Wie voedt er nog meer met een tepelhoedje?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Daan04, 8 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik geef borstvoeding met een tepelhoedje, maar het is enorm frustrerend!
    Hij zuigt vacuum of hij zit niet vancuum genoeg (lees: de melk druipt er onder uit) of Levi trekt hem met zn hand eraf.
    Ik gebruik hem omdat mijn tepel niet genoeg naar buiten komt, zodat hij de tepel zelf kan pakken.

Ook ben ik erg onzeker of hij wel genoeg binnenkrijgt door de borst...
    In het ziekenhuis kreeg hij om de 3 uur voeding en nu komt hij soms al eerder, is dit erg?
    Jeetje wat kun je enorm onzeker worden hiervan ;).

Maar vooral dat tepelhoedje vind ik erg frustrerend en is ook een grote reden dat ik twijfel of ik door wil gaan met de BV.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.800
    113
    Ik voed nu bijna 4 maanden met tepelhoedje. Ik vind het super.

Inderdaad wel even wennen in het begin. Soms valt hij er af inderdaad. Maar dat went.

Julian krijgt er echt heel veel uit. Maar dat zie je eigenlijk nooit. Maar als je ziet hoe hij groeit dan weet ik zeker dat hij voldoende heeft.

Oja, en Julian komt vanaf zijn geboorte nooit op een vaste tijd. Ja heel soms. Maar de ene keer om de 3 uur, soms om de 2 uur ook wel 4 uur. Maak je niet ongerust. Juist kindjes van 2 weken kunnen soms erg vaak komen.

Maar als je niet zeker weet of je kindje genoeg krijgt kun je misschien tussendoor laten wegen.

Is hij verder tevreden? En heeft hij goede plasluiers?

Zou zonde zijn om te stoppen meid. Het went echt. Ik heb 6 weken geklaagd maar vanaf de 6 weken liep het als een trein. Ook met hoedje.

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier al 9 maanden met tepelhoedje. Dat eraf gooien herken ik hoor en helemaal als dat ding in het begin constant vol melk zit.
    Maar nu helemaal geen last meer van. Ze drinkt nu ook vaak maar even.
    IN het begin dronk ze hier ook vaak hoor! Misschien een regeldag tussendoor.
    Nu drinkt ze nog wisselend. Hier nu meestal 's morgens vroeg, einde morgen, halverwege middag, 's avonds voor slapen gaan bv en dan nog late avondvoeding + nachtvoeding(en). Maar rond 5 maanden zat ik bijv. op 5 voedingen en sliep ze door.
    Nu zijn er overdag gewoon andere dingen belangrijk ;) Ze groeide hier altijd als kool, zo'n 250 gr. per week.

Het is trouwens wel mogelijk om zonder te voeden, dan zou je een lactatiekundige moeten raadplegen. HIer vond ik het op een gegeven moment wel prima en heb het zo gelaten.
    Moet ze alleen niet vergeten als ik wegga ;)

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.435
    36.327
    113
    Als eerste, het is heel normaal dat een kindje vaker dan om de 3 uur komt overdag en dat is het fijne met bv, het is altijd goed. Of dit nu om de 2 uur of om de 20 minuten is. Dat kan en mag allemaal.

Ik heb de eerste 6 weken met tepelhoedje gevoed, om dezelfde reden als jij. Toen ben ik begonnen met het afbouwen ervan. Eerst aanleggen met tepelhoedje en daarna zonder. Binnen 1 week dronk ze volledig zonder tepelhoedje.

5. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Hij heeft genoeg plasluiers, maar hij is na alleen de borst niet tevreden. Daarom krijgt hij altijd na de borst nog mamamelk met een flesje (ongeveer 20cc).

Sinds vandaag doen mijn tepels ook enorm veel pijn! Ik gebruik al van die bepanthen zalf, maar hebben jullie hier ook tips voor? Ik dacht dat het allemaal zo natuurlijk zou gaan, die borstvoeding..

6. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik heb ook een poosje met tepelhoedje gevoed. Ik had in het begin erge kloven. Heb ook erg vlakke tepels en daardoor hapte hij niet goed aan. Toen de kloven genezen waren ben ik het tepelhoedje gaan afbouwen. Alleen 's nachts gebruikte ik hem toen nog, omdat hij dan wat slechter aanhapt.
    Sinds een week of anderhalf voed ik volledig zonder tepelhoedje en het gaat prima.
    Voor ik hem aanleg, trek ik zelf mijn tepel iets naar buiten, zodat hij makkelijker kan aanhappen.
    Het eerste aanzuigen is nog wel erg pijnlijk, maar als hij eenmaal goed beet heeft is het over en voelt het prettiger dan met tepelhoedje.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.435
    36.327
    113
    Heb je al eens een lactatiekundige geconsulteerd of bel anders eens met de vrijwilligers van VBN of LLL. Borstvoeding geven hoort geen pijn te doen.
    Ik zou als je nog langer bv wilt geven geen flesjes meer nageven. Als je denkt dat je kindje nog hongerig is bied je de borst weer opnieuw aan en dan wissel je weer van kant, net zolang totdat je kindje wel genoeg heeft. Door flesjes na te geven, ook al is het maar 20 cc, daalt je productie.

8. Zoe1976

Zoe1976 Fanatiek lid

8 aug 2007
    1.059
    0
    0
    commercieel medewerkster
    Ik heb ook een paar dagen met een hoedje boeding gegeven omdat ik mega kloven had. Uiteindelijk met kromme tenen toch weer begonnen zonder hoedje, (onder zachte dwang van de kraamverzorgster. Toen zij weg was toch weer met een hoedje gaan geven, vanwege de pijn.
    Lang verhaal kort uiteindelijk geleidelijk aan zonder hoedje gaan geven op mijn tijd. Voor de kloven ben ik purelan van medela gaan gebruiken, echt een aanrader!!!

En idd ik dacht ook dat het veel natuurlijker zou gaan. Op het moment dat ik dacht "als het zo blijft dan stop ik" ging het beter. Maar dat was na 4 a 5 weken. Echt het wordt beter...

Heel veel succes en als het uiteindelijk met hoedje beter gaat, gewoon blijven doen, als je het zelf wilt afbouwen doe het op je eigen tijd. Vertrouw op je gevoel!!

X

9. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Ons kindje is prematuur en daardoor heb ik in het ziekenhuis begeleiding gehad van de lactatiekundige. Die zei dat het super ging en dat de flesje na een prima oplossing was.

Ik heb hem nu net een uur lang aan de borst gehad en nu ligt meneer nog wakker in zn bedje! En hij zeurt om nog meer... Dat is toch ook niet goed?

Is een fopspeen aanbieden ook een goed alternatief? Want op het laatst drinkt hij niet meer aan de borst maar sabbelt hij alleen nog...

Vanmiddag ging het zo goed, maar nu ben ik even weer ten einde raad:(.

10. Zoe1976

Zoe1976 Fanatiek lid

8 aug 2007
    1.059
    0
    0
    commercieel medewerkster
    Wij hebben ook op een gegeven moment een speentje gegeven. De meningen zijn hier erg over verdeeld. Maar bij ons heeft het nooit tot problemen geleid (tepel/speen) verwarring...

Ik wou dat ik een heel zinnig advies kon geven. Maar als je kindje voor je gevoel goed gedronken heeft dan heeft hij waarschijnlijk geen honger.
    Als het mijn kindje zou zijn zou ik een speentje proberen...Maar nogmaals het is geloof ik niet het allerbeste advies...

Vertrouw op je gevoel...probeer gewoon het speentje en kijk wat hij doet, honger zal hij niet hebben maar wel veel zuigbehoefte...
    Heel veel succes,

xx

11. Zoe1976

Zoe1976 Fanatiek lid

8 aug 2007
    1.059
    0
    0
    commercieel medewerkster
    He Daan, hoe gaat het nu en hoe is het vannacht gegaan, ben je er nog een beetje uitgekomen???

12. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Vannacht hebben we de fles gegeven, omdat hij daar beter op slaapt. Net een uurtje terug meldde hij zich weer en heb ik de borst weer aangeboden. Dit ging eigenlijk best goed. Hij doet er dan we vrij lang over, een uurtje ongeveer voor 2 borsten... Maar hij ligt nu te slapen en dat is nog niet vaak voorgekomen na de borstvoeding ;). Het is nu alleen afwachten wanneer hij zich weer meldt.

Het is voor ons ook extra moeilijk, omdat we geen echte begeleiding hebben gehad bij de borstvoeding. Levi is 5,5 week te vroeg geboren en in het ziekenhuis heb ik wel gepsrekken gehad met de lactatiekundige en ze is er ook wel eens bij geweest, maar sinds we thuis zijn, moeten we alle voedingen echt zelf doen. In het ziekenhuis deden we maar 2 keer per dag. Dat maakt het voor mij erg onzeker en moeilijk.

