Ik schok van jouw verhalen, maar had nog niet alles gelezen sorry hiervoor. Ik lees idd dat jullie situatie totaal niet te vergelijken is met de normale schuldregelingen.
Hier niet in ieder geval. Wel wordt mijn bankafschrift nagepluist. Zo leen ik wel eens een auto van mijn moeder ofzo en tank ik hem af.. Kan ik beter contant doen, want daar was hij niet blij mee. Als ik zeer regelmatig zou tanken denk ik dat hij uit zou zoeken of ik geen auto op mijn naam zou hebben staan.
Bij schuldhulpverlening is het juist vaak zo dat je zelf bij ze moet komen maar eigenlijk nooit een huisbezoek doen. Ze kunnen misschien een intake thuis doen ofzo, maar het is gebruikelijker dat je zelf per periode er heen gaat voor een evaluatie etc. geef de dingen aan die je hebt en je hoeft je nergens zorgen om te maken hoor. het zijn geen monsters die zomaar je huis leeghalen enz. is een schuldhulpverlener trouwens niet eens toe bevoegd. hij kan je hooguit vragen om de waarde van iets en hoelang je het al hebt. verder gaat zijn/ haar bevoegdheid ook niet. Tenzij het om een auto, huis in buitenland ofzo gaat, dan kunnen ze je dwingen om over t egaan tot verkoop tot ze het traject voortzetten.
Als je een schuld bij de belastingdienst hebt, weet je hulpverlener allang of je wel of geen auto op je naam hebt staan Maar je hoeft niet een auto op je naam te hebben om een auto in bezit te hebben
Haha ja dat is waar. Ik heb geen schuld bij de belastingdienst en heb verder geen auto. Dit weet hij ook en volgens mij vertrouwd hij mij wel. Hij is gelukkig echt een toffe gast! Wel streng, maar dat hoort erbij he. Hij heeft mij zelfs geholpen met het krijgen van een huurwoning ondanks mijn huurschuld. Het traject was ook nog niet eens van start. Hij nam dus een groot risico, als ik niet het traject ingegaan zou zijn was de huidige verhuurder echt problemen gaan maken bij hem. Gelukkig zag hij in dat wonen op een kamer met mijn dochter alles behalve een stabiele situatie was.
Zo, een hele discussie erbij geschreven sinds ik hier op de 1e pagina postte!! Trouwens, dat bedenk ik me nu, mn schoonzus & zwager woonden toen in een huis dat ze aangewezen kregen van de schuldhulp dinges ( ik weet niet of het schuld hulpverlening of sanering was... ) omdat ze van de ene op de andere dag 38 weken zwanger en 3 peuters, op straat stonden. Ze hadden beneden een heel fijn huisje, leuke meubels, mooi behang, maar boven lag geen vloerbedekking ( Kale betonnen vloeren ) geen behang, kale muren dus, en geen gordijnen.... Echt heel zonde zoals ze 3 jaar hebben moeten leven! Wat dat betreft dikke respect!
Gezellig onderwerp...Ik heb morgenochtend om 09.00 een afspraak bij de schuldsanering. Pff wat een toestand, maar ik wil er vanaf. Ik wil ons meisje toch een hoop zekerheid kunnen bieden en dat kan niet als ik nog jaren achter de feiten aan blijf rennen. Vind het wel weer heel spannend. Ben al een keer afgewezen, omdat ik te weinig draagkracht had... Zal je zien dat ik nu TEVEEL verdien o.i.d. Zal weinig slapen worden vrees ik. Hoop zooo dat het dit keer goed gaat Liefs, Sam
Kan je afgewezen worden wegens te weinig draagkracht dan? Bij mij heeft het wel langer geduurd omdat ik eerst onder bijstandsniveau zat.. Ik had recht op meer dus moest dat aanvragen (was ik al mee bezig). TOen ik op het bijstandsniveau zat was het al goed. Terwijl mijn schulden zeker niet de minste zijn.
