Lieve meiden, Na een tijdje afwezig te zijn geweest, toch maar weer hier komen kijken. Zoals een aantal van jullie hier al weten, denken ze bij mij ook aan een vervroegde overgang. Mijn eigen zh kon niks meer doen en zei dat ik moest denken aan eiceldonatie, dus gingen we naar Geertgen. Daar wilden ze IVF proberen en dan het korte schema. Ik kreeg decapeptyl en fostimon, maar na 5 dagen was er nauwelijks iets gebeurd qua groei en ze zei al dat een punctie geen zin had. Dus misschien iui proberen. Dus 5 dagen later weer terug bij een andere arts en die dacht dat aan het einde van de week de iui kon plaatsvinden. 3 dagen later weer terug en volgens Dr. W. had het geen zin om iui te doen. Hij vond het vreemd dat de hormonen niks hadden gedaan bij mij en dat terwijl ik een extra hoge dosering kreeg.Ik ben 32. We hebben besloten in overleg met hem even een pauze te nemen en in die pauze zitten we nu nog. Ik wil nu langzaam de draad weer gaan oppakken, maar weet even niet wat te doen. Verder bij Geertgen en nog een keer spuiten? Naar Dusseldorf? Of naar een ander zh hier in de buurt? Of misschien maar al op zoek gaan naar een eiceldonor? Na het spuiten bleef mijn menstruatie trouwens uit en pas in augustus, 3, 5 maand na de laatste spuit kwam mijn menstruatie.Dat was een dag of 2/3 maar dan wel best veel. Tot op vandaag nog geen menstruatie... Zal het dan toch echt de vervroegde overgang betekenen? Iemand van jullie tips of adviezen? Alles is welkom en vraag maar raak... Liefs Ilona
Hoi Ilona, Wat vervelend allemaal... ik ben geen ervaringsdeskundige rondom vervroegde overgang, maar ik heb wel het e.e.a. gelezen hier op het forum. Ik zou even kijken in het 'poffertjes en pannekoeken topic'. Daar zitten meer meiden met dit probleem. En ze laten vaak het AMH bepalen, dat zou iets kunnen zeggen over de kwaliteit van je eitjes. FSH zegt iets over de voorraad. Op die manier kun je redelijk goed bepalen in hoeverre je wel of niet in de overgang zit. Veel meiden hier wijken uit naar Dusseldorf of Gent in die situaties. Ik zou het z.s.m. laten uitzoeken, want mocht je inderdaad in de vervroegde overgang zitten dan is het wijs om zo snel mogelijk in behandeling te gaan. Ik wens je veel sterkte toe en hoop voor je dat het mag lukken!
Hoi Pien, bedankt voor je reactie. Sorry voor mijn late reactie, maar ik ben bijna 2 weken niet online geweest. Ik had het erg druk. Dat topic ken ik inderdaad.Ze hebben mijn fsh en amh al geprikt en het fsh was veel te hoog en amh veel te laag. Zeker weten doen ze niks, omdat je pas dmv een punctie erachter komt of er eitjes zijn. Ook spreken ze pas van vervroegde overgang als je een jaar lang geen menstruatie hebt geadverteerd. Dit is niet het geval. Dusseldorf zit ik ook nog te overwegen. Xx
Ook ik ben geen deskundige. Mijn AMH is ook laag. Weet niet hoe het met mijn FSH is. De arts vertelde dat mijn eierstokken zich niet goed laten stimuleren. Dat bleek ook uit 2 eerdere puncties. Andere artsen in mijn ziekenhuis vonden het zelfs niet zinvol nog een poging te doen. Mijn arts wilde het nog wel 1 keer proberen. Op mijn voorstel hebben we een kort protocol aangehouden. Dag 1 decapeptyl, dag 3 menopur erbij. 300 mg menopur. Dag 7 eerste echo. Daar was niets te zien. Maar vanaag op dag 20 heb ik een punctie gehad. Uit 7 follikels kwamen 5 eitjes.
