Ik hoop dat jullie even de moeite willen nemen om dit te lezen en mij te helpen/tips te geven. Het zit zo. Augustus 2012 gaan we trouwen. We hebben oktober vorig jaar een voorlopige gastenlijst opgesteld. Hierin hebben we mijn stiefzus en stiefbroer met partners ingevuld bij de daggasten. Mijn stiefzus had toen al wel een vriend, mijn stiefbroer heeft sinds maart 2012 een vriend. We hebben ze toen gezegd/door laten schemeren dat we van plan waren ze als daggasten uit te nodigen. Nu zijn we al 3 maand heel erg in twijfel. Mijn stiefzus en ik zien elkaar bij verjaardagen maar liggen elkaar eigenlijk helemaal niet goed. Mijn stiefbroer woont niet in de buurt en zien we eigenlijk ook alleen op een verjaardag en verder horen we er nooit wat van, evenals dat we eigenlijk nooit wat van mijn stiefzus horen. Overdag willen we eigenlijk alleen met naaste familieleden en onze beste vriend en vriendin doorbrengen. Mijn vader is opnieuw getrouwd en zijn nieuwe vrouw heeft nog 2 kinderen thuis wonen (de zusjes van mijn stiefzus en stiefbroer). Zij komen dus sowieso de hele dag. De vrouw van mijn vader is iemand die echt ontzettend snel op haar tenen getrapt is en dan ontzettend fel/kwaad uit de hoek kan komen. Dit was ook een overweging waarom we mijn stiefbroer/stiefzus eerst voor de hele dag uit wilden nodigen, haar jongste kinderen zullen er immers ook de hele dag bij zijn en we hadden het idee dat ze het niet zou waarderen als 2 van haar kinderen er wel de hele dag zouden zijn, en de 2 oudsten niet. Volgende week gaan de uitnodigingen de deur uit en het liefst willen we mijn stiefbroer/zus alleen 's avonds uitnodigen (ook deels vanwege een stuk hoger uitvallend kostenplaatje) Maar aangezien ze dus weten dat we van plan waren ze de hele dag uit te nodigen weet ik niet zo goed wat ik hier mee moet. Is er nog iets te redden? is het een idee dat we er een brief bij doen met uitleg waarom we ze alleen als avondgasten uitnodigen? (met erg grote kans op een boze/kokende stiefmoeder) Moeten we ze tegen onze zin in toch maar de hele dag uitnodigen? mondelinge toezegging is toch geen definitieve uitnodiging? Ik weet ook niet of ze al kleding hebben gekocht, mijn vader/stiefmoeder hebben bijv. al kleding gekocht zonder dat ze weten of we een dresscode hebben en zonder er naar te vragen.. HELP?!
Ik zou zelf geen onderscheid maken binnen het gezin (2 kinderen wel, 2 niet). Je haalt je denk een boel boze gezichten op de hals en dat wil je denk ik echt niet voor de bruiloft... Tuurlijk is het jullie dag en moet je doen wat je wil! Toch zou ik voor de goede sfeer gaan!
je hebt er wel uit begrepen dat de 2 oudsten samenwonen? en dus niet meer thuis wonen? Dus in hoeverre maak je onderscheid in een gezin?
Ik zou je stiefbroer en stiefzus niet alleen maar uitnodigenomdat je stiefmoeder dan boos wordt. Het is jullie dag en mensen hoeven niet met alles eens te zijn en mogen een eigen mening erover hebben. Maar het blijft jullie grote dag.
Tja, mijn zus en ik wonen niet meer thuis, maar horen allebei net zo goed bij het gezin.. Dat stopt toch niet als je niet meer thuis woont?
enerzijds zeg ik: jullie zijn het bruidspaar.. anderzijds: Ik zou het zelf ook nogal rot vinden, als je ervan uit gaat dat je naar een bruiloft gaat/moet en dan ineens ben je alleen s avonds uitgenodigd. Je weet niet in hoeverre ze er ook rekening mee gehouden hebben deze dag en eventueel al met kleding. Zeker ook omdat het in de vakantietijd valt. Erg moeilijk dit- had je het niet eerder toegezegd, dan was het nog iets anders geweest misschien- ook moeilijk, maar anders.
het blijft wel onze dag natuurlijk, maar officieel gezien is het wel een soort van familie (stieffamilie wel te verstaan maargoed), alleen we hebben er gewoon heel weinig mee. Onze ooms en tantes en overige vrienden e.d. komen alleen 's avonds. Met vrienden hebben we beter contact dan met hen..
Je moet echt doe. Waar je je goed bij voelt. Ik vind alleen dat je ook moet kijken naar de eventuele consequenties van je keuze. Als je die oor lief neemt, doe dan vooral waar jij je goed bij voelt.
Het is jullie dag.... Je kunt toch niet alles goed doen voor iedereen! Lekker je huwelijk vieren hoe jullie het willen!
