Wie vraagt wordt overgeslagen???

Discussie in 'De lounge' gestart door Warboel, 18 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Als ze aan mij thuis vragen of ze een snoepje mag is dat ook niet onbeleefd. Als ze mij in de winkel vraagt of ze een snoepje mag, krijgt ze in principe nee, want ik heb niets om te geven. Dat is namelijk aan de andere persoon die iets te geven heeft, en die bepaald.

2. shay78

shay78 Actief lid

29 jan 2015
    113
    2
    18
    NULL
    NULL
    Dit precies!!
    Ik hou niet van dat mijn kinderen vragen bij de bakker/ slager, je wacht tot het je wordt aangeboden!
    En als je er toch om vraagt, dan krijg je niets.

Thuis vind ik dat anders en bij anderen thuis vind ik dat ook not done, maar als iedereen een snoepje heeft, dan mogen ze het wel vragen.

3. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Tja vragen is in sommige gevallen netjes maar ik leer mijn kinderen dat ze niet bij de slager, bakker, cassiere of waar dan ook moeten gaan vragen om snoepjes, koekjes of wat dan ook. Ik vind dat bedelend overkomen. Kinderen die hier aan de deur staan ( vriendjes bijvoorbeeld van de kids ) en vragen om snoep vind ik ook totaal niet netjes. Ik leer ze om gewoon af te wachten of ze een snoepje krijgen of een koekje bij de bakker of stukje worst bij de slager.

Ik leer ze ook om niet te gaan vragen bij andere ouders om een snoepje als ze buiten aan het spelen zijn. Wees gewoon blij als je wat krijgt en krijg je niets tja jammer dan, ze komen niets tekort denk ik dan. :)

Over het algemeen houden mijn kinderen zich daar netjes aan. Ik zorg wel op een andere manier dat ze een supermarkt bezoekje '' leuk '' vinden.

4. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ben het met je eens. Zo staan wij er ook in.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ik vind het heel dubbel, ik vind zelf ook dat je kinderen niet erom mogen vragen. Ik leer ze dat ook. Maar aan de andere kant, die kinderen krijgen elke keer wat aangeboden, die rekenen daarop, ze weten immers niet beter en vinden het vaak erg lekker. Dan is het toch ook weer niet raar als ze erom vragen? Vanuit een kind bekeken is het niet gek. Je krijgt altijd iets en dan ineens niet.

Thuis hoeven ze er ook niet om te vragen, vindt het ook niet netjes om om snoepjes te vragen, ik leer ze net als tuc, dat ze alleen om water mogen vragen.

6. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar dan kun je ze toch leren dat ook al krijgen ze iedere keer wat dat ze dan gewoon netjes moeten wachten tot ze wat krijgen? Niet dat ze er dan speciaal om moeten gaan vragen zeg maar.

7. meiklokje

meiklokje Actief lid

19 sep 2016
    496
    72
    28
    Ik vind het eerlijk gezegd vreselijk dat er in de supermarkt iets gegeven wordt. Hier is dat bij de kassa een spekje.
    Tuurlijk krijgt hij dat spekje, maar dan word het 9 keer gegeven en de tiende keer niet. En dan is mijn kind dus teleurgesteld.
    Ik heb er toch niet om gevraagd dat ze hem een spekje moeten geven, maar ze beginnen zelf met die traditie, en dat krijgt ie het de ene keer wel en de andere keer niet.
    Dat vind ik echt zo waardeloos van zo'n supermarkt. En als ie er dan zelf om vraagt, is ie brutaal. Nou dat vind ik van niet, maar ik leg hem wel uit dat het niet altijd kan, of ze "vergeet" het.

8. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Ik vind dat het helemaal aan het kind ligt en de manier waarop het gevraagd wordt.
    Ik ken een stel kinderen tegen wie ik deze regel regelmatig gebruik. Ze vragen brutaal, eentje meent altijd haantje de voorste te moeten zijn en vind zichzelf zonder twijfel de belangrijkste persoon op aarde en is verontwaardigd als hij merkt dat anderen daar anders over denken. De supermarkt is voor hen niet vervelend, als je ze niet tegenhoudt vliegen ze bij binnenkomst naar de bakkerij, slagers, en kaasafdeling om te zien of er wat te eten valt en presteren ze het nog om zonder te vragen met een handvol blokjes kaas weg te lopen.
    Vreselijk asociaal als je het mij vraagt.
    Dan zou ik dus streng zijn en wordt degene die het eerste gaat lopen bedelen steevast achteraan gezet.

9. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    De enige keer dat ik dat als kind te horen heb gekregen was op een speelafspraakje toen ik om wat te drinken vroeg omdat ik die hele middag nog geen drinken had gekregen. Ik vond dat toen hoogst onrechtvaardig, want ik had dorst.

