Kleinere baby

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door ikkke, 14 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkke

ikkke Bekend lid

29 mrt 2010
    560
    0
    0
    Onze mooie kids.
    Rotterdam
    Hallo meiden,

Ik wil hier even mijn verhaal kwijt en hoop op reactie van vrouwen die het zelfde hebben gehad in hun zwangerschap.
    Vanaf het begin van de zwangerschap is onze baby al kleiner dan het gemiddelde.
    Erg moeilijk werd er niet over gedaan want er zijn kleine en grote mensen en dit is ook zo met baby’s.
    De laatste weken word het verschil van gemiddeld en onze baby elke keer meer.
    Op de groeigrafiek zat hij tegen de onderste lijn aan en als dit zo zou zijn zou hij beter in de gaten gehouden moeten worden.
    Ook was mijn vruchtwater aan de lage kant.
    Eigenlijk vol goede moed was ik vandaag naar het ziekenhuis gegaan (ik loop bij de gyn) om onze kleine man weer te kunnen zien.
    Ik voelde hem al wat minder vanaf gisteren en een echo is dan altijd een stuk gerust stellender dan afwachten op een schopje.
    In de wachtkamer bewoog hij gelukkig weer druk dus er zakte al een last van mijn schouders.
    Mijn bloeddruk was goed en na een echo mocht ik weer terug naar de spreekkamer.
    De doorbloeding van de placenta en navelsteng waren goed maar hij bleek in 2 weken tijd bijna niet gegroeid te zijn.
    Met 32w3d word hij nu geschat op 1400 a1500 gram terwijl het gemiddelde nu ongeveer 2000 gram moet zijn.
    Ik moest gelijk een ctg laten maken, in het weekend weer en ook aankomende woensdag ook waarna ik gelijk weer een echo krijg.
    De ctg was overigens helemaal goed alleen kreeg ik zoveel informatie dat ik nu niet zo goed meer weet hoe of wat.
    40weken zwangerschap ga ik waarschijnlijk niet redden en zal eerder inglijd worden.
    Ik zou graag willen weten of er meer vrouwen zijn die dit hebben gehad.
    Ervaring van anderen zijn denk fijner om te lezen dan me eigen dadelijk onnodig zorgen maken.

2. mieke01

mieke01 Actief lid

27 jul 2010
    106
    0
    0
    Ik kan je helaas niet helpen, maar wil je wel succes wensen met deze spannende laatste loodjes..

3. DTtje

DTtje Bekend lid

19 feb 2012
    513
    0
    0
    Begeleider vg
    Ik weet het ook helaas niet... heel veel sterkte!!!!

4. femke1987

femke1987 Actief lid

11 jun 2009
    416
    0
    0
    hier ook een klein kindje van de 30 weken ook verminderin in vrucht water kreeg ook om de dag een ctg en en elke 10 dagen een groei echo ze hebben me laten lopen tot 37.3 want toen was er geen vrucht water meer ze hebben me ingeleid de zelfde dag nog met de kleine jongen was alles gelukkig goed hij was alleen wat kleiner en lichter dan gemiddeld hij mocht geluukig ook meteen naar huis hij had alleen de eerste paar dagen wat meer moeite met zich zelf warm houden maar dat gaat nu goed ik zouw je niet te druk maken je word goed in de gaten gehouden en ze zullen zo lang als het mogelijk is de kleine bij jou in de buik laten zitten want dat is toch echt het beste

heel veel sterkte het kom echt allemaal goed

5. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Ons kindje werd met 32weken geschat op 1600gram. Toen ben ik meer gaan rusten en 2 weken later woog ze al bijna 2000gram. Die was ineens heel flink gegroeid. Latere groeiechos gaven toch nog steeds een achterstand aan van 3weken groeivertraging.
    Uiteindelijk ben ik met 38w5d ingeleid en is onze dochter geboren met een gewicht van2650 gram (klein maar fijn).
    Zolang ze jullie goed in de gaten houden is er niet zoveel aan de hand.
    Vruchtwater moetnatuurlijk wel voldoende aanwezig blijven!

