Hoi Dames, een vraagje, voor mijn vader doe ik zijn debiteurenbeheer en 1 daarvan is bij de incasso terrecht gekomen aangezien hij weigerde te betalen, nu is het de incasso ook niet gelukt om de vordering binnen te halen en daarom hebben we het via de rechtbank geprobeerd.. nu krijg ik vandaag deze melding van het incasso bureau (kan alle statussen online volgen zeg maar) POST IN; De rechter heeft de debiteur uitstel verleend tot de zitting van d.d. 14 maart 2011. Heeft iemand enig idee waarom dat zo zou kunnen zijn??
Heel simpel eigenlijk. Je mag als verweerder, dus gedagvaarde partij, gewoon uitstel vragen bij de rechter. Dat wordt bijna altijd wel toegewezen, vaak is de nieuwe zittingsdatum dan een maand later.
De rechter heeft de debiteur uitstel verleend tot de zitting van d.d. 14 maart 2011. Je vader heeft uitstel van betaling tot 14 maart 2011. Dan krijgt hij de kans om nog te betalen. Bel in ieder geval het incassobureau even, want die rechtbank kosten lopen hoog op! Allemaal nergens voor nodig.. Succes!
Maar waarom zou iemand uitstel aanvragen dan?? bedoel er is nooit gereageerd op het incassobureau en nu mogen ze wel uitstel vragen? dat is toch vreemd??
Volgens mij haal je het nu door elkaar en heeft haar vader juist de rechtszaak aangespannen! Verschil debiteur/crediteur.
Maar waarom mogen ze uitstel aan vragen dan?? zodat ze dus nog 1 malig de kans krijgen het te betalen??
Kan verschillende redenen hebben, je hoeft de rechter ook niet te zeggen waarom je uitstel aanvraagt. In dit geval lijkt het mij dat de schuldenaar gewoon geen zin heeft in de zitting of z'n kop in het zand steekt. Maar soms wordt het ook gedaan om bvb nog wat meer bewijsstukken te verzamelen of wat meer tijd te winnen om het verweer te schrijven.
Oke duidelijk, maar is het dan zo dat op 14 maart WEL vonnis wordt gewezen?? dat we dan dus echt de duidelijkheid krijgen??
Nee, helaas niet. Dan wordt er hoogst waarschijnlijk alleen een schriftelijk stuk ingediend waar jullie dan weer op mogen reageren. Vonnis wordt meestal 14 dagen later gewezen. We hebben het nu over de kantonrechter neem ik aan voor het gemak?
zal even wat meer hier neer zetten: Brief UIT; Het is ons niet gelukt uw vordering in het buitengerechtelijke traject te incasseren, daarom hebben wij u een voorstel voor een gerechtelijk traject toegestuurd. & daarna deze: Email met dossierinformatie door ### via email verstuurd aan ###; Geachte heer ###, Vandaag ontving ik uw machtiging voor een gerechtelijk traject retour waarvoor hartelijk dank. daarna deze: Dagvaarding opgesteld en opdracht gegeven om onze deurwaarder deze aan uw debiteur te laten betekenen (aanbieden). Zodra er vonnis is gewezen of er zijn andere ontwikkelingen dan stellen wij u hiervan op de hoogte. Dit kan tot enkele maanden duren. Gezien dit traject via derden verloopt, hebben wij niet continu zicht op de gang van zaken, wij vragen hiervoor uw begrip. en toen deze : Dagvaarding opgesteld en opdracht gegeven om onze deurwaarder deze aan uw debiteur te laten betekenen (aanbieden). Zodra er vonnis is gewezen of er zijn andere ontwikkelingen dan stellen wij u hiervan op de hoogte. Dit kan tot enkele maanden duren. Gezien dit traject via derden verloopt, hebben wij niet continu zicht op de gang van zaken, wij vragen hiervoor uw begrip. en toen deze dus: Brief IN; Dagvaarding betekend retour ontvangen van onze deurwaarder. Deze ingediend bij de rechtbank ter behandeling. Zaak staat gepland op 14 februari 2011. U hoeft hierbij niet aanwezig te zijn! en toen deze: POST IN; De rechter heeft de debiteur uitstel verleend tot de zitting van d.d. 14 maart 2011.
De dagvaarding is betekend aan de gedaagde en deze heeft nu een uitstel bij de kantonrechter aangevraagd voor 4 weken. Dit uitstel is nu dus toegewezen. De gedaagde heeft nu nog 4 weken de tijd om zijn conclusie van antwoord (het verweer op de dagvaarding) in te dienen. Als het antwoord is ingediend zijn er 3 mogelijkheden: 1. de rechter bepaalt dat er een zitting komt 2. de rechter bepaalt dat er nog een schriftelijke ronde komt 3. de rechter bepaalt dat er vonnis zal worden gewezen Als de gedaagde géén antwoord indient zal hij bij verstek worden veroordeeld en komt er dus een vonnis.