wie verstand van vissen? (sluierstaart)

Discussie in 'De lounge' gestart door kiki1986, 7 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Ik heb de lampen 8/9 uur aan, zet ze meestal rond 14.00/14.30 uur aan en dan rond 23.00 uur weer uit.

Langer niet. De vissen hebben namelijk geen licht nodig. Verlichting is voor de planten. En hoe langer jj de verlichting aan laat, hoe meer kans op algen.

2. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Garnalen zijn de opruimers van je bak, de eten ook vrijwel alles. Gooi er maar eens een gekookt spruitje in, of wat doorgesneden komkommer. Ze eten daarnaast ook plantenresten en ontlasting van andere vissen.

3. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Daarvoor heb ik idd appelslakken, die ruimen idd alles op en laten mijn plantjes met rust!

4. Misha85

Misha85 Fanatiek lid

17 dec 2013
    1.326
    0
    0
    Appel slakken zijn zo leuk om te zien met die lange sprieten
    Heb al n paar x eitjes gehad

5. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Wordt dat geen plaag op den duur? Ben nooit zo op slakken...heb nu ook oorlog met de toren- en posthoornslakjes in de bak. Die hebben geen verblijfsvergunning, dus worden door mij bruut uit de bak gehaald en over de grens gezet....

6. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Nee ik heb nog geen trossen gezien, al zijn ze nu 7 mnd oud en je kan die prima wel halen.
    Van appelslakken, mits je de goede soort hebt, krijg je geen plaag.
    De foute soort eet al je planten op!

7. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ik ben anti slakken, krijg de kriebels van die beesten

8. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik zou heel graag jouw slakkenplaag willen hebben!

Mijn Clownbotia's zijn dol op slakken.
    (Al is het niet raadzaam om deze vis in te zetten als plaagoplosser)

9. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    slakkenplaag krijg je ook snel als je nieuwe plantjes koopt. als je die plantjes er zo inzet zonder na te kijken heb je binnen de kortste keren een hele overbevolking. dat hadden wij nadat we een nieuwe bak hadden opgestart. heb ze toen eerst gewoon gelaten tot de bak ingedraaid was en er een slaketende slak ingezet. weet de naam niet meer van die slak was een zwarte met gele strepen. erg leuke slakken waren dat. ze planten zich wel voort maar niet zo snel in een jaar tijd heb ik van de 3 slakken waar ik mee begon maar 2 baby's gehad.

garnalen hebben wij ook gehad. van die kleine rode garnalen. (sorry weet de naam niet meer ben er al weer een hele tijd uit).
    maar deze hadden we met name omdat ze echte opruimers zijn. al het restant aan voer die tussen de stenen of plantjes blijven zitten ruimen ze op. maar ook poepjes van de vissen eten ze.
    we moesten alleen even uitkijken met schoonmaken van de filters. de volwassen garnalen gaan daar namelijk in om zich voort te planten. dus met het verschonen kan het zijn dat je filter vol zit met garnalen zowel baby als volwassen garnalen.

wij zijn op een gegeven moment gaan uitbreiden met aqua en hebben eentje gekocht van 2 meter. enorm ding en we hadden hier een tropisch aqua van gemaakt. mijn schoonzusje wou het geleende aquarium van ons wel weer kwijt en wij wouden een 2e voor de jonge vissen of om een aparte garnalenbak te maken.
    helaas kwamen we er met ophalen pas achter dat we een half gevuld aqua mee kregen met snert water en 2 misvormde sluierstaarten.
    vond het zo zielig dat ik de domste fout ooit gemaakt heb en ze in mijn 2 meter bak gezet heb en daarvan de temperatuur iets naar beneden.

de sluierstaarten hadden de tijd van hun leven want die aten al mijn kleine visjes op. dus hup er maar weer uit en tijdelijk in de 60 cm bak totdat het warm genoeg buiten was om ze te verhuizen naar de vijver van me zus. helaas heeft eentje dat dus niet gered.

10. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Hier gaan ze tussen het glas en de pomp zitten. Die pomp zit vast aan de binnenkant van de ruit van de Juwel en dat is echt ondoordacht van Juwel, want slakken en andere meuk krijg je er niet tussenuit.