Ik weet niet of dat de groeispurt veroorzaakt heeft bij mij, maar probeer wat meer rust te pakken. Ga in de middag eens op bed liggen. Maak niet teveel afspraken meer.
    Kindjes groeien nu eenmaal niet geleidelijk, maar kunnen ineens een spurt maken.
    Ook is het een gewichtsschatting die ze doen, he is nooit helemaal zeker of je kindje ook daadwerkelijk die achterstand heeft.

Als je vragen hebt, pb je me maar!

6. Anoniem1211

Anoniem1211 Bekend lid

14 jun 2011
    587
    5
    18
    NULL
    NULL
    Zelf heb ik het nog niet meegemaakt, maar ben met mijn beste vriendin mee geweest naar de gynaecoloog en toen gaf hij ook aan dat hun kindje 3 weken achter liep op groei (ze was toen 32 wk zwanger). Ze moest absolute rust nemen en uiteindelijk is hun kindje met 39 wk geboren en woog ruim 6 pond! Doordat ze rust nam, heeft het kindje een enorme groeispurt gemaakt.

7. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Onze dochter was ook klein en ik kreeg elke 2 weken een groei echo. Ook mijn vruchtwater zat steeds aan de ondergrens. Ik kreeg sowieso een ks ivm met stuitligging, vooral door het weinige vruchtwater vond ik het erg fijn dat ik niet overtijd zou gaan lopen. onze dochter is met 39+3 en iets minder dan 3 kilo kerngezond gezond geboren.

8. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Onze dochter was ook aan de kleine kant. Ben ingeleid ivm zwangerschapscholestase en bevallen op precies 38 weken van een propje van 2650 half bij 45 cm. Ik.heb me er nooit druk omgemaakt. Kleintje zat met een week boven haar geboortegewicht.
    Ze is nu met ruim anderhalf nog niet heel groot hoor. De laatste keer op cb was ze 78 cm bij net geen 10 kilo

9. Vogeltje

Vogeltje Fanatiek lid

4 jan 2007
    1.263
    0
    0
    Noord-brabant
    Hier ook een kleintje, ze werd vorige week rond de 1400 gram geschat.
    Zolang ze nog groeien en het goed doen zou ik me niet teveel druk maken. Het ziekenhuis houdt het goed in de gaten en grijpen echt wel in als moet.
    Waarom een baby kleiner is kan verschillende reden hebben.
    Bij ons was de eerste ook klein bij 38 weken 2500 gram maar wij zijn dan ook niet heel erg groot.
    Nu dus weer een kleintje ligt met alles onder de onderste lijn maar ze doet het goed en dat is het belangrijkste.

10. ikkke

ikkke Bekend lid

29 mrt 2010
    560
    0
    0
    Onze mooie kids.
    Rotterdam
    Bedankt voor jullie reactie, ik voel me al gelijk een stuk beter.
    Ik ga ook zeker meer rust nemen.
    Ben ook erg blij om te lezen dat ze ookal zijn ze klein weer snel mee naar huis mogen en het verder heel goed doen.

11. Jazzlyn

Jazzlyn Niet meer actief

Hier wordt ukkie nu ook rond de 1500 gram geschat. Ik hou al weken bedrust, dus het zal niet ineens gaan groeien. Hij zit inderdaad op de onderste onderlijn, soms net eronder. Was bij mijn eerste kindje ook. Ze zullen over 2 weken weer meten, is dat weer goed , niet teveel zorgen maken.

12. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Hier met 32 weken zwangerschap werd mijn dochter ook op 1500 gram geschat. Volgens mij was dat helemaal niet raar, de gyn zei ook dat er kleine en grote baby's zijn. Het enige waar ze extra op gingen letten, was het verminderde vruchtwater. Dus moest ik op een gegeven moment een paar keer per week langskomen, voor een echo+ctg. En de ene week was mijn meisje goed gegroeid, de andere week liep ze achter. Hetzelfde met het vruchtwater: dan weer goed, dan weer verminderd... Ctg was altijd keurig in orde.
    Anne woog bij de geboorte 3465 gram, 49 cm lang. Dus helemaal niet klein! Ook bleek het vruchtwater ruim voldoende te zijn..

