Baarmoederfoto/Hsg...ervaringen?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Scooter84, 15 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Scooter84

Scooter84 Niet meer actief

#1 Scooter84, 15 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2016
    Dag dames
    Ik weet niet of ik mijn vraag hier moet stellen, maar als het ergens anders moet, hoor ik het uiteraard graag.

3 weken geleden ben ik geopereerd aan een 2e bbz. Deze keer hebben ze de eileider gelukkig weten trouwens besparen. Het herstel gaat vrij goed.
    2 weken geleden hebben we ons in het ziekenhuis aangemeld bij de fertiliteitspoli (zie onderschrift, en op advies van de gynaecoloog). De gynaecoloog had het erover om, als ik weer helemaal hersteld ben en er weer enig zicht op een cyclus is, een hsg te laten maken om te kijken naar de status van mijn eileider. Ze zullen dan contrastoeistof bij gebruiken. Momenteel verschillen mijn vriend en ik van mening of we dat zouden willen. Hij is erop tegen, omdat contrastvloeistof chemisch is en hij dat liever niet wil omdat het wellicht schadelijk zou kunnen zijn en omdat, wanneer de eileider niet meer doorgankelijk is we dat toch wel merken en niet zwanger kunnen worden. Ik kan me goed vinden in zijn mening, maar ergens wil ik eigenlijk al wel weten waar we aan toe zijn.

Zijn er meiden met ervaring met een hsg? Wat zou ik moeten verwachten?

Na alles wat ervaringen is gebeurd bij ons ben ik aardig onzeker over mijn lijf geworden en hoop ik dat het ons wel gegeven mag zijn om ouders te mogen worden

2. Lotje82

Lotje82 Lid

26 jan 2016
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi Liekuh,
    Ik heb een paar jaar geleden een HSG foto gehad. Ik kan je niet adviseren wat je moet doen want dat is aan jou, ik kan je wel mijn ervaring vertellen.
    Ik ben blij dat ik het heb laten doen omdat we daardoor direct wisten wat er aan de hand was. ik vond het wel heel heftig en heb zelden zoiets pijnlijks meegemaakt (sorry ik wil je niet afschrikken) maar dit kwam omdat mijn eileiders dicht zitten. dat wisten ze toen natuurlijk niet en als ze dan met een behoorlijk kracht vloeistof door je eileiders willen spuiten en dat lukt niet... ja dat doet zeer.
    maar toch ben ik nog steeds blij dat we het gedaan hebben, daardoor konden we verder en wisten we wat het probleem was.

Laat je gewoon nog een keer goed informeren door je arts, ze adviseren het niet voor niets en als het zo chemisch en slecht voor je is dan doen ze het echt niet hoor.

Ik begrijp je onzekerheid, ik hoop dat jullie snel antwoorden krijgen, sterker nog, ik hoop dat je snel zwanger raakt en het helemaal goed gaat.
    Sterkte.. en als je vragen hebt hoor ik het wel.

3. Blossom82

Blossom82 Actief lid

8 jul 2015
    325
    22
    18
    Bezig voor ons eerste kindje vanaf 07-2014
    Noord-Brabant
    Jeetje wat moeilijk! Ik heb zelf ook een HSG gehad en ik vond het meevallen met de pijn. Het is niet prettig maar zeker wel te doen..... Bij mij was overigens alles goed geen verstoppingen of iets dergelijks.

Ik en mijn vriend waren het erover eens we gingen dit gewoon doen. Ja het is chemisch maar alles wat je daarna gaat doet wat betreft vruchtbaarheidsbehandelingen is ook onnatuurlijk dus ja. Ik vond het in elk geval fijn om te weten of er wel of geen verstoppingen zaten. Anders blijf je je dat afvragen de hele tijd of dat de reden is dat het niet lukt.

Ik persoonlijk zou het laten doen dan weet je of het goed zit en het is een relatief kort onderzoek dus niets bijzonders. En verders krijg je ook geen onthouding die maand dus zo heel chemisch zal het niet zijn.....

4. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Als je eileider idd verstopt zit dan is de kans op nog een BBZ denk ik wel groot. En ik denk niet dat je dat nog een keer wil meemaken.

Het kan zijn dat bij de HSG een eventuele verstopping doorgespoten wordt waardoor de eileider niet meer verstopt zit.
    Wel pijinlijk, maar wel de moeite van overwege waard lijkt me.

Ik heb zelf 8 jaar terug een HSG gehad.
    Ik vond het wel pijnlijk, maar goed te doen.
    Maar bij mij was er geen verstopping.

