Hoi Allemaal, Sorry dat ik zomaar inval in jullie topic, maar misschien kunnen jullie mijn bezorgdheid een beetje weg nemen ........... Ik had laatst een topic geopend over de afplatting van mijn zoontje, maar toen had ik dit topic nog niet gezien! Mijn jongste zoon heeft een enorme afplatting aan de rechterzijkant van zijn hoofd. Wel vind ik dat hij goed naar links en rechts kan kijken, maar hij strekt zijn nekje vaak naar achter en wil absoluut niet op zijn zij liggen, vindt hij erg oncomfertabel. Tis een lief, tevreden ventje, dus maak me verder geen zorgen over hem. Loop nu bij de fysio en osteopaat, maar zeker bij de fysio heb ik het idee dat ik niet veel verder kom. Ze hebben nu ene eerste meting gedaan, afplatting achter is mild, zij afplatting is 110 dus wel zorgwekkender. Ik volg alle adviezen al rondom oppakken, naar het licht leggen, oefenen op zijn buik etc. etc. maar heb niet het idee dat het beter wordt, als hij slaapt valt hij, logisch steeds op het platte stuk. Heb een zij liggings kussen, maar zelfs daar draait hij binnen een minuut op zijn rug Hebben jullie nog tips? Krijg hem met name niet op zijn zij gelegd, hij kan daarin zijn houding niet vinden. Wat ik uit jullie verhalen lees is dat het best goed gaat met jullie kindjes en helm, maar op één of andere manier lijkt het mij verschrikkelijk.....zie er zo tegenop als zou blijken dat Hidde ook een helm zou moeten. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Hoi Elsa, Alles wat je schrijft is voor mij herkenbaar. Op zijn zij liggen was hier ook altijd lastig. Hij lag hier veel op zijn buik en ik droeg hem in een draagdoek, want op zijn zij in de wagen vond hij ook niks. Langzamerhand ging hij wennen aan liggen op zijn zij. En toen hij zijn helmpje kreeg hoefde al dat 'positioneren' niet meer! Ik heb het hier al veel vaker verteld maar ik vOnd het ook echt verschrikkelijk die helm. Soms is het ook een kwestie van je erbij neer leggen en er het beste van maken. Dat heeft hier iig veel geholpen. In dit topic kun je veel info al vinden. Want je vragen zijn al vaker gesteld. Hier heeft hij inmiddels bijna 4 mnd zijn helmpje en lopen we tegen het einde.... Het verschil is zo mooi en goed te zien dat ik het nu achteraf iedereen echt zou aanraden. Want als ik nu foto's terug kijk van hoe scheef zijn koppie was en hoe het nu is. Die paar maanden helm wegen wat mij betreft echt niet op tegen voor altijd een scheef koppie. Want achteraf gezien was dat veel erger geweest dan het helmpje. Echt waar! Ik zou zeggen lees het topic en stel je vragen, lucht je hart etc. Wij weten allemaal als geen ander hoe je je voelt. Cyberhug :-D
Elsa, welkom! Lastig hè dat op zijn zij liggen. Als ze nou snapten waarom het zo belangrijk is... Hier heeft hij veel in de wagen op zijn zij gelegen. Verder draaide hij ook overal onderuit. Met de fysio is de afplatting niet verminderd, maar bij ons zelf verergerd! Was nog erger geweest zonder fysio, maar fysio was dus bij lange na voor ons niet voldoende. Weet wel van meiden hier die wel goede resultaten met de fysio boekten. Je zoontje is nu 2 maanden, dus je hebt nog even te gaan. Veel oefenen en uitdagen. Kost veel moeite, maar sommige hier de afplatting daarmee fors kunnen verminderen. Mocht je twijfelen over een helmpje. Ik zeg niet twijfelen maar doen! Ook ik denk er hetzelfde over als Ducky. Lees anders eens de eerste pagina's van dit topic, dan zul je vast veel gevoelens herkennen. Wij hebben hetzelfde proces moeten doorstaan als waar jij nu in zit. Lucht je hart hier, stel je vragen en laat het maar een beetje over je heen komen. Knuffel!
