wie viert ook geen sinterklaas/kerstmis als in het verhaal met de kerstman thuis?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ruby1987, 24 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dat dacht ik ook.

Ik vind sinterklaas net als een sprookje. Het is magisch, spannend en leuk voor kinderen. Mag je ook geen sprookjes vertellen?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

In ieder geval geen Harry Potter lezen toch?

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Prima maar laat dat gewoon maar weg.. mijn kinderen krijgen "gewoon" kado's van Sinterklaas en Zwarte Piet.

Volgens mij zou dit jouw versie moeten zijn... Sinterklaas vinden WIJ een verkleedde man en wij geven jou kadootjes op andere dagen van het jaar. Sinterklaas komt op of rond 5 december bij andere kindjes. Papa en mama geloven niet in Sinterklaas en dus komt hij niet bij ons.

Dan heb je 100% de waarheid en geen letter gelogen :D

Waarom die enorme drang naar het vertellen van de zogenaamde waarheid? Vertel je je kind ook dat er dagelijks tienduizenden mensen sterven aan de honger, nog meer mensen sterven aan de meest afgrijselijke ziekten, er armoede heerst die zo beschamend is dat iedereen de op ZP kan haar ogen uit haar kop zou moeten schamen etc etc... Nee, zeer waarschijnlijk niet.

4. Lov23

Lov23 Niet meer actief

waarom moet je nu zo overdrijven en kun je het niet gewoon accepteren dat er mensen zijn die niet aan Sinterklaas doen?

5. Ruby1987

Ruby1987 Fanatiek lid

24 mei 2012
    1.114
    0
    0
    student: bedrijfs administratie
    Almere

Sinterklaas is een verkleedde man en wij geven jou een paar kado's . Sinterklaas komt op of rond 5 december bij andere kindjes. Papa en mama vertellen jou de waarheid over sinterklaas en dus komt hij niet bij ons. Dit blijft ons geheimpje.

En toevallog doen wij dat wel. Voor elke maal bidden wij en staan wij stil bij de mensen die bijna of niets te eten en te drinken hebben en/of in een oorlogsgebied wonen. Hier staan we dagelijks bij stil en mn kinderen moeten ook weten dat wij heel veel geluk hebben met deze rijkdom.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

De kinderlijke waarheid over Sinterklaas is Sinterklaas.
    Hij is een oude man met een baard, een rode tabbert en mijter, hij rijdt op Amerigo zijn schimmel en hij heeft Zwarte Pieten die hem helpen.

Mijn kind ziet hem op tv, bij de intocht, op het kdv en in winkelstraten. Hij is er. Dat is de waarheid.

Waarom zo moeilijk doen over zulke leuke spannende kindervreugde en gezellige dagen?

Als je kind vraagt of papa en mama de cadeaus kopen, dan is het misschien tijd om de illusie te verbreken. Ik hoorde op mijn 7e van een ouder kind hoe het werkelijk zat. Ik heb gejankt en zeker tot mijn 10e kon ik dat maar moeilijk geloven. Mijn ouders, goede christenen, maakten er een prachtige belevenis van.

7. Ruby1987

Ruby1987 Fanatiek lid

24 mei 2012
    1.114
    0
    0
    Almere
    Ik doe het niet en dit topic was niet een strijd over wie doen er wel en niet aan mee maar wie het ook niet viert.

8. adi

adi Niet meer actief

Maar jullie kopen dus wel kadotjes?

ik weet niet in welke vorm ervan jullie geloven maar sint Nicolaas is een heilige met een bijbels verhaal over het geven aan armen. Waarom vertel je dit verhaal niet en uitlegt dat mensen het tegenwoordig dmv sinterklaas herdenken?
    het is gewoon een wijze van herdenken en vieren, en het is maar hoe je het invult.
    Net zoals kerst, de een viert de Geboorte van Jezus, de ander de kerstman. Maar ongeveer de enige wat we weten is dat Jezus niet geboren is op 25 dec en dat kerstman verzonnen is door coca cola

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Die christelijke achtergrond is de reden dat wij het niet vieren als Sinterklaasfeest, net als Kerst overigens. En het lijkt me logisch dat het vertellen van sprookjes of lezen van Harry Potter daar totaal los van staat :( beetje flauw om met zulke opmerkingen te gaan strooien.

