Rijst met...

Discussion in 'De lounge' started by Ligero, Nov 15, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Een beetje een stomme vraag misschien maar als jullie rijst met kip en broccoli eten ofzo, hoe maken jullie dat dan klaar? Met welke kruiden of saus? Gewoon zo simpel mogelijk het liefst, allerlei recepten met rijst zijn welkom :)
    Mijn man wil graag vaker rijst eten maar ik vind gewoon witte of zilvervliesrijst zo saai en droog maar weet ook niet goed hoe ik dit simpel en snel lekkerder kan maken.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Kip met een boemboe (ajam paniki) en dan het liefst met sperzieboontjes met de boemboe sajoer boontjes :). Ik houd ook niet van droge rijst, mijn man wel ;)
    Je hebt trouwens nog wel meer boemboe's die lekker zijn met rijst.

Wij eten van Lassie de witte rijst met extra vezels. Zilvervliesrijst vind ik echt niet lekker.

Noorie likes this.
  3. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,269
    25,737
    113
    Ik eet rijst eigenlijk nooit ‘droog’ met losse kip en groenten. We eten het altijd met bv een curry met daarin het vlees en de groenten of anderse oosterse sauzen of boemboes gevuld met vlees en groenten.
    Maar als je rijst los toch wat smaakvoller wil maken, kan je kokosrijst maken:
    1 blikje kokosmelk en 1/2 blikje warm water in een pan met 1 blikje basmatrijst (het gaat dus even om de verhoudingen). Aan de kook brengen en zachtjes laten pruttelen tot de rijst gaar is en net vocht heeft opgenomen.

4. Glass

Glass Fanatiek lid

May 29, 2017
    2,192
    1,053
    113
    Female
    Rijst met een bouillion blokje koken? Ik eet meestal rijst door groenten zoals bij nasi maar soms vinden de kinderen losse rijst wel lekker.

5. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,235
    1,891
    113
    Female
    Ik kook mn rijst ook weleens in bouillon, dan heeft t meer smaak.

Of gewoon kipkerrie van maken. Zakje kerriesaus en ananas erbij.

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

of je maakt pilav:

kook water in de waterkoker en leg 1 boullionblokje klaar.
    doe wat boter in een pan maar zet hem niet te hoog, als de boter is gesmolten doe je er een kopje vermicelli door en roerbak je ca 1 min, daarna doe je 2 kopjes rijst erbij en roerbak je ook ca 1 min. Dan giet je het gekookte water erbij, ongeveer 2 cm boven je rijst uit en verkruimel je bouillionblokje boven de pan. Vuur laag zetten, deksel op pan en af en toe roeren tot de rijst is drooggekookt (ca 10 min)

Je kunt evt bij de bouillionwater nog een blikje tomatenpuree toevoegen.

7. Manque

Manque Niet meer actief

Google eens een authentiek recept voor Zuid-Amerikaanse rijst met bonen. Heerlijk :)
    En kip pilaf met perzik is ook een heeeeeeeel fijn recept met rijst als basis.

8. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Wij eten ook nooit droge rijst, afgezien van nasi.
    Altijd rijst met daarbij een sausje. Soms gewoon simpel bruine bonen saus, soms net wat overgebleven is qua groente.
    Saus met boontjes, roosjes bloemkool, etc. Of wat mexicaans getinte saus met bijvoorbeeld mais, paprika en pittige kruiden.
    Vlees hangt af van wat we in huis hebben, kip of gehakt.
    En bij sommige soorten saus zijn bijvoorbeeld cashewnoten heel lekker. Of pilaf, met stukken perzik erin! Heerlijk :)

9. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

Nov 5, 2015
    1,659
    823
    113
    Female
    Losse rijst is ook wel lekker als je eerst een uitje snippert en die bakt, wat knoflook erbij bakken en dan afgepast rijst met bouillon erbij. Dus niet afgieten.

10. Boommm

Boommm Niet meer actief

Bobotie vinden de kinderen hier altijd heerlijk. Is eigenlijk t enige gerecht wat ik met een pakje maak :D

11. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Die laatste wilde ik ook zeggen, vandaag toevallig gegeten. Erg lekker!

12. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Wij eten rijst met goulash
    maken er nasi van
    of eten rijst met groente en vlees met zoetzure woksaus.

13. SYRV

SYRV Fanatiek lid

Nov 29, 2009
    3,133
    453
    83
    Ik maak wel eens een sausje erbij wat ik van mijn schoonmoeder heb afgekeken.

Ui snipperen, paprika in stukjes, 2 tomaten in stukjes. Dit even aanbakken met wat zout en flink wat masala kruiden in wat olijfolie. Zodra het een beetje aangebakken is een blikje tomatenpuree erbij. Weer even kort aanbakken. Wat water, ketjap manis en soja saus erbij. Tijdje laten pruttelen en je hebt een lekker sausje voor bij de rijst. Als de saus wat te dik is gewoon even wat water erbij doen.

14. mamabri

mamabri Niet meer actief

klinkt heerlijk, maar zit er verschil dan in ketjap manis en soja saus? Ik heb alleen ketjap manis en dacht eigenlijk dat dit hetzelfde was?

15. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,635
    5,661
    113
    Wij eten bij best veel dingen rijst.
    Zoals rijst met wokgroente en sausje
    Bij suddervlees
    Bij kofta
    Nasi natuurlijk
    Curry's

16. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Ik neem verschillende groente naar keuze: boontjes, peultjes, broccoli, paksoi, paprika, champignons. Deze bak ik kort. En laat ik daarna op laag vuur gaar worden in wat groentebouillon. Als het klaar is naar smaak wat sesamolie en sojasaus toevoegen.

Wij aten vroeg vaak een voorraad kast maaltijd. Ragout met rijst boontjes en knakworsten. :D

Andere opties
    Rijst koken in bouillon.
    Kip lekker marineren en opbakken met wat groente. En dan wat sojasaus toevoegen.
    Rijst koken. Beetje boter smelten, in de boter wat kerrie en bouillonblokje laten smelten, en dan de rijst opbakken.
    Kerriesaus over de broccoli en kip.
    Ik maak ook wel een een sausje door de broccoli en wortel te smoren in het sap van een blikje ananas, eventueel wat water bij. Dan kerriesauspoeder en half bakje creme fraiche erbij. En op het laatst de ananas erdoor. Eventueel nog ingezouten cashewnoten erdoor.

17. Love1990

Love1990 Niet meer actief

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik maak trouwens ook regelmatig Surinaamse boulanger op grootmoeders (mijn schoonmoeder die in Suriname gewoond heeft ;)) wijze.

Schil 2 aubergines en snij ze in kleine dobbelsteentjes. Bak 300 gram gehakt aan en voeg hier een bouillonblokje, knoflookpoeder, uienpoeder en kerrie toe (ongeveer theelepel knoflookpoeder en uienpoeder en 2 theelepels kerrie). Voeg de stukjes aubergine toe, voeg weer de 3 kruiden toe, roer goed door en laat ongeveer een half uurtje stoven totdat je aubergine niet meer herkenbaar is ;). Eventueel tussendoor wat water toevoegen. Dit is echt heerlijk met rijst!

19. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

Jan 9, 2007
    8,722
    628
    113
    Kerrie kokosrijst maak ik geregeld.
    Uitje fruiten in wat olie, flinke scheut madras kerrie erbij even meefruiten.
    Afblussen met een scheutje water of bouillon. Dan stuk santen toevoegen en laten smelten en indikken tot een romige saus. Dan gekookte rijst en evt zout toevoegen.
    Hoeveelheden allemaal op gevoel.
    Lekker met boontjes maar eigenlijk kan er van alles bij.

20. Noorie

Noorie Niet meer actief

Hier ook nooit droge rijst behalve Turkse rijst die vind ik zooo smaakvol en is ook totaal niet droog.

Hier eten we rijst meestal met sausje bijv paniki, zoetzure saus.
    Wat hier ook altijd een succes is:
    Kipfilet in de lengte door midden snijden, kruiden met peper en zout.
    Deze leg je in een ovenschaal, gegrilde paprika erop, daarna een sausje van rode pesto en crème fraiche en dan de oven in. Heerlijk! Op het laatst nog wat pijnboompitten erbij.
    Heb dit recept van een lid van hier maar bevalt erg goed.

Share This Page