wie viert ook geen sinterklaas/kerstmis als in het verhaal met de kerstman thuis?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ruby1987, 24 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavandave

mamavandave Fanatiek lid

25 nov 2012
    2.016
    1.327
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NULL
    Wij vieren beide. Van huis uit vierde mijn man sinterklaas en wij kerst. Sinterklaas vierden we niet zelf, maar bij mijn schoonouders. Sinds wij een kind hebben komen ze hierheen voor de Sint.

Ik zal mijn kind de waarheid zeggen wanneer hij vragen gaat stellen. Dat het niet echt is, maar dat sinterklaas wel echt heeft bestaan en dat we zijn gulheid herdenken door elkaar kadootjes te geven. Daarnaast leren wij door te geven aan speelgoedacties voor gezinnen die geen kadootjes kunnen kopen dat het niet vanzelfsprekend is wat we hebben. We zullen dus ook nooit expliciet zeggen dat sint bestaat of dat sint de kadootjes koopt. Maar zien is geloven en ik denk dat jonge kinderen gewoon nog geen onderscheid kunnen maken tussen echt en nep als ze het zien. Dus we gaan niet vanaf het begin al heel erg erop hameren dat het allemaal nep is. Zolang hij geen vragen stelt mag hij van mij in de illusie geloven.

Kerst vieren we wel zelf thuis met het gezin. Wij zijn verder niet gelovig, dus het heeft in die zin voor ons geen betekenis. Wel betekent het voor mij samenzijn met mijn gezin, gezelligheid, lekker eten en kadootjes. Wij vierden het thuis echt als in van die amerikaanse kerstfilms. Mooie boom, stapels pakjes onder de kerstboom... Ik vind gewoon die gezelligheid super. Maar de kerstman betrekken we er niet bij. Wij kopen de kadootjes en de kerstman is idd meer een reclame uiting.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Taliaa gebruikte die term, vorige pagina

3. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Wij doen WEL aan Sinterklaas, dat vinden we een leuk kinderfeest.
    Hebben hubbie en ik vroeger thuis ook altijd gevierd en wij vinden dat dat bij de opvoeding hoort haha.. Dit jaar doen we er overigens nog niet zoveel aan omdat de kleine man het nog niet beseft, hij krijgt van ons (en opa en oma's) een aardigheidje en thats it.. Volgend jaar zien we wel weer.

Wij doen NIET aan kerstcadeaus e.d. Kerst is voor ons de geboorte van Jezus en het Kerstfeest heeft niks met de Kerstman te maken. Kerst is voor ons ook WEL gezelligheid, dagen doorbrengen met familie, hapjes op tafel en gezellig eten, maar geen overvolle borden waar de helft van weggegooid wordt..

4. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.063
    2.202
    113
    Brabant

Als bij die laatste zin echt geen smiley had moeten staan lijkt het me duidelijk dat je me niet kent.
    En ik denk dat vrolijkchristen juist de definitie is. Ik vind een kerkstroming minder zeggen dan 'vrolijkchristen' eigenlijk.

En mocht je antwoord willen op je vraag, nee ik kerk momenteel niet bij een kerk waar je vraagt: willen zij die koffie willen hun handen naar beneden doen:D

Maar dat is momenteel... :p

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Overigens.. Wij geven elkaar wel een kadootje met kerst... Maar dat heeft evengoed niks te maken met de kerstman hoor :)

Dat is puur voor het leuk en omdat het kan.
    Zelden ook groter dan een aardigheidje trouwens.
    Kaarsjes, thee, die glazen die we toch al wilden...

En vorig jaar geen echt kadootje maar samen met dochterlief voor 5€ een mini-electrisch treintje gekocht als verrassing voor papa.
    Die wilde al jaren een treintje onder de kerstboom en dat hebben we nu dus :)

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Met kerst hadden wij vorige jaar een heel andere discussie..
    Manlief is nogal wars van geloof. (Welk geloof dan ook trouwens)
    En dochterlief wilde weten hoe het zat met "die baby onder de boom".

Nou ben ik van huis uit (niet practiserend) katholiek en heb altijd op een christelijke school gezeten dus dat verhaal ken ik wel "een beetje".
    Maar manlief vond het dus raar om dat te vertellen.