Het kan heel goed zo zijn dat je kindje volgende week flink gegroeid is :)

13. marieki

marieki Niet meer actief

Mijn zoontje was ook te klein. Er waren wel wat probleempjes met de doorbloeding van placenta en navelstreng. Hij is uiteindelijk geboren bij 35.1 weken, woog 1880 g en was 43 cm. Vanwege zijn opstartproblemen en prematuriteit heeft heeft hij een paar weekjes in het zkh gelegen. Hij is nu nog steeds klein (16mnd, 74 cm en 9300 g), maar hij ontwikkelt zich prima, dus niks om me druk over te maken. Hopelijk groeit jouw ukje nog wat en heb je straks een gezond manneke in je handen!

14. ambonmanise

ambonmanise Fanatiek lid

15 mei 2011
    1.724
    0
    0
    Secretaresse
    @ikke: ik zit op dit moment ook nog in die situatie behalve dat ik wel genoeg vruchtwater heb.

Bij de 30-weken echo had ik een verhoogde bloeddruk en bleek dat de buikomtrek van ons kleintje 2 weken achter lag met de groei. Ons kleintje werd geschat op 1100 gram. Ik werd meteen naar de gyn. doorverwezen. Deze constateerde hetzelfde en ik werd opgenomen voor 14 dagen. Ik moest bedrust houden omdat de kleine moest groeien. Ik kreeg 3x per dag bloeddrukmeting en 1x per dag een ctg en 2x per week een echo om de doorbloeding van de navelstreng te bekijken.

Na 14 dagen was onze kleintje niet meer onder de onderste lijn maar er net boven. Ik mocht naar huis maar wel op voorwaarde dat ik het thuis ook rustig aan zou doen en ik moest 2x per week terugkomen voor ctg + navelstreng echo.

Vorige week met de 34 weken echo was ons kleintje weer gegroeid en werd nu geschat op 1800 gram. De gyn. is tevreden. Ze zei dat ons kleintje tussen de 20 en 30 weken een zijstraatje heeft genomen en zijn/haar eigen koers vaart.

Ik moet nog wel steeds rustig aan doen ('s middags een uurtje op bed liggen, evt. slapen) en 2x per week terugkomen. Ik vind het erg fijn dat ik en mijn kleintje goed in de gaten worden gehouden. De gyn. heeft het nog niet over inleiden gehad. Als de kleine het nog goed heeft in de buik laten ze die liever zitten ivm het groeien. Vandaag ben ik 35 weken en de gyn. en ik hadden niet verwacht dat ik zover zou komen.

A.s. dinsdag krijg ik weer een groeiecho en dat vind ik erg spannend.
    Het hangt van de uitslag af wat er verder gaat gebeuren.

Ik wens jou ook veel succes met de laatste loodjes van je zwangerschap en neem zoveel mogelijk rust als je kunt. Maar wel genieten en stress vermijden!!

Ps/aanvulling: mijn man en ik zijn zelf ook niet lang/groot. Ik woog bij mijn geboorte 2750 gram, het gewicht van mijn man weten we niet omdat hij in Indonesie geboren is maar wij denken zelf dat hij ook niet veel woog bij zijn geboorte. Wij denken zelf dat het hier door komt.

15. belgischemama

belgischemama Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.614
    0
    0
    geen ervaring mee, hier woog hij rond 30 w 1.8kg, vriendinnen van mij hebben licht gewichtjes en allemaal goed gekomen een haar kindje is nu 2j en zelfs te 'dik' nu

16. BAS1759

BAS1759 Fanatiek lid

23 jul 2009
    2.629
    0
    0
    GTB
    Limburg
    Ikkke idd gewoon rust nemen dat schijnt vaak edht goed te doen. Mijn zoontje was ook klein maar at kwam deels ook door de medicatie voor de hoge bloeddruk. Zie banner.

Xxx joyce

17. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Zo'n groeiecho zegt echt niets hoor meid,
    hier bij mijn oudste geboren met 10 pond en 56 cm op 36 weken,werd gezegd 6 a 7 pond,nou mag het ietsje meer zijn haha.

Nummer 2 zou 12 pond zijn ipv van de 8 pond die hij woog.

Nummer 3 zou met 36 weken ook al ruim 4300 gram zijn,
    geboren met een gewicht van bijna 8 pond,dus ze zitten er wel vaker naast meid.

Je ziet pas echt hoe groot ze zijn als ze geboren zijn.

Ik vertrouw in het vervolg niet meer op de groeiecho's.

Deel Deze Pagina