wie van jullie is bevallen dmv een ks

Discussie in 'De bevalling' gestart door AlmostMummy, 29 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

26 nov 2007
    302
    0
    0
    hey dames,

k wil jullie graag vragen om een aantal tips voor als je een ks krijgt..zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden of hebben jullie nog tips van dit kan ej het beste zo en zo doen of hierom vragen..

wat waren jullie ervaringen :)

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik ben ook bevallen met een ks en zit mijn hoofd te breken voor tips... ik heb ze niet echt, maar dan zul je zien als iemand anders wat noemt, dat ik denk oohjaaaa! :D

De enige tip die me nu te binnen schiet is zorg voor hoge onderbroeken en hoge gewone broeken. Als de rand namelijk op je wond drukt is dat niet erg prettig (pijnlijk zelfs).

Ohjaaa ;) Begin zo snel mogelijk met het masseren van de wond, dit zorgt ervoor dat je het nare/doffe gevoel snel kwijt bent, het voelt in het begin niet echt prettig maar het hielp bij mij wel heel erg.

Verder is de enige tip die ik heb, rust goed uit! Besef dat je een fikse buikoperatie hebt gehad en je lichaam tijd moet krijgen om daarvan te herstellen, dus pak je rust wanneer je kan.

Oh en vraag aan het personeel in het ziekenhuis of ze zoveel mogelijk foto's willen maken (zie ook het topic verwerken bevalling).

haha toch nog wat dingen kunnen bedenken :D

3. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik vond het heerlijk om van die hele strakke oma onderbroeken aan te hebben ehet geeft wat druk op de wond de gehele tijd waardoor de pijn wat minder is.

4. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    1) laat het personeel foto's maken als je kind gehaald wordt - heb hier een prachtige foto dat de arts Ollie uit mijn buik haalde, zó mooi, net een National Geographic foto :)

2) neem fijne onderbroeken en een ruime joggingbroek mee;

3) slippers, geen lastige sokken;

4) laat het over je heen komen.

Ikzelf herstelde zeer snel: na 1 dag zelf naar de wc, na 2 dagen zelf douchen. Ik kwam na vier dagen thuis, sliep weer lekker boven en nam de trap en na 4 weken was ik er weer aardig bij. Let op vermoeidheid en vermijd het buk- en tilwerk.

Succes en geniet van je bevalling, op jouw manier :)

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.950
    113
    Idd alle tips die darcy ook gaf en hoge onderbroeken en ook een broek met een wijde band die je aan kunt op de weg naar huis. had zelf een wijde joggingbroek. In ieder geval niets wat op je buik kan drukken.

Zorg dat je de eerste dagen nadat de kraamhulp weg is, wat extra hulp hebt, want ik kon toen nog bijna niks zelf.

6. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Inderdaad dat laatste is erg belangrijk! Ik had het geluk dat mijn vriend 4 weken vrij heeft gehad. Hopelijk kan dat bij jou ook, of wellicht een oma/tante etc die je kan helpen.

7. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

26 nov 2007
    302
    0
    0
    ja wat betreft hulp nadat de kraamhulp weg is dat heb ik al geregeld me man neemt ook een weekie vrij gelukkig en voor de rest familie..

oke bedankt voor de tips dames ik had daar helemaal niet aan gedacht een voor een waren het goede tips echt top..als jullie nog wat te binnen schiet zet het hier dan neer..

ik heb geen hoge onderbroeken meer die kleintjes beter niet dus..gelukkig dat ik het nu al lees...

8. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

26 nov 2007
    302
    0
    0
    wat bdoel je precies met de wond masseren wat moet k me daar bij voorstellen :oops: enw anneer was jij daar mee begonnen

9. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik denk een week of 4 na de ks, lekker jezelf insmeren met een bodylotion ofzo en dan het litteken masseren. Veel vrouwen ervaren een dof/dood gevoel op die plek, maar hoe vaker je het masseert, hoe minder het wordt.

10. Maeve

Maeve Actief lid

18 nov 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    De eerste dagen is het fijn als je een 'jantje' (klein kussentje) bij de hand houdt, dit is heel fijn om tegendruk te geven tegen de wond bij het in- en uit bed stappen, lopen en vooral poepen.

Hou zelf de regie in handen qua kraamvisite, geef eerlijk aan als het je te veel wordt, en ga gewoon in bed liggen als je er behoefte aan hebt.

Maar vooral: Luister goed naar je lichaam, doe niet meer dan dat je lichaam aangeeft te kunnen.

11. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

26 nov 2007
    302
    0
    0
    manuela: ow op die manier iksnap je al is idd wel een goede tip zal m opschrijven en ook uitvoeren hihi als ik het niet vergeet maar dat denk ik niet

maeve:hoe bedoel je dat met het kussentje als je gaat poepen waar moet je m dan laten?
    hoeveel bezoek en hoe lang mag je eigenlijk ontvangen weet jij dat of is dat per zk verschillend

12. Maeve

Maeve Actief lid

18 nov 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Dat kussentje druk je tegen je buik aan, dus zodra je kracht moet zetten, kan je tegendruk geven met dat kussentje. Klinkt onlogisch, maar het werkt.