5. lacey0

lacey0 Actief lid

5 nov 2014
    376
    8
    18
    De keuze blijft aan jezelf natuurlijk.
    Ik heb het wel laten doen en alles was goed.
    Het was niet heel prettig (voelde bij mij als hevige menstruatiekrampen) maar ben wel blij dat ik weet dat het niet verstopt zat.

6. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Doen ze in Nederland geen 'HyFoSy' of schuimecho/foamecho?
    Dat is eigenlijk ongeveer hetzelfde als een HSG, maar dan niet met contrastvloeistof... Ook wel een beetje pijnlijk, maar blijkbaar zou het ook minder pijnlijk zijn dan een HSG. Misschien eens naar polsen?
    Bij mij hebben ze op die manier endometriose vast gesteld, terwijl ze voordien dachten dat er niets aan de hand was... Vanbinnen kan het er helemaal anders uitzien natuurlijk!
    Ik ben achteraf blij dat we het gedaan hebben!
    Succes!

7. tsarbran

tsarbran Lid

23 mrt 2016
    22
    1
    1
    Zwaag
    Ik heb ook een HSG vorig jaar gehad. Het was voor mij wel pijnlijk. Ze zeggen als menstruatie krampen maar ik heb nooit z'n kpampen tijdens menstruatie! Maar uiteindelijk heb ik het overleefd, niks was verstopt en ik kon gewoon verder die dag werken.
    Dus ik zou zeggen doen, maar de keus ligt aan jou.

PS Ik heb ook verhalen gehoord dat je na HSG snel (binnen 1-3 maanden)spontaan zwanger kan worden en het gebeurde ook (niet met mij helaas)

IsabelD vindt dit leuk.
  8. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik denk dat het juist wel verstandig is om een HSG te doen. Wat als je eileider niet doorgankelijk is (zoals bij mij dus) en er wordt wel een eitje bevrucht en het nestelt zich weer in de eileider....dan heb je weer een bbz en dat wil je gewoon echt niet.

Bovendien weet je waar je aan toe bent.

Daarnaast is het goed te doen, niet fijn, maar wel te doen, is er tegenwoordig zoveel chemisch en mocht je de MMM ingaan dan zul je hormonen moeten spuiten (en dit is ook rommel in mijn optiek).

9. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Hyfyso is in testfase in NL. Dus ze willen graag beiden doen bij een aantal zkh in NL.

Hier beiden gehad. Hsg gaf rechts verstopt aan.
    Hyfyso gaf beiden verstopt aan. Ik moet geopereerd worden, omdat ze denken aan endometriose. Ik ben zwanger geweest een jaar geleden en daarbij was vermoeden van eug. Alleen kwam uiteindelijk de miskraam er zelf uit. Mijn lichaam was wel flink van de rel. Veel gezeur en pijn links. Kan dus kloppen want rechts doet niks en mogelijk vangt links het op, maar mogelijk werkt die ook niet naar behoren.

Tijdens tjah leuk is anders maar viel me mee. Ik werd een uur later wel ectht naar, omdat rechts verstopt zat en de pijn was extreem zeurend. Heb echt een paar uur hondsberoerd gelegen.

Betreft chemische troep. Tjah eens, maar soms moet je kiezen uit twee kwaden. Alleen in jouw situatie. Ze weten eigenlijk toch al hoe het eruit ziet? Een hsg is ook niet allee zeggend.

Bij mij was de ene arts nou geen endo hoor en kunnen wel starten met iui en 2 weken later na groot overleg, kreeg ik de arts die ernstig impliceerde dat mogelijk beide kanten niet werken. Toen ik zei van mijn miskraam (was hij niet van op de hoogte) was voor hem nog een alarmbel. Afijn sterkte met besluiten. Maar links of rechtsom je kan je niet nog een bbz permiteren. Better safe then sorry

10. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Oh wist niet dat de HyFoSy nog in testfase is in Nederland...
    Maar zoals LadyLola zegt, ik zou het doen! Bij mij was links ook niet goed doorgankelijk...

Ik heb trouwens 'ongeveer' hetzelfde meegemaakt toen we een half jaar bezig waren. Licht positieve test, achteraf toch ongesteld geworden en serieus ziek en slecht van geweest... Ben toen naar HA van wacht geweest, doorgestuurd naar spoedafdeling omdat ze BBZ vermoedden, maar helaas niks kunnen aantonen. Heb toen in het totaal 10 dagen bloed verloren (en nog niet weinig!) en serieuse pijn gehad links... Misschien zat het toen al dicht en ging het daardoor niet goed...
    Ben blij dat ik het achteraf nu allemaal weet.

