een doorsnee moslim viert wel de sint hoor, hier in nederland. het is net wat vr een moslim je bent. er zijn ook zoveel verschillende scholen binnen de islam, netals t christelijk geloof. umm's kids gaan naar islamitische school, maar overgrote deel van de moslims; vooral turken gaan gewoon naar de dichtsbijzijnde school. men zet in turkijke ook kerstbomen neer voor de jaarwisseling(weken voor oud en nieuw staan de versieringen al)als je een turk vraagt 'wanneer jesus geboren is?' dan is het antwoord;op het begin van het jaar.
Weet je, het feest was er voor ons niet minder om! Dat is de magie van het kleuter en peuter zijn...mensen hoeven niet te gaan 'jokken' om je dingen te laten geloven...de creatieve geest van een peuter of kleuter maakt de dingen toch al echt. Als de juf een pietenmuts opzet dan IS ze voor de meeste kleuters en peuters Piet, zelfs zonder zwart gezicht. De fantasie van kleine kinderen is zo groot, die hebben alle extra soesa van Sinterklaasjournaal en wat de commercie allemaal verzint helemaal niet nodig. Ik heb mijn kinderen nooit hoeven vertellen dat Sint bestond...ze hadden hem toch gezien? Het zien is voor een kleuter al voldoende hoor!
hier een foto van istanbul rond de kerst, en een uitnodiging vr jaarwisseling concerten- dus niet precies op oud en nieuw. dus kerstboom alleen als versiering en voor sfeer komt wel overal voor. voor de dames die het mij hebben uitgelegd waarom de kerstboom er staat. het is een soort boom die ook in de winter mooi groen is.
Weet je, het feest was er voor ons niet minder om! Dat is de magie van het kleuter en peuter zijn...mensen hoeven niet te gaan 'jokken' om je dingen te laten geloven...de creatieve geest van een peuter of kleuter maakt de dingen toch al echt. Als de juf een pietenmuts opzet dan IS ze voor de meeste kleuters en peuters Piet, zelfs zonder zwart gezicht. De fantasie van kleine kinderen is zo groot, die hebben alle extra soesa van Sinterklaasjournaal en wat de commercie allemaal verzint helemaal niet nodig. Ik heb mijn kinderen nooit hoeven vertellen dat Sint bestond...ze hadden hem toch gezien? Het zien is voor een kleuter al voldoende hoor!
Daar is zelfs een heel mooi filmpje van, een juf die zich voor het oog van de kinderen (jaar of 6 dacht ik) omkleed naar sinterklaas. Toen dat compleet was vroeg men aan de kinderen wie er voor hen stond, antwoord was toch echt Sinterklaas. Toen werd er gevraagd waar de juf was, antwoord was 'weet ik niet'..
misschien is het een idee om een nieuwe groep te openen op ZP forum zoals verzorging, baby,oppas etc 'religie en geloof' ?
Ja dat is een heel leuk filmpje. En dat zegt toch al genoeg? Bijna alle kinderen willen geloven in Sinterklaas. Hun fantasie, die je echt niet op een normale manier kan remmen, is zo levendig en onschuldig. Dat hou je echt niet tegen. Daarom vind ik het erg triest dat zelf gemaakte knutselwerkjes, waar ze zeer waarschijnlijk trots op zijn, weg gegooid worden
dan zou mijn zoontje wel zeggen dat de juf zich verkleed heeft.(ik heb wel een eigenzinnig kind.) maar hij zou het net zo leuker vinden, misschien nog leuker dan de andere kindjes omdat hij het helemaal gek vindt dat juf zo een pet op doet. ik was de enige ouder die van de juf een waarschuwing kreeg voor sint kadoo's vr PSZ viering: 'je moet een nieuwe kadoopapier kopen iets dat hij nooit gezien heeft, anders heeft hij t door dat zijn kadoo van jullie komt, zo een kind is hij' maar hij vindt het ook helemaal leuk!
Hmm de moslims hier in de straat... (Behoorlijk wat... ) vieren dus echt geen Sinterklaas. En hebben ook geen kerstboom trouwens. Onze Turkse, christelijke buren uit (heel toevallig) Istanbul... Heb ik eerlijk gezegd ook nooit "betrapt" op een kerstboom... Maar het zou me niet verbazen als ze daar een kunstboom hebben gezien buuf een enorme hekel heeft aan rommel in huis. Ik geloof nooit dat die kan leven met het idee dat je weken later nog naalden vind in huis. Weet wel zeker dat ze daar thuis dus geen Sinterklaas vieren. En onze Turkse, moslim buurvrouw (van oorsprong berbers.. en ja dat weet ik zeker want in een multiculti-wijk als de onze maakt niemand een geheim van zijn/haar afstamming. Ze vinden het moeilijker geloven dat onze dochter 2 nederlandse ouders heeft dan welke andere combi ook) heeft gewoon gezegd dat Sinterklaas op school voor iedereen komt (dus ook voor haar kinderen) maar omdat hij het ERG druk heeft op 5 december krijgen zij thuis kadootjes bij ik geloof het suikerfeest. Ook een manier toch? Zij helpt op school ook altijd mee bij alle vieringen trouwens.. Voor de kinderen vieren ze op school enkel de christelijke feestdagen (christelijke school) maar was vorig jaar de vakantie zo gepland dat tijdens het suikerfeest de school heel toevallig vakantie had. Verder worden er voor de ouders wel allerlei geloofsfeesten van andere religies gevierd. Voor het wederzijds begrip. En verder zitten hier 2 islamitische basisscholen en 1x voortgezet onderwijs op loopafstand. Dus dat is hier zeker wel een optie als je dat graag wil.
maar in die vorm kan ik me ook helemaal niet vinden om duidelijk te zijn hoor. Ik houd me wel vast aan bepaalde zaken die ik belangrijk vind maar geen chagrijnige norse moslima die geen plezier meer kan beleven. Ik heb gewoon niks met culturele zaken vermengen of verwarden met mijn geloof, of het nou Nederlands of Turks van mijn man is..
