hallo, Ik hoo dat julie dit wellicht weten.... Onze kleine uk is in de ochtend veel wakker (soms zelfs een deel van de middag je ziet hem ook vechten tegen de slaap dan) maar als hij daarna in slaap valt valt hij in zo een diepe slaap. Heb een keer geprobeert hem te laten liggen maar toen moest ik hem na 5 ur wakker maken omdat ik t anders te gek vond worden. Hij lijkt dus zijn lange nacht slaap overdag te pakken. Wakker maken en vodden heeft niet zo veel nut want hij slaapt hierna direct weer door. Iemand tips?
Hoe gaan de nachten dan? Heeft hij daar een dagschema? Ik zou hem wel wakker maken in de loop van de middag, en niet direct een fles, maar bijv eerst een badje, even spelen, Echt even laten merken dat het dag was. Mijn oudste heeft het ook gehad, die ging steeds eerder die lange slaap in, maar ben toen stug doorgegaan met max 3 uur slaap overdag en daarna iets actiefs. Het heeft niet zo lang geduurd..
Ik dacht dus het zelfde te doen als jij maar het probleem is dat hij niet wakker te krijgen is. Hoe je hem ook houd of wat je ook zegt die ogen blijven dicht. Wel geef ik dan de fles op een gegeven moment en die drinkt hij wel (meestal niet helemaal) maar hij doet alles zo een beetje slapende.... Snachts doet hij na de avond fles meestal 4 uur en dan weer om de 3 uur dus ongeveer een dagschema ja. De avond fles is meestal om 10 uur maar dat ligt aan de rest van de tijden overdag....
Dat vergat ik nog: we hebben een hongerlapje dus hij krijgt al 120/4 en dit dan om de 3 a 4 uur. We komen dan op 7 voedingen uit. Dit mag natuurlijk wel wat minder dus ik dacht als ik nou kan trainen in het voeden om de 4 uur zodat hij daarnaa gewend raakt dan bouw ik wat voeding af en krijg ik er meer ritme in. Al weet ik natuurlijk niet hoe hij dit dan snachts gaat inplannen zeg maar. Vind het best lastig met die voedingstijden.... Zijn er meer mensen die rekken naar om de 4 uur voeding ivm te veel voeding anders?
Nee, rekken doe ik niet aan. Ik vind het echt sneu als zo'n kleintje honger heeft om hem geen eten te geven. Hij kan nog geen klok kijken, dus weet niet dat het eigenlijk nog geen tijd is om te drinken. En het 'trainen' van zo'n kleintje werkt m.i. niet. Er valt niks te trainen, want honger is een gevoel en een gevoel kan een baby niet uitzetten/uitstellen. Ik zie het probleem van 7 voedingen ook niet zo eigenlijk. Is dat lastig voor jezelf? Want voor een baby is het veel fijner om 7 keer wat minder te drinken dan 5 keer veel meer. Toen mijn zoontje 1 maand was dronk hij ook 7 keer (ook 120+4 trouwens). Uiteindelijk heeft hij het zelf geregeld naar 5 keer een grotere fles (150+5). Omdat hij na 1 kleiner flesje echt bleef huilen zijn we wat grotere hoeveelheden gaan aanbieden en liet hij er vanzelf meer tijd tussen. Maar als hij daar wel tevreden mee was geweest, waren we daar gewoon mee door gegaan. En het omdraaien van dag en nacht komt ook vanzelf goed. Probeer je kindje te laten wennen aan de verschillende dingen van de dag en de nacht. De nachtvoeding doe ik altijd boven, de eerste voeding 's ochtends (en de rest van de voedingen overdag) altijd beneden en de avondvoeding heeft hij altijd zijn slaapzakje al aan. Ik doe samen met mijn kindje de gordijnen open 's ochtends en zeg hem dat het dag is (ja echt, ik praat de hele dag tegen hem haha ). Overdag ga ik ook heel actief met hem spelen, praten, zingen en ligt hij regelmatig in de box. Op deze manier heeft hij zelf dat dag en nachtritme goed gedraaid, want bij hem was het ook helemaal omgekeerd de eerste maand. Geef het tijd, hij is er pas een maand!
Ik zou de voedingen op verzoek doen. Maar dan overdag max 4 uur ertussen. En zoals mama van Daan ook zegt: duidelijk verschil maken, overdag toch gezellig proberen te maken. 's nachts niet meer licht en aandacht dan nodig.. Het kan zijn dat je dan eventjes nog hoger komt te zitten qua voeding, maar dat was hier vaak met een paar dagen/week wel over. En mijn jongens hebben allebei langer met kleine flesjes gezeten dan gemiddeld. De jongste had met 3,5 maand nog 6 flessen.
