Hallo, Ik ben even benieuwd wie er na haar bevalling alweer 'snel' zwanger was? Ik ben erg benieuwd hoe het is, twee kleintjes vlak na elkaar! En zijn er nog 'medische' redenen waarom je niet snel zwanger zou mogen worden? Ik heb namelijk gehoord dat je het beste een half jaar tot een jaar moet wachten voor een nieuwe zwangerschap... Ben benieuwd naar de reacties en ervaringen!
ben na 5 maand weer zwanger geworden moet nu nog 2 weekjes ben nu 38 weken zwanger en me oudste zoon is nu 14 maand
Het is beter voor je lijf om 9 maanden af te wachten dit verkleint de kans op complicaties en geeft je lichaam de nodige rust om weer een zwangerschap aan te kunnen (denk aan de kracht die het kost om een zwangerschap lichamelijk MAAR OOK geestelijk) weer aan te kunnen. Daarnaast zijn er ook praktische dingen zoals dat je kindje al kan lopen als jij zwanger bent van de volgende (als je pech hebt en je hebt last van je bekkenbodem, baarmoeder e.d. mag je niet tillen en das erg lastig) medisch gezien zijn de complicaties, baarmoederverzakkingen, incontinentie geloof ik (ja en vitaminetekorten die natuurlijk ook weer invloed hebben op andere dingen, maar daar kun je wel wat aan doen net als extra bekkenbodemspieroefeningen e.d. Het is ook een beetje een gevoel de ene vrouw heeft het makkelijker als de andere, dus ook een langer of korter herstel...
Ik was na 6 weken alweer zwanger.... Vind het nu achteraf gezien echt helemaal te gek, maar die 2e zwangerschap was echt een hele aanslag op mijn lichaam. Bij de 1e ging alles goed en heb ik tot het laatst kunnen blijven werken, bij de 2e zat ik met 23 weken al thuis met BI. Ik kon zelfs nog maar amper lopen op het laatst en daarom ben ik ook ingeleid. Wat dat betreft dus echt geen aanrader. Maar als ik nu mijn 2 mannekes samen zie dan is het het allemaal waard geweest. Qua timing vond ik het ook perfect, Reese kon nog maar net 2 weken kruipen toen Rodey al werd geboren. Dus hij was nog niet zo mobiel, die kon je rustig met wat speelgoed in de box leggen en hij vermaakte zich wel.
Mijn verloskundige heeft na de bevalling destijds gezegd dat het beste is eigenlijk meteen voor een 2e te gaan of anders te wachten totdat de jongste 4 jaar is.
hier nu 2 kleintjes vlak na elkaar. beide zwangerschappen waren loodzwaar en een echte hel (slechte rug, BI, slechte knieen en een zoontje die de laatste 3 weken uit logeren is gegaan naar oma), maar wel bewust voor gekozen. ik kan nu eerder aan volledig herstel werken en ben er eerder weer helemaal bij voor beide kleintjes, ipv eerst 2 jaar herstellen en dan m'n lijf weer overhoop halen. maar dat is iets heel persoonlijks, omdat ik zo'n slecht gestel heb.
hier ook snel op elkaar, onze meiden schelen 51 wkn. Einde van me 2e zwangerschap was wel wat zwaarder, maar tot 30 wkn de ideale zwangerschap! En nu als ik de meiden dan samen zie spelen of kroelen (zijn helemaal gek op elkaar) .... *zwijmel*....
Hier ook 2 dicht op elkaar. Die van ons schelen 1 jaar en 5 dagen. Ik was dus na 3 maandjes weer zwanger. Was niet echt de planning, maar hartstikke welkom ! Ik heb 2 super goeie zwangerschappen gehad, beide geboren met 39 weken en 6 dagen. En de 2e bevalling was echt een stuk relaxter en sneller. Moet zeggen dat ik het voor de kids heel erg leuk vind, wordt ook alleen maar leuker denk ik. Maar voor de papa en mama is het wel zwaar! Tenminste zo voelt het bij ons .. Maar goed, merk wel dat het steeds makkelijker wordt hoor... Het is een hoop geplan, maar dat is het volgens mij met elke 2de haha. Ben je meer nieuwsgierig, of zit je er stiekem ook aan te denken?