Hmm ik zie dagelijks zo veel chagrijnige mensen... Heb daar nog niet direct uit kunnen concluderen dat dat geloofsgebonden is. Eerder dat HEEL VEEL mensen blijkbaar geen zonnig gezicht meer kunnen opzetten. Met bijkomend continu geïrriteerd gedrag wat mijn vrolijke gezicht dan weer irriteert als ik niet oplet.
hahaha maar ja, hier zijn er ook nederlanders die het vieren en die het niet vieren.dat geldt dus ook vr de turken dan. ik ken degenen die er geen problemen mee hebben. ik vermoed ook dat jij meer turken kent in nederland dan ik.
We hadden het over de JG die ik persoonlijk ken. Helaas zijn dit allemaal vervelende, geirriteerde mensen die niet van het leven genieten en dat ook graag overbrengen op anderen. Dat zal ongetwijfeld niet exemplarisch zijn voor het geloof maar wel mijn ervaring.
ik vind dat het "liegen"zo overtrokken wordt. Sluit mij aan bij cygnet, zogelukkig, aszz enz. Het is gewoon een heerlijk nederlandse traditie, wat ik belangrijk vind om in stand te houden. Niks liegen, zulke opmerkingen slaan nergens op. Als je er om wat voor reden dan ook niet aan meedoet, is dat je eigen keuze, maar zeg er dan gewoon niks over. Ik begrijp niet waarom het nodig is om te zeggen dat de sint niet bestaat. Hij bestaat wel hoor, van de week nog gezien. Zwijg er dan gewoon over. Verpest het niet voor andere mensen die wel gewoon aan een nederlandse traditie mee willen doen. En natuurlijk gaat de school hierin mee..het is gewoon een onderdeel van het opgroeien en school speelt hierin een grote rol. Ik wordt zo moe en wars van al die moderne opvattingen over het voorliegen van je kind e.d. Poeh hee, soms denk ik wel eens dat vroeger alles beter was....
Weet je Tulip, het niet mogen vieren van Sint en het idee over liegen is niet nieuw hoor. Had je 45 jaar geleden bij mij in de kleuterklas al, hadden mijn ouders voor de oorlog ook al. En zonder twijfel had je het eerder ook al. Vrolijk of niet vrolijk, het heeft niets met geloof te maken, maar met karakter. Ik heb leerlingen gehad die zo streng wahabitisch waren dat ze niet naar geluidsopnames mochten luisteren van muziek, en er mocht geen piano gespeeld worden, omdat mechanische geluidsvoortbrenging niet in hun geloofsvorm paste. Dus zong ik gewoon bij muziekles of ik speelde blokfluit. Dat mocht wel. Maar dat was me toch een gezellig en warm gezin! Het waren echt schatten van mensen! (O, en ze mochten wel mijn zelfgebakken kruidnoten eten, maar toen Sint op school kwam waren ze even thuis. Prima.)
Ik heb inderdaad ook vriendinnen die geen muziek luisteren en ook geen speelgoed kopen met muziek erin etc.
Weet ik. Mijn dochter geloofd al bijna dat ik Sinterklaas ben, als ik alleen maar ga praten als Sinterklaas Maar er zitten natuurlijk 2 kanten aan. Ik heb dr wel het verhaal vertelt van Sinterklaas. Dat Sinterklaas misschien iets in haar schoen doet, als ze hem op een bepaalde plek neer zet etc. Ze vertrouwt mij, ze gelooft mij. Als ik t niet zou zeggen, zou ze niet zelf bedenken dat Sinterklaas dat gedaan zou hebben. Ik kan me best inleven dat sommigen hier problemen mee hebben. En anderen niet. Het is niet per definitie goed of slecht. Het ging me meer om de manier van praten van die jochies, dat vind ik echt sneu. Dat je een bepaald geloof hebt, prima. Maar dat jonge kinderen kennelijk dit soort dingen geleerd krijgen, daarvan gaan mijn haren recht overeind staan. Heiden, sinister, onzin, bestaat niet. Dat heb ik als kind nooit over andere religies, geloven en feesten gehoord of geleerd (ik ben katholiek opgevoed). Ik vind t puur haatzaaierij. Precies wat je zegt, het gaat om de tolerantie onderling. Wat je verder zelf gelooft en je kinderen daarmee uiteraard ook (probeert) mee te geven, moet je helemaal zelf weten. Het is niet mijn ding en dat hoeft ook niet. Ik vind dát ook niet per definitie verkeerd, maar wel als het leidt tot problemen (binnen gezin of tussen groeperingen onderling, onderdrukking etc).