Elsa welkom, Zoals de andere meiden al hebben aangegeven is het voor vele van ons allemaal erg herkenbaar. Ook wij kregen met 2,5 maanden fysio ivm een sterke voorkeurshouding naar rechts en een afvlakking op de rechterzijde. De eerste meting liet bij ons 108 zien. Hiermee zaten we op de rand wel of geen helm. We hebben hele intensieve fysio gehad en daarnaast liepen we bij de osteopaat. Met 5 maanden kregen we een nieuwe meting en die was 110. Helaas dus wel een verslechtering maar net zoals guusje al schreef zonder fyaio zou het nog erger geweest zijn. We hebben nu 2 maanden de helm en we zien exht al een hele grote verbetering. In het begin moest ik er echt wel om huilen en vond het heel erg. Bij de 1e keer opzetten heeft Stijn er alleen even aangevoeld en hij vond het prima. En dat terwijl ik het zo erg vond. Toen ik zag dat hij er geen moeite mee had vond ik het al minder erg. Succes met de fysio en ik hoop dat het wat zal uitmaken bij jullie. En mocht je idd gewoon even je hart willen luchten kom dat hier doen.
Wij gaan zkr door met het helmpje, zal zonde zijn om er nu mee te gaan stoppen. Wel draagt hij hen zoals voorheen natuurlijk alleen snachts. En mocht de ecceem vurig zijn, zoals vandaag dan snachts geen helmpje op, Om zijn huidje wat rust te gunnen met zalf. Guusje knuff meis
Bedankt voor jullie lieve reacties! Inmiddels heb ik wat alternatieven bedacht om Hidde toch op zijn zij te laten liggen wanneer hij wakker is (slapen wil hij echt niet op zijn zij). Tegen de bank aan, op een voedingskussen en op het aankleedkussen. Alles fijner dan op het zijligingskussen, dat vind hij echt helemaal niks. In zijn bed draait hij nu ook af en toe in zijn slaap naar links, heb nu het gevoel dat we er alles aan doen om het beter te maken. Ik heb terug gelezen en merk dat jullie, net als ik nu, ook erg moeite hebben gehad met het idee dat je kindje wellicht een helm moet en dat je wellicht als moeder er niet alles aan hebt gedaan om het te voorkomen! Dat gevoel heb ik nl. heel sterk, maar wordt nu wat minder. Merk wel dat ik er bijna obsessief mee bezig ben en dat ik bijna niet meer kan genieten van het mannetje, mijn man wordt er ook helemaal gek van..... Maar goed, donderdag weer naar de osteopaat en volgende week komt de fysio thuis. Icm werken en school van de oudste was het zo'n geregel iedere keer dat ze heeft aangeboden om thuis te komen. Erg fijn, wil graag een beleid afspreken volgende week om te weten wanneer welke stappen worden ondernomen. Wanneer weer een meting en wanneer wordt er een beslissing genomen? Dan kan ik me ergens aan vasthouden. Maar goed, we houden nog steeds hoop dat het vanzelf beter wordt, het mannetje is echt zijn best aan het doen en we zien ook wel echt een verandering dus wie weet! Groeten, Ilse
Jaaaaaaaaah meiden wij komen net terug v onze maandelijkse controle en WIJ MOCHTEN ZONDER HELM naar buiten. Na 4 maanden helmtheraphie heeft hij een Oddi van 103,5! Wij gaan nu alleen nog tijdens slaapjes door, om verslechtering te voorkomen. Maar zijn schedelnaden zijn al bijna dicht en zijn voorkeurshouding is allang weg, dus dat is echt meer mijn angst dat het weer erger wordt dan dat het nodig is! Waaaaaah ben zooooo blij! Afgelopen maand was de afplatting voor ons al praktisch niet meer zichtbaar, dus heeft hij zijn helm al veel minder gedragen! We zijn super blij met het resultaat!!!