Bedankt voor al jullie reacties! Leuk om ieders ervaringen te lezen. Ief, we denken er inderdaad over na om niet te lang te wachten met een tweede. Allereerst omdat we het gewoon echt hartstikke leuk vinden (ondanks alle minder leuke kanten) en het ons prettig lijkt om straks in één keer uit de luiers te zijn....
Hier ook snel weer zwanger, (gepland) onze dochter was 4 maanden toen ik weer zwanger werd. Van te voren nooit gedacht, we wilden er altijd een paar jaar tussen maar toen ze er eenmaal was...wat waren wij verliefd! En het leek ons opeens ontzettend leuk om snel een 2e te krijgen, zodat het leeftijdsverschil klein was. Maar natuurlijk altijd maar afwachten of dat ook lukt. We hadden meteen alweer kriebels maar zijn ervoor gegaan toen Daimy 4 maanden was, en het was meteen raak! Tot een week of 2 geleden viel het allemaal reuze mee, nu heb ik best wel last van bekkenklachten wat natuurlijk wel vervelend is. Maar allemaal voor het goede doel Het voordeel vind ik wel dat mijn dochter nog zo klein is , en nog veel slaapt. Zo kom ik zelf ook aan mijn rust toe. En ze loopt nog niet dus ik hoef er ook niet achteraan te hobbelen met die toeter Hoe het is met 2 kleintjes weet ik dus nog niet, het zal vast druk worden maar straks weet je niet beter, ik denk een kwestie van wennen en een goed ritme krijgen, dan is het vast goed te doen!
wilde ik net vragen want mijn gyns en VK's vertellen allemaal dat het verstandiger is om minimaal 9 maanden te wachten... mijn gyn vind het zelfs zeer onverstandig om er eerder aan te beginnen en zegt dat teveel vrouwen het onderschatten..
toen ik kriebels kreeg heb ik ook mijn verloskundige gevraagd, of er risico's oid aan zitten om snel weer zwanger te worden en waarom er meestal word aangeraden 9 maanden te wachten. Het is volgens haar erg afhankelijk van je herstel, de ene vrouw heeft daar nu eenmaal langer voor nodig dan de andere. Als je je goed voelt was er volgens haar geen redenen om te wachten, behalve dat het verzorgen van je kleintje natuurlijk wel zwaarder is met een dikke buik, en dat ook daarom vaak die 9 maanden word aangeraden. maar volgens mij zijn de vk's en gyn's hier ook heel verschillend in, je hoort er in ieder geval altijd verschillende meningen over. de vk hier op het forum vertelde me hetzelfde, dat de verzorging van je kindje zwaar zal zijn met dikke buik, maar dat er verder geen bezwaren of risico's zijn aan de zwangerschap zelf. (dit was wel in mijn geval, in heb een probleemloze 1e zwangerschap gehad, dat weegt misschien ook mee, is natuurlijk voor iedereen anders) er meteen voor gaan of anders 4 jaar wachten heb ik overigens nog nooit van gehoord, ben ik ook wel benieuwd naar!
@Anne, het is natuurlijk ook hartstikke leuk hoor. Ik geniet elke dag weer als ik die kleine onschuldige koppies in hun bedje zie . En wat je zegt je hebt wel alles in 1 keer gehad. De VK zei destijds tegen mij dat het idd voor je lijf niet zoveel uitmaakt. Voor de bevalling is het zelfs beter, omdat je bekkenbodemspier nog week is etc. Dus makkelijker met de bevalling (dit heb ik ook zo ervaren moet ik zeggen ). Maar fysiek is natuurlijk een ander verhaal, want dat is ieder voor zich. Je moet goed kunnen plannen haha!