Bezoekuur is per ziekenh. verschillend. Ik doelde dan ook meer op thuis.

13. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Dertien dagen geleden heb ik ook een spoedkeizersnede gehad.
    De bevalling zou eigenlijk gewoon gebeuren, maar door omstandigheden moest er toch snel worden ingegrepen.

Ik heb het, ondanks de schrik en het onverwachte, toch als zeer positief ervaren.
    De ruggenprik is helemaal niet vervelend. Het moest bij mij drie keer over maar het stelt echt niets voor, heeft niks meer te betekenen dan b.v. bloedprikken in je arm.
    Je onderlijf en benen worden dan heel snel 'verdoofd', een beetje gek maar absoluut niet pijnlijk gevoel. Dan wordt er een doek voor je gehangen zodat je zelf niets ziet.
    En dan is het heel vreemd dat je iets voelt trekken en rommelen, maar je voelt geen pijn en dan na een paar minuutjes al: húp, daar word je baby al over het doek heen getild!

De eerste dagen in het ziekenhuis krijg je vrij veel pijnstilling, zodat ik het idee had dat ik niks mankeerde. Als ze na een dag of vijf de pijnstilling gaan afbouwen merk je vanzelf dat je toch nog niet zo'n piet bent dan je eerst wel dacht... ;)
    Wij hadden de pech dat ons zoontje eerst nog op de neonatologie lag, dus toen ik werd ontslagen uit het ziekenhuis zijn we nog vier dagen op en neer naar het ziekenhuis gegaan (25 km rijden) en dan twee keer per dag. Daar werd ik echt doodmoe van, maar als je geluk hebt, mag je kindje al snel mee naar huis en hoef je niet gelijk op en neer te reizen.
    Sinds maandag is onze zoon ook thuis, we hebben verlengde kraamhulp gehad, 5 halve dagen, en ik voel elke dag m'n krachten weer toenemen. Ik ben er nog niet hoor, maar al met al vind ik het heel erg meevallen.
    Dus: zorg dat je niet te gek doet, laat je lekker verwennen in je kraamtijd. Laat je sokken lekker aandoen en ga niet zelf prutsen. Na een dag of tien lukt dat echter wel weer. Ook handdoeken oid in de douche niet van de grond af rapen. Dat moet je echt láten doen.
    En het schijnt dat je die zes weken echt heel rustig aan moet doen, niet tillen, niet bukken. Dus ik ga me daar aan houden. Dan kan ik over een paar weken lekker wandelen met de kinderwagen buiten in het voorjaarszonnetje. :p

14. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Kisbaba, wat fijn dat Jesse weer thuis is. Nog gefeliciteerd!

Ik heb inderdaad zowel de ruggeprik als het infuus en de cathether totaal niet als vervelend ervaren. Hier was ik erg bang voor, maar alledrie ging prima.

En goede tips hoor! Inderdaad niet zelf gaan lopen prutsen ;)

15. P73

P73 Actief lid

7 nov 2007
    286
    0
    0
    Tip: drink voorzichtig! Dit om te voorkomen (voor zover mogelijk) dat je je verslikt.
    Dit is mij gebeurd één dag na de ks en ik moet je zeggen dat ik dit het pijnlijkst van alles vond!

Succes verder......enne, geniet er nog even van!

16. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    P73: o hemel ja, HOESTEN! Dat deed bij mij ook zeer! :( :)

17. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

26 nov 2007
    302
    0
    0
    maeve ja het is idd een goed idee zal er gelijk een in me tas stoppen nu anders vergeet ik het..

kisaba:heel erg gefeliciteerd met de geboorte van jullie klein wondertje..veel beterschap en bedankt voor je verhaal doet me goed om te lezen dat je het niet naar ervaren hebt dat helpt mij om er ook positiever over te denken

manuela die cathether daar ben ik bang voor alles wat daar beneden naar binnen moet daar vrees ik voor hihi

p73 ja dat kan ik me voorstellen dat het pijn gaat doen k zal heeel voorzichtig doen en dit niet vergeten

18. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Oh god ja,.... hoesten, niezen, huilen hahhaa auw auw auw.

En een cathether was echt een fluitje van een cent hoor. Als ie er eenmaal inzit, dan is het pas raar. Je hebt namelijk heel erg de aandrang om te plassen maar je kunt het gewoon niet laten lopen omdat je denkt dat je heel je bed onder gaat plassen ;)

19. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

26 nov 2007
    302
    0
    0
    manuela hahahaha ok dt is het plassen en het andere hihi als je hoognodig moet poepen dan moet je dus gwoon naar de wc..

20. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

26 nov 2007
    302
    0
    0
    waar ik tegenop zie is dat ik sochtends altijd heel erg duizelig ben en last van maagzuur dan kan ik niet op me rug liggen hoe ga ik dat doen me afspr is om 8 uur al

Deel Deze Pagina