Ik wil zelf heeel graag doorgaan met de borstvoeding, maar dat het zo naar voelt aan mijn tepels en dat geklooi met dat hoedje... Misschien ook maar gewoon even doorzetten? :)

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik was in het begin ook een uur bezig hoor met de voedingen! Het is ook misschien een combinatie van zuigbehoefte, troost zoeken bij de borst, bij je willen zijn...
    Het begin is echt zwaar maar het wordt straks beter!

14. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Ik wil je toch adviseren om nog een andere lactatiedeskundige te raadplegen. Misschien heeft hij het tepelhoedje nu helemaal niet meer nodig.

ook vind ik persoonlijk een uur voor een voeding erg lang. maar goed kan nodig zijn (Tepelhoedje kan het ook wat langer duren hij moet meer moeite doen)

Verder vind ik dat het klinkt dat je het super goed doet. maar btje extra hulp via BVN of een deskundige zou geen kwaad kunnen.

wat betreft dat wakker liggen en rommelen. de eerste weken/maanden zijn hier ook vrij onregelmatig geweest. en ook krampjes kunnen voor een baby voelen als honger. dus dan lopen veel dingen erg door elkaar en weet je het allemaal niet meer. Je zou zijn zuigbehoefte tijdelijk kunnen stillen door hem je pink aan te bieden en lekker tegen je aan te houden als dat mogelijk is.
    speentje kan natuurlijk ook (ik heb geprobeerd tot minimaal 8 weken anders op te lossen omdat dan die behoefte afneemt maar hij ging toen alsnog aan de speen:D dus geen garanties:D)

hopelijk heb je er wat aan.

En vergeet niet te genieten!

15. Zoe1976

Zoe1976 Fanatiek lid

8 aug 2007
    1.059
    0
    0
    commercieel medewerkster
    Goed te horen dat je toch een goede nacht hebt gehad!!

Geloof me borstvoeding is denk vooral in het begin heel erg doorzetten. Ik wilde perse borstvoeding geven, maar daar moet ik bijzeggen dan onze zoon gelijk goed groeide en dat mijn gevoel ook zei dat het goed ging, ondanks het vele geklooi in het begin...
    Dat je kindje te vroeg geboren is valt niet mee, echt balen dat je niet de hulp hebt gehad die je nodig hebt...

Luister naar je gevoel, ik blijf het zeggen. Als je heel erg onzeker wordt of hij wel genoeg eet enz enz, bel dan een lacatiedeskundige en kijk of je dan alsnog de hulp kunt krijgen die je nodig hebt.

En kijk goed naar je kindje. Als hij gegeten hebt en je gevoel is goed dan is het tijd voor een slaapje en begint het verhaal na een paar uur weer van voor af aan...Kindjes geven echt heel goed aan wanneer ze honger hebben, maar je moet wel de signalen kennen...

Lekker wazig zeg mijn verhaal. Maar ik ben er ook erg blind ingestapt, geen cursussen van te voren, weinig gelezen, meer onder het mom we zien het wel. En daardoor ook veel op gevoel gedaan en door goed te kijken naar ons kindje. En laat je niet gek maken door je omgeving. Je krijgt zoveel tips die nergens op slaan.
    Vooral als ze krampjes gaan krijgen...

Probeer door te zetten en de hulp zoeken die je nodig hebt, maar onthou als je alles geprobeert hebt en het gaat niet of je voelt je niet zeker dan is een fles echt net zo goed en daar wordt je kindje ook groot op. En een kindje heeft meer aan een zekere moeder dan aan een onzekere moeder. (wat niet wil zeggen dat je met een flesje nooit meer onzeker bent, dat hoort ook wel een beetje bij het moederschap denk ik, vooral bij de eerste;))...maar ik kan je verzekeren dat als het eenmaal lekker gaat lopen (en dan kost tijd) dan is het echt het leukste en het mooiste wat er is (maar dat is mijn ervaring...)

Veel succes...

XX

16. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik had hetzelfde probleem als jou, mijn dochter kon mijn borst niet pakken door extreem vlakke tepels.
    Ik heb in het begin volledig gekolft en via de fles gegeven, maar zag dat zelf niet zitten dus ben met tepelhoedjes gaan voeden, wat ook lukte gelukkig.
    Met 2 mnd heb ik de tepelhoedjes weg kunnen gooien. Heb doorgezet en ben haar aan gaan leggen zonder. Wel elke keer na voeden mét hoedje, trouwens. Maar telkens eerst zonder hoedje. In het begin moest ik mijn borst vasthouden, anders gleed 'ie zo uit haar mondje, maar op een gegeven moment hoefde dat niet meer en uiteindelijk dronk ze hele voedingen zonder hoedje.
    Ik ben echt zo blij dat ik er toen zoveel moeite in gestoken heb, want het is idd veel fijner zónder.