Dankjewel Wilma. Hopen dat het wat positiefs opbrengt voor je. Bij mij weten ze niet hoe het komt. Er groeien wel steeds 2 follikels met en zonder spuiten, maar ze groeien heel heel langzaam. Ook is er links nooit wat te zien, maar alleen aan de rechterkant. Ik heb ook de korte procedure gehad. Op dag 2 moest ik de Fostimon er bij gaan spuiten, ook 300. Hoe ging het met de punctie? En hoe voel je je nu? Xx
Hoi Ilona, ik voel me goed. Wel wat pijn, vooral als ik sta of zit. Maar lig nu lekker op de bank Wat ik vooral vreemd vind aan jouw verhaal is dat ze al zo snel zeggen dat er niks groeit. Bij mij was er pas wat te zien op dag 11. En het heeft toen nog een week geduurd voor ze echt groot genoeg waren. En... 1 links en de rest zat ook rechts.
Meid wat een verhaal. De vervroegde overgang is met een bloedtest te bepalen dus ik zou dat eerst laten doen. Geeft dat aan dat het zo is, zou ik proberen om nog 1 keer ivf te doen en dan over te gaan op een eiceldonor. Ga ondertussen wel alvast op zoek naar alle informatie daarover. Heel veel sterkte!
Wilma, ja ze zagen niks dus vandaar. Had op dag 2, 7, 12 en 15 een echo. Ik vind het ook heel ingewikkeld allemaal. Ze zeggen ook allemaal wat anders. Dat er te weinig follikels waren voor een punctie zeiden ze al op dag 7. Hoe gaat het nu met je?
Dankjewel voor je bericht.Ik heb al een uitgebreide bloedtest gehad maar daaruit concludeerden ze het wel maar zeiden ook weer niet dat het echt zo was. Lekker vaag allemaal. Ik ben al een beetje naar info het zoeken. Wil idd nog in een ander ziekenhuis proberen en alles nog maar eens laten onderzoeken. Hoe is het met jou nu? Xx
Düsseldorf. Zonder enige twijfel. Ik ben érg bevooroordeeld, maar het Geertgen houdt altijd vast aan hun eeuwige protocolletjes. In Düsseldorf zijn ze én ervaren met vrouwen met lage AMH's (al zoveel vrouwen op dit forum met lage AMH's -zelfs onder de 1!- die in DD toch zwanger zijn geraakt) én ze passen het schema aan op de patiënt. Echt, gooi je kansen niet weg in die waardeloze kliniek. Zelfs als ik mijn emotie niet mee laat spelen en enkel kijk naar de feiten omtrent het stimuleren, is Düsseldorf zoveel beter!
Dankjewel. Ik ga denk ik niet naar Geertgen terug. Dat stuk rijden en l sa nge wachten, brak ons op. Mocht ik toch voor ecd gaan dan zal ik daar wel weer terecht komen. Dusseldorf stond ook op het lijstje, dus nog maar eens een goed gesprek hebben met mijn wederhelft. Mag ik vragen naar je negatieve ervaring met Geertgen? Wat doen ze in DD anders dan? Xx
In Düsseldorf onderzoeken ze meer en durven ze verder te gaan. Voorbeeldje wat AMH betreft; Ik moest bij het Geertgen regelmatig 4 tot 5 weken stimuleren voor er eindelijk een follikel groeide. Ik denk dat ik wel 10 keer gesmeekt heb of ze m'n AMH wilden meten. Dat was niet nodig, volgens hen. Ik was nog zo jong, alles zag er prima uit, bloedprikken ging bij mij zo lastig dus dat wilden ze me niet aandoen, elke keer weer een andere reden.. Toen ik in Düsseldorf kwam, was het eerste wat de arts zei dat het lastige stimuleren best eens aan m'n AMH kon liggen en dat dat zo snel mogelijk gecontroleerd moest worden, zeker ook omdat m'n moeder zo vroeg in de overgang is gekomen (38). Bij het GG moest ik