En wat de chemische troep betreft, als je met behandelingen start... dat is ook allemaal troep hoor, maar het is voor de goede zaak natuurlijk!

11. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.565
    1.867
    113
    Vrouw

Ik heb 6 jaar terug ook een HSG gehad en ik vond het echt vrij pijnlijk! Bij mij waren de eileiders niet verstopt en alles zag er goed uit. Die ronde ben ik ook zwanger geworden.

12. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    JA NL loopt altijd net even achter he;)
    Voor mijn dochter moesten we eerst ook naar Leuven, maar uiteindelijk niet gelukkig, maar ook omdat ze daar voorlopen rondom haar afwijking.

Nou bizar dan toch. Hier dus ook op 12 dpo vrij licht getest. Een week verder zat ik op werk met zware krampen. Kreeg direct helder rood bloed. Maar zette niet door, maar de pijn bleef. Ik kon niet veel ondernemen of mijn hele lichaam zeurde en vooral links. Ik was snel uitgeput. Hoe doe je dat met een 2 jarige om je heen :( Ik denk echt dat de zwangerschap in mijn linker eierstok heeft gezeten. Ik vloog naar het plafond als ze de inwendige echo links aanzette. Kreeg koorts, waardoor ze even dachten we twijfelen of je nu met spoed naar OK moet. Hadden ze het maar gedaan, dan konden ze direct zien dat het goed dicht zit van binnen. Maar werd weer naar thuisgestuurd, omdat de pcm werkte. Pas een week later begon ik te bloeden. Ik heb 24 dagen gevloeid!

Geloof er steeds meer in hoeveel pech mijn dochter heeft gehad, zij mijn gelukje is geweest door de endo heen.

13. Scooter84

Dank jullie wel voor de reacties.
    We hebben inmiddels meer erover gesproken en we willen eerst even afwachten natuurlijk wat de arts er allemaal over te zeggen heeft. Mijn vriend is er wel een beetje op aan het terugkomen dat het slecht kan zijn. Het is natuurlijk idd zo dat als het schadelijk zou zijn, ze het nooit zouden doen.
    Verder is er bij mij sowieso een verhoogde kans op opnieuw een bbz, omdat ze dus een besparende operatie hebben gedaan. Mocht ik weer zwanger zijn, dan moet ik al met 10 dagen overtijd en positieve test naar het zh voor een echo. Ze hebben de eileider deze keer wel laten zitten omdat deze er goed uitzag. Volgens de arts was hij goed en mooi flexibel en waren er geen verklevingen of andere gekke dingen te zien. Dat was al wel fijn om te horen. Ze zouden dan een foto willen laten maken om te bekijken wat het gevolg van de operatie was, omdat ik nog maar 1 eileider heb. We hebben gewoon een hele hoop vragen die we gaan verzamelen zogezegd en aan de gynaecoloog zullen stellen. Hopelijk heeft hij op de meeste vragen een antwoord. Ik wist niet dat er zulke foto's bestonden zeg maar, dus vandaar dat ik de vraag stelde ;) maar ik gok dat we nog wel meer dingen zullen gaan horen waarvan we het bestaan niet wisten...

14. Mieke1985

Mieke1985 Lid

18 apr 2016
    24
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Leikuh,

Ik heb nooit een HSG gehad dus zou je daar niks over kunnen vertellen. Wel heb ik ook 2x een BBZ gehad. Twee keer in de linkereileider. Eerste keer zou deze in zijn geheel verwijderd worden, maar ze hadden een stomp laten zitten. Tweede EUG zat in de stomp. Ik wilde een HSG om er zeker van te zijn dat mijn overgebleven eileider doorgankelijk is. Een derde EUG zou ik namelijk echt niet trekken, maar ik krijg de HSG niet omdat het volgens de gynaecoloog niet zinvol is in mijn situatie. Mijn overgebleven eileider zag er namelijk goed uit (je weet dat natuurlijk niet van de binnenkant) en de gynaecoloog ziet de eerste EUG dan ook als stomme pech.
    Ik denk dat het heel verstandig is om het met je gynaecoloog te bespreken.
    Hoe ga jij verder met het verdriet om van de EUG's?
    Ik kan moeilijk omgaan met de onzekerheid en het verdriet van het verlies. Bij die tweede keer was ik voornamelijk boos omdat het een fout was van die gynaecoloog die mij de eerste keer had geopereerd. Hij had ook die stomp weg moeten halen, omdat het vaker gebeurd dat een volgende EUG zich dan in de stomp bevindt.
    Heel veel succes met het maken van je keuze en laat je goed adviseren door de gynaecologen!

