Hoe achtervang regelen

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door floraa, 15 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. floraa

floraa Niet meer actief

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier. Mijn vriend en ik zijn sinds kort gestopt met anticonceptie, we gaan voor een kindje.

Nu zijn we aan het bedenken hoe we het gaan doen met kinderopvang. Je kunt immers nooit te vroeg nadenken hoe je dat wil doen ;)

We gaan beide 4 dagen werken in plaats van 5 dagen. Kind zal dus drie dagen naar kinderdagverblijf gaan. Maar, wat doen we als het kind ziek is en opgehaald moet worden? Ik heb zelf als student veel als oppas gewerkt en ik weet dat sommige kinderen heel vaak ziek kunnen worden. Hoe doen jullie dat?

Familie woont niet in de buurt. Vrienden werken. Buren hebben we niet echt contact mee. Vriend en ik kunnen niet zomaar weg van ons werk.

Hoe doen jullie dat?

2. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    wij hebben hier ook zo'n soort situatie...
    ik heb op mijn werk geregeld dat ik vrij kan nemen als er een kind acuut ziek is. Als het kind weer beter is kan ik een dag extra oppas regelen en zo de verloren dag inhalen. In 4 jaar tijd is het 1x gebeurt dat ik mijn zoontje op moest komen halen van de opvang en 2x dat ik hem sochtends niet heb weggebracht.

"Gelukkig" zijn we hier meestal allemaal tegelijk ziek; zo'n fijne buikgriep waarbij het hele gezin om beurten aan het spugen is. Dan meld ik me natuurlijk ziek, want dat ben ik ook gewoon, en probeer ik zo goed en zo kwaad als het gaat voor mijn kind te zorgen.

3. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    flexibele gastouder?

4. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Misschien heb ik veel geluk met mijn baan en kan het niet overal, maar als mijn zoontje ziek is dan blijf ik gewoon thuis.
    Ben wel altijd bereikbaar voor mijn collega.

5. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.816
    4.057
    113
    Mijn man en ik hebben ook werk waarbij hetb moeilijk is om zo maar weg te gaan, maar als mijn kind ziek is dan kan ik (of mijn man) altijd regelen dat het werk wordt overgenomen. Daarna bekijken we wie welke dag het beste thuis kan blijven.

Als een van de kinderen ziek zijn dan willen we er toch zelf voor ze zijn en niet een ander. Familie hebben we overigens ook niet in de buurt dus dat kan ook niet.

6. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Je kunt een gastouder regelen ipv kinderdagverblijf.
    Bij een gastouder mogen ze meestal wel gewoon komen. Bij een kdv bellen ze je zodra kind verhoging/koorts heeft.

Ik heb in ieder geval ervaring met heel veel ziek zijn in het begin. De helft van de afgesproken en betaalde tijd is ze de eerste maanden niet geweest naar het kinderdagverblijf.
    Ik heb geluk dat ik ook een makkelijke baas heb en gewoon naar huis kon, maar wij hebben ook veel familie in de buurt die het over zou kunnen nemen.
    Maar als een kind echt ziek is, wil je zelf toch het liefst met hem/haar thuis zijn.
    Het is heel lastig, zet verschillende mogelijkheden op een rijtje.
    Nog geen contact met de buren, dat zou je wel nu kunnen maken bijvoorbeeld ;)
    En ook op een kdv gaat contacten leggen snel hoor! Je kunt ook uitwisselen met wat moeders, wellicht zijn er bij die ook achtervang zoeken.

Hoe makkelijk is jullie werk? Ik heb dl wel eens even een ochtend meegenomen bijv omdat ze niet lekker was en ik geen kant op kon. In dat geval kun je ook een kdv zoeken bij een van jullie werk ipv in je woonplaats.

7. floraa

floraa Niet meer actief

Bedankt voor de reacties!

Mimi83: bedankt, dat wist ik niet. Ik heb het nagevraagd bij mijn collega's met kinderen en die zeiden dat je in principe best eens per jaar een dagje naar huis kunt om die reden. Er moet dan echter wel meteen vervanging worden geregeld, dus ik kan niet binnen 1 uur op de stoep van het KDV staan. Onze werkgever schijnt niet zo makkelijk te zijn als je dit probleem vaker hebt, dus mocht het vaker voorkomen kan ik helaas niet zomaar naar huis. Kind kan ook niet mee naar werk, als hij/zij gewoon beter is wel een uurtje op vrijdagmiddag bijvoorbeeld, maar wanneer hij/zij echt ziek is, kan het zeker niet. Vriend kan echt niet weg van zijn werk en kan kind echt niet meenemen.

We willen heel bewust voor een KDV kiezen en niet voor een gastouder, al zou het vanwege deze reden wellicht wel slimmer zijn. Maar wij vinden een KDV meer voordelen hebben dan een gastouder en hebben er ook een beter gevoel bij.

Krullie85: ja, daar ben ik dus ook bang voor. Je hoort zo vaak dat kindjes het eerste jaar heel vaak ziek zijn, omdat ze nog maar weinig weerstand hebben. Ik heb nog geen vast contract en het lijkt me gewoon heel rot als ik dan vaak naar huis zou moeten, ben bang dat ik een vast contract dan al helemaal op mijn buik zou kunnen schrijven.

We denken nog even verder.

8. Boommm

Boommm Niet meer actief

Je zegt het eigenlijk zelf al; een oppas. wij hebben ee oppas aan huis die de dagen dat wij er niet zijn op komt passen. We hopen dat ze er nog steeds is als N&M naar school gaan, dan zullen wij haar ook bellen als een van de twee opgehaald moet worden ivm ziekte.

9. floraa

floraa Niet meer actief

Ja, daar hebben we ook aan gedacht, maar we vinden KDV toch beter vanwege het sociale aspect.

Ik ben me nu in aan het lezen in de KOT en ik zie dat je deze niet krijgt bij een oppas aan huis. Dan zou het dus wel erg duur worden. Je betaalt toch minstens 10 euro per uur en dan zouden we dus meer dan 1100 per maand kwijt zijn aan oppas....

Dus zijn we toch weer aan het twijfelen over een gastouder, maar ja wat doe je als die ziek is of op vakantie gaat?

We gaan er nog eens even goed voor zitten, bedankt voor de reacties!

10. Boommm

Boommm Niet meer actief

Maar in jouw siatuatie kan kind dan toch naar het Kdv en kun je een oppas bellen als het ziek is?

11. floraa

floraa Niet meer actief

Maar hoe vindt je zo'n oppas die altijd kan?

We hebben zelf al een oppas op het oog die in het weekend of af en toe 's avonds op zou kunnen passen, maar dat is een studente en zij zou overdag niet kunnen. Mocht het kind ziek zijn en opgehaald worden door een oppas, moet dat natuurlijk wel iemand zijn die al vertrouwd is. Ook voor de oppas zelf is dat wel zo prettig: een ziek kind is nooit leuk.

Maar ik denk dat ik eens op zoek ga naar de mogelijkheden. Wellicht iemand in de buurt die een oppas aan huis heeft en dit voor me op zou kunnen lossen. Had ik zelf nog niet aan gedacht, bedankt!

Deel Deze Pagina