Contract niet verlengd bij de ene, vertellen tegen de ander?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door BabyLovley, 21 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BabyLovley

BabyLovley Actief lid

21 jan 2009
    144
    0
    16
    https://www.facebook.com/nnnails.nl
    West- Brabant
    Goedemiddag dames,

Ook ik heb het van de week moeten meemaken dat mijn contract niet verlengd is. Het ergste is natuurlijk dat je geen poot heb om op te staan.

Mijn contract zou namelijk 14 februari aflopen. Zoals gebruikenlijk hebben we een maand van te voren overleg hierover.
    Ik heb mijn werkgever uit laten praten waardoor hij op de conclusie was gekomen dat mijn contract verlengs zou worden met een half jaar.

Ik dacht dus met mijn domme hoofd, dat ik het maar tegen hem zal vetellen dat ik 9 weken zwanger ben, waarop hij antwoorden dat het situatie nu natuurlijk anders zou worden, en hij inprinciepe fel tegen zwangerschap is, en hij hierover moest nadenken en vrijdag zal ik te horen krijgen hoe hij het gaan doen met mijn contract. Hij vertelde er ook bij dat ik dan genoeg tijd zou hebben om eventueel iets anders te zoeken. :confused:

Ik had al wel een vangnet voor mijn zelf gecrieerd, en had al een andere baan aangeboden gekregen. Alleen zit ik nu te denken, moet ik wel tegen mijn nieuwe werkgever vertellen dat ik zwanger ben. Ben bang als ik dat doe, dat hij me niet meer wilt aannemen. Ik laat me natuurlijk niet een tweede keer in de vinger snijden...
    En wanneer ik daar begonnen ben, na hoe lang zou ik het wel tegen hem moeten vertellen.
    Het vind het toch behoorlijk lastig.

Ik begrijp soieso niet waarom wergevers hier zo een groot isseu van maken, als iemand ergens gaat werken ben je natuurlijk ook niet gegarandeert dat die persoon voor de rest van zijn leven daar gaat werken. Hij/ zij kan ook op de een of andere dag ermee kappen.

Of je kunt een ongeluk krijgen waardoor je ook een aantal maanden weg valt, dit zijn dingen die je ook niet van te voren kan weten.

Groetjes en veel liefs,
    Hoop dat jullie me wat tips kan geven..

Alvast bedankt meiden.

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik kan je geen tips geven, ik kan je alleen wel vertellen dat je baas niet om die reden je contract niet mag verlengen. Vooral omdat je baas voordat je het verteld ook aangeeft dat je contract wel verlengt word. Kijk of je op papier kunt krijgen dat hij dit zo gedaan heeft, dan kun je het aanvechten...

3. BabyLovley

BabyLovley Actief lid

21 jan 2009
    144
    0
    16
    https://www.facebook.com/nnnails.nl
    West- Brabant
    Hoi Bluesky,

Wanneer hij vrijdag met zijn beslissing komt, zal ik vragen of hij dit zwart op wit wil zetten.

4. Suuz750

Suuz750 Actief lid

4 dec 2008
    419
    0
    0
    Ik zou het iets anders aanpakken... Allereerst: schakel een advocaat in (via rechtsbijstand of de rechtswinkel). Of bel het UWV, zij hebben ook een rechtsafdeling die je advies kunnen geven.

Ten tweede, ik zou je werkgever een mail sturen waarin je verslaglegging doet van de feiten van het gesprek dat je met hem hebt gehad. Dus waarover hebben jullie gesproken en wat is er afgesproken. Zonder mening en gevoel weer te geven. Op die manier heb je alvast zwart op wit staan dat hij je contract eerst wilde verlengen en toen hij hoorde dat je zwanger was, niet meer. Dit verslag zou je eventueel later van pas kunnen komen.

Ik zou bij je nieuwe werkgever niet vertellen dat je zwanger bent. Ik heb zelf ook zwanger gesolliciteerd. Ik heb eerlijkheid en openheid hoog in het vaandel staan en dus in het begin verteld dat ik zwanger ben. No way dat ik werd aangenomen. Dus uit zelfbescherming heb ik het verder in mijn sollicitaties niet meer genoemd. Tuurlijk kunnen ze daar achteraf boos om worden, maar dan kun je uitleggen waarom je op dat moment die keuze gemaakt hebt. En ik vind die in jouw situatie heel begrijpelijk.

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    het mag dus wel... je mag om die reden een contract niet verlengen maar lijkt me onzin. Over een half jaar ben je nog niet meer verlof.

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

Je mag niet ontslagen worden omdat je zwanger bent. Maar als je contract gewoon verlopen is en ze weten dat je zwanger bent zijn ze echt niet verplicht om je een verleningen te geven. Het is natuurlijk niet zo slim van een werkgever om te zeggen dat je vanwege je zwangerschap geen verlenging krijgt, maar goed da's weer een ander verhaal. Ik zou bij je nieuwe baan overigens nog niet vertellen dat je zwanger bent.

7. Suuz750

Suuz750 Actief lid

4 dec 2008
    419
    0
    0
    Ach ja, dat is ook zo. Niet verlengen is inderdaad niet hetzelfde als ontslag.

8. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    zoals andere zeggen hij mag je daarvoor niet ontslaan maar ik zou het wel tegen je nieuwe werkgever zeggen. Als je ergens gaat werken moet je wel vertrouwen inelkaar krijgen en als je al begint met iets te verzwijgen is dat geen goed begin!! misschien krijg je dan naar een half jaar weer ontslag omdat je dus iets heb verzwegen..

Deel Deze Pagina