Hallo allemaal, Kan het zijn dat ons meisje moeilijker inslaapt en doorslaapt, omdat zij leert lopen? Een maand geleden zette ze haar eerste stapjes los en nu is ze al zover dat ze stukken zelfstandig door het huis loopt als wij haar stimuleren. Echt uit zichzelf rondlopen doet ze nog niet. Ze vind op haar knietjes veel makkelijker! Nu gaat het met de dag wel steeds makkelijker en loopt ze ook steeds verder er zit dus vooruit gang in en ik verwacht dat ze over een maandje wel helemaal los zal lopen. Sinds 3 weken zijn de avonden en nachten erg vermoeiend. Ze valt heel slecht in slaap; vanavond zijn we om half 8 begonnen en het is nu kwart over 9 en ze is nu 5 minuten stil en dat zegt niet veel want ze kan zo weer beginnen met huilen. Als ik in haar kamertje ben dan is er niks aan de hand en blijft ze liggen alleen valt ze dan niet in slaap en gaat ze liggen kletsen. Zodra ik haar kamertje verlaat is het gillen en krijsen. Normaal laten we haar altijd wel even gaan, maar nu gooit ze dus haar slaap knuffel uit bed waardoor je wel terug haar kamertje in moet, want zonder deze knuffel gaat ze echt absoluut niet slapen. Ook s'nachts wordt ze opeens weer wakker en zijn we vaak een uurtje zoet om haar weer in slaap te krijgen. Morgen gaat ze een nachtje logeren kunnen we eindelijk even bij tanken na deze vermoeiende weken Onze dochter is altijd een erg goede slaper dus ik vraag me af zou dit door het lopen komen? Dat ze het moeilijk kan verwerken allemaal? Nieuwe indrukken? Zijn er meer dreumesen die slechter sliepen rond de tijd dat ze leerde lopen? Uiteindelijk valt ze wel in slaap hoor dus het komt wel goed en het gaat vast wel weer over, maar vroeg me af of hier mensen het herkennen?
Het lijkt me logischer dat ze wat moe is door het leren lopen dan door het lopen zelf. Hoe moeier ze zijn, hoe moeilijker het is om in slaap te komen. Misschien moet ze gewoon wat eerder naar bed? Kinderen leren trouwens vanzelf lopen, stimuleren hoeft niet.. zeker niet met 15 maanden.
Stimuleren is misschien het verkeerde woord... ik kan beter aanmoedigen zeggen. Als ze staat en ik roep haar en zeg kom eens naar mama lopen dan komt ze trots aangelopen en straalt ze helemaal Ze vind het dan helemaal geweldig dat ze naar me toe kan lopen. Het is dus uit eigen wil, we dwingen haar nergens toe en laten het haar op haar eigen tempo doen. Het is niet het tijdstip dat ze naar bed gaat. Als we haar eerder naar bed brengen gebeurt er precies hetzelfde. Normaal slaapt ze zonder problemen het is opvallend dat het juist nu zo moeilijk gaat vandaar mijn vraag of meer mensen dit herkennen?
Het zijn volgens mij af en toe ook fasen. Onze dochter slaapt de afgelopen 2 weken ook erg slecht in. Duurt soms wel 1,5 tot 2 uur dat ze stil is. 's nachts verder wel goed. Ik heb ook geen idee waar het aan ligt. Ze leren misschien weer zoveel nieuwe dingen op deze leeftijd (+ tanden/kiezen) dat ze het eerst allemaal moeten verwerken als ze in bed liggen. Gaat waarschijnlijk vanzelf weer over. Gaat hier al 2 avonden weer redelijk.
@Aggy; Je hebt helemaal gelijk. Denk ook dat het vanzelf overgaat. Het hoort allemaal bij de ontwikkeling en het gaat vast over een paar weken weer stukken beter! Was meer nieuwsgierig of meer mensen het herkenden? Maar het zal wel verschillende redenen hebben. Indrukken, dat ze meer begrijpen, dat ze dingen leren enz. Ze heeft vorige week haar hoektandjes gekregen daardoor was ze ook wat onrustiger, maar heb het idee dat ze daar nu geen last meer van heeft.
Even een update! Ze is gisteren middag spontaan gaan lopen en vind het helemaal geweldig. Kan ook opeens zelf uit kruipstand opstaan zo leuk om te zien! En..... ze is gisteren meteen gaan slapen en heeft doorgeslapen tot vanmorgen. Vanavond is ze ook weer om half 8 naar bed gegaan en heerlijk ingeslapen. Zal ook best vermoeiend zijn dat lopen. Het heeft dus wel degelijk een rol gespeeld dat ze aan het leren was om te lopen hihi