Elas wat fijn dat je een manier hebt gevonden waardoor hij toch op zijn zij ligt. En ik begrijp je gevoelens echt helemaal. Denk wij allemaal. Ik hoop dat de fysio het verschil ook al ziet en dat de cijfers het zullen bevestigen. Ducky wat een super goed nieuws!!! Alleen nog met de slaapjes is wel te overzien. Wat een lekker gevoel moet dat zijn zeg. Ik ben benieuwd wij hebben over 2 weken weer een controle staan en de vorige keer waren ze al zo positief erover.
elsa....ik vind een helmpje ook echt verschrikkelijk.....maar wij kunnen het helmpje over een week halen en gaan er het beste van maken het gevoel dat je er als moedet.er niet alles aan hebt gedaan herken ik onzin natuurlijk....was dag.in dag uit bezig met oefenen het was soms zelfs zo'n fixatie dat ik hem amper neer durfde te leggen als die afplatting maar niet erger werd donderdag naar de kapper...zn haartjes ( flinke dikke bos ) moeten eraf voor de helm nu nog een weekje genieten zonder helm en nog een paar dagen genieten van zn mooie krulletjes
Typje wat jammer dat het eczeem nog zo aanwezig is. Hoop voor je dat hij er in de toekomst nog overheen groeit (weleens gehoord dat dit kan geloof ik). Ik vind het knap dat jullie hem s nachts netjes opdoen. Lijkt me haast lastiger dan wanneer ze hem 23 uur moeten dragen. Succes! Elsa wat goed dat je wilt weten waar je aan toe bent! Super ook om te lezen dat je manieren hebt gevonden om hem op zijn zij te laten liggen. Hier is het idee dat ik niet alles gedaan heb nog altijd niet weg maar daarvoor hebben wij denk ik ook wel te veel dingen op ons bord gekregen. Maar we hebben de goede keus gemaakt om voor de helm te gaan (als je die tenminste hebt met ruim 116%). Hij zat vanavond in bad en we waren zo trots op zijn ronde koppie. Hadden we toch maar mooi voor elkaar gekregen met de helm! Ducky wat een verlossende woorden! Met hoeveel % waren jullie ook alweer begonnen? Oh wat heerlijk dat je op de dag lekker van zijn haartjes kan genieten! (Arnica vallen- en stotengel al in huis gehaald?) Super dat het zo goed gaat met zijn hele houding. Nog even doorzetten met de nachten en dan is het gewoon echt klaar! Pandora Oeh! Moet je echt met hem naar de kapper voor de helm?! Dat lijkt me echt niet leuk!!! Geniet idd nog maar even lekker van zijn bos haar. Knuffel! All Meiden die nog gaan starten met de helmtherapie; maak een foto van het hoofdje. Ik heb vandaag die foto (van 4,5 maand geleden) ontwikkeld en het is zo stimulerend om de vooruitgang te zien!
yep...zn mooie krulletjes moeten eraf hij heeft zoveel haar dat dit gaat broeien onder de helm maar de kapper heeft me beloofd er wat moois van te maken nog een weekje.....begin het nu toch wel spannend te vinden hoor
een tijdje geleden heb ik jullie om advies gevraagd omdat het CB een afplatting had opgemerkt. Aanstaande vrijdag komt de kinderfysio bij me thuis om adviezen te geven en te kijken of het ernstig is of niet. Nu zei een collega van me dat zij heel bewust hadden gekozen bij haar dochtertje om een helmpje te laten maken zonder bandje onder de kin. Ze heeft dat bij Proreva laten doen. Hebben jullie daar ervaringen mee? En zit er idd verschil tussen die helmpjes? Ik hoop heel erg dat het niet nodig zal zijn, maar zijn voorkeur is echt heel sterk....en zeker als ik hoor over zweten/broeierigheid e.d. Mijn zoontje heeft namelijk heel erg veel last van eczeem en berg op zijn hoofd...