Niet rekken... 4 uur voor zoon klein kindje is best heel erg lang.. En ik zag je andere topic ook nog over naar 6 voedigen Dat gaat vanzelf! Als ie langer gaat slapen snachts.. Hoe komt het toch dat je hier steeds zoooo mee bezig ben? Je kindje doet het hoed toch? Zet het van je af en geniet van je kindje.. Je kunt Ze nou eenmaal niet dwingen
Nee hoor het is niet lastig voor mij! Van mij mag hij zo vaak eten als hij wil. Ben alleen bang dat hij te veel krijgt en het een te grote belasting voor de niertjes is vandaar mijn idee van het rekken. Hiermee bedoel ik overigens niet mn kind laten krijsennals hij honger heeft. Dat zou ik echt niet kunnen. Ik bedoel meer niet meteen na t eerste huiltje een fles er in stoppen als er 3 uur tussen zit. Ff kijken of hij nog tevreden is met een speentje, dat soort dingen.... Op t pak staat dat hij voor zn gewicht 5 x 120 mag hebben namelijk dus vandaar dat ik dacht: jeetje dan krijgt hij te veel flessen (drinkmomenten) Overigens doe ik het precies hetzelfde als jou met het ritme van dag en nacht aangeven. Snachts niet zo veel praten en overdag wel. Ook in de ochtend de gordijnen open doen en goeie morgen zeggen. Ook het slaapzakje enz.
Eigenlijk is de enige reden dat ik er zo mee bezig ben dat ik bang ben dat hij te veel voeding binnen krijgt en dit dus slecht is voor de niertjes. Ook dit idee komt daar dus uit voort. Minder flessen is minder voeding en dus minder belasting voor de nieren. Komt ook vooral omdat er op dat pak stond 5 voedingen van 120.... Maar hij doet het inderdaad goed en misschien heb je wel gelijk.... Vind het gewoon lastig soms! Wat kan nou kwaad en wat niet enz.
Overigens zal ik ook even zeggen waar de twijfel weer mee begon: Hij komt snachts regelmatig ook gewoon om de 3 uur. Voor mij geen probleem maar als hij dag en nacht om de 3 uur komt zit ik dus al op 8 voedingen dus toen dacht ik jeetje dat is 3 voedingen meer. Als ik nou ongeveer om de 3,5 a 4 uur kan geven zit ik op de 6 a 7. Vandaar.....
Ik snap wel dat je je beetje zorgen maakt maar je zit nog onder de liter dis geen zorgen En 5x120? Hier nooit gedaan haha eerst 7x100 ofzo Daarna 6x120 Kijk naar je kindje, hij doet het goed, en als je het loskaat heb je zelf ook meer rust in je kont ipv dat gestress elke keer
Ik snap je onzekerheid over te veel voeding wel. Dat had ik ook wel. Wij zijn toen in iedere fles een schepje minder voeding gaan doen. Dus 120+3 en 150+4. Máár ons zoontje groeide ook heel hard, 500 gr. per week. Dus die kon dat ook wel aan. Groeit nu 200/250 gr. per week dus dat is nog genoeg. Ik weet niet hoe jouw kindje groeit, maar als dat gewoon goed gemiddeld is, dan zou ik het zo laten.
De eerste meting ten opzichte van de meting ervoor, en dat was twee weken eerder, was gigantisch, haha. 925 gram aangekomen in twee weken. Dat zit dus goed. Vandaar misschien ook dat ik bang ben dat hij te veel krijgt, omdat hij zo goed gegroeit was....
Dan zou je eventueel ook een schepje minder voeding kunnen geven. Dan heeft je kindje wel de vulling, maar niet de voeding. Ons zoontje is net zo verzadigd na een voeding.
Die van ons trapte daar dan weer niet in.. Waarom is er niet 1 baby handleiding die werkt Mijn jochies hebben ook periodes teveel gehad(max200cc voor een paar dagen bij nood). De oudste was erg zwaar, maar de jongste groeit netjes op de middellijn. Met dezelfde voeding. Dus dat zegt net zoveel.
Ik vrees dus ook dat die van mij dat ook niet pikt, haha. Wel doe ik stiekem weleens wat meer water erbij. Sowieso altjd 10 cc extra maar dan doe ik 20 ofzo. En dit geeft gewoon dezelfde vulling. Ook heb ik een keer een schepje minder gedaan enntoen kwam meneer na 2,5 uur al....
Grappig dat al die kindjes zo verschillend zijn he. Ik zou gewoon doorgaan zoals je nu doet. Je kindje geeft waarschijnlijk niet voor niets aan dat hij dit nodig heeft en misschien blijft hij nu wel een hele tijd op deze hoeveelheid zitten.
Onze zoon krijgt ook 7 flessen van 120/4 en die gaan allemaal op (en dan nog verdikt ook) Hij heeft net een week in het ziekenhuis gelegen, en daar gaven ze hem ook gewoon die 7 flessen van 120/4. Overdags krijgt hij om de 3u en tussen de laatste fles voor de nacht en de ochtend zit ongeveer 5uur. Zijn ritme is ongeveer 05.30, 08.30, 11.30, 14.30, 17.30, 20.30 en dan 23.30 uur. De laatste avond fles en eerste ochtend fles kunnen een uurtje schelen, maar hij zit nu al een week zo'n beetje op dit schema En dan ben ik van 07.30u tot vaak zo'n 12.30u met hem bezig, hij is dan ook echt wakker en blijft vechten tegen zijn slaap.