Goedemiddag, Hierbij even een vraagje. Mijn dochtertje is nu 6 maanden en ik heb deze 6 maanden volledige borstvoeding gegeven. Nu heb ik sinds een kleine week wat fruit gegeven en ze vindt het erg lekker. Dit weekend beginnen we ook een groentenhap te geven. Als dat allemaal goed gaat, krijgt ze een vaster schema. Nou wil ik graag de borstvoeding wat afbouwen naar nog 2 tot 3 voedingen op een dag. Kan ik bij het fruithapje bijvoorbeeld al diksap geven? Mijn dagschema wat mij lekker lijkt is het volgende: 7:30 uur borstvoeding 10:-11:00 uur fruithap met diksap 12:00-13:00 borstvoeding of opvolgmelk 15:00-16:00 diksap 18:00 warme maaltijd en borstvoeding 20:00 borstvoeding Zou mijn borstvoeding te hard terug lopen als ik nog maar twee of drie voedingen geef? Mochten jullie andere ideeen hebben dan hoor ik het ook graag Groetjes Lycke
Opzich is het wel een mooi schema. Ik ga het ook ongeveer zo doen als ons zoontje 6 maanden is. 7.00 bv 10.30 fruithapje 12.00 bv 15.00 bv 17.00 warme maaltijd 19.00 bv Kan je niet nog 4 voedingen geven? En dan langzaam over gaan naar 2 a 3 voedingen? Anders gaat het wel erg snel en ik denk dat de voeding dan wel snel terugloopt.
Als je af wilt bouwen is die tweede voeding volgens mij wel de beste om als eerste te vervangen voor opvolgmelk. Vervolgens de derde zodat je alleen nog maar 's morgens en 's avonds de borst geeft. Of je productie dan afneemt weet ik niet (kamp zelf op dit moment met een productievraagje) maar volgens mij is het zo dat je na een periode van 6 maanden niet meer zo'n groot risico loopt.... Daarnaast zou ik nog niet beginnen met diksap maar eerder Kabouterthee (tuinen) of slappe rooibos thee of zo geven.
Ik ben benieuwd of het zou werken; mij lijkt de periode tussen 13 en 18 uur met alleen een flesje diksap nogal lang. Wat wij nu doen: 7 uur: BV 10 uur: fruit 12 uur: opvolgmelk 15.30: opvolgmelk 17.30: BV 18.00: groente 20 uur: BV (in slaap vallen) 's nachts nog 1 x BV (tijd varieert) Het lijkt alsof m'n dochter veel voedingen krijgt, maar de ene keer drinkt ze natuurlijk veel meer dan de andere. Ik voed haar zo veel mogelijk nog steeds op verzoek. Zelf ben ik ook niet zo'n fan van diksap, het is toch zoetigheid. Ik zou haar liever aan minder zoete smaken laten wennen, dus liever thee of water (maar dat zijn dan weer helemaal geen voedingsstoffen).
Hallo meiden, Bedankt voor jullie antwoorden. Het is leuk en leerzaam om te zien hoe andere dit doen. Bij mij hoeft de borstvoeding niet direct terug te zijn naar 2 tot 3 voedingen maar ik wil er wel naar toe werken. Het kolven op het werk staat me een beetje tegen. Het wordt er koud nu het buiten kouder wordt en er wordt van het toilet in die ruimte veel gebruik gemaakt voor de grote boodschap, laat ik maar zeggen. Dus dat voelt niet erg lekker als je daar zit te kolven. Als ik thuis ben, merk ik dat mijn dochtertje erg onrustig drinkt als mijn zoontje rond loop. Dit is een peuter van bijna 3. Vandaar dat het me lekker lijkt om gewoon de overdag voedingen te vervangen deels voor diksap of opvolgmelk of iets dergelijks. Ze groeit verder goed en slaapt 's nachts lekker door. Ik vraag me gewoon af hoe ik een beetje een schema krijg, zodat ik nog lekker borstvoeding kan blijven geven en dat ik niet meer hoef te kolven. Mocht iemand meer tips hebben, dan hou ik me aanbevolen. Groetjes Lycke
Bij mij zou het achteruit hollen. Is 4 voedingen overdag geen optie? Rond de 7 a 8 maanden kan je het dan makkelijker afbouwen naar 3 voedingen (overdag), omdat ze dan ook brood mogen eten. Misschien kan je het zo doen: 7:30 uur borstvoeding 10:-11:00 uur fruithap met diksap 12:00-13:00 borstvoeding 15:00-16:00 borstvoeding 18:00 warme maaltijd + yoghurt 20:00 borstvoeding Dan zit je op 4 voedingen. Rond 7 maanden kan je de voeding van 12.00 uur gaan vervangen voor een boterham.