Ik vind het zo apart als mensen zeggen dat het wel prettig vinden als ze "in 1 keer uit de luiers zijn". Waarom? Die luiers zijn het probleem niet neem ik aan, het verwisselen is toch een kleine moeite en geen groot drama? En die kleintjes zijn toch hartstikke leuk? Waarom moet het dan om die reden perse zo strak achter elkaar? Het lijkt mij juist heerlijk om eerst uitgebreid van nr 1 te kunnen genieten en dan over 3 of 4 jaar eventueel lekker te kunnen genieten van nr 2. Ik heb helemaal niet die drang om zo snel mogelijk van deze leuke periode af te zijn. Lijkt me juist geweldig om het over een paar jaar allemaal nog eens over te mogen doen. Al moet ik wel zeggen dat mijn verlangen naar een tweede op moment heel erg groot is, maar dat heeft niets met "er vanaf willen zijn" te maken. Het argument dat ze wat aan elkaar hebben als ze dicht op elkaar volgen snap ik wel... Dat is natuurlijk ook gewoon zo. Maar mijn zusje en ik schelen 6 jaar en dat vond ik als kind ook heel erg leuk hoor. Ze is altijd mijn lieve kleine zusje geweest en dat is ze eigenlijk nog steeds.
Hoi merle, was je zusje ook nog zo lief en klein toen ze 14 was en jij 20 en ze mee wou gaan stappen? dat is bij ons thuis een struikelblok geweest en bij ons scheelt het 4 jaar, de laatste jaren hebben we inderdaad nergens last meer van, maar er zijn periodes dat leeftijdverschil heel erg aanwezig kan zijn. dat is voor mij persoonlijk een van de redenen om toch snel na deze de volgende te willen.
@MerleQ, denk dat het per persoon verschild hoe je hier tegenaan kijkt! De 1 wacht er liever nog even mee, de ander vind het heerlijk zo dicht op elkaar (en een feit is dat je volop in de luiers zit met 2 van die hummels, want er gaan bij ons nu gemiddeld 12 luiers op een dag doorheen ). En bij sommige is de 2de zwangerschap iets eerder dan dat het gepland is! Ieder zijn ding toch?
dat van snel uit de luiers zijn is zon gelul... Ik was na 4,5 maanden weer zwanger gepland.. had het niet verwacht de eerste ronde omdat mijn dochter echt de hele dag aan de borst hing maar was zeker gewenst.. was een makkelijke zwangerschap en bevalling met herstel! De tweede verliep ook weer erg makkelijk.. op de gebruikelijke kwalen mee dan he... maar wat ik wou zeggen.. mn dochter is nu zindelijk en mn zoontje nog niet hoor.. dus beide kindjes gelijk uit de luiers kan je wel vergeten... is natuurlijk wel een verschil met een leeftijdsverschil van 5 jaar bijvoorbeeld.. dan is de oudste al ontzettend zelfstandig en begin je met een tweede van voren af aan. Mijn derde zwangerschap is ook bewust gepland maar dit keer na 9 maanden.. toch even wat meer rust voor je lichaam en dat merk je wel helemaal omdat ik natuurlijk al 2 kleintjes heb rondlopen.. en de oudste die binnenkort naar de voorschool gaat 4 dagdelen in de week zal het sowieso weer druk worden... ik denk dat ik nu wel een jaar of meer er tussen zal laten als er een 4de zal komen... puur omdat het niet te doen is anders met de tijd...
Oh van mij had ze best mee gemogen Maar dat mocht van mijn ouders niet En broertjes en zusjes die dicht op elkaar zitten, kunnen evengoed ruzie maken.
Mijn dochters schelen een jaar. Het is helemaal super hoe ze samen zijn, ze roepen om elkaar en zijn de hele dag samen in de weer. Ben dolblij dat we keuze zo gemaakt hebben en het ons gegeven was, zou niet anders willen. Maar eerlijkheidshalve.. het is een veldslag voor mijn lijf geweest en twee ukjes is zwaar qua verzorging.