Wie was er hier ook alweer juf groep 3?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bellybell, 9 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    Dit is passend bij de reguliere leerlijn. Kinderen leren de schrijfletters nu nog los van elkaar te schrijven, het verbinden van de schrijfletters komt later in het schooljaar. Wanneer precies is afhankelijk van de gekozen methode voor schrijven. Maar sowieso pas nadat alle schrijfletters los zijn aangeboden/geleerd. Nu in ieder geval nog niet.

2e helft van groep 3 pas. Zie ook dit filmpje van de methode 'Pennenstreken' (veel gebruikte methode voor leren schrijven). Ook hierin vermelden ze dat verbonden schrift pas 2e helft van groep 3 wordt aangeleerd.

Bellybell en Jessi79 vinden dit leuk.
  2. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Ze is al een jaar blijven zitten in groep 2, dus het is wel belangrijk dat ze meekomt. En ja, heb van alle kanten de opdracht gekregen om te oefenen, ga dit écht niet vrijwillig uit mezelf doen hoor.

Dat is ook waarom ik specifieke werkbladen vraag, deze zijn het leukste naar mijn mening en dat lokt veel meer uit tot oefenen. En nee, ga echt geen hele dagen met haar oefenen. Bijv 5 minuten per dag, en dan 1 ding per keer. Maar letters flitsen en letterspellwtjes hoeft ook niet als leren gezien te worden, je kunt het zelf toch leuk maken in spelletjesvorm?

De juf heeft aangegeven dat ze moeite heeft met de schrijfletters van aan elkaar schrijven. Als ik wat leuke blaadjes uitprint en met haar op een vrijblijvende manier oefen thuis om te zorgen dat ze net wat meer oefent als andere kinderen die makkelijk meekunnen... snap echt niet wat daar slecht aan is...

3. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Dienblad met zand, goede tip! Ook erg leuk om te doen denk ik :)

Boekjes en uitwisdingen, ook een goede! Ik ga eens op zoek.

Gelukkig is ze kei enthousiast en wil ze heel graag, dan is het ook leuk om te oefenen natuurlijk :thumup:

hummeltje5, Zulema en mamameer vinden dit leuk.
  4. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Hier komt de ib-er in zicht als het echt lastig gaat en dat proberen we nu juist voor te zijn.

Ergo/fysio is momenteel nog niet nodig, vandaar dat ik net wat beetje extra 1:1 aandacht wil schenken aan het schrijven en samen met haar wil oefenen.

Ik vraag enkel om tips voor werkbladen volgens mij, heb nergens gevraagd om wat te doen omdat ze vastloopt. Dit moment willen we voorzijn.. en het op een speelse, vrijblijvende en vooral leuke manier te doen. Ik ga niks forceren of zelf verzinnen, ben maar niet bang ;)

mamameer vindt dit leuk.
  5. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    fijn dat ze zo enthousiast is! Dan zou ik ook lekker aan de gang gaan met leuke boekjes een whiteboard en bladen! Succes!

6. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Das het aaaaaalllllerbelangrijkste, dat ze het leuk blijft vinden.

Maar het probleem is dat ze ziet dat ze minder goed is dan anderen, en dát maakt haar onzeker. Vooral omdat ze al de oudste vd klas is. Ze hobbelt overal een beetje achteraan. Dus alles wat we thuis mee kunnen pikken is meegenomen.

Ze had/heeft bv ook wat moeite met getallen lezen (10-20). Bingospel erbij gepakt, bingokaarten tot 20 getallen gemaakt. Als prijs vanallerlei lekkere dingen op een bord waar ze wat uit kan kiezen bij een volle kaart. Nou ze wou de volgende dag wéér. Oefenen kun je zelf zo leuk maken als je wil denk ik altijd maar.. Maar een kind wat overal achterloopt en dat zelf doorheeft is ook niet leuk.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Verschillende dingen om lekker bezig te zijn.

Schrijven in scheerschuim

Op de douchedeur hebben we al heel wat afgeschreven

Zwijsen heeft Schrijfkaarten met schrijfletters. Je schrijft met een whiteboardmarker dus nog een keer te gebruiken.

Betreft website is klasscement ook handig, staan veel werkbladen op.

Op grote vellen een letter schrijven en vervolgens met heel veel kleuren nog een keer overheen doen, je krijgt dan regenboogletters.

Met stoepkrijt schrijven.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  8. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Heel leuke ideetjes, dankje!

owly vindt dit leuk.
  9. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Ik ga vnv eens googlen, dankje! Ja nu echt los van elkaar. Wel de oo aan elkaar zeg maar...

10. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Fijn dat ze zo enthousiast is. En wat jij zegt is gewoon zo, dat ze het zelf doorheeft.
    Vergis je je er niet in dat andere kinderen dat ook doorhebben hoor. Hopelijk heeft ze daar geen last van.
    Succes!

11. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Ik ben juf van groep 3...
    vooral in het groot eerst laten oefenen... dus op A3 bijvoorbeeld. Schrijf je zelf de letter in het groot op A3 en dan laat je kind overtrekken er omheen oefenen.
    Vooral de beweging van de letter moet er zijn voordat je hem verder gaat inoefenen op het kleine vlak..
    IB voor motoriek inschakelen dan moet er wel echt meerdere problematiek zichtbaar zijn op dat front..
    dus oefenen thuis altijd aan te raden, maar zou er niet teveel druk op leggen en voelen...

Bellybell vindt dit leuk.
  12. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    Klopt, de 'oo' is een dubbel klankteken, zoals ook 'ie' of 'eu'. Die leren ze direct aan elkaar. De rest niet.

Zoals ik het nu lees, zou ik me hierover niet direct zorgen maken, ze volgt het reguliere programma zoals de meeste anderen. Zoals hier boven ook al is benoemd, is het ook belangrijk om niet te veel druk te leggen.

(Ter info: ik heb ook jarenlang groep 3 gehad. Inmiddels werk ik in het speciaal onderwijs als IB-er en geef ik ook daar les aan groep 2-3)

13. lavender

lavender Actief lid

30 jan 2015
    179
    151
    43
    Bij Heutink kan je voor thuis een enkel schrijfschrift kopen. Dan heb je exact hetzelfde als op school. Vaak zijn werkbladen die niet van de methode zijn net weer een beetje anders.
    Om het leuk te maken kan je haar dan bijvoorbeeld met driehoek kleurpotloden laten schrijven.

14. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Kent ze de blokletters als wel? Snap dat de motoriek getraind moet worden. Maar schrijf en blokletters zorgde hier voor verwarring (dyslexie). Zou het voor je kindje ook te veel zijn? Schrijf en blok, aangezien moeite heeft met mee komen?

15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.083
    12.042
    113

Bijgevoegde bestanden:

16. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Vergeten te kijken toen ik het opnieuw ging inpakken voor dit jaar (het juiste papiertje zat er niet omheen) :p
    Maar zou goed kunnen ja.
    Zag er iig. wel netjes uit zo wat ik af kon lezen van de doos.

Deel Deze Pagina