Resulteerde in een mooie discussie over een maatschappij gebaseerd op christelijke waarde en normen waar verder iedereen vrij is om te geloven wat hij/zij wil.
    Hij vindt dat ze later zelf maar moet kiezen als ze dat wil... Ik vind dat je dan toch minstens moet weten waar het over gaat :)
    Uiteindelijk dus wel gewoon verteld. Niet als ultieme waarheid, wel als verhaal.

7. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.061
    1
    0
    Werk als Verzorgende IG in een gesloten pg afdelin
    Twente
    Ik snap dit bericht niet zo goed... Ik heb naar mijn weten nergens in dit topic het woord liegen genoemd. Het enige wat ik gezegd heb dat ik het t.o mijn kind niet eerlijk vind. Als andere dit dan lezen als dat ik ouders leugenaar noem zijn dit niet mijn woorden.
    Ik ben altijd bij mezelf gebleven hoe ik ermee omga

8. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.061
    1
    0
    Werk als Verzorgende IG in een gesloten pg afdelin
    Twente
    Ik zou inderdaad tegen mijn dochter zeggen dat ze het heel goed geprobeerd heeft, maar dat niet alles te lezen is ook hierin ben ik eerlijk en ik zie daar niks mis mee.
    Wat wil je dan dat ze denkt dat ze het alfabet kan schrijven terwijl ze dit niet kan?? Ik vind dat wat er geschreven word zo uit zijn context word gehaald....

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zeg ook dat het misschien n beetje lijkt maar dat het meer op een A lijkt dan een N enzo. ik zeg netals jij ook niet dat het helemaal gelukt is. ik vind zeggen dat het helemaal gelukt is of dat ik het ook kan zien en lezen echt misleidend. het is niet dat mijn zoontje wil horen of het gelukt is, maar eerder of het mooi is. het laten zien wat hij gemaakt heeft en daarover met mama praten.
    het ligt ook aan het kind dat je hebt, mijn zoontje vindt het prima zo. soms tekent hij onduidelijk iets dat hij mooi vindt en hij geeft het een titel bijvoorbeeld 'dat is een boemedepampie mama'. en wanneer iets niet lukt zegt hij ook uit zichzelf. dat zeg ik dat het best mooi is geworden. hij zegt dan; dat is kunst!

je hoeft niet alles speciefiek goed keuren of n bevestiging er van geven, het belangrijkste is dat het leuk voor het kind blijft. dat is dan mijn mening.werkt hier prima

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als de illusie van Sinterklaas volledig is, hoeft er geen enkel moment gelogen te worden... kinderen geloven uit zichzelf en zullen de vraag 'wie heeft dit in mijn schoen gedaan' niet stellen... dat is vanzelfsprekend.. Sinterklaas of Zwarte Piet.. Pas als kinderen een stuk ouder zijn 7-8 en soms zelfs nog later laten kinderen de illusie los en gaan ze vragen stellen.

Heerlijk zo'n kinderbrein... (weet je trouwens dat dit bij volwassenen precies zo werkt ;))

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

maar goed, ik heb helemaal geen probleem met liegen tegen mijn kind. ik lieg dagelijks over van alles. bijvoorbeeld dat 'ik' zo moe ben en wil slapen om juist hem te laten slapen. het werkt. wanneer hij slaapt loop ik gewoon weg en kijk ik TV. helemaal fout denk ik volgens sommigen hier.

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik neem dat je toch wel iets uitlegt bij het schoen zetten?

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat een onzin!
    hoe maak jij de illussie compleet? volledig?

zo een vraag stelt een kind(wie heeft dit in mijn schoen gedaan?) dat niet in het verhaal gelooft, ook niet. hij denkt uitzichzelf dat het kadoo gewoon gekocht is uit een winkel door papamama.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Oh, wat raar. Ik ken alleen maar kinderen helemaal niet zo denken...maar goed, ik zal wel tientallen heel vreemde, rare kinderen kennen :)

Wat jammer zeg dat er zo ingewikkeld wordt gedaan over zo iets verschrikkelijk leuks...heel jammer maar ja...gelukkig maken mijn kids dit gewoon volop mee hoor...heerlijk!

