Hallo, ik ben tijdens mijn eerste zwangerschap het eerste trimester echt ontzettend ziek geweest. Kon niets dan alleen op bed liggen en moiete eens naar benden of douchen zo nu en dan. Had achteraf naar het ziekenhuis gemoeten maar gelukkig ging het bij 4 maanden stukken beter en de rest perfect wat betreft mijn gezondheid. Nu willen dit jaar misschien proberen voor een tweedekindje maar ben dus bang weer zo ziek te zijn en niet voor mijn zoontje te kunnen zorgen. Ben dus gewoon benieuwd wie er tijdens de eerset zwangerschap ook zo ziek is geweest en hoe dit de tweede keer is gegaan?? Ben benieuwd naar jullie verhalen... Groetjes Anouk
1e keer alleen maar overgegeven, tegen het uitdrogen aan 9 maanden lang iedereen zei 2e zwangerschap is anders.. en idd.. ik was nog zieker.. weer 9 maanden 3e idem en nu met 4e begint het weer te komen ik heb de hoop opgeven een zwangerschap zonder ziek zijn door te maken.
Bij de eerste had ik nergens last van en vlogen de 40 weken zo om. Nu bij de tweede, van alle kwaaltjes die er maar zijn last van. Is het overgeven eindelijk over na 12 weken, komt het maagzuur, bandenpijn enz. Pff... Elke zwangerschap is anders.
Wat bedoel je precies met ziek? Waar had je last van? Ik hoor vaker dat het erger was de tweede keer, maar ik ken ook voorbeelden waarbij het juist minder was. Ik was mijn eerste zwangerschap ook een aantal weken erg ziek, dwz dat ik op een gegeven moment zelfs geen vocht binnen kon houden en dus ook opgenomen ben geweest. Ik twijfelde om die reden ook een beetje over een tweede zwangerschap. Ik wist wel vrij snel dat we ervoor zouden gaan, maar ik was het wel aan het uitstellen. Nu zoals je kunt zien toch de knoop doorgehakt en tot nu toe voel ik me goed! Ik heb af en toe wat mindere momenten, maar nog steeds voel ik me dan in vergelijking echt prima. Nu werd ik de vorige keer ook pas met 6 weken zo ontzettend misselijk (eigenlijk vanuit het niets) dus het kan natuurlijk nog komen. Maar ik heb goede hoop dat het in ieder geval niet erger wordt Ik hoop het maar...
Ik lees trouwens in mijn zwangerschapsdagboek dat ik de eerste misselijkheid al met 5 weken en 2 dagen zwangerschap heb ervaren (ik moest toen geloof ik ook direct overgeven). De dagen daarna moest ik veel kokhalzen en met 5 weken en 4 dagen moest ik weer overgeven. Met 6 weken en 2 dagen zwangerschap hield ik letterlijk niets meer binnen en met 6 weken en 3 dagen zwangerschap ben ik opgenomen. Maar 5 weken en 2 dagen is al over 3 dagen *duim duim duim*
eerste keer nergens last van.2e keer 70 % in bed gelegen met zwangerschaspsmigraine.een regelrechte hel.. nu de derde keer een beetje ertussenin... Elke keer is anders!!
Bij de eerste vanaf de zesde week zwangerschap de echt tot in de vierde maand misselijk (overgeven etc) gehad Deze keer, de 2de zwangerschap was ik met zes weken niet misselijk en dacht YES zie je wel deze keer gaat t beter worden.....NOT Misselijk geworden vanaf 2 maanden zwangerschap tot aan t nwe jaar (dus echt een half jaar!) Af en aan...overgeven etc Suc6 ...volgens mij kon je t echt niet zeggen, het kan vriezen en t kan dooien Mirre
bij de eerste een beetje misselijk, maar niet overgegeven ofzo. bij de tweede vanaf 6 weken supermisselijk, kon alleen van de bank naar mn bed en terug... (was wel onhandig met een klein mannetje van 15 maanden...), maar goed. na 2 weken zo te hebben aangerommeld kreeg ik Zofran van mn gyn en dat werkte gelukkig. Ik probeerde het zo min mogelijk te nemen, maar nam 's ochtends en 's middags een halve, zo kwam ik precies de dag door tot 7 uur, dan was vriendjelief thuis en kon hij koken en de kleine vermaken... het heeft tot ongeveer week 11 geduurd... sterkte allemaal!
