wie verstand van konijnen?

Discussie in 'De lounge' gestart door augurkjes, 7 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

#1 augurkjes, 7 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mrt 2011
    Wij hebben in oktober 2 konijtjes gekocht bij een erkende fokker. We hebben 2 vrouwtjes genomen want dat gaat 9 van de 10x ook goed werd er gezegd. De konijntjes likken elkaar altijd en slapen bij elkaar enz. Ze hebben een groot hok met boven en beneden verdieping. Elke dag mogen ze er ongeveer 2 a 3 uurtjes uit het hok als ik zelf ook in de tuin zit om het in de gaten te houden ivm katten enz.

Nu net liet ik ze er weer uit. Ze gingen lekker rennen springen en gek doen zoals altijd. oftewel een blij stel konijnen.

Maar toen opeens ging 1 konijnen boven op de ander zitten net of ze aan het ''rijden'' was. En beet daarbij ook in de rug/kont van het andere konijnen. Daarop rende later het andere konijn weg en gingen ze lang uit op de grond liggen. En dit wel een paar keer. Ook boven op elkaar liggen enz.

Dit hebben ze nog nooit gedaan. Is dit puber gedrag en moet ik ze al uit elkaar halen? Of zal ik misschien dan toch een mannetje en vrouwtje hebben en het maar even laten checken bij de dierenarts? Niet zoveel behoefte aan kleine konijntjes namelijk. En zeker niet omdat het dan inteelt is.

2. Mayon

Mayon Niet meer actief

Volgens mij hadden ze het dan wel eerder gedaan ;)

3. Chai

Chai Niet meer actief

Ik heb nog nooit een vrouwtjes konijn zien wippen dat weet ik wel....

4. augurkjes

heb er een filmpje van gemaakt. Het is dat ik het kabeltje niet kan vinden anders had ik het laten zien hier.

5. blondjuh

blondjuh Fanatiek lid

19 mei 2010
    1.215
    0
    0
    ik denk tog vrouwtje mannetje dan bij konijnen hebben ze het wel vaker mis ;)

6. augurkjes

7. blondjuh

blondjuh Fanatiek lid

19 mei 2010
    1.215
    0
    0
    grapje moet kunnen toch ;) als je het niet vertrouwd ga je gewoon ff dierenarts om te checken of het zeker wel 2 vrouwtjes zijn ;)

8. Chai

Chai Niet meer actief

Als eentje wipt kan het echt geen vrouwtje zijn hoor die doen dat niet.. Zou ze snel uit elkaar halen hoor, misschien is het ECHTE vrouwtje wel al drachtig zelfs..

9. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb zelf ook een konijn en wat ik begrepen heb is dat wippen gewoon een vorm van dominantie bepalen is, even laten zien wie de baas is.

Toch zou ik met de twee 'dames' even langs de dierenarts gaan, de fokker is niet eerlijk geweest. Twee vrouwtjes gaat vaak fout, omdat ze territoriaal zijn, zodra ze in de puberteid komen, kunnen ze elkaar hierom gaan bevechten. Laat de dierenarts dus even kijken of je echt twee dames hebt.

10. Chai

Chai Niet meer actief

Doet me wel denken aan die reclame..
    Neeh, het zijn echt twee mannetjes hoor.

11. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Helaas zijn er heel veel ''ervaren fokkers'' die niet in het belang van de dieren handelen, maar in het belang van hun portomonee. Ook hebben ze lang niet allemaal echt verstand van konijnen. Het fokken van konijnen is namelijk totaal niet moeilijk, dat kan iedereen.

2 vrouwtjes bij elkaar gaat lang niet altijd goed, als ze klein zijn dan is het vaak koek en ei maar als ze zo'n maand of 6 oud zijn komen ze in de puberteit. Ze veranderen dan in hormonenmonstertjes ;). Vaak gaan ze dan vechten of idd op elkaar rijden. Dat ze op elkaar rijden is trouwens een soort seksuele frustratie. Dat kunnen vrouwtjes zeker hebben. Dit kan lijden tot vechten.

