Wat heeft het voor zin er tegen in te gaan? Bij mij staat het besluit vast anders zou ik erbij zetten wel of geen sinterklaas/kerstman? Maar mijn vraag was: wie vier er ook geen sinterklaas/kerst (kerstman/rendieren/enz.)
Ik vind t gewoon nergens voor nodig om een kind te vertellen dat iets of iemand 'niet bestaat', zeker niet als er niet naar vragen of vragen wat ik er van vind. Net zoals die kindjes in de klas van dirksmama.. 'heidense roomse onzin'. Wat moet een klein kind met die informatie?? Of iemand wel of niet thuis bepaalde feesten viert en op welke manier, moet je helemaal zelf weten. Een kind mist het niet. Maar een kind al aanleren dat bepaalde dingen onzin zijn of niet bestaan of iets dergelijks, daar kan ik met mijn pet niet bij. Waarom zou je dat zeggen? Zou toch raar zijn. Mama wat is een kerk? Een gebouw waar heel veel mensen naar toe gaan om te bidden, maar dat is onzin hoor. Ze geloven ergens in dat niet bestaat. Goh, waarom dan? Tja, vinden ze belangrijk. Lekker dan, als ze bij gelovige kindjes in de klas zit. Ik vind haar nog te jong om daar een mening over te hebben of haar de mijne op te dringen. Ik zal haar misschien wel vertellen wat ik zelf 'geloof'. Als ze er aan toe is en naar vraagt.
Ik verbaas me om sommige reacties hier, vind ze aardig respectloos t.o het geloof. En waarom??? Omdat een aantal hier aangeeft helemaal niet of niet sinterklaas te vieren zoals 'het hoort'??? Maar hoe 'hoort' het dan en wie bepaalt dat...! Ik doe het op mijn manier en heb nergens iemand opgedragen dit ook op mijn manier te doen, waarom moeten we dan persee sinterklaas vieren zoals jullie dat doen? Laat iedereen toch gewoon in zijn waarde...
Ik verwen mijn kinderen liever met tijd en aandacht dan met cadeaus... krijg je van die verwende kinderen van en ik denk niet dat God gewild heeft dat je je kinderen overlaad met speelgoed zodat ze niet meer weten waarmee te spelen en ondankbaar worden omdat ze alles al hebben
*rent naar de keuken om een teiltje te pakken* Wat een drogredenen zeg, echt zum kotzen! Ik denk niet dat jij voor God moet denken. Praat voor jezelf!
Maar het is natuurlijk de grootst mogelijke onzin dat je een kind alleen kan verwennen door Sinterklaas te vieren. Alsof kinderen die geen Sinterklaas vieren geen kado's krijgen of aandacht te kort komen.
Maar Sinterklaas wordt toch wel soort van opgedrongen. Stel dat er in de omgeving geen school is die aansluit bij jou geloofsbeleving, hoe moet dat dan wanneer Sinterklaas vieren pertinent tegen jouw principes ingaat?
Dit bedoel ik dus met respectloos... waarom mag degene waar ik in qoute wel zeggen als ik God was, maar als ik daar in de buurt kom krijg ik meteen een tik op de vinger... Gelukkig heb ik al die tijd voor mezelf gepraat en is het mijn mening daar doe jij met deze respectvolle opmerking niet aan af
Maar even heel reëel gezien van de 200 kindjes op een school zal er misschien 1 zijn die niets met Sinterklaas doet. Dat kun je dan toch geen opdringen noemen?
Ligt eraan wat voor school natuurlijk... Op een christelijke of katholieke school zal dit percentage wat hoger liggen.
Maar daar kies je als niet katholieke of christelijke ouder toch zelf voor om je kindje daar op te doen? Dan word die ouders toch ook niet opgedrongen dat er niets aan Sinterklaas gedaan word. Daar kies je dan voor. ( Overigens werd er op mijn katholieke basisschool gewoon Sinterklaas gevierd )
mijn dochter gaat naar een christelijke babsischool waar het ook gewoon gevierd word, ik heb ook nooit beweerd dat ik het niet vier, maar dan wel op mijn manier... dus dat papa en mama de cadeaus kopen en sint verkleed is.
Ohh nee maar zo bedoel ik het ook niet hoor Er werd net ergens gezegd dat Sinterklaas opgedrongen word. Maar goed dat vind ik onzin aangezien meer als de helft van NL wel Sinterklaas viert. Zo ook op scholen. Dan word er dus voor de meerderheid gekozen om Sinterklaas te vieren. ( zoals ik net al zei kunnen ze niet tegen 199 ouders zeggen dat er geen Sinterklaas gevierd word omdat 1 kindje geen Sinterklaas viert.) En dat iemand het niet viert moet hij/zij zelf weten.