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Uitleggen is een veel te grote term hiervoor...dit begint als een kind 1 jaar is...ik leg ook niet uit waarom er een kerstboom komt te staan...zo gaan dingen gewoon.

Liegen is moedwillig iets vertellen wat niet waar is. Ik geloof zelf heilig...dus no probleem ;)

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik weet niet of jij rare kinderen kent maar ik vind je de laatste tijd wel echt vreemd doen cygnet. of je bent boos of verontwaardig. je leest niet echt alles, maar reagert op alles en op iedereen. waarom is dat? ik snap je niet zo goed.
    en nu zeg jij alsof je zei wat je zei, alleen vanuit je ervaringen met de kinderen die je kent, terwijl je bericht klonk alsof 'die volledige illussie' een vastgestelde feit was; iets wat ook geldt voor volwassenen.
    daarna bozzig probeer je te vertellen dat de kinderen die niet echt in sint geloven 'raar' zijn.want dat betekent eigenlijk je laatste reactie. dus mijn kind dat niet echt in sint gelooft is raar? en daarom kan hij volgens jou niet van sinterklaas genieten. dat zeg je toch met je deze vreemde reactie? ik vind je echt zo vreemd. misschien ben je tijdelijk vreemd; alleen tijdens de sinterklaas.

PS: geef je dan geen antwoord op de vraag: hoe wordt de illussie volledig?of de vraag van Umm:hoe leg je het schoen zetten uit? je vertelt toch dat als hij iets in zijn schoen zet met iets daarin voor de sint of zijn paard dan als je lief bent geweest krijg je in de ochtend etc etc.

17. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Hier geloven wij ook maar wij vieren wel gewoon Sinterklaas en met Kerst gaan we naar de kerk en lezen we het verhaal van Jezus verder niet echt iets speciaals... maar kerst is sowieso niet echt met de kerstman enz toch in NL? Wel heb ik mezelf voorgenomen nooit te liegen over Sinterklaas, mijn ouders hebben dat bij mij ook niet gedaan dus toen ik op 4-jarige leeftijd aan mijn ouders vroeg of Sinterklaas echt was hebben ze het eerlijk uitgelegd... kan het voor mezelf ook niet goed praten, als ik hierover lieg waar lieg ik dan nog meer over (even in kindergedachten denkend)... mijn stiefzoontje (6) zei tegen zijn moeder mama sinterklaas kan toch geen 300 jaar zijn dan is hij vast een enge robot... wij hebben hem toen met z'n allen verteld dat Sinterklaas niet bestaat...

We doen wel aan pakjesavond :) en hij weet dan gewoon dat wij de cadeautjes hebben gekocht liggen ook al maanden op de kast :p... maar ik moet zeggen als hij sinterklaas in het 'echt' ziet 'gelooft hij toch wel hoor ;)

We doen d'r niet te krampachtig over...

18. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Zo werkt het hier ook. Ik heb zelf eigenlijk weinig gezegd over Sinterklaas en zwarte piet. Ze weet dat ze in het land zijn en ze denkt dat zij de schoen vullen. Ze zingt liedjes voor ze, maar ze gelooft dan niet dat ze haar horen. Ik heb nooit verteld dat Sinterklaas met zijn paard over het dak loopt. Dat soort dingen maak ik haar niet wijs. Ze is van zichzelf al enorm fantasierijk, dus voor haar is deze tijd een groot soort van rollenspel, waar ze zelf vanalles omheen verzint. En ik geniet heerlijk met haar mee!
    Ik zie het zelf niet als liegen. Als ik tegen onze dochter zou zeggen dat Sinterklaas een verklede man is en dat wij de kadootjes kopen, dan nog zou ze helemaal overtuigd zijn van alles..
    Voor mij is sinterklaas een kinderfeest. Dat niks met religies of geloof of wat voor overtuiging dan ook te maken heeft. Daarom snap ik zelf niet zo goed waarom je dit niet zou vieren. Of vieren jullie bv verjaardagen dan ook niet?

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    en waarom staat er een kerstboom?

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik geloof dat het cynisme aan je voorbij gaat...

Nog een poging...ik geloof heilig in Sinterklaas en daarom zal ik wel zo raar doen.... grin

en je leest dingen die er niet staan lieve Belize...

Deel Deze Pagina