Nee geen lening, gelukkig want ik heb er op zijn zachts gezegd ook helemaal niets mee. Mijn man heeft nog een klein restje studieschuld, die stamt uit de tijd dat het niet op kon allemaal letterlijk en figuurlijk dus feitelijk ook helemaal niet aan studie besteed is (zoals zo veel studieleningen van toen trouwens). Wij staan af en toe rood, heel slecht namelijk door laksheid en onoplettendheid. Dan hadden we namelijk moeten opletten op (onvoorziene) uitgaven en/of tijdig ons saldo moeten aanzuiveren van de (overigens niet zo hele vette) spaarrekening. Wij hebben het erg goed, maar financieel niet zo breed als het soms mag lijken. Dit ligt voor iedereen weer anders en wordt ook anders beleefd, maar kan me wel flink irriteren aan mensen die nooit genoeg hebben en zich altijd financieel klem zetten. Dit zie ik trouwens gebeuren bij ieder inkomensniveau dus daar staat het los van.
Ja we hebben een lening.. doorlopend krediet bij de bank.. betalen we netjes een bepaald bedrag per maand, is ook ingerekend in onze vaste lasten.. komen er verder ook niet aan.. was destijds helaas nodig omdat alles tegelijk stuk ging, lekkage en noodgedwongen verbouwing, ga zo maar door.. we sparen een bepaald bedrag per maand en financiele meevallertjes worden gebruikt om extra af te lossen
Nee, hier alleen een hypotheek + 2e hypotheek voor verbouwing. Persoonlijke lening bij mijn vriend zijn ouders, máár dat was ook weer voor het huis/hypotheek. En ik heb een schuld bij de IB-groep door een lening en niet af maken opleiding. Voor de rest niks, doen we niet aan..
Nee hier geen leningen gelukkig! Als we echt ff geen geld hebben voor iets kunnen we bij m'n moeder terecht. Komt niet vaak voor...
geen leningen of krediet, maar ben niet zo hard van mening da tik het dom of slecht vind, wat hier vaker gezegd word, als je auto, wasmasjien ineens stuk gaan of wat dan ook, kan ik me indenken dat je een krediet aanvraagt... maar dat zou mij zo achte rzitten dat ik het zo spoedig mogelijk weer af zou willen lossen1!
Nee (m.u.v. hypotheek en studieschuld) Ook voor gekozen om niet rood te kunnen staan. Tot nu toe altijd voldoende spaargeld voor als in één maand tegelijkertijd de wasmachine en auto stuk gaan.
Wij hebben een hypotheek, een studieschuld (bijna klaar ) en we kunnen rood staan bij de bank. Wat we ook weleens doen (te lui om het van de spaarrek over te boeken ). Dus ik vind dat wel genoeg qua lenen. Nadat we onze studieschuld afbetaald hebben gaan we sparen voor een auto nou al zin in! Oh ja, we hebben er nu al 1 (oud en klein) en die kunnen we nu wel vervangen voor eenzelfde exemplaar van een paar jaar jonger, maar we willen een grotere, dus vandaar dat we even moeten sparen. Ik vind het namelijk wel fijn om toch geld achter de hand te hebben mocht ie ineens de geest geven.
nee alleen hypotheek (ook geen studieschuld) wel een CC waar een paar duizend op KAN maar saldo is 0 dus daar hebben we niets rood staan. Ik heb wel vorig jaar even wat van de kids moeten lenen omdat er toen net niet genoeg op de rekening stond voor nieuwe auto (omdat iemand anders onze bus zou overnemen wat pas een tijd erna is gebeurd!) maar toen meteen weer teruggestort, toch handig die kids die hebben bijna 10.000 euro op hun rekeningen staan (gezamenlijk hihi)
Hier geen lening. Ik koop niks voor ik het geld heb. als ik echt geen geld zou hebben voor bv een nieuwe wasmachine dan kan ik altijd bij mijn moeder aankloppen.
helaas hier wel eentje nadat ik bij me ex ben weggaan heb ik me dat laten aansmeren gelukkig hoef ik nog 3 jaar en dan is het weg! Echt waar je kunt tegenwoordig ( nou ja nu wat minder goed ) leningen krijgen! Zal er in iedergeval nooit weer intrappen! Overigens gaat het hier maar om een kleine lening gelukkig !
Wij gelukkig geen hypotheek maar wel kleine studieschuld. Vind ik eigenlijk hetzelfde, lening blijft een lening (daar valt ook een hypotheek onder in mijn ogen)
Wij hebben een lening van 10.000 voor onze auto, loopt nu 2 jaar en moeten nu nog 3,500 afbetalen. Is met vaste afbetaling per maand en niet opneembaar, wilde ik bewust niet want als je eens een maand krap zit is het te makkelijk om dat geld weer op te nemen. Ik hou uitgezonderd van een hypotheek niet zo van lenen maar in ons geval kon het niet anders, we gingen trouwen en hadden net een kindje gekregen en onze spaarrekening was daardoor zo goed als leeg, waren ook van plan om na de trouwerij weer flink te sparen. Ongeveer een maandje voor de trouwerij ging de auto stuk (die net gekeurd was en waar we 700,- in hadden gestopt, motor kapot en niet meer te maken, gevalletje pech. We hebben bewust een duurdere auto gekocht zodat we ook weer even vooruit zouden kunnen, en dat is een goede keuze geweest en we hebben hem ook all risk verzekerd dat als we een ongeluk krijgen we nog wel weer een auto kunnen kopen. Het geld wat we nu aflossen gaan we hierna extra sparen, bovenop wat we nu al doen dus dan hebben we dit probleem straks niet weer.
Hier 10.000 voor een auto. En dan zal iedereen wel denken je gaat toch niet lenen voor een auto (zeg ik ook altijd namelijk). Maar mijn vriend is sinds kort rij-instructeur en wil voor zichzelf beginnen. Wij hebben het geld niet om een fatsoenlijke auto te kopen (en die moet je als rijschool wel hebben natuurlijk). Dus vandaar deze keuze, hij gaat dit hopelijk met de auto terugverdienen
Wij hebben een lening via een zogenaamd familiebank bij mijn vader. Deze lening zijn wij aangegaan omdat we het dak moesten vernieuwen (het dak was al zeker 50jr oud dus was echt aan vernieuwing toe) en zodat we de zolderkamers opnieuw kunnen gaan indelen voor de oudste kinderen zodat alle kinderen straks op 1 kamer kunnen gaan slapen.
wij hebben daarnaast ook hypotheek en nog een studieschuld open staan (manlief is 5 jaar geleden afgestudeerd maar had bijgeleend en een lening ivm een particuliere opleiding en ik ben 2 jaar geleden gestopt met school) De lening van school is onderhand gelukkig al afgelost.. alleen de studieschuld van de IB-groep/DUO staat nog.