hoi meiden, heb vanmiddag met m'n baas gesproken over ouderschapsverlof opnemen aansluitend aan mijn zwangerschapsverlof. hij snapt er zelf ook niks van ( of hij doet alsof, hij heeft toch een accountantburo ). leg ff de situatie uit: werk nu 38 uur, wil na m'n zwangerschapsverlof aansluitend 13 uur p.w.ouderrschapsverlof opnemen. dus werk ik 3 dagen p.w. totaal 25uur. nu is de vraag van m'n baas aan mij of mijn contract dan ook gewijzigd moet worden. want als het zo is dat het contract 38u blijft, dan zitten daar ook sociale lasten aan vast en dan zou hij niet akkoord gaan, voor hem meer kosten zegt ie. mag dat? of wordt het contract wel omgezet naar 25u, omdat ouderschapsverlof toch onbetaald is voor mij. gr. Jnice
Volgens mij blijft je contract gewoon hetzelfde, maar hoeft hij jou maar 25 uur uit te betalen. Over die 25 uur moet hij dan sociale lasten afdragen, niet over jouw onbetaald verlof hoor!
En buiten dat, mag jouw baas je in principe het ouderschapsverlof niet weigeren als jij het opneemt volgens de basisregeling. Vorig jaar was dat nog een half jaar lang de helft van je werktijd, (in tijd 13 volledige weken, nu is dat 26 weken) hoe dat met de nieuwe regeling zit zou je even na moeten kijken. Als je, net als jij, je verlof over een langere tijd opneemt, mag je baas het weigeren. Hier een link met hoe het nu geregeld is, daar staat ook meteen een linkje bij voor je baas, weet hij ook mteen hoe het wel zit... http://home.szw.nl/index.cfm?rubriek_id ... et_id=2517
Je contract hoeft niet gewijzigd te worden. En ouderschapsverlof mag in principe niet geweigerd worden. Wel mag een baas bepaalde vormen weigeren als zijn bedrijf daar schade door zou leiden. Voorbeeld. Ik werkte 40 uur per week en zou na mijn zwangerschapsverlof 32 uur gaan werken. Bij ons is het niet mogenlijk om minder dan 32 uur te werken omdat je dan geen opdrachten vind omdat klanten minimaal 32 uur per week willen. ik kon dus niet 32 uur gaan werken op contract en dan ook nog 1 dag per week minder gaan werken dmv ouderschapsverlof. Ik heb er toen voor gekozen om 3 maanden fultime ouderschapsverlof op te nemen, dat kon nl wel.
hoi, ik dacht dat je wel tijdelijk een ander contract krijgt, want je vakantie dagen worden ook tijdelijk minder.in ieder geval je contract word er op aangepast. ik ga het binnenkort op nemen,ik wilde 4 uur per week ,maar mijn baas ging dus mooi niet akkoord. ik mocht alleen de helft van mijn wekelijkse uren opnemen. ik werk 20 uur dus ik kan alleen tien uur per week op nemen,en dat een jaar lang. dat is wettelijk verplicht. hij baalt er stevig van,maar ikke niet. ben ik lekker veel bij mijn kleintjes
26 maal je wekelijkse uren dus in mijn geval 26 maal 20 = 520 uur dus dat is een jaar lang 10 uur per week snappie
er hoeft niks aangepast te worden hoor! Ik heb er nu een jaar verlof opzitten en heb bv mijn eindejaarsuitkering en vakantiegeld op basis van mijn fulltime salaris uitbetaald gekregen! Je betaalt zelf wel ietsje meer