Wie studieschuld? En hoeveel?

Discussie in 'De lounge' gestart door Hanna Mom, 17 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Het telt wel mee als je een hypotheek af wil sluiten is ons verteld. Wordt af getrokken van het bedrag dat je lenen kunt. Bij mij is de lening ontstaan doordat ik tijdens de studie niet kon werken ivm gezondheid en anders niet rond kon komen. Nu heb ik erge spijt, was ik maar nooit gaan studeren. Ik kan nu geen werk vinden maar moet veel aflossen.

2. sjak

sjak Niet meer actief

Jeetje!! Wat een hoge schulden? Ik ben ook wel benieuwd welke studie dat heeft opgeleverd?
    Ik had 2500. Ik heb 200 per maand betaald (vrijwillig) en de rest met mijn vakantiegeld betaald, was er zeer snel vanaf.
    (Ik heb trouwens p&o, propedeuse rechtsgeleerdheid en maatschappijleer gedaan en alles altijd zelf betaald en woonde ook op mezelf)

3. Zoumooizijn

Zoumooizijn Actief lid

22 jun 2013
    477
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik dacht al, ben ik nou de enige? :) Ik heb ook iets van 25K staan, januari beginnen met aflossen. Mocht er ooit een flinke meevaller zijn, dan los ik wel extra af, maar eerst nog heel veel andere wensen.. :p

4. Snokkie

Snokkie Lid

2 sep 2013
    73
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik hen diergeneeskunde gedaan en ben in 7 jaar afgestudeerd (is binnen gemiddelde studieduur). Het is een meer dan fulltime studie dus heb er ook niet bij kunnen werken. Tsja, dan moet je dus gaan lenen!..

5. Zoumooizijn

Zoumooizijn Actief lid

22 jun 2013
    477
    0
    0
    NULL
    NULL
    Staat los van de studie hoor, gaat echt om het aantal jaren en wat je leent. Ik heb 1 jaar max moeten lenen, ik woonde op mezelf (koophuis) en raakte werkloos in het laatste jaar van mn studie, maar al mijn vaste lasten liepen wel door.. Heb een HBO gedaan..

6. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Uhm ongeveer 25 duizend euro. Daarvan is 5000 een lening en de rest word als het góed is om gezet in een gift. Dan blijft alleen die 5000 nog over dus. Dat hoor ik rond januari..

7. sjak

sjak Niet meer actief

Ja dat is wel een andere studie als mijn 'pretstudies'! Ik werkte er vier dagen in de week naast in de horeca, dus ik had wel aardig salaris. Hoewel ik ook weken met brood en pindakaas heb meegemaakt!

8. sjak

sjak Niet meer actief

Jeetje, vervelend zeg! Vooral voor alle mensen die hard gestudeerd hebben en nu niet zijn waar ze hadden willen zijn.
    Ik heb p&o en rechtsgeleerdheid fulltime gedaan, maar ik werkte wel vier dagen in de week. Maatschappijleer deed ik deeltijd. Ik heb vijf jaar fulltime gestudeerd. (Maar ik Jan vrij makkelijk leren dus ik hoefde er niet heel veel tijd in te steken, twee weken per blok 'blokken')

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    ja ik ongeveer dit ook. Misschien iets minder

maar ik kan er helemaal niet mee zitten eigenlijk

Of ik los het straks in 1 keer af met een erfenis

Of ik spaar nu zelf ( is voordeliger nu ik niet werk) en ik los het zo in 1 keer af

Geen idee nog.

Maar helemaal geen spijt gehad.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Bij ons werd het niet meegenomen in de hypotheek

11. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb ook een studieschuld helaas. Het was ooit 30.000 en nu nog ruim de helft daarvan. Ik heb Nederlands recht en Fiscaal recht (twee verschillende studies) gestudeerd.

12. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Het geen studieschuld maar toen wij ons huis kochten werd ons gevraagd of er die week hadden omdat er anders moeilijker en hypotheek konden krijgen. Het bedrag wat je dan kan leven komt en stuk lager uit.

Wat ik me wel afvraag, ik lees van dat mensen rond en bepaalde tijd moeten gaan beginnen met aflossen. Waarom wordt daarvoor gekozen? Ik vind het bijv. zelf rot als iemand iets voorschiet en wil dat dan zsm terug geven. Ik zou daarom het liefst meteen beginnen met aflossen en niet wachten. Is dat niet mogelijk?

13. Hanna Mom

Hanna Mom Fanatiek lid

28 jan 2011
    1.235
    1
    38
    NULL
    NULL
    Oh 'gelukkig' ik ben niet de enige! Hier ben ik halverwege mijn studie zwanger geraakt (ja niet handig I know ;) ) en ben toen deeltijd gaan studeren. We waren toen net getrouwd en ik woonde dus op mijzelf. Ben wel ook gaan werken daarnaast, maar verdiende niet veel.

Heb trouwens ook een tijdje geleend om mijn rijbewijs te kunnen betalen, daar heb ik nu wel spijt van...

14. Hanna Mom

Hanna Mom Fanatiek lid

28 jan 2011
    1.235
    1
    38
    NULL
    NULL
    Ja hoor, je mag direct gaan aflossen, maar de meeste rentes op je spaarrekening zijn hoger, dus dan kun je beter sparen dan aflossen ;).

15. tulp123

tulp123 Bekend lid

7 feb 2013
    578
    281
    63
    Apart, onderaan deze post staat een advertentie van kredietdesk.nl..geld lenen? van 5000 tot 50000 euro.

Flauw hoor van zwangerschapspagina, wrijf het nog maar even in ;)

16. Zoumooizijn

Zoumooizijn Actief lid

22 jun 2013
    477
    0
    0
    NULL
    NULL
    O sorry het staat er niet helemaal duidelijk. Tijdens mijn studie werd ik werkloos van mijn bijbaan (die erg goed verdiende) Inmiddels heb ik ruim 2 jaar een goede baan. Doe nu ontzettend goede ervaring op, verdien niet top, maar het idee is om eerst voor kids te gaan en dan verder te kijken naar een betere baan ;)

17. Zoumooizijn

Zoumooizijn Actief lid

22 jun 2013
    477
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons wel, ze rekenen het max bedrag uit wat je kan lenen en hier halen ze (een deel van) het bedrag van de studieschuld af. Maar bij ons bleef er gelukkig genoeg over, dus geen last van gehad :)

18. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Gelukkig zelf net op tijd binnen die tien jaar afgestudeerd en nooit bijgeleend. Wel altijd ernaast bijbaantjes gehad.

19. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons namen ze het ook mee en werd er gekeken naar het beginbedrag.
    Hier een studieschuld van 4000 euro, dit omdat het bedrag wat je bij mocht verdienen van netto naar bruto ging en ik dus teveel verdiend had:x, ik kan dr nog boos om worden. Denk je zonder studieschuld te zitten....;)

20. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Poeh, ik iets van 3000 euro ofzo (mijn ouders hebben mijn opleiding betaald, ik heb alleen de laatste maanden moeten lenen). Mijn man heeft de volle mep, 25.000 euro minimaal. Was de enige manier voor hem om een goede opleiding te kunnen doen, zijn ouders konden hem niet financieel bijstaan. We betalen iets van 200 per maand af, ik 50 hij 150.

Vaak nemen we ons voor om extra af te lossen maar het voelt als een emmer water in een bodemloze put gooien door dat enorme bedrag. Dus doen we toch liever andere dingen met ons geld, eerlijk is eerlijk.

Deel Deze Pagina