Geen lening, geen studieschuld, alleen een hypotheek. Ik ben nog van de oude stempel, als je het geld niet hebt moet je het ook niet kpen.
Nee, geen lening. Ik zie in de openingspost als voorbeeld vakantie staan.. Zijn er echt mensen die lenen voor een vakantie?
We hebben onze hoekbank op krediet gekocht, met 0% rente. Het hele bedrag konden we niet in 1 keer betalen en aangezien we toch geen rente betalen vonden we het niet zo'n probleem. We betalen een jaar lang af en straks in augustus is ie helemaal van ons. Als onze auto het nu zou begeven zouden we waarschijnlijk ook een lening ervoor afsluiten, want we hebben niet genoeg spaargeld om een auto te kopen. Voor kleinere aankopen (wasmachine ofzo) hebben we wel wat reserves.
Wij hebben wel een lening, ik ben er niet trots op maar de auto ging zo stuk dat we er niet meer mee konden rijden en deze hebben we wel nodig..
voor vakantie zou ik never lenen, ook niet voor meubels, dan koop ik het liever op MP voor een habbekrats.....
Heb 'nee' gestemd. We hebben wel een hypotheek en ik nog een studieschuld. Man heeft zijn studieschuld al afbetaald. Lenen voor vakanties en luxeproducten vind ik echt not done!
Hier geen leningen (meer). We hadden een lening omdat het dak vervangen moest worden. Kwam op een ongelukkig moment (net bevallen, net nieuwe auto), dus daar hebben we toendertijd een lening voor afgesloten. Die is inmiddels helemaal afbetaald. We hebben nu alleen de hypotheek nog. En een Visa-card, dat is toch ook een soort lenen, maar die hebben we puur en alleen om in Frankrijk de tol en de benzine mee te betalen. Bij terugkomst in Nederland wordt dat gelijk ingelost. De rest van het jaar wordt de visa-card niet gebruikt
Wij hebben alleen de hypotheek en mijn restje studieschuld. We hebben genoeg spaargeld om alles te kunnen vervangen als het stuk gaat. En een auto is nooit een probleem. Manlief is automonteur, dus er valt met zijn baas altijd wat te regelen...
Geen lening voor niets. Spaargeld voor een kapot wasmachine, tv oid. Auto kapot, dan zien we wel wat we met ons spaargeld tweedehands kunnen kopen (als dat een klein oude golf/polo met 2 deuren is ipv 4, dan is dat maar zo). Verder het principe van mijn moeder: als je 5 euro hebt , kan je geen 10 uitgeven
nope, en gebeurt ook niet. Auto kopen op lening vind ik echt absoluut niet slim, als je NIEUWE auto na 3 jaar total loss gereden wordt, krijg je de dagwaarde, kan je je lening niet eens mee aflossen, en heb je dus een lening voor een auto waarin je geeneens meer rijdt. Dan moet je nog een nieuwe zien te kopen. sja... als je een dikke auto koopt van 3 jaar oud voor 14.000 euro ofzo, je rijdt em een jaar later total loss, krijgt 8000 dagwaarde, heb je alsnog 6000 euro lening + rente wat je afbetaald aan een auto die allang op de sloop ligt, zo verschrikkelijk onverstandig. Dus, als je echt een auto nodig hebt, koop er dan een van 800-1000 euro ofzo, die rijden ook, maar nee, de meeste mensen die lenen voor een auto kopen er ook meteen een van 20.000+
Momenteel hebben wij geen leningen, heerlijk! We hebben wel een hypotheek en ook beide een studieschuld. Ik studeer (weer) dus hoef niks af te lossen en tegen de tijd dat het wel moet is die van mijn man afgelost. Overigens zijn we van mijn studieschuld niet zomaar even af... Ik heb namelijk tot 5 jaar geleden 7 jaar lang stufi gekregen, 4 jaar basisbeurs en 3 jaar lenen. En omdat ik alleenstaande ouder was, was dat basisbeurs, aanvullende beurs, een-ouderbeurs en de volledige aanvullende lening. Wel wordt een groot deel kwijtgescholden omdat ik destijds ben geswitcht van opleiding omdat ik die opleiding door bekkeninstabiliteit niet kon afmaken en later nog weer geen diploma binnen de gestelde duur van 10 jaar door medische problemen. Maar die voelt nog wel als een heet hangijzer hoor Ik heb in de wsnp gezeten. Toen ik dus studeerde had ik maar weinig inkomen en alleenstaande ouder. Voor noodgevallen had ik een creditcard en toen ik er later naast ging werken loste ik die netjes af elke maand, totdat de postbank besloot dat ik dat niet deed en het gehele bedrag van mijn rekening aftrok. Toen stond ik dus ineens rood, meer dan rood dus. Dat was het begin van het einde want toen kon ik dus helemaal niks meer. Mijn inkomsten verdwenen op mijn rekening. Dus dan kan je je huur niet betalen, je gas en licht enz... Ik ben toen meteen naar de kredietbank gegaan voor hulp (niet voor een lening, t woord is een beetje veneukeratief) Uiteindelijk ben ik in de wsnp terecht gekomen. Ik had bijna alles kunnen aflossen als er niet een knurft van een bewindvoerder was die mijn boedel had leeggeplunderd... Ik moest toen nog een jaar. Dus mijn aflossingen van een jaar hebben mijn schulden 'afgelost' en heb ik een schone lei gekregen. Nu 2 jaar geleden.