wie viert ook geen sinterklaas/kerstmis als in het verhaal met de kerstman thuis?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ruby1987, 24 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dat zie ik nu onder de sinterklaasvierders ook constant weer terugkomen in dit topic, waarom dat dan?

2. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #82 Arevinol, 27 nov 2012
    Laatst bewerkt: 27 nov 2012
    Omdat de hele opvoeding tegenwoordig ook draait om 'stromingen' en men zich steeds genoodzaakt voelt haar keuze te verantwoorden.
    Liegen is ook niet goed, maar tot op zekere hoogte is het normaal en zelfs wenselijk. Waar de grens van aanvaardbaarheid ligt is voor iedere ouder en kind anders.

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Nu we toch lekker bezig zijn.

Ik vind het wel opvallend dat streng gelovigen zo anti Sinterklaas zijn.
    In mijn ogen is een religie een verklaring voor het onverklaarbare, om met de angst voor de dood om te gaan. Als je gehoorzaam bent, dan komt het goed. (klinkt bekend..)
    Maar nu zal het topic vast gesloten worden.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    waarom? Ik ben overigens wel praktiserend, weet niet of ik mezelf streng gelovig kan noemen (anderen zullen dat wel zo zien, sommigen niet). Ik ben niet anti-Sinterklaas ofzo hoor, helemaal niet. We kiezen er alleen niet voor om het te vieren. Ik vind het onnodig om mensen aan te vallen en met dingen in de bocht te komen als liegen.. en ook wat betreft heel veel andere zaken (alcoholgebruik, homo's whatever) heb ik geen aanvallende mening. Ieder z'n ding toch en ieder z'n leven.
    Lijkt me ook wel zo volwassen wanneer iemand die niet of anders gelooft mij ook niet aanvalt.

5. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.063
    2.202
    113
    Brabant
    Ik ben christen, wil mezelf niet streng gelovig noemen, maar vrolijke christen. Dat klink wat gezelliger.
    Ik ben niet anti sint, wel anti liegenchanteer je kind. En dat gebeurt ook in sint tijd. Daar heb ik een vreselijke hekel aan, maar ik geloof dat veel echte sintvierders daar ook een hekel aan hebben.

Ik wil niet liegen tegen mijn kinderen, dat heeft denk ik niet per se te maken met dat ik christen ben? Alleen mijn mening van de waarheid verschilt met die van een ander wellicht. Is dat mijn vrolijkechristen zijn? Misschien.
    Ik stimuleer mijn kinderen wel in hun fantasie en doen het hele rijtje mee qua sintgebeuren. Maar puntje bij paaltje weet de oudste wel hoe het zit... (De grote lijnen)
    Maar zo blijft het voor ons leuk en acceptabel. En de kinderen genieten volop en wij dus ook.

Ik vind het jammer dat strenggelovigen of vrolijkechristenen vaak meteen zo in een hoek geduwd worden.
    Ik hoor hier ook weer vreselijk generaliserende dingen, alsof ik, omdat ik ergens kerk, maar ja en amen zeg en regels accepteer van bovenaf.
    En ja, dat doe ik, van Bovenaf. Maar niet van een voorganger, of een andere menselijke persoon.
    Ik ben ik, een vrolijkechristen die van toptotteen verweven is met christus, dat is mijn zijn.
    Nooit kan ik keuzes loskoppelen met mijn geloof. Omdat dat mijn zijn is.
    Maar ik voel ook niet de behoefte om constant mezelf te verdedigen. Maar ik wil het wel graag uitleggen. Juist omdat er zoveel misverstand is en vooroordelen.

Oja, mijn kind kijkt geen harry potter, of lily de heks(?). Dat heeft niet te maken met waarheidoffantasie. Ze hoort wel sprookjes (maar dan de kindvriendelijke, want man oh man, van sommige zou ik nog wel wakker liggen) ze weet dat sommige dingen fictie zijn en andere dingen echt. Maar de kunst (voor ons) ligt hem erin dat zij fantasie mag hebben en daar lekker mee mag dagdromen, maar tegelijk wel weet hoe het zit.
    Ik ga dus niet bij elke paddestoel zeggen dat dat echt geen kabouter in woont, maar als ze het later nog eens aan me zou vragen krijgt ze daar een eerlijk antwoord op. Maar de volgende keer in het bos gaat ze toch weer zoeken naar de kabouters, heerlijk toch?

Zo, dit was mijn spreekbeurt:)

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik denk dat het komt omdat sommigen het verschil tussen geloof en religie niet echt begrijpen. daarom krijg je al die voorbelden van geloven in dat/geloven in dit met in vergelijking vn de religieuze ovetuigingen die hier uitgedrukt zijn.

de correcte vorm zou zijn: ik vier geen sinterklaas omdat mijn religie het me verbiedt.(zoals Umm85 het zei)

dat verbod betekent dan alleen dat sinterklaas 'niet opgenomen' is in de dingen die wel gevierd 'moeten' worden.

wanneer je het zo zegt dan kan men niet met je in discussie gaan over wat zij de waarheid vinden, over waar zij nou in geloven, over wat 'liegen' is.

want er is natuurlijk een enorm verschil tussen geloof en religie. als je t zo zegt en dan hoef je daar je eigen persoonlijke overtuiging, je redeneringen of je gevoellens niet aan toe te voegen(bijvoorbeeld: dat is liegen). ik denk niet dat de religieuze leiders die aan hun gemeente het sinterklaas verbod uitleggen, het over 'liegen tegen kinderen' hebben.

het is wel jammer. want hier wilden een paar mensen die geen sinterklaas vieren met elkaar praten, elkaar tips geven over hoe en wat in deze feestdagen.

