Wie vind sinterklaas (vieren) 3x niks?

Discussie in 'De lounge' gestart door kimm1988, 4 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CherryAyden

CherryAyden Niet meer actief

#161 CherryAyden, 5 dec 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2010
    Als je gaat zitten zeuren over het voorliegen van kinderen of Sinterklaas als een racistisch iets of als je ook maar gewoon iets negatiefs kunt ontdekken in een onschuldige jarenlange traditie dan ben je gewoon een "zeurPIET"

Vind ik

(alsof die kinderen denken: die pieten he die worden behandeld als slaven, alleen omdat ze zwart zijn. Ik protesteer! Of, op 8 jarige leeftijd: Mam ik kan het niet waarderen dat jij mij al die jaren hebt voorgelogen over de afkomst van Sint Niklaas. Ik wens je nooit meer te zien. Het zijn puur de ouders die dan ineens hun kinderen gaan opzadelen met verhaaltjes over leugens en racisme terwijl die woorden niet eens voorkomen in hun wereldje)

2. ma1

ma1 Fanatiek lid

14 mrt 2010
    1.211
    0
    0
    Nou boe boe, hou toch op zeg gebasseerd op racistische denkbeelden zeker nieuwe mode

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Nee hoor, ze hebben een paar jaar geleden al geprobeerd multikleur pieten in het leven te roepen (Blauwe Piet, Rode Piet, Gele Piet, Blauw/Gele Piet). Is zoooo'n daverend succes geworden .... NOT :D

4. ma1

ma1 Fanatiek lid

14 mrt 2010
    1.211
    0
    0
    multikleur piet kan me voorstellen dat het geen succes is geworden
    zwatre piet moet gewoon zwarte piet blijven

5. Lara11

Lara11 Niet meer actief

pardon. Kunnen we ook gewoon fatsoenlijk blijven?

6. Lara11

Lara11 Niet meer actief

nee, en dat zeg ik ook niet. Maar ik realiseer me dat ik iets zeg wat ongewenst is.

7. CherryAyden

Ja hoor, vind dit nog vrij fatsoenlijk had namelijk heel andere woorden in mijn hoofd :D

8. Lara11

Lara11 Niet meer actief

juist. Rest my case.

9. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Ik kan me niet voorstellen dat je het ouders niet helemaal geweldig vind om te zien hoe je kind opgaat in het hele sint gebeuren.
    Als ik kijk hoe mijn meisje ervan geniet dan word ik enorm gelukkig.

En voorliegen.......tja, dat doe ik wel vaker.
    (mama moet vandaag gaan werken dus jij blijft lekker bij papa. Dat terwijl ik een dagje uit ga met mijn vriendinnen maar als ze dat weet is het krijsen.)

10. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Wij doen ook aan Sinterklaas en ik geniet ook van hoe mijn kinderen reageren. En ik ga niet zitten 'zeiken' over de symbolische achtergrond, maar ALS ik mocht kiezen, dan zou het van mij allemaal niet hoeven.
    Goed, ik hou er over op.

11. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Iedereen mag natuurlijk zelf weten of hij/zij het een leuk feest vindt en of je het wil vieren.
    Maar volgens mij kan je prima aan een niet-nederlander uitleggen wat sinterklaas is. Ik heb een tijdje in het buitenland gewoond en daar vierde ik het ook met mijn niet-nederlandse vrienden.
    Ook nu heb ik een relatie met iemand uit het buitenland en hij vindt het alleen maar geweldig.
    Voor mij is sinterklaas het mooiste feest van het jaar. Als ik het zie ga ik er zelf helemaal in mee en geloof ik ook weer een beetje. Natuurlijk geloof ik niet in die verklede man, maar wel in de gedachte erachter. Het gaat niet om de grote cadeau's, maar om het tijd maken voor elkaar. En tijd maken om voor een ander iets te kopen. Volgens mij zijn dit vrij universele dingen, ieder land heeft hierin zijn eigen traditie.

12. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Welke boodschap leid jij hieruit af dan?

13. CherryAyden

Okeee ik neem het woord zeikerd terug, misschien iets TE, het het even aangepast ;)

14. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ik vind het ook hartstikke leuk om die blije smoeltjes van mijn kids te zien, en dan rond stuiteren van opwinding en de kado's als een gek openscheuren haha.

Maar aan de andere kant heb ik wel een schuldgevoel tegenover mijn oudste dat sinterklaas niet echt bestaat. Mijn oudste van 8 is een twijfelgeval, hij begint steeds meer dingen te vragen, waarop ik als antwoord niet kan liegen. Dus ik heb hem in grote lijnen uitgelegd hoe het zat. En weet je wat hij zei,oh mam dat is eigenlijk niet eerlijk he, en tja dan denk ik wel van, best wel sneu dan.

Maar anyway...ikzelf heb altijd genoten van de sint als kind, en echt geen trauma aan over gehouden toen mijn moeder vertelde dat hij niet meer bestond hoor.

15. Lara11

Lara11 Niet meer actief

#175 Lara11, 5 dec 2010
    Thanks;)
    grapjas

16. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dat het dus helemaal niets met kleur te maken heeft dus ... of slaven ... of wat voor betekenis ouders er aan wensen te geven. Zwarte Piet is Zwarte Piet ... niets meer en niets minder

17. Lara11

Lara11 Niet meer actief

#177 Lara11, 5 dec 2010
    ik wil hier best antwoord op geven maar ben ook een beetje huiverig om dan gestenigd te worden (ok, overdreven..). Maar ik denk dat het een diepgeworteld verlangen of misschien geloof is dat de blanke superieur is aan de zwarte en dat het dus zwart moet zijn en niet pimpelpaars. Maar dit gaat wel 'diep' en zal reacties oproepen. Daarom zeg ik er nu maar heel duidelijk bij: ik beticht niemand hier van racisme. Ik denk dat we een stel gezellige moeders zijn die genoten hebben van een traditie die we ook willen doorgeven. Wat ik nu deed was stilstaan bij de OORSPRONG van het feest. Ik ben zelf blank, ik heb me dus nooit 'beledigd' gevoeld maar ik ken mensen om me heen die er wel moeite mee hebben. Dat heeft me aan het denken gezet. Ik zei altijd: 'ja, maar zo bedoelen WIJ het niet, het is voor ons gewoon een leuk feest'. Maar daar kwam ik niet mee weg. Dus ik snap jullie reacties heel goed. Maar ook de andere kant ervan.

18. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Ach ja, je hebt het hier over mensen die zélf moeite met hun kleur hebben. Ik ben niet blank en ik ben ook dol op Sinterklaas. En met een donker kindje gaat het schminken juist makkelijker. ;)

19. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben het zo vreselijk eens met jou ;)

20. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ik had me dat gewoon niet aangetrokken hoor. iedere cultuur hun eigen tradities. maar wel goed dat je het nu even uitgelegd hebt:)

Deel Deze Pagina