Daarnaast is het volgens mij niet het doel van het topic TS aan te vallen of te vertellen waarom ze wel Sinterklaas zou moeten vieren, dat mag een ieder gelukkig nog altijd zelf bepalen. Dus misschien kunnen we ons weer richten op de vraag in de beginpost.

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    En dat is dus bijna zoals ik het mijn zoon deze week heb verteld.

Mama bestaat sinterklaas ? Nee lieverd.
    Sint Nicolaas leefde heel lang geleden en gaf toen cadeautjes aan alle arme mensen. Dit vieren we elk jaar'.

11. prettymum

prettymum Niet meer actief

Tnx. Nu kan ik het wel plaatsen.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik kan me wel voorstellen dat sommige christenen zich niet prettig voelen bij sinterklaas gebeure.want daar staat iemand die de kleding draagt van een bishop met de kruis op zijn hoed etc en hij is eigenlijk een acteur. als ik gelovig was, zou ik ook niet makkelijk accepteren dat de symbolen, personen uit de geschiedenis van mijn religie voor een kinderfeest gebruikt werden.

13. zogelukkig

Sinterklaas was zelf christen. Bisschop van Myra. Geboren in 280. Ik ben zelf protestants-christelijk en heb helemaal niks met de katholieke kerk en haar symbolen.

Toch vieren alle christenen die ik ken gewoon Sinterklaas. Ook op school etc. Het wordt al eeuwen niet meer ingevuld als christelijk feest en daarom is het een feest voor ieder kind.

14. tulip

tulip Niet meer actief

deze toevoeging snap ik dus niet...waarom zeggen dat jullie de waarheid vertellen??? Dan is het net alsof andere ouders liegen...nou ik lieg niet hoor. Sint nicolaas bestond echt.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik weet wie sint nicolaas is(ik kom zelf uit het land waar myra ligt) en waar hij vandaan komt etc. maar sinterklaas is echt een acteur die in bishopskleding rond loopt.
    wat ik bedoelde was niet de christelijke invulling. maar juist de oneigenlijke gebruik van een religieuze figuur. maar goed, ik heb dus niets met die religieuze kant van sinterklaas.het is vr mij een kinderfeest. mijn zoon ziet in de kruis iets dat hij graag en trots tekent, net als een cirkel. driehoek lukt hem nog niet. maar ik weet zelf dat kruis ook een protestans symbool is.
    in mijn moederland met overwegend moslim bevolking zou het nooit lukken om zo een traditie te laten starten. je gaat niet een van de 4 imams of de eerste khalifa's van de islam, bijvoorbeeld, als een kinderheld neerzetten. je maakt dan zoveel mensen vresselijk boos. sinterklaas is zo uniek. bijvoorbeeld de kerstman(ook sint nicolaas)is totaal ontdaan van zijn christelijkheid. terwijl de kerst echt een religieuze betekennis heeft. westerse cultuur is zo ingewikkeld!

16. adi

adi Niet meer actief

ts is wel christelijk, en mijn reactie was voor haar bedoeld.
    en als je mijn reactie leest mag je me vertellen waar ik te adviseer dat ze sinterklaas moet gaan vieren?

17. zogelukkig

Ik reageerde niet op jou hoor Belize.
    Het punt dat ik wil maken is dat mensen die welk geloof dan ook aanhangen iets religieus van Sinterklaas maken en dat is het al eeuwen niet meer.

Het is een leuk kinderfeest. Meer niet.

18. Ruby1987

Ruby1987 Fanatiek lid

24 mei 2012
    1.114
    0
    0
    Almere
    @adi: is wel een idee om alles te vertellen en jouwn manier en wat je zegt kan er bij mij opzich wel in. Ik ga mijn voorganger nog precies verder vragen hoe of wat.

19. zogelukkig

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar er zijn ook velen die gewoon geen feesten naast bepaalde religieuze feesten die bij hun geloof horen vieren. Zoals wij zelf thuis. Wij vieren 2 feesten, de rest niet.. Of het nou een kinderfeest is, een verjaardag etc. Geen idee of dat ook bij de pinkstergemeente zo is bijv.

Deel Deze Pagina