7. Ruby1987

Ruby1987 Fanatiek lid

24 mei 2012
    1.114
    0
    0
    student: bedrijfs administratie
    Almere
    Sorry ik bedoelde niet perse liegen. Ik bedoel in het schoentje een kado doen en vervolgens zeggen dat het sinterklaas is. Dat klopt voor mij niet. Mensen die het wil zo willen doen? Heb ik ook gewoon respect voor en laat ik in hun waarde. 1 van mijn vragen was ook: hoe kan ik zorgen dat mijn zoontjes het op deze manier leren het niet verpesten voor andere kinderen.

Ik wil niemand het geloof opdringen en dat heb ik ook nergens gezegd volgens mij. Het is wat ieder wilt. Voor mij is het niet zo dat ik dan niet bang hoef te zijn voor de dood, het speelt wel mee, maar voor mij is het geloof een levenswijze dus een manier van leven.

Harry potter hou ik niet van want ik heb nooit iemand op een bezemsteel zien vliegen. Voor de mensen die het wel leuk vinden? Heb ik respect. Je moet de ander respecteren en liefhebben.

Ik heb ook echt niks tegen mensen die sinterklaas vieren op hun manier. Alleen doe ik het niet op die manier.

Daar ging dit topic over, mensen die niet aan sinterklaas doen.

8. Ruby1987

Ruby1987 Fanatiek lid

24 mei 2012
    1.114
    0
    0
    Almere
    Ik zou inderdaad zeggen: lieverd ik kan alleen de m en de o lezen zullen we proberen om ook de andere letters goed te schrijven. Net als kledingstijl: dit past echt niet bij elkaar en dan iets bij elkaar pakken wat wel bij elkaar past.

9. Ruby1987

Ruby1987 Fanatiek lid

24 mei 2012
    1.114
    0
    0
    Almere
    Mee eens

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@taliaa: dan zul je Lilly de heks misschien nog best leuk vinden :)
    Dat is namelijk ook allemaal erg vrolijk en gezellig en af en toeren beetje spannend. Niet eng, spannend.
    Hier ligt op het moment boven het boek waar het draakje z'n drakenexamen moet afleggen en natuurlijk speelt er iemand vals en valt daarbij uiteindelijk wel door de mand.
    Heel spannend allemaal.. Maar niet op een manier waardoor je er nachtmerries van zou krijgen.

Maar ik heb even de kaft gecheckt... Lilly is voor kinderen van ca7 jaar die zelf kunnen lezen :)

11. Saskia78

Hmm als fanatiek sinterklaasvierder heb ik inderdaad vandeweek mijn dochter ingefluisterd dat het wel zou kunnen dat papa d'r brief niet zo goed zou kunnen lezen omdat ze achterstevoren had geschreven ja :)
    De helft van de tekst stond van rechts naar links... En die letters stonden dus ook nog verkeerd om.

Niet om te demotiveren maar gewoon omdat het anders ook zo sneu is.
    Heb d'r uitgelegd wat er mis was gegaan... En papa even ingefluisterd dat hij van rechts naar links moest lezen...
    En toen kon hij toch het meeste lezen uiteindelijk :)

Maar ik ben dus ook geen voorstander van liegen.. Maar heb Sinterklaas ook nooit als leugen gezien. Gewoon als leuk feest wat extra leuk is voor de kleintjes.

En in de categorie geloof... Moet een aantal mensen dit bekend voorkomen..
    En nee dat geldt niet alleen voor kerkgangers.. Ook voor de rest :)

12. Ruby1987

Ruby1987 Fanatiek lid

24 mei 2012
    1.114
    0
    0
    Almere
    Die zin komt me idd bekend voor maar het was ook niet mijn bedoeling om dit een strijd topic te maken.

13. Saskia78

Was ook niet tegen jou ruby.... Gewoon beetje in het algemeen.
    Ik weet dat een forum draait op ieders mening
    Maar soms als je vraagt om hoe iemand iets precies doet... Vraag je niet om een mening over het feit dat je het zo doet...
    En dan is het wel jammer dat mensen hun mening meteen moeten opdringen.
    Zo kun je nooit een normale vraag stellen.