Ten eerste is het jullie dag en jullie moment, zoiets is speciaal en ik zou gewoon de mensen uitnodigen die dus voor jullie iets speciaals betekenen, en tja ik denk dat je op zo dag voor iedereen niet goed kan doen. het zijn geen gemakkelijke keuzes maar kies wat voor jou het fijnst voelt en niet kiezen in de gedachte hoe men zal denken. hopelijk heb je er wat mee
het is nog niet eens zozeer dat ik zit met hoe andere reageren, maar meer met het feit dat we ze eigenlijk al toegezegd hebben dat ze de hele dag worden uitgenodigd. Zij hebben hier dus misschien al rekening mee gehouden.
Als ik dit lees weet ik weer waarom wij in het buitenland trouwen met mensen die ervoor hebben gekozen mee te gaan. Ik vindt dus ook dat het jullie dag is, en jullie bepalen wie er wel of niet daggasten zijn. Jullie dag, jullie beslissing. Als mensen het er niet mee eens zijn weet je gelijk wat je aan ze hebt. Succes met beslissen en alvast een hele fijne dag toegewenst.
als je het al hebt door laten schemeren dan kun je het volgens mij niet maken om ze nu opeens alleen voor de avond uit te nodigen. en als je een dresscode hebt heb je die dan niet al doorgeven?? Lijkt me wel handig omdat augustus achter in de zomer is en je nu nog het meest keuze hebt. tuurlijk is het jullie dag maar ik ben wel eens op een bruiloft uitgenodigd waar ik de hele dag in touw was en niets fatsoenlijks te eten kreeg. Leuk dat het bruidspaar het zo wou om de kosten te drukken maar de gasten moeten het toch ook naar hun zin hebben en voor je stiefmoeder is het zo ook niet leuk
Ik zou ze wel uitbodigen, het zijn leden van je gezin. Ook al is het 'stief', dat maakt voor mij geen verschil. Ook ik zie mijn eigen zus vaker dan mijn stiefzusjes, maar toch horen ze bij mijn gezin. Mijn eigen broertje zie ik ook minder vaak, en die laat ik dan toch ook niet wegblijven?
Nee ik vind het niet kunnen dat je ze na een toezegging alsnog niet uitnodigt. Ze hebben misschien al kleding gekocht, vrij geregeld.. Ik vind je beredenering dat ze niet meer thuis wonen en dus anders zijn dan de kinderen die nog thuis wonen ook krom, het blijven net zo goed je vaders stiefkinderen, en je stiefmoeders kinderen. Hoe zou jij het gevonden hebben als jij in je stiefzus en broers schoenen had gestaan en 3 maanden voor de datum ineens hoord dat je eigenlijk helemaal niet welkom bent???
dit is lastig idd maar ik maak uberhaubt géén onderscheid tussen stief/gewone broers en zusjes, persoonlijk vind ik helemaal hoe jullie de toezegging mondeling al gedaan hebben je nu niet kunt zeggen sorry maar helaas, aan de andere kant jullie trouwerij en jullie betalen, dus is het eigenlijk kiezen tussen moraal en financiele wijsheid, hoe erg zouden jullie het daadwerkelijk vinden als die 2 erbij zijn de hele dag, als je je dan zou gaan irriteren zou ik zeggen niet uitnodigen, maar als je zoiets heb ach ze zijn er en so be it dan zou ik ze gewoon uitnodigen en zo de goede vrede bewaren.
De uitnodigingen gaan volgende week de deur uit. dat is 2,5 maand voor de tijd en lijkt mij ruim op tijd. gebruikelijk is zo'n 4 tot 6 weken van tevoren. Dit is het dubbele dus lijkt mij ruim op tijd. Mensen kunnen er toch ook niet zomaar vanuit gaan dat het niet zo is, dan kunnen ze toch ook zelf informeren lijkt mij?
Omdat je ze al aangegeven hebt dat je ze voor de hele dag wilde uitnodigen zou ik ze de hele dag uitnodigen. Ik zou het heel lullig vinden als iemand eerst zegt hele dag en dan ineens niet meer. Alle andere reden even buiten beschouwing gelaten.
Lastige situatie. Ik snap dat je twijfelt. Aan de ene kant wil je een gezellige dag hebben en dus niet de sfeer al meteen verpesten door hen niet uit te nodigen. Aan de andere kant snap ik ook heel goed dat je hen eigenlijk niet de hele dag erbij wilt hebben, wanneer je amper contact hebt. Omdat je al een toezegging hebt gedaan, zou ik er voor kiezen om hen wel de hele dag uit te nodigen. Je hebt het hen immers al gezegd. Was dat niet het geval geweest, dan zou ik ze alleen 's avonds uitgenodigd hebben. Voor mijn bruiloft zaten we ook met familieleden waarbij we amper mee door een deur konden. Voor ons was toen de afweging: nodigen we hen uit omdat we het zelf leuk vinden dat ze er zijn, of doen we het alleen om de goede vrede te bewaren? Wij hebben daarom toen onze receptie opgesplitst: de ene helft van de avond mocht iedereen komen, de tweede helft was een besloten feest met alleen diegene die wij graag wilden erbij wilden hebben. En ja, een paar familieleden waren daar niet blij mee, en we hebben er later ook wat gedonder mee gehad. Maar weet je, het is jouw dag, jouw feest, niet die van hun. Wanneer zij dat niet kunnen (willen) zien, dan is dat hun probleem, en niet de jouwe. Veel sterkte en wijsheid!