15. Ennovy

Ennovy Bekend lid

7 jan 2011
    591
    0
    16
    Thuiszorg en fotografie
    Friesland
    Hier na bijna 2 jaar tevergeefs proberen een hsg gehad. Was geen pretje maar het is voor het goede doel! Alles bleek in orde. Had wel gelezen dat je tijdelijk vruchtbaarder bent doordat alles is doorgespoeld en de eileiders gladder zijn door de olieachtige substantie. Bij mij klopte dat! De maand erop eindelijk zwanger! !

Nu na 2 jaar op aanraden van mijn gynaecoloog weer een hsg omdat het de vorige keer waarschijnlijk het laatste zetje is geweest. Deze keer veel minder pijnlijk. Dit keer helaas niet dat laatste zetje....

Succes met je beslissing!

Liefs,
    Yvonne

16. Scooter84

Jeetje Mieke1985 wat een heftig verhaal! Wat bizar dat ze de eerste keer een stompje hebben laten zitten. Hebben ze dat zogezegd met opzet gedaan of hebben ze het gewoon niet goed gedaan? Kan me goed voorstellen dat je boos was op ze en dat je een hsg wilde. Wij wachten idd even af met beslissen tot wat er 10 mei gaat gebeuren. Ben berg benieuwd wat de gynaecoloog allemaal gaat zeggen. Waarschijnlijk gaat er heel veel info op ons af komen maar gelukkig gaan we gewoon samen. Samen hoor je meer dan alleen.

Het gevoel wat bij mij overheerst is met name ongeloof. Hoezo kan het dat het bij ons alweer fout gaat? Waarom?? Dat is met name de vraag die in mijn hoofd blijft rondspoken, ondanks het feit dat de gynaecoloog na de ingreep wel met ons gesproken heeft over wat een oorzaak zou kunnen zijn (vruchtbaarheid verminderd omdat ik te zwaar ben is het niet, als het te snel achter elkaar zou zijn, zou ik niet zwanger raken enzo...). Wat ik bij de eerste keer bbz met name erg lastig vond is dat er een levend vruchtje is weggehaald. Kwam het eindelijk verder dan 6.5 weken, zat t op de verkeerde plek..pffff....ik merk dat ik de ene dag er meer moeite mee heb dan de andere. Bij mij waren de 2 bbz's ook ongeveer binnen 3 maanden. In totaal in een jaar 4x zwanger geweest...:( Wat helemaal vreemd is...sinds een dag of 2 heb ik last van mijn borsten...ik kan me dus echt niet voorstellen dat het weer raak zou zijn ofzo, dat kan ook echt niet, we hebben juist goed opgelet omdat we even een pauze in hebben gelast. ik ga er maar even vanuit dat ik ongesteld moet worden. Hoe raar ook...ergens hoop ik dat wel want dan werkt alles weer zoals het zou moeten;)

17. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Ik herken me volledig in hoe jij beschrijft wat je toen gevoeld hebt... Ik had ook vanalles waarvan ik dacht 'er klopt hier iets niet'. Zwaar bloedverlies voor 10 dagen (en normaal maar 2-3 dagen, max 4 dagen ongesteld), heel veel pijn vanbinnen, buikkrampen, bij elk bloedverlies leek ik weeën te hebben (en ik weet helemaal niet hoe die voelen!), druk op mijn buik en rug, misselijk, duizelig, koud zweet, koortserig... Noem maar op. Ze konden bij mij geen hcg vinden (was ongeveer een week na de licht posi test, ook op 12dpo) en hebben een uitwendige echo van mijn buik gemaakt (deed ook gigantisch veel pijn! ik kon amper stappen van de kramp in mijn linkerzijde) en dan gewoon naar huis gestuurd omdat met 'de diagnose' dat ik iets verkeerds gegeten had en dat ik last had van mijn darmen... Nee, mijn gevoel zei iets helemaal anders en na al die tijd ben ik het meer en meer gaan geloven. Het was immers ook mijn linker eileider die beperkt was door de endometriose... dus ik ben zo goed als zeker dat dat ergens toch een oorzaak geweest is.

18. Scooter84

Sorry Mieke1985...verkeerd gelezen dat je nooit een HSG hebt gehad:). De hele situatie blijft onprettig allemaal.