elke cyclus weer beginnen met 37,5 eenheden. Ook al hadden tig cyclussen daarvoor al uitgewezen dat dat toch niet zou werken. In DD begon ik voor de ICSI meteen met 300 eenheden per dag. Nu met IUI begon ik met 75 eenheden, na 5 dagen spuiten is dat opgehoogd naar 112,5 eenheden. Ze kijken daar echt naar jou en niet naar 'wat werkt voor andere patiënten'. Dat is zo fijn! Het is zo frustrerend als je elke keer aan iets moet beginnen, waarvan je al weet dat het niet zal werken, alleen maar omdat het bij anderen wél werkt. Wat mijn slechte ervaringen betreft.. Ik heb er een hel van een punctie gehad (Blog; De Punctie | ) , mijn infectie na de punctie is genegeerd en wat voor ons het ergste is; ze hebben ons een jaar lang voorgelogen. Ze hebben altijd gezegd dat het zaad van mijn man prima geschikt is voor ICSI. In Düsseldorf bleek na 1 dag al dat dat helemaal niet zo is. Alleen een TESE bood de mogelijkheid op het verkrijgen van goed zaad en inmiddels is gebleken dat mijn man helemaal geen kinderen kan verwekken en dat we verder moeten met een donor. We hebben een klacht ingediend bij onze zorgverzekeraar (die ongeveer 10.000 euro heeft vergoed aan zinloze behandelingen) en bij het Tuchtcollege. Onze zorgverzekeraar heeft de zaak neergelegd bij Achmea (beheerder van een groot aantal zorgverzekeraars) en ze hebben aangegeven dat de kans groot is dat het Geertgen onze eerste ICSI terug moet betalen en dat we die terug op de teller krijgen. Ook werd direct aangegeven dat dit gevolgen kon hebben voor de zorginkoop voor 2014. Inmiddels is bekend gemaakt dat nog maar 3 verzekeraars een contract hebben afgesloten met het Geertgen voor 2014. Het Geertgen blijft overigens glashard liegen, ze houden nog steeds vol dat het zaad van mijn man prima was voor ICSI. Het is gewoon één commercieel zooitje daar. Hun nieuwe systeem ook; zegeltjes sparen met vruchtbaarheidsbehandelingen. Het is toch absurd? Leuk ook, om dat tegen je kind te vertellen later; 'Nou lieverd, papa en mama hebben jou bij elkaar gespaard met zegeltjes!'. Echt, ik vind het in en intriest. Maar goed, daar zal ik me verder niet over uitlaten, ik denk dat ik wel duidelijk genoeg ben geweest Düsseldorf is voor ons echt een verademing geweest. Ja, ze zijn er wat zakelijk en de wachtlijst is er lang, het is er soms wat chaotisch, maar het wordt wél gewaardeerd als je zelf meedenkt. Er wordt naar je geluisterd en als jij goede suggesties doet, wordt daar ook gehoor aan gegeven. Er wordt daar niet gedaan alsof je een simpel patiëntje bent, die haar eigen lichaam niet kent. Er worden geen schema's uitgeschreven die passen bij je leeftijd of bij de situatie waar je in zit, maar die passen bij jóú. Zo, je zou bijna denken dat ik aandelen heb! *Edit* Ik weet niet waar je woont, maar wij doen alleen de behandeling in Düsseldorf en de follikelmetingen gewoon in het ziekenhuis in onze woonplaats. Scheelt héél veel reistijd, ideaal dat dat zo kan!
Voor eiceldonatie (überhaupt voor IVF) kan je idd het beste naar het buitenland gaan. Spanje heeft de beste resultaten en daarna komen Duitsland en bvb Gent.
@Shadixx, bedankt voor je uitleg. Ik zal straks of morgen uitgebreid reageren. @Nikki, jij ook bedankt en ik reageer snel. Xx