wie weet dat ? ouderschapsverlofkorting

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door cinny75, 17 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cinny75

cinny75 Lid

3 dec 2007
    57
    0
    0
    hoi,
    ik wil in 2009 mischien gebruik maken van ouderschapsverlof
    nu krijg je dus ouderschapsverlofkorting van de belastingdienst.
    maar krijg je dat bedrag per maand of aan het einde van het jaar terug?
    hoop echt dat iemand dat weet

2. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

wij hebben het net aangevraagd voor mijn man volgend jaar, je krijgt het aan het eind van het jaar terug, ik weet niet of je ook kan aanvragen of het maandelijks mag, wij willen dat ook namelijk dus ik lees mee, maar standaard is eind vh jaar.

3. cinny75

cinny75 Lid

3 dec 2007
    57
    0
    0
    bedankt voor je antwoord,ja ik wil het ook per maand dan hou ik iets meer over :oops:
    ik moet nl al zoveel inleveren
    mischien dat er nog meer reakties komen

4. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

4 dec 2006
    3.241
    0
    0
    Volgens mij heb je hier alleen recht op als je meedoet aan de levensloopregeling.

Zoniet, dan ga ik het snel aanvragen ;)

5. cinny75

cinny75 Lid

3 dec 2007
    57
    0
    0
    per 1 januari word dat als het goed is losgekoppeld

6. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb daar toevallig vandaag over gebeld naar (hou je vast):
    de postbus 51-info lijn
    de belastingdienst
    het ministerie van sozawe
    de vakbond
    mijn pensioenfonds

En ze weten allemaal zogenaamd niks van die loskoppeling per 1 januari :( Volgens de belastingdienst is het beleid hierover nog niet definitief, dus is het raadzaam om tot die tijd wel deel te nemen aan de levensloopregeling, om te voorkomen dat je straks de ouderschapsverlofkorting moet terugbetalen. Het is heel vaag allemaal, want op internet lees je inderdaad berichten dat het losgekoppeld is, maar in het voorlopige teruggaaf-programma van de belastingdienst staat gewoon nog de voorwaarde dat je aan de levensloop mee moet doen...
    In ieder geval gaat mijn ouderschapsverlof niet eerder dan op 20 april 2009 in, dus kan ik het nog even afwachten...
    Je kan trouwens op elk moment starten met de levensloopregeling, dus je hoeft niet persé per 1 januari te gaan sparen of zo...

7. mamaloew

mamaloew Actief lid

24 apr 2008
    203
    0
    0
    Limburg
    je kan per maand terug vragen gezamelijk met je voorlopige teruggaaf dat heet nu trouwens voorlopige aanslag

8. cinny75

cinny75 Lid

3 dec 2007
    57
    0
    0
    thanks voor alle informatie
    ik wacht zoiezo tot 1 januari want ik kan het alleen doen als het losgekoppeld word,ik heb nl al een spaarloon regeling en dat kan niet tegelijk.
    inderdaad ze doen erg vaag bij de belasting dienst ,want daar had ik natuurlijk eerst naar gebeld.

9. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Pas wel hier even op.
    Want als je in 2009 aan spaarloon doet, kan je in hetzelfde jaar niet meer aan levensloop mee doen...

10. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Maar is de regeling niet zo dat je dan per uur 50% van het minimumloon vergoed krijgt? Ik weet niet hoeveel uur jij ouderschapsverlof opneemt, maar het zal dan toch geen wereldschokkend bedrag zijn?!

11. cinny75

cinny75 Lid

3 dec 2007
    57
    0
    0
    nee dat is het ook niet,maar ik had op mijn werk voorgesteld een halve dag per week,maar daar gaan ze niet mee akkoord .
    ze gaan alleen akkoord met de wettelijke verplichte uren,
    de helft van mijn week uren.
    aangezien ik hier niet op gerekend had vind ik het geld wel mooi meegenomen.
    dus er zijn nog bazen niet mee willen werken,jammer he wisted:

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat is niet bij iedereen zo. In sommige branches is er idd een vergoeding geregeld in de CAO, maar in bijv. in de zorg krijg je helemaal niks als je ouderschapsverlof opneemt. Eigenlijk gaat het er dan alleen om dat ze ne je verlof je uren weer terug geven die je opneemt...

13. mamaloew

mamaloew Actief lid

24 apr 2008
    203
    0
    0
    Limburg
    Volgens szw is het 16 december goed gekeurd en word het los gekoppeld en het ouderschapsverlof word verdubbeld.
    Kijk effe op www.szw.nl

14. Hope123

Hope123 Actief lid

9 sep 2007
    384
    0
    0
    Paarden en mn kids!
    Zeeland
    Ja die verdubbeling perfecto! Haha verder lees ik mee...

15. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Cinny, let even op als je ouderschapsverlof op wil nemen... vraag het pas aan in 2009! Dan heb je namelijk recht op 26 weken i.p.v. 13 weken. Als je het nu al aanvraagt en het verlof gaat pas in 2009 in, dan krijg je dus maar 13 weken, terwijl je, als je wacht tot na 1 januari, 26 weken krijgt. Twisted... maar helaas zijn de regels wel zo...

Succes!
    Josien

16. mummy2b

mummy2b Lid

27 nov 2008
    67
    0
    0
    Je mag je ouderschapsverlof wel al in 2008 aanvragen. De overheid wilde dit eerst niet toestaan, maar dit hebben ze aangepast. Dus ook als je al ouderschapsverlof hebt aangevraagd, heb je recht op 26 weken. Alleen wanneer je voor hetzelfde kind als eerder ouderschapsverlof hebt gehad (dus in 2008 of daarvoor) geldt de verlenging niet.

http://home.szw.nl/index.cfm?rubriek_id=391818&hoofdmenu_item_id=13826&link_id=126174

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik heb toevallig gister onze voorlopige aanslag gewijzigd voor 2009 en daar kwam de ouderschapsverlofkorting in terug. Dus ja, dat kun je maandelijks laten uitbetalen.

18. Pinda

Pinda Actief lid

27 jul 2006
    477
    0
    0
    Weet iemand of er ook een site bestaat waar je dit allemaal kan berekenen? Dan bedoel ik wat het met je loon gaat doen en hoeveel ouderschapsverlofkorting je krijgt? Het is allemaal zo onduidelijk en ik wil het evt wel gaan opnemen, maar voordat ik het ga aanvragen wil ik wel zeker weten of het financieel gaat lukken.

19. cinny75

cinny75 Lid

3 dec 2007
    57
    0
    0
    mmm ja dat zou ik ook nog wel willen weten,een site waar je alles kunt berekenen

20. Pinda

Pinda Actief lid

27 jul 2006
    477
    0
    0
    Op de site van szw staat dan weer wel dat het 26 weken is geworden, maar niet dat ouderschapsverlofkorting is losgekoppeld van de levensloop en hoeveel dat is. Op de belasting site staat er al helemaal niets over vermeld. Waar moet je dan je informatie vandaan halen qua financiele achteruitgang?! Ik ben niet zo handig in dat soort berekeningen :( :( :(
    Als ik 4 uur minder ga werken kost me dat E160,-- netto in de maand. Wat krijg ik dan terug van de verlofkorting? Als dat E60,-- per maand is valt het nog te overzien.

Deel Deze Pagina