Ik heb in mijn studententijd bij de kaas- en vleesafdeling bij de AH gestaan en sommige kinderen waren echt heel erg, die hoorde je al door de hele winkel aankomen omdat ze plakje worst, plakje worst bleven scanderen. Maar ook die kinderen werd absoluut geen plakje worst geweigerd, het is aan de ouders om een kind in deze op te voeden, niet aan een supermarktmedewerker.

Ik vraag tegenwoordig trouwens zelf om een plakje worst voor mijn zoons bij de AH. Uit zichzelf bieden ze het niet aan, mijn zoons kunnen dit nog niet vragen door hun ontwikkelingsachterstand en ze vinden het erg lekker. Maar dit alleen in de winkels waar ik al jaren kom en niet iedere winkel waar ik binnen kom.

Want kinderen als mijn zoons worden heel vaak overgeslagen, omdat ze het niet kunnen vragen.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ja tuurlijk, maar dat maakt het nog wel verwarrend voor die kleine kindjes vind ik.

11. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Ze mogen hier ook niet om snoep vragen, maar om water vragen hoeft ook niet, dat mogen ze gewoon altijd zelf pakken.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ja dit dus.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ja thuis ook uiteraard, maar bij een ander wil ik toch graag dat ze het even vragen.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zo heb ik het ook gedaan. En vanaf een jaar of 2 snappen ze dat prima. De regel is gewoon: niet vragen.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier hoor ik wel eens als ze boven spelen: 'wil je aan je moeder vragen of we een snoepje mogen?' en dan komt mijn dochter dus naar beneden om te vragen of ze een snoepje mogen. Vind ik een prima oplossing :)

16. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.207
    1.263
    113
    Centrum België
    Ik kom ook al jaren in dezelfde winkel, maar ik kom er niet op om gratis, uit gewoonte, om een plak worst te vragen? 25 kinderen op een dag en de slager heeft een hele worst uitgedeeld, waar ie net zo goed zijn brood mee had kunnen verdienen.
    Ik herinner me een tijd geleden hier nog een topic of je kind in de winkel al een snee brood mag eten voor je betaald had. Toen werd er moord en brand over geschreeuwd dat je pas mocht eten eens betaald, ook al was er een meer dan duidelijke intentie om het brood te kopen. En nu worden kinderen aangespoord om dingen te vragen zonder ervoor te hoeven betalen?

Mijn kinderen mogen dus ook niet zelf vragen om snoepje, plak vlees etc. Wordt het aangeboden, leuk, volgende keer niet meer? Pech...

17. vd21

vd21 Niet meer actief

Ik vind het een rare uitdrukking en zou hem zelf ook nooit gebruiken naar mijn kind toe
    Vragen mag altijd. Zolang je een "nee" ook netjes accepteert

18. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik leg mijn kinderen eerlijk uit hoe het zit. Winkeliers hebben soms een extraatje staan omdat ze het leuk vinden om iemand af en toe te verrassen. Als je ergens om vraagt, blijft er weinig te verrassen over. Soms is het er wel en soms niet. Mijn dochter denkt daar echt over na, hoe voelt dat voor die winkelier?
    Gewoon zeggen dat iets niet hoort of brutaal is heb ik niks mee. Een kind voelt wat, wilt wat en kan niks met die reden. Ik leg daarom liever de logica uit en als die logica ontbreekt, dan hebben zij gelijk.

Ongezonde meuk waar iedereen met zijn handen aan zit, neem ik sowieso niet aan. Verder krijgen ze soms bij de bakker een stukje brood en bij de AH staat een kist waar je fruit uit mag pakken, dat hoef je dus niet te vragen maar is niet altijd gevuld. Bij andere winkels waar ik kom staat meestal fruit. Snoep neem ik niet aan (vind het ook onzinnig om kinderen te belonen met snoep bij kappers etc)

19. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dit vind ik ook een tikkie overdreven hoor. Als ze het niet aanbieden dan is het gewoon pech. Je gaat toch niet als ouder een plakje worst vragen?? Het is geen recht volgens mij, maar iets wat een winkel aanbied.

20. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Precies, ik vind het altijd zo'n kromme reactie als mensen zeggen dat kleine kinderen het niet snappen. Ze snappen het toch ook dat als ze bij de bakker komen dat ze dan een koekje krijgen? Waarom zouden ze het dan niet snappen als je het uitlegt dat je niet iedere keer om een koekje moet vragen?

Denk dat sommige ouders de kleine kindjes heel erg onderschatten ;)

Uitzonderingen daargelaten.

Deel Deze Pagina