Bij de eerste ben ik tot 12 weken misselijk geweest de hele dag door. Nu bij de tweede ben ik nog steeds misselijk de hele dag door. Bij mij is het dus erger...
Bij de eerste vanaf 5 1/2 week misselijk, overgeven enz. en medicijnen hielpen niets. Ik ben opgenomen en heb sondevoeding gekregen tot de 13 weken. Bij de tweede was het veel en veel erger nog. Vanaf 4 weken opgenomen en weer infuus en sondevoeding maar bleef spugen, zelfs de sondevoeding kwam er uit. Verder heb ik de sondevoeding tot 20 weken gehad en tot die tijd hele dagen op bed gelegen want ik kon echt niets, zelfs douchen duurde 4 pogingen en als ik dan gespuugd had dan had ik 15 min. om snel even te douchen. Niet echt hoopgevende informatie.
Nou, klinkt allemaal niet bepaald hoopgevend. Het schijnt dat als je echt zó ziek bent geweest dat je niet meer kon functioneren (hyperemesis gravidarum) dat het een tweede keer echt niet beter zal zijn, vaak is het nog erger. De kans op herhaling is 70-90% heb ik gelezen... Ik was tijdens mijn zwangerschap dus ook het eerste trimester dag en nacht 24/7 misselijk, hoefde gelukkig niet veel over te geven (ook omdat ik alleen maar kon liggen en dankzij de primperan), uiteindelijk 1x opgenomen. Nog t/m 19 weken iedere dag misselijk, daarna minder. Maar ontzettend veel maagklachten, altijd ziek en zwak, behalve de laatste 3 weken! Ik weet dus niet of er ooit een tweede zal komen, zeker niet op korte termijn. Want ik zal minstens een aantal weken niet voor mijn dochter kunnen zorgen. En daarnaast denk ik niet dat ik t nog een keer trek...
Hallo, bedankt (denk ik) voor de reacties. Ik bedoel met zoek ook echt ziek, niets binnenhouden continu duizelig en niets kunnen zoals Maka123 hiervoor het beschrijft. Ben ook ben dat ik bij een tweede zwangerschap dan niet voor ons zoontje kan zorgen en daar krijg ik echt de kriebels van!! Logeren nu doen we nu al niet laat staan weken lang... Ben dus best erg bang voor weer zo een periode. Het was zo geen 9 maanden gelukkig maar van week 6 t/m 14 ongeveer. Ik had zeker opgenomen moeten worden maaR dat is achterfa gepraat. Pff zie er best tegenop maar wil graag een tweede en de rest van de zwangerschap heb ik ontzettend genoteN! Ondanks dat ik vanaf 20 weken wist dat ons kindje een hartafwijking had. Hopen maar een zwangerschap zonder complicaties dit keer!! IedEreen succes en sterkte en geniet er toch van hoe dan ook!
Hope123, ik heb wel alles wat los en vast zit gelezen over het voorkomen of iig zo klein maken van de kans op een volgende zwangerschap met extreme misselijkheid. Wat ik bijv vooraf allemaal wil gaan doen/regelen/uitzoeken (omdat ik weet dat ik tijdens de zwangerschap nergens toe in staat ben): - testen op maagbacterie H.pylori. Ik heb deze in het verleden gehad, en er is misschien een link met extreme/constante misselijkheid (zijn onderzoeken van) - acupunctuur vooraf aan de zwangerschap om je lichaam in balans te brengen en verder tijdens de zwangerschap (als ik in staat ben om erheen te gaan) - vóórdat de klachten beginnen al starten met het nemen van medicatie. Er is onderzoek dat aantoont dat je hiermee de ernst misschien kan terugdringen. - Zorgen dat ik vanaf t begin af aan genoeg blijf drinken ( ) icm direct de juiste medicatie gebruiken. - Zorgen dat ik vooraf al genoeg medicatie in huis heb. Was de eerste weken echt drama om steeds bij de HA te moeten leuren voor weer 2 dagen - anti-misselijkheid-cds kopen - evt vooraf aan t zwanger worden een bepaald dieet volgen (bloedgroepdieet?). Ik verdroeg tijdens de zwangerschap geen melk, suiker en vet. Het is natuurlijk maar de vraag of ik er iets aan zal hebben, maar dan heb ik t iig geprobeerd. Dan kan ik me als t weer zo erg wordt niet frustreren door te denken 'had ik maar...'