Ik heb een vraagje ik ga vanaf maandag aan de slag via het uitzendbureau, en als alles goed gaat krijg ik na 27 weken een jaarcontract. Als ik tijdens die 27 weken zwanger zou zijn krijg je dan ook uitbetaald via het uwv? Weten jullie hoe het zit als ik straks zwanger ben tijdens het jaarcontract, krijg je dan gewoon uitbetaald via het uwv of kunnen we beter wachten met een 2e kindje totdat ik een contract voor onbepaalde tijd heb. Ik wil trouwens na de geboorte van me 2e kindje gewoon weer aan t werk. Liefs muisje25
Je krijgt via het UWV uitbetaald vanaf dat je met verlof gaat, je krijgt dan het salaris wat je de maand voor je verlof verdiende. Als je zwanger wordt tijdens het jaarcontract hetzelfde verhaal, maar als je contract afloopt tijdens de zwangerschap hoeven ze niet te verlengen en zou je dus in de ww komen. UWV is pas 4 tot 6 wk voor de bevallingsdatum. Ik zou zeker niet wachten tot je een vast contract krijgt, dat kan 3 jaar duren! Je weet ook niet of je wel gemakkelijk zwanger wordt, bij ons heeft het dik een jaar geduurd.
Ik zit er ook een beetje mee als ik nu snel zwanger zou zijn( 1e keer was het bij de 3e maand raak) dan zou ik al zwanger zijn voordat ik een contract krijg en als ze dan het werk niet meer aanbieden/of geen contract krijg... Mijn vraag is dus eigenlijk als je via het uitzendbureau werkt (als ik geen contract zou krijgen maar wel door blijf werken tot aan mijn verlof) en je bent zwanger dan krijg je dus gewoon via het uwv die 16 weken zwangerschapsverlof?
ja, dan krijg je altijd via het uwv een zwangerschapsuitkering... maar als ik jou was zou ik niet al te veel rekenen op een (vast) contract via een uzb.. waarom? heel simpel gezegd de financiele crisis.. Ik werkte tot vorig jaar in de uzb en heb nog steeds veel contact met oude collega's. Bij mijn oude werkgever wordt nu 25 % ontslagen! Helaas neemt een uzb dan ook geen risico meer en zal geen detacheringscontracten meer geven.. (althans, weinig dan)
Mijn vriend en ik werken beide al jaren via uitzendbureaus en beide hebben we altijd goed gefunctioneerd, maar nooit daadwerkelijk een contract gekregen. Dit lijkt ook bijna niet meer voor te komen, ze beloven soms alleen helaas meer dan ze waarmaken. Ik zeg niet dat dit altijd gebeurt hoor, maar bij ons dus helaas wel. Toch ben ik lekker zwanger en is dat allemaal geen probleem, gelukkig heb je in NL allemaal recht op uitkeringen etc. We hebben het soms zwaar, maar het is wel te doen. Ik zit nu in de ziektewet wat ook gewoon via het UWV gaat. Ik krijg gewoon een dagloon uitbetaald wat het gemiddelde is van wat ik afgelopen jaar verdiende. Ok, ik moet het nog krijgen, maar dat komt nog goed. Op papier heb ik al gekregen wat mijn daguitkering gaat worden en dit is inderdaad een mooi gemiddelde. Bij ons was het nog niet helemaal gepland de zwangerschap, maar ik zou het niet om deze reden hebben gelaten!