Ik heb/had ook wel twijfels bij het sinterklaasfeest en wat ik daarin wil vertellen. Ik hink op twee gedachten, aan de ene kant is het een superleuk feest en aan de andere kant vind ik het enorme toneelstuk wat erbij hoort moeilijk. Je het als ouder moeilijk 'klein' houden. Het is overal! Het hele land gaat mee in de illusie, het sinterklaasjournaal is op tv en wordt in de klas gekeken, overal lopen pieten rond etc. Wat dat betreft ben ik het wel een beetje eens met dat het 'opgedrongen' wordt. We zijn met zijn allen bezig om het onwijs groot te maken en het wordt elk jaar weer groter. Dit jaar heb ik me er toch een beetje aan over gegeven en Thijmen vindt het nu ook echt helemaal geweldig. Maar ik ga er geen enorm festijn van maken. Hij mag zijn schoen zetten, we houden pakjesavond met ons gezin (niet met opa's en oma's), maar ik ga niet aan de gang met brieven en dvd's van de sint of verklede pieten en sinterklazen op 5 december (alleen al omdat mijn vriend een bloedhekel heeft aan verklede mensen die doen alsof ). Ik ben overigens absoluut van mening dat het iedereen vrij staat om het zo in te richten (of juist niet te vieren) als je zelf goed acht. Je kunt dat wat op de creche, psz, school gebeurt ook daar houden. Kinderen weten heel goed dat dingen niet overal hetzelfde zijn en dat ze op de creche soms andere dingen doen dan thuis.
waarom wordt sinterklaas gevierd op school? nee echt, eerlijk. ik snap dat niet, want iedereen viert het thuis.waarom moet ook school mee doen met 'de illussie'?het heeft tenslotte niets met leren, kennis wetenschap etc te maken. hoe wordt het dan gevierd?zetten de kids schoen ergens op school? of verklede ze zich? (voor psz hebben we bijvoorbeeld kadoo's geleverd voor de sint viering daar)
Dat is dan toch ook met pasen kerst Koninginnedag oud en nieuw etc etc.. Wat leren ze daar van? Wat heeft het met wetenschap te maken? De kennis van alle feesten kunnen ze toch thuis leren?
en op zo een school zitten ook oudere kinderen, zeggen die niet aan de jongeren dat sint niet bestaat enzo?
Naar mijn weten heb ik nergens een naam genoemd, maar als je je aangesproken voelt... Ik zeg alleen maar dat ik mijn kids niet met cadeaus verwen en dat hiervoor zat andere manieren zijn.
Ik zeg niet dat je ze iets moet bijbrengen (aansmeren) wat jij onzin vindt, ik heb het alleen over informeren. Als er niet naar gevraagd wordt, zeg je niets. En anders leg je gewoon uit wat het is en wat het inhoudt. Niet dat het onzin is en dat sinterklaas niet bestaat. Net zoals ik mijn peuter/kleuter niet ga vertellen dat God niet bestaat of dat het onzin is. Waarom zou ik dat vertellen? Ik leg haar gewoon uit wat het inhoud en evt dat ik er niet in geloof. Als zij later in een of andere God wil geloven, dan vind ik dat prima. Ik hoop overigens wel dat ze daarbij dan een religie uitkiest, waarbij ze geen vrijheden hoeft in te leveren. @Belize, school, zeker basisschool, is niet alleen maar wetenschap? Het is toch geen universiteit?! Mijn dochter gaat naar een christelijke basisschool en zal daar ook wat over leren. Tja, van mij hoeft er op school geen aandacht aan religie besteed te worden. Maar het wordt op deze school op een manier gedaan dat het meer informatief is. Nou ja, dan vind ik het prima dat ze er wat over leert, kan geen kwaad dan. Ze leert zo wat over de achtergrond van veel dingen die in NL bij de geschiedenis en tradities horen. Verder sluit ik me aan bij Cygnet wat betreft tradities.
Waarom... Tja, omdat het leuk is voor kinderen om het ook samen met andere kindjes te vieren? Bij ons op de basisschool kwam sinterklaas langs, deden we een toneelstukje voor de beste man, super spannend.
Nee. Niet iedereen viert het thuis (en dan niet eens door geloofsovertuigingen maar door pure armoei). Dus deelt op school iedereen mee in de feestvreugde! Sinterklaas is een feest voor alle (kleine) kinderen. Op een basisschool zitten .... juist ja; kleine kinderen. Sinterklaas is gewoon een leuk, gezellig kinderfeest. Traditie, cultuur, hoe je het ook wilt noemen. Zo heel veel feesten, tradities en cultuur hebben we nou ook weer niet in Nederland!
Voor mij das dat in ieder geval wel zo. En qua leren.. We moesten het stuk instuderen , zelf het decor, kostuums e.d maken. Pure wetenschap voor een 5-6 jarige
Waarom niet, ik neem aan omdat jij verder geen religie of achtergrond hebt waarbij naar jouw mening word voorgeschreven dat het niet hoort om feesten te vieren die niet bij je geloof horen? Dat is het hele punt.
Oh dan heb ik het punt gemist want volgens mij is het prima om iets niet te vieren maar wel om iets de waarheid te noemen (zie boven)... Zeg gewoon hoe jij het als ouder ziet maar neem daarbij geen standpunt in tov een ander.
Maar op school zullen ze waarschijnlijk vertellen dat hij wel bestaat en dat kan een ouder tegen de borst stuiten, misschien is het daarom beter om van tevoren al te vertellen dat hij niet bestaat. Ik vertel mijn dochter niks, maar zij heeft niks met Sinterklaas en weet ook niet goed wat het inhoudt, dat is een andere situatie omdat ze het op schooll niet vieren. Overigens hoef je bij geen 1 religie vrijheden in te leveren, dat mag je zelf beslissen als gelovige.
Net zoals je leert over het koningshuis, koninginnedag, kerstmis, pasen etc etc... Onderdeel van de Nederlandse cultuur. En laat het maar aan ons lerarencorps over om hier heel veel nuttige lessen aan op te hangen. Bijvoorbeeld: - wat is een schimmel? - wat is een mijter? Hoe schrijf je dat? - Ali heeft 10 pepernoten, Kees eet er 4 op.. Hoeveel zijn er nog over. - de dakgoot is 4 meter hoog... Piet heeft een ladder van 3 meter...lukt het Piet om op het dak te komen? Als je eem beetje wil dan kun je hier niets dan leuks van vinden
Maar de vader van mijn kinderen wel. Die is Hindoestaan een echte. Maar die laat mij daar vrij in en we zijn beiden van mening dat de kinderen van alle beide culturen iets mee moeten krijgen in ons geval meer feestjes
Ook school zegt niet dat Sint bestaat... School houdt de illusie in stand En de vrijheid om zelf te beslissen is ook een erg relatief begrip... Helaas
Ik dacht dat het principe in op elke school zo was dat er cultuur mee gegeven werd op de scholen van alle culturen? Dus ook van het Nederlandse waarom woord er geen cultuur gegeven over het land waar in ze wonen de gebruiken ect dan stel je je zelf toch buiten een cultuur. En dan heb ik het niet over het geloof. Op scholen is er toch zo iets als een soort verplichte cultuur lessen. Dus bij jou dochter op school word er niks gedaan aan de Nederlandse cultuur? Zelfs voorlichting word toch verplicht geven op school? Of zie ik dat verkeerd.? Dit zijn vragen he geen aanval persoonlijk voor jou Mijn schoonfamilie en de kinderen daar van! De meeste gaan naar een hindi school maar daar woord dus wel sinterklaas gevierd dus vandaar eigenlijk ook mijn vraag.?