Ik ben hier niet gehinderd door enige vorm van kennis omtrent deze zaken, en heb dus een (welgemeende) vraag. Als je in de schuldhulpverlening zit, dan gaat het er toch omdat je zoveel mogelijk afbetaald. Dus in het geval van babyhope, waar het 40% aflossen is, als je meer verdiend, dan moet je toch ook meer afbetalen? Is die 40% dan een vooraf vastgesteld bedrag? Ik kan mij dan zo voorstellen dat je dan dus meer aflost en dan bv. op een 60%/40% kan eindigen ipv 40%/60%. Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
Mij is verteld dat ze vooraf accoord gaan met een bepaald percentage. Echter als je meer kan betalen, betaal je meer. Niks gaat extra je zak in! Bij bijzondere zaken is er vaak ook nog bijzondere bijstand wat je aan zou kunnen rvragen bij de gemeente. Jij krijgt je leefgeld, de rest gaat allemaal naar de schuldeisers (buiten vaste lasten om, die ik overigens zelf moet betalen, hun houden bij mij enkel het bedrag voor de schuldeisers achter)
Ja het was echt vreselijk! Ik braaf naar de Stadsring 51 en toen kreeg ik een brief thuis. Afgewezen, omdat ik onder bijstandsniveau verdiende. Er stond letterlijk dat ik te weinig draagkracht had. Nu 1 jaar later met een veel beter inkomen durf ik terug te gaan, maar het gaat me niet in mijn koude kleren zitten hoor. Ik ben inmiddels over de schaamte heen, maar leuk is anders! Nadat ik bij Kassa op tv ben geweest is er een hoop schaamte weg gevallen, maar ja ik voel mij nog steeds verantwoordelijk voor mijn rommel. Ik hoop ook echt dat hun alles afbetalen van mijn geld en niet alles na 3 jaar kwijtschelden. Niemand anders behalve ikzelf heb een handtekening gezet tenslotte
Dat zou zowaar kunnen, maar als ze gaan uitrekenen dat je aan 't eind van die 3 jaar meer betaald hebt dan je schuldenlast was,krijg je dat wel terug geloof ik.
Ik zit even vluchtig uit te rekenen,wat mijn partner in die 3 jaar afdraagt naar de Bewindvoerder...6840 Euro,vakantiegeld en 13e maand niet meegerekend dan hè,maar dan nog zit ie dan nog lang niet aan die 15.000 Euro. We zijn er vorig jaar namelijk in gegaan met ongeveer 15.000 Euro schuld. 2 jaar Minnelijk traject achter de rug,en dan dit,budgetbeheer gehad en toch gingen ineens een paar schuldeisers niet meer akkoord.
Wat zij vertelt heeft wel met bewindvoering te maken. Ze zitten alleen niet in een sanering, dat is weer een heel ander traject. Ik heb in mijn werk veel te maken met dit soort bewindvoerings zaken. Hier een stuk wat bewindvoering in houdt: Als u onderbewindstelling heeft aangevraagd geeft u uw financiën uit handen aan een bewindvoerder. Tijdens de onderbewindstelling blijft u echter wel handelingsbekwaam. Dat wil zeggen dat u zelfstandig rechtshandelingen mag verrichten. De bewindvoerder zorgt onder andere voor afhandeling van de post, betalen van vaste lasten en het aanvragen van voorzieningen. Alle post komt binnen bij de bewindvoerder en alle inkomsten worden gestort op een betaalrekening waarover alleen de bewindvoerder het beheer heeft. Wekelijks wordt een vast bedrag overgeboekt naar uw eigen bankrekening als zijnde leefgeld. Als u onderbewindstelling staat, kunt u niet meer zonder toestemming van de bewindvoerder iets kopen of verkopen. De bewindvoerder gaat ook over het beheer van uw goederen. De bewindvoerder legt jaarlijks en aan het einde van het bewind rekening en verantwoording af aan de betrokkene. Dit gebeurt in het bijzijn van de kantonrechter. Is de betrokkene hiertoe niet in staat, dan wordt de rekening en verantwoording alleen aan de kantonrechter afgelegd. Een bewindvoerder wordt altijd door een rechter toegewezen.
Voorgaand bericht is de werkwijze, hier wat bewind in houdt: Bewindvoering in het minnelijke traject, ook bekend als beschermingsbewind, is erop gericht om de financiële belangen te behartigen van personen die tijdelijk of blijvend niet in staat zijn dit zelf te doen. Oorzaken hiervan kunnen lichamelijke en/of psycho-sociale redenen zijn. In dergelijke situaties kan het wenselijk en/of noodzakelijk zijn dat een kantonrechter uw vermogen en inkomen onder bewind stelt.
Ik heb wel huisbezoek gehad maar stelde niks voor,die man stond binnen 10 min weer buiten maar wij woonden destijds begeleid en hadden weinig eigen spullen.Alleen de auto moest verkocht worden.