Sinterklaas wordt net zo 'opgedrongen' als de zondagsrust, 2e paasdag, 2 pinksterdag, 2 Kerstdag, Koninginnedag, ijsvrij etc... Oftewel.. het is onderdeel van de Nederlandse identiteit en cultuur. Je hoeft daar niet aan mee te doen als je dat niet wilt maar het als iets negatiefs (opgedrongen) bestempelen is wel heel vreemd. Je hebt het ermee te doen en staat het je niet aan.. dan staat het iedereen vrij om een ander land uit te kiezen (ik zou dan wel heel goed kijken wat je wel kiest want.. ojee.. ELK land kent wel zo zijn tradities en gewoontes) Eén koekje bij de koffie weten we nog? Enne... Katholieken vieren bij uitstek Sinterklaas.. het was tenslotte een Katholieke heilige! hahaha.. nee, onzin.. Sinterklaas is zo'n a-religieus feest tegenwoordig dat het enige wat er nog aan herinnert de tabbert, de mijter en de staf zijn.. en oja, het woordje Sint maar verder... niets! TS: het staat je volledig vrij om Sint en Kerst e.d. niet te vieren (jammer voor de economie maar dat is ook wel het enige wat ik er op aan te merken heb) maar waar men (en ik ook) hier over valt is dat je zegt de WAARHEID te verkondigen.. DAAR wringt te (gezette) schoen. (om in sferen te blijven) Zeg gewoon hoe jij het ziet en laat in het midden wat de waarheid is of niet de waarheid. Het is trouwens een wonder dat dit topic nog open is gezien het aanschurken tegen religie. Als gelovige ben ik trouwens van mening dat God een God van liefde is! Alles is liefde hihi
Zo jij durft. Dus jij durft te beweren door dat als ik mijn kinderen verwen dat het verwende kinderen zijn????
Ik ken ook geen katholieken die uit geloofsoverweging geen sinterklaas vieren, wel andere christenen. TS: ik heb geprobeerd je te antwoorden. Hier wel sinterklaas, geen kerstman of paashaas. En daar heeft mijn geloofsachtergrond wel mee te maken; ik ben opgevoed met kerstnachtmis en paaswake. En met een kerstboom en paaseieren die door mijn moeder verstopt werden. Een nogal eclectische mix dus, die voor mij heel goed in elkaar past. Ik ben nog wel benieuwd naar een reactie op mijn punt dat ik vind dat kinderen die geen pietenmuts mogen opzetten en zelfs op school geen schoen mogen zetten nogal buiten de groep worden geplaatst. Hoe kijk je daar zelf tegenaan?
Nee zo bedoel ik het niet.. ze zegt dat ze het stom vind om je kind bij te brengen dat het niet echt is. Maar waarom zou je je kind dan wel iets bijbrengen wat jij echt onzin vind bijv (dat Sinterklaas dus wel bestaat)? Omdat je er dus blijkbaar niet omheen kunt en dan moet je gewoon niet zeuren oid.. ik heb het nu niet over mezelf hoor maar probeer me even in te beelden in andermans positie.
Wanneer iemand om wat voor reden dan ook niet wilt dat zijn of haar kind in Sinterklaas gaat geloven, dan mag je toch gewoon vertellen hoe het zit thuis?
Daar gaat het toch niet om. Of wel. Als de ramadan begint vraagt me zoon ook waarom? Dan leg ik het hem ook gewoon uit hoe en wat. Als het Divali /Holiis voor de Hindoestaan. het zelfde. Met de ramadan doet hij niet mee wel met Divali of Holi. En dan moet ik om dat ik het gek vind zeggen dat hij er niet aan mee moet doen? Terwijl het een stuk van zijn vaders geschiedenis is zijn geloof zijn cultuur. Kijk en daar zit het verschil wij hebben hier ook twee culturen en in beiden groeien ze er in op de tradities en de gebruiken met andere woorden. We geven de kinderen van beide culturen iets mee. En daarom is het een niet belangrijker dan het andere. Van uit mijn cultuur het Nederlandse geef ik van zelf spreken sinterklaas mee omdat ik er zo mee op gegroeid ben. Sinterklaas is meer cultuur gebonden dan met het geloof! Zo kijk ik er tegen aan. En stel het suiker feest zou op zijn school gevierd worden dan zou hij van mij gerust mee mogen doen waarom niet???