E ik vind liegen over Sinterklaas zo lekker subjectief.
    Ik durf te wedden dat hier niemand zit die nog nooit zelfs maar 1 klein leugentje vertelt heeft tegen zijn/haar kind.
    Al was het maar omdat ze nou eenmaal niet alles hoeven te weten.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Van huis uit ben ik als katholiek opgevoed. Voor mijn ouders waren cadeautjes met kerst echt not done. Ik heb ze nooit gemist, maar het was toen ook helemaal niet zo ontzettend gemeengoed om kerst met cadeaus te vieren.
    Sinterklaas vierden wij wel, en dat doe ik nu zelf ook.

Weet je, volgens mij kun je hierin gewoon kiezen wat je zelf wilt. Ik vind het alleen sneu als je kind zijn/haar eigen knutsels niet op zijn/haar hoofd zou mogen zetten omdat het is gemaakt in verband met sinterklaas. En ik zou er nooit voor kiezen om mijn kind niet mee te laten doen met schoen zetten op kdv of school, of thuishouden als sinterklaas naar school komt. Dat plaatst een kind buiten de groep, en dat vind ik niet oke voor mijn kinderen. Als je er echt zo principieel op tegen bent, dan zou je misschien kunnen zoeken naar een school waar dit feest niet gevierd wordt. Grote kans dat die school in meer punten die jij belangrijk vindt op één lijn zit met jouw opvoeding.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb echt mijn best gedaan dit jaar om me jongen te laten geloven in sinterklaas maar hij is sceptisch en gelooft er niet echt in. omdat hij het onderscheid tussen 'echt' en 'niet echt' eerder geleerd heeft (zeker definitief onderscheid na n dierentuinbezoek wat hem enorm stress van besef gaf, n paar maanden geleden, in het echt stinken de dieren, en je kunt een echte olifant niet echt aaien etc pfff)dan sinterklaas verhaal.
    we hebben de schoen ding gedaan, hij kon het niet uitleggen hoe maar hij keek dan met puur ongeloof en hij zat zelfs op schoot bij sinterklaas maar gister wilde hij met mij sinterklaas kadoo's kopen omdat hij wel lief is. en hij wilde zijn gezicht ook zwart verwen en met die andere zwarte piet kindjes spelen. hij is een zeer obseerverend kind, hij ziet elke dag de ouders vele kadoo's kopen-we wonen in het centrum- in sint papier verpakkingen enzo. en hij noemt deze gang van zaken dan ook. pfff.

ik ga het volgend jaar niet vieren denk ik dan. ik ga zijn begrip van 'echt' en 'verzonnen' niet tegenwerken. daarom. ik ga dan verder ook niks zeggen of zo. zodat hij zijn eigen mening vormt. op deze manier blijft hij uit zichzelf neutraal.

ik kan hem niet tegen houden dat hij het gaat verpesten voor de andere kindjes. ik denk omdat hij zelf daar achter kwam(dat is een andere sinterklaas!)en niet door mij, zou hij het ook op n kinderachtige manier vertellen verwacht ik. en ik denk niet dat het erg is voor de andere kindjes, want die gaan niet zomaar in hem geloven. hij wordt denk ik gewoon uitgelachen door zijn vriendjes.
    maar hij gaat dan tenminste niet de dingen zeggen aan de kindjes zoals: mijn moeder zegt dat hij niet bestaat....etc etc.
    misschien moet je ook op deze manier doen. geen grote woorden maar heel natuurlijk laten begrijpen, beseffen. en jij moet niet de referentie zijn voor zijn ongeloof in sint tegenover zijn leeftijdgenoten.

16. Saskia78

@belize: grote kans dat hij op school gewoon lekker mee doet bovendien :)
    In de kleuterklas wordt zelden gevraagd of Sinterklaas echt is... En zolang niemand het hem vraagt zak hij het voorlopig ook niemand gaan vertellen lijkt me.

Dat wordt wel anders als ze ouder worden... Maar zolang het gros nog onvoorwaardelijk geloofd zijn zulke vragen helemaal niet aan de orde denk ik.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zo denk ik er ook over. Kerst en cadeaus gaan voor mij niet echt samen.

Ik ken overigens wel mensen die vanwege geloof niet aan Sint doen, vroeger bij mij in de klas de meeste bonders en gergem niet. Sommigen deden wel pakesavond trouwens. Maar wij kregen in de kleuterklas al van de juf te horen dat Sint en Piet gewone mensen waren en dat de juffen de pakjes in de schoenen deden (op die manier mochten die kinderen toch meedoen, omdat het al 'spel' werd gebracht).

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    saskia; inderdaad hij deed wel mee met de feest met Z pieten. lekker dansen enzo. hij denkt denk ik nog heel erg hard na over de zaak sinterklaas; ik zie het aan hem. maar goed, dat wordt tenslotte niet de enige waardoor hij uitgelachen gaat worden straks op school. hij draagt ook een bril en heeft zijn ideeen over van alles.

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    zo is mijn dochter ook wel een beetje hoor Belize.. mensen die verkleed zijn enzo, vind ze niet leuk.

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Vrolijkechristen? Halleluja!:$ Definieer vrolijke christen. Evangelisch?
    Ik vind je nogal zwaar op de hand eerlijk gezegd.

Deel Deze Pagina