Wat je zou kunnen proberen is de beide dames laten steriliseren. Dit is wel vrij prijzig (zo'n 150 euro per konijn). De hormonen nemen dan af en misschien dat ze dan samen kunnen blijven :).

De meest ideale combinatie is een vrouwtje met een gecastreerd mannetje (een mannetjeskonijn castreren is overigens veel minder duur). Ik zou een konijntje altijd bij een konijnenopvang halen. Veel keuze (leeftijd, kleur, hang- of staoren, ze hebben het vaak allemaal) en een bijkomend voordeel is dat mannetjeskonijnen meestal al gecastreerd zijn!

Goede sites met konijneninformatie:

konijnen.nl (ietwat belerende site maar wel hele waardevolle informatie!)

StichtingKonijnenBelangen (adressen konijnenopvangen/asiels)

Konijnen dierenarts, van Dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht. Een van de konijnenexperts van Nederland, Evert-Jan de Boer.

12. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Zou idd ookn even voor alle zekerheid na de dierenarts gaan om het geslacht te controleren.
    Beter het zekere.
    Meschien een vreemde tip voor sexuele frustratie's maar...
    Wij hebben zelf een mannetjes konijn en hij heeft een knuffel en kan daar op "te keer gaan" als het ware.
    Om zeg maar zijn behoefte kwijt te kunnen ;)
    Weet klinkt raar maar konijn is er blij mee :p:D

13. Chai

Chai Niet meer actief

Die van mij ging altijd tegen de kat zijn dijbeen aanwippen..
    En dom kijken dat die kat dan deed.. whahaha :D

14. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    op elkaar wippen is inderdaad dominantie. laten zien we de baas is. als je andere konijn heel erg onderdanig is dan hoeft het geen probleem te zijn maar is dat niet zo dan komt er een moment dat het andere konijn er zat van is en van zich af gaat bijten en vechten.

ik had 2 vrouwtjes en die heb ik uiteindelijk uit elkaar moeten halen omdat de ene helemaal open lag van een vechtpartij. ze hebben een half jaar in vrede samen geleefd en daarna was het vechten tot je erbij neer valt.

tip voor mensen die nog een konijn willen aanschaffen. haal ze uit de asielen en opvangen er is een overschot aan konijnen in nederland die geen huisje kunnen vinden. ze zijn dan vaak al wel niet meer heel klein maar wat maakt het uit. konijnen zijn voor je het weet uitgegroeid en echt meerwaarde heeft het niet.

15. augurkjes

okee bedankt allemaal.

Ik hou ze nu in de gaten, en ga de dierenarts dan maar even bellen.

Ga zo even kijken of de konijnen geen wondjes hebben of iets, anders haal ik ze gelijk uit elkaar.

Het ene konijn ligt nu in een hoekje heel rustig aan het zijn en de andere is heel druk aan het doen.

Bedankt voor jullie tips en adviezen allemaal!

ps sorry dat ik zo kort reageer eventjes maar de jongste is nu net wakker en ga ik even fruit geven enz.

Nogmaals bedankt allemaal!

16. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Vreemd? Vind ik niet haha toen ik nog thuis woonde had ons konijn ook een knuffel om te doen wat hij wilde doen:p

17. Nijntje

Nijntje Actief lid

8 nov 2008
    180
    0
    0
    Vrouwtjes konijnen doen dit idd om dominantie redenen.

Je kan ze beter wel steriliseren als je ze bij elkaar wilt houden, dan is het gedrag snel over.

succes!

18. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Die van ons deed t altijd op een tomaten bal xD (*jeugdtrauma haha*)

19. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik ben het helemaal eens met FireRose!

2 vrouwen gaan vaak juist niet samen!!!
    Bij konijnen zijn vrouwtjes namelijk heel dominant en pittig, echte bitchies zeg maar!

jammer dat deze fokker meer aan zn portomonee dacht dan aan zn dieren :(

Deel Deze Pagina