweten wordt gelukkig al een stuk minder. Hij is wel erg verkouden, en vanavond ook verhoging... maar ja in de nacht toch al geen helm op dus das geen probleem.
    We hebben nog 2 weken te gaan voordat we weer op controle moeten. Wel hebben we leukosilk in de helm geplakt dit werkt toch een stuk beter voor hem.

6. Kibbeling

Kibbeling VIP lid

21 mrt 2011
    5.188
    0
    0
    NULL
    zuid holland
    had helemaal vergeten de laatste blz te lezen. Nou ben ik ondertussen wel bekend met de cijfers maar als je het dan zo ziet staan is het toch wel weer heftig.

Guusje kan me voorstellen dat het voor jou helemaal heftig moet zijn. Ik duim echt voor je dat jullie onder de 110 zitten!!

7. Kibbeling

Kibbeling VIP lid

21 mrt 2011
    5.188
    0
    0
    NULL
    zuid holland
    Ducky hoe gaat het bij jullie? Ik heb je al een tijdje niet gelezen.

8. Wortel

Wortel Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.472
    0
    36
    Was gister even op zoek naar de begin foto van de scheefheid en toen las ik mijn eerst geposte berichten. Zoveel emotie en onzekerheid als daar in zit! Nu sta ik er echt heel anders in. Dat is dan wel fijn om te beseffen.

9. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    guusje...heb je foto op pag. 12 bekeken ( vergeleken met de waarde die je noemt, vind ik het meevallen...maar goed het is een foto ;) )

ik heb geprobeerd een foto te maken...maar M. zat voor geen meter stil....moet zn haar dan ook plat kammen, anders zie je het niet ( hij heeft zoveel haar )

kibbeling....mijn vriend is 25 en ook kalend...zit daar ook in de fam. ;)

maar de afspraak is gemaakt...over 2 weken kunnen we terecht

eerst naar de kinderfysio, dan kinderarts en is het advies helm....eventueel meteen door naar de helmenmaker ;)

10. Kibbeling

Kibbeling VIP lid

21 mrt 2011
    5.188
    0
    0
    NULL
    zuid holland
    pandora dan zou ik het idd ook zeker in overweging nemen. Ik denk aan je.

11. Wortel

Wortel Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.472
    0
    36
    Pandora, het is ook heel moeilijk te zien op een foto. Heb er toen geloof ik wel 50 gemaakt.:cool:
    Maar het zag eruit als een pak suiker dat op de hoek van een meter hoog op de grond was gevallen. Alsof het afgesneden was. Echt heel erg. Je voelde het ook enorm. Nu voelt het zoveel ronder!
    Lekker dat de afpraak gemaakt is. Komt vast goed!

all Hier al 2 dagen koorts; dus geen helm op.

12. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Nou jaaaaaaaa de huisarts wil geen verwijsbrief schrijven :x
    gisteren heb ik gebeld, de ass. zei "geen probleem"

Belt de huisarts me vanmorgen zwaar geïrriteerd op....het kwam er in het heeeeeel kort op neer, je bent nooit voor dit probleem bij mij geweest, dus ik schrijf geen verwijsbrief...toettoettoet :$ gooit ie de hoorn er al weer op, voordat ik uberhaupt maar reactie kon geven

het klopt dat ik hiervoor nooit bij de HA ben geweest
    ik ben via de osteopaat bij de kinderfysio terecht gekomen
    omdat ik een huilbaby had en door de HA en CB afgescheept werd met darmkrampjes en rust en regelmaat
    wat helemaal het probleem niet was....kleine bleek het kiss syndroom te hebben

maar goed vanuit het ziekenhuis vroegen ze om een verwijsbrief van de HA...dus tja, die bel ik dan....krijg je dit :x

13. Ingrid789

Ingrid789 Actief lid

1 jan 2011
    301
    0
    16
    NULL
    Amersfoort
    Wat raar Pandora van je huisarts. Ik zou het aankaarten bij het ziekenhuis. Bij mij gaven ze aan dat dit meer een formaliteit was, misschien mag je ook wel komen zonder doorverwijzing van de huisarts? Ik neem aan de fysio wel een brief heeft gemaakt toch?

14. Wortel

Wortel Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.472
    0
    36
    Nou ja! Wat een achterlijke huisarts!!!
    Je hebt de brief nodig voor de verzekering. Ik zou het ziekenhuis bellen, fysio contact op laten nemen met de HA en een afpraak maken met de huisarts. Dan kan hij er niet omheen en kun je gelijk je ongenoegen over de gang van zaken uiten. Oh en misschien ook de osteopaat inschakelen hierin?

Echt als het om mijn kind gaat ben ik een leeuwin en zit ik er bovenop. Je moet die verwijzing gewoon krijgen!
    Bij ons; rrt.nl zit de kinderarts in het centrum waardoor ik nooit hiervoor bij een kinderarts ben geweest. Misschien is dit ook nog een optie?

Heel veel succes, want dit is gewoon heel gek!

15. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ik ga er maandag ook nog op terugkomen....het was gisteren verstandiger dat ik niet meteen terug ging bellen....dan had ik waarschijnlijk heeeeeeel onaaardige dingen gezegd

nou is deze huisarts ook een vervanger ( het is wel mijn oude huisarts...maar hij is met pensioen en vervangt af en toe nog huisartsen in de praktijk ) dus ze gaan er nog wel iets van horen....

16. Wortel

Wortel Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.472
    0
    36
    heel goed! Go girl!!!!

17. Kibbeling

Kibbeling VIP lid

21 mrt 2011
    5.188
    0
    0
    NULL
    zuid holland
    Pandora wat een gedoe zeg met de HA. Wij kwamen via het Cb bij de fysio en ik hoefde maar 1 telefoontje te plegen en ik kreeg een verwijsbrief voor de KA. Hoefde zelfs niet eens langs te komen.

Ik hoop voor je dat je er wel uit gaat komen.

Hier gaat alles lekker. Overdag en met de slaapjes de helm op en in de nachten zonder. Stijn doet het echt super goed en vind het ook helemaal geen probleem de helm wel of niet op te hebben.

18. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Hey dames.. Ik heb een vraagje.. Vanaf wanneer werd er bij jullie gepraat over een redressiehelmpje? Zeiden ze er wat over bij het CB of zijn jullie op eigen houtje naar de huisarts gegaan?

Ik ben namelijk een beetje bang dat Sem ook een helmpje nodig gaat hebben. Hij heeft sinds de geboorte al een voorkeurshouding en inmiddels ook een afplatting sinds een maand.. :(

19. Wortel

Wortel Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.472
    0
    36
    Olifantje vraag aan het CB of de HA een doorverwijzing voor de fysio! In deze leeftijd kun je met een paar kleine tips nog veel zelf doen!

Hier ontkende het CB de afplatting eerst. Later werden we met 3 maanden direct doorgestuurd naar de fysio die een helmpje al niet meer kon voorkomen...

Succes!

20. Kibbeling

Kibbeling VIP lid

21 mrt 2011
    5.188
    0
    0
    NULL
    zuid holland
    Olifantje Stijn had ook een erge voorkeurshouding en al met 2,5 maanden liepen we bij de kinderfysio.Wel via CB een verwijzing gekregen. Eerst kreeg ik een folder mee met tips maar die werkten bij ons niet. Snel terug naar CB gegaan voor fysio.
    Zoals Guusje al aangaf ga snel naar je CB en vraag om fysio.

Deel Deze Pagina