17. sunnycloud

sunnycloud Fanatiek lid

28 dec 2006
    1.541
    142
    63
    Vrouw
    Ik voed al 10 maanden met een tepelhoedje. Hier gaat het prima maar het maakte bij mij ook een groot verschil welk merk ik gebruikte, hier blijft alleen de medela goed zitten. In het begin voedde ik erg vaak en ook lang, ik had last van hyperlactatie en moest vaak een stop inlassen. Het blijven plakken ligt ook aan het merk en aan de handigheid die je moet krijgen. Misschien is een LK wel wat voor je maar ook zij heeft er bij mij niets aan kunnen doen. Mijn dochter kon eerst niet zonder tepelhoedje drinken en wilde daarna niet zonder drinken. Hele drama's gehad en nu nog steeds een gelukkige moeder en dochter die volop genieten van de borstvoeding.

Wat het vele voeden betreft dit had ik ook ik voedde voor mijn gevoel de hele dag en dit is idd erg zwaar maar troost je maar met de gedachte dat het beter, makkelijker en sneller gaat over een tijdje.

18. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Gezien jouw situatie zou ik contact opnemen met een lactatiekundige in je woonplaats. Je zoontje is prematuur en dat is anders dan een baby die op tijd geboren is. Je kindje is waarschijnlijk eerder moe tijdens het drinken aan de borst, omdat dit meer moeite kost dan het drinken uit een flesje. Het kost voor een baby veel meer energie om uit de borst te drinken dan uit een fles. Begeleiding van een deskundige is in jullie situatie nodig lijkt mij.

Borstvoeding is heel natuurlijk, maar het gaat niet vanzelf. Het is ook iets wat je moet leren, soms met vallen en opstaan. Als je het de tijd geeft en op zoek gaat naar goede begeleiding dan zul je zien dat het zeker goed gaat komen!
    Op borstvoeding.com staat een lijst met lactatiekundigen per woonplaats. Verder vind ik de site borstvoedingsforum.nl een goede site, er zijn vrijwilligers van VBN (vereniging borstvoeding natuurlijk) online met praktische tips.

Heel veel succes!

19. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Voedt ook al 3,5 maand met tepelhoedje.. Gaat perfect! Ze heeft hem ook wel eens in haar hand of draait haar hoofd weg als ze wat hoort en heeft dan alleen het hoedje nog in haar mond, haha..

Wilde ook al vragen welk merk je gebruikt??
    Ik vind ook die van Medela het fijnst...verkrijgbaar bij thuiszorgwinkel (hier in ieder geval).
    Floor dronk ook altijd vrij lang, zijn ook wel na 6 weken of zo speentje gaan gebruiken (toen wilde ze hem ook pas)..

20. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Hoi,

ik heb mijn dochter 6 maanden volledig met tepelhoedje gevoed en sindsdien geef ik nog twee keer per dag BV met tepelhoedje. Ik had overmatige productie, waardoor ze teveel binnenkreeg met drinken en alles weer uitspuugde. Ik ben toen ze een week oud was begonnen met tepelhoedjes, omdat het dan voor haar wat rustiger drinken was. En dat ging perfect. Helaas was ze op een gegeven moment zo gewend aan het tepelhoedje, dat ze niet meer zonder wilde drinken, ook al was mijn productie gestabiliseerd. Maar nu ben ik er ook aan gewend. Ik heb er altijd ééntje in mijn tas zitten. Ik gebruik ook die van Medela, omdat die veel beter blijven zitten dan bijvoorbeeld Avent. Ik stop altijd een spuugdoekje onder de rand van mijn bh, zodat ik geen natte boel heb mocht hij losschieten als hij vol melk zit.

Je moet natuurlijk doen waar jij je het beste bij voelt, maar geloof me, voeden met een tepelhoedje is echt heel goed te doen.

Overigens ben ik het wel met de andere eens, dat het misschien geen kwaad kan eens een lactatiekundige te raadplegen. Misschien kan zij je van de tepelhoedjes afhelpen.

Succes!

Deel Deze Pagina