Bij mijn goudvíssen heb ik trouwens ook geen slakken.

11. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Ja precies, het zit altijd in de plantjes. Daarom zet ik die ook altijd eerst een dag of wat in een emmer in quarantaine... de slakjes gaan dan altijd/vaak aan de zijkant van de emmer zitten.

En zo ben ik dus ook aan mijn goudvissen gekomen. Die zaten als eitjes in waterpest wat ik had gekocht. Ook eerst in de emmer gezet. Toen ik na 4 dagen de waterpest in mijn bak deed en het water in de emmer weg wilde gooien, zag ik allemaal druk en wild gekriebel in het emmerwater.... dat bleken dus goudvissen te zijn (na ruggespraak met de viswinkel)... deze vissen zijn geboren begin mei 2014, ze zijn inmiddels ruim 10 cm groot... na de winter gaan ze naar een mooie vijver. Echt enorm leuk hoe dat zich heeft ontwikkeld van heel klein minirijstkorreltjes tot wat ze nu zijn.

12. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hier idd ook regelmatig wat slakjes, van de waterplantjes, maar ik haal ze altijd op tijd uit het aquarium, dus bedankt voor de tip, ik waste de waterplanten altijd wel uit!
    Appelslakken kunnen zichzelf niet voortplanten, je hebt echt een mannetje en vrouwtje nodig.

Ik vind garnalen ook erg leuk... mijn man ziet me aan komen.. hahahaha
    Ik ben van 20 naar 100 cm gegaan in 8 mnd tijd...

Ik ben wel opzoek naar een 2215 pomp, ik heb nu een 2213, maar pomp 440 l/u en ik merk dat de stroming minder wordt, dus ik wil graag een groter filter.
    Welke buitenpompen hebben jullie?

13. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    haha ik ben in amper half jaartje tijd ook van 30litertje naar een 100liter gegaan :p hubby zag mij al aankomen met die mega bak. maar hij staat wel echt perfect in de woonkamer :D vind hij ook maar durft natuurlijk niks toen te geven. hij is niet zo van de huisdieren maar stiekem zie ik m wel regelmatig naar de vissen kijken haha

14. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Grappig mijn man precies zo, kijkt regelmatig ff of alles nog goed is en wat ze doen!

15. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik heb nog 1 juwel aquarium staan met de originele filterbak erin, met de volgende bakverbouwing gaat die er uit want de garantietermijn ervoor is verlopen. Juist om die reden sloopt ik zodra het kan die dingen eruit, wat zijn dat onmogelijke filters. (Geheel mijn mening uiteraard :D )

16. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Wij zijn begonnen met een geërfd aquarium van 60 cm. Hier kwamen onze Clownbotia's uit. Inmiddels zitten ze in een 2 meter aquarium en is de groep aangevuld tot 11 Clowns en is de grootste de 20 cm gepasseerd.

Wij werken alleen maar met Eheim pompen. Wel andere er ook bij gehad maar altijd weer terug gegaan naar Eheim. De oudste pomp die dus ook geërfd is draait nog steeds op ons watervoorbereidingsvat.

17. Theeleutje

Theeleutje Fanatiek lid

5 apr 2011
    2.221
    3
    38
    NULL
    @Home
    Hier een Juwel aquarium met 125 liter (80 cm geloof ik?) Met Eheim filter, man zweert daar bij... Hoewel het totaal mijn hobby niet is, is het wel rustgevend om naar de visjes te kijken :D

Mijn man twijfelt op dit moment om er slakken in te doen, wat was voor jullie de reden om het wel of niet te doen?

18. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    slakken nee. waarom? ze zijn lelijk whaha

19. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Op zich best een goed idee, alles mooi weggewerkt in dat vierkante stuk... maar ben het zooooooooo met je eens! :D

20. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Voor mijn 200 ltr bak moet ik nog een pomp hebben, ik wil dan een Eheim. Dat is het enige wat nog ontbreekt voor mijn 200 ltr avontuur, de rest staat al klaar.

Deel Deze Pagina