Pandora wat zonde dat zijn haartjes er af moeten voor de helm. Ergens snap ik het ook wel weer want de helm kan echt warm zijn. Hep ik hoop dat de fysio je tips kan geven. Wij hebben ook een helmpje zonder kinbandje. Het voordeel hiervan is dat ze op hun buik mogen slapen ermee. Ben niet bekend met proreva wij lopen bij Westland.
Heb weer even snel bijgelezen. Wij zijn u weer helemaal gewent helmloos te zijn, dat was ook wel even raar. Ducky, super zeg ook al klaar en zo snel heerlijk he! Voor de rest good luck nog, en las hier over falen dat is onzin natuurlijk je wilt het best voor je kleintje! En over de Proreva helm wij hebben hem gehad en waren zeer tevreden. Zeker omdat de oortjes vrij zijn geen kindband en zde ermee mogen buikslapen. Ik zou even google op Livit en Proreva dan word je vast wel wijzer. Anders even het redressiehelmforum opzoeken en de ervaringen lezen. Pandora, spannend jammer van zijn haartjes! Geniet nog ff en voor je het weet is het ook weer voorbij gaat zo snel. Kibbeling over 3 weken weer meten? Guusje wanneer mag jij weer voor controle? Gaat alles ook goed? Voor wie ik vergeten ben sorry, lees niet meer dagelijks.
Heppiedepeppie Ik zie dat je in Gelderland woont. Wij zitten bij Roessingh Revalidatie Techniek (heeft meerdere vestigingen). Kijk maar eens op rrt.nl Wij hebben de 2 schelpen helm zonder kinbandje. Wij zijn er erg tevreden over. Het fijne is dat je bij Roessingh niet apart naar de kinderarts hoeft; die hebben ze daar in huis. Ideaal! JBM Geloof dat we over 2 weken weer moeten (leef een beetje per week; hebben wat teveel afspraken met de kleine man). Het gaat goed, maar merk dat we ineens erg uitkijken naar het einde van de helmperiode. Bevalt het jullie goed?
Guusje, vervelend hoor dat jullie nog steeds zo druk zijn met jullie kleine ventje. Kan me ook best voorstellen dat je de helm eigenlijk erg zat bent. Helaas duurt het nog even. Maar hebben jullie geen uitzicht dat de helm rond zijn verjaardag af mag. Anders zouden jullie iets over de helft zijn..
Er wordt steeds gezegd, dat we na zijn eerste verjaardag nog wel even door zullen moeten... Alleen vraag ik me af hoelang zijn helm nog gaat passen en of de verzekering (we zijn inmiddels wel overgestapt) nog een derde helm vergoed... We denken en hopen dat de helm na zijn verjaardag bijv. alleen nog maar 's nachts hoeft. Hij heeft nog altijd een enorme voorkeurshouding, dus ik zie slapen zonder helm ook echt niet zitten.
Guusje wat balen dat hij na zijn 1e verjaardag waarschijnlijk nog door zal moeten gaan met zijn helm al is de mogelijkheid daar dat het alleen in de nacht zal zijn. En wat erg dat hij nog steeds zo'n sterke voorkeurshouding heeft. Heb je wel het idee dat de osteopaat/manueel therapeut en fysio iets doen? JBM we hebben over 2 weken weer een controle en volgens mij doen ze idd standaard meten bij Westland. Ben wel heel benieuwd. Het verschil is nu al zo groot met in het begin. Zat net te denken dat ik eens op zoek moet naar de foto's van voor en nu. Zelfs mensen die hem een tijdje niet gezien hebben zeggen ook echt oh wat een verschil al zeg. Dan bedenk ik me toch wel weer dat we er goed aan doen.