Hoi Allemaal, Volgende week vrijdag heb ik mijn 2e echo ik ben dan 11 weken en 3 dagen. Ben benieuwd wat we te zien krijgen. Het lastige alleen vind ik dat ik moet beslissen of ik een nekplooi meting wil laten doen. Van de ene kant denk ik ja en de andere kant denk ik nee. Kan gewoon niet beslissen. Wat hebben jullie gedaan en ervaringen is het vervelend? Misschien beetje stomme vraag. verder moet er de kraamzorg geregeld worden maar ben zo moe dat ik me er maar niet aan kan zetten... Erg he... je voelt je echt een doetje.... ZO mijn verhaal ben ik weer kwijt ben nieuwsgierig naar die van jullie..
Nekplooimeting doen ze bij een termijn echo sowieso niet. Daar moet je echt een andere echo voor aanvragen Kraamzorg is heel makkelijk bellen naar je zorg verzekering en doorgeven dat je kraamhulp nodig heb.
hoi, ja dat weet ik dat ze dat dan niet doen maar moet er wel nu in deze periode van de komende weken een beslissing overnemen. Ow ik dacht dat ik zelf achteraan moest als het een kwestie van bellen is dan is het zo gepiept. Thanks x
Dit vinden wij ook zo moeilijk om te beslissen.. Ben nu op en punt waarop ik denk, nee, we hebben volgens de cijfers algemeen niet meer kans op een downsyndroom kindje. Met 20weken is de vitaliteitsecho, en dan zien ze ook een hoop. Aan de andere kant denk ik, ja waarom niet! Pff keuzes keuzes, kan je er dus niet bij helpen....
Ja ik heb het wel laten doen, was wel wat 'ouder' toen ik zwanger was maar zou het ook laten doen als ik jonger was geweest. Ook al was ik er me van bewust dat het kansberekening is vind ik het gewoon een prettig idee om zo veel mogelijk op de hoogte te zijn van de ontwikkeling van mijn zwangerschap.
Nekplooimeting kan ik je geen advies overgeven. Bij mijn vriendin zorgde het voor veel verdriet,angst en spanningen,weken onzekerheid na een verdikte nekplooi. Uiteindelijk is alles normaal en is de foetus voor zover ze kunnen zien gezond. Stel je voor dat je de beslissing neemt om de zwangerschap af te breken....... Kraamzorg kan soms ook geregeld worden door via de website van je zorgverzekeraar een aanvraagformulier in te vullen. Hoef je zelfs niemand te spreken, krijg je via de post vanzelf een bericht dat het geregeld is (ik ben verzekerd bij VGZ)
Voordat je zo ver bent, worden er eerst ook nog andere onderzoeken aangeboden hoor... het is niet zo dat je meteen na een slechte nekplooimeting de volgende dag al voor een "abortus" gaat hoor. Je hebt dan nog de mogelijkheid tot een vlokkentest of een vruchtwaterpunctie. Pas daarna maak je de beslissing..... Wij hebben bij alle drie de zwangerschappen een nekplooimeting laten doen, ik was 34 bij de eerste. Bij de oudste was het een super uitslag 1:7000 ofzo. Bij de tweede was de uitslag 1:700, maar wel onderzoek in Duitsland gehad.... dus dat zou de uitslag/berekening anders kunnen beïnvloeden. En heb toen ook extra echo gehad met 18 weken, en de 20weken is doorgeschoven naar 23/24 weken. Bij uitslagen onder 1:1000 doen ze dus die extra echo. De derde zwangerschap is helaas verkeerd gelopen. Ik was toen 37, bijna 38. De nekplooi was ernstig verdikt en ons zoontje had een verkort neusbeentje.... voor de gyneacoloog reden genoeg om aan te dringen op een vruchtwaterpunctie, mede gezien de penibele thuissituatie op dat moment (partner lag op IC na zwaar hartinfarct) Helaas bleek ons zoontje trisomie18 te hebben en hebben we besloten de zwangerschap af te breken.
En wat noem je "vervelend"? Ik bedoel het is in principe een bloedonderzoek icm een echo. Dus dat kan ik niet vervelend noemen, het kan helaas wel spanningen opleveren wanneer de uitslag wat minder goed uitvalt.
Wij doen het niet, ook geen onderzoek bij 20 weken. Kindje is hoe dan ook welkom! En me van te voren druk maken als het wel een handicap heeft vind ik niet eerlijk naar het kindje; moet genieten van de zwangerschap! Ook met een handicap zal ik van hem/haar houden.