QUOTE=Liekuh;19690095]Jeetje Mieke1985 wat een heftig verhaal! Wat bizar dat ze de eerste keer een stompje hebben laten zitten. Hebben ze dat zogezegd met opzet gedaan of hebben ze het gewoon niet goed gedaan? Kan me goed voorstellen dat je boos was op ze en dat je een hsg wilde. Wij wachten idd even af met beslissen tot wat er 10 mei gaat gebeuren. Ben berg benieuwd wat de gynaecoloog allemaal gaat zeggen. Waarschijnlijk gaat er heel veel info op ons af komen maar gelukkig gaan we gewoon samen. Samen hoor je meer dan alleen.

Het gevoel wat bij mij overheerst is met name ongeloof. Hoezo kan het dat het bij ons alweer fout gaat? Waarom?? Dat is met name de vraag die in mijn hoofd blijft rondspoken, ondanks het feit dat de gynaecoloog na de ingreep wel met ons gesproken heeft over wat een oorzaak zou kunnen zijn (vruchtbaarheid verminderd omdat ik te zwaar ben is het niet, als het te snel achter elkaar zou zijn, zou ik niet zwanger raken enzo...). Wat ik bij de eerste keer bbz met name erg lastig vond is dat er een levend vruchtje is weggehaald. Kwam het eindelijk verder dan 6.5 weken, zat t op de verkeerde plek..pffff....ik merk dat ik de ene dag er meer moeite mee heb dan de andere. Bij mij waren de 2 bbz's ook ongeveer binnen 3 maanden. In totaal in een jaar 4x zwanger geweest...:( Wat helemaal vreemd is...sinds een dag of 2 heb ik last van mijn borsten...ik kan me dus echt niet voorstellen dat het weer raak zou zijn ofzo, dat kan ook echt niet, we hebben juist goed opgelet omdat we even een pauze in hebben gelast. ik ga er maar even vanuit dat ik ongesteld moet worden. Hoe raar ook...ergens hoop ik dat wel want dan werkt alles weer zoals het zou moeten;)[/QUOTE]

19. Jet83

Jet83 Bekend lid

15 aug 2012
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb alleen de openingspost gelezen.

Hierbij mijn ervaring. Ik heb twee keer een HSG gehad, beide keren ivm subfertiliteit. De eerste keer was pijnlijk, maar het was te doen (boren zonder verdoving heb ik als erger ervaren). De tweede keer heb ik niets gevoeld. Beide keren was ik na de HSG binnen drie cycli zwanger.

20. Nienid

Nienid Actief lid

13 jan 2016
    216
    68
    28
    Hoi Liekuh,

Hier een dame die gisteren een diagnostisch laprascopie heeft in combi met een HSG. Eerste HSG was 22 januari, wat ze je in de folder vertellen over het voelen van een kramp alsof je ongesteld ben is denk ik erg verschillend. Omdat bij mij beide eileiders verstopt zaten hebben ze druk flink opgevoerd om het toch te proberen, dit is noet gelukt en nee het was geen fijne ervaring... Maar dat deed er niet toe want ik was een stap verder en ik wilde er alles aan doen om zeker te weten wat mijn opties waren dus samen met de gyn besloten de laprascopie te doen. Partner opperde IVF, die had zoiets waarom niet eerst een kindje proberen en dan wel verder kijken. Toen even het veto recht gebruikt dat het mijn lichaam is en ik wil weten wat mijn lichaam nu allemaal wel/niet kan.

Toen ik gisteren wakker werd van de operatie voelde ik me suf en had ik pijn, druk alsof je een zware ongesteld hebt. Maarja... Nadat ze binnenin hebben zitten vroeten had ik ook niets anders verwacht ;) Eenmaal terug op mijn kamer kwam de arts terug met goed nieuws, de eerste keer contrastvloeistof lukte niet, toen ze eenmal goed zijn weze kijken via de laprascopie hebben ze het nog een keer gebeurd... Beide eileiders vulden zich met vloeistof... Advies nu is om IUI te doen als het de komende maanden niet zelf lukt, maar in ieder geval "werkt" het beneden. Ik ben er nog niet, maar ik heb altijd het gevoel gehad dat er iets niet goed zat... Daar had ik gelijk in. En ik voelde dat als ik dit door zou zetten, ik een positieve uitslag zou krijgen... Beide keren zat mijn gevoel goed... Dus het belangrijkste is, doe wat voor jou goed voelt! Hoe veel ik ook van mijn vriend houd, doordat ik zelf heb doorgezet met de operatie weet ik in ieder geval dat NU mijn eileiders goed zijn dankzij de operatie... Luister naar je eigen lichaam, jij kent het het beste.

Heel erg veel sterkte en ik hoop dat een succesvolle zwangerschap jullie snel gegund mag zijn!

Groetjes, Nienke

Deel Deze Pagina