Bedankt allemaal voor jullie reactie's. Ik ga het nu als volgt doen: 7:30 uur Bv 9:30 uur fruithap met sap 12:00 uur Bv met een broodkorstje ( vanaf 7 maanden wordt dit opvolgmelk met een boterham) 15:30 uur Diksap of fruitflesje of opvolgmelk 18:00 uur Bv en daarna de warme maaltijd 20:00 uur Bv, even goed drinken voor het slapen gaan. Groetjes Lycke
Ziet er prima uit toch? Ik begin ook steeds meer hekel te krijgen aan het kolven op mijn werk. Het levert stress op en daarom komt er amper wat uit . Bij mijn oudste zat ik rond 9 maanden op 3 voedingen en dan hoefde ik op m'n werk niet meer te kolven. Als ik thuis was kon ik haar wel gewoon aanleggen overdag. Dat is het ideale van lang(er) voeden. Je borsten zijn ongelooflijk flexibel.
denk dat dat een prima schema is hoor! wij zitten nu nog overdag op 5 voedingen, 7.30-10.30-13.30-16.30-19.30 en sinds een week krijgt hij groente rond 18 uur. ik wil eigenlijk gaan proberen naar het volgende schema toe te groeien... 7.30 bv 10.00 fruit 11.30 bv 13.00 brood (over een maandje) 15.30 bv 18.00 groente 19.30 bv moet lukken toch, wat denken jullie?
Mijn ervaring is wel dat het introduceren van de bijvoeding tijd (kan) kost(en). Mijn zoontje eet zijn fruit en boterham al best goed maar 's avonds krijg ik er nog niet zo veel in. Hij is dan vaak al weer wat vermoeider of zelfs al hongerig naar zijn melk en dus wat onrustig. De eerste maand hou je je melk schema dan ook precies hetzelde als voor de bijvoeding. Pas als je merkt dat je kindje uit zichzelf minder gaat drinken kan je een melk voeding laten vervallen.... Sowieso is bijvoeding het eerste jaar (ongeveer) echt alleen maar bijvoeding je kindje haalt nog steeds veel voedingsstoffen uit de melk. Zoals je het nu doet lijkt het mij een prima schema! En OMG werk je soms bij mijn ex werkgever? Belachelijk dat je collega's het invalidetoilet (gokje) gebruiken voor hun number 2! Dat was bij mij ook. Ik zit nu weer thuis (ander verhaal) maar anders was ik ook overdag gestopt hoor. Ik begrijp je situatie hheel goed. Het is een andere discussie maar het "feit" dat borstvoeding geaccepteerd is is echt zo'n bullshit. Jammergenoeg....
Ook ik wil ronde de 6 maanden gaan bijvoeden en langzaam afbouwen. ik heb hier veel aan als tips! ik dacht alleen dat je een fruithapje in het begin toch nog moest aanvullen met BV voeding...dus eerst een fruit of groentehapje en dan als de kleine nog wil wat laten drinken...zoals hierboven beschreven wordt. of kan je ook echt gewoon vervangen?ik zou het liefst (proberen althans als dat praktisch met werk enzo gaat lukken, want ik ga vanaf januari werken...) nog even doorgaan met BV totdat de kleine een jaar is. nog een vraagje: hoe hebben jullie het eerste hapje geintroduceerd? hebben jullie eerst 'geoefend' met een beetje melk van een lepeltje te 'slurpen'?? ik heb gehoord dat je het beste zo kan beginnen zodra een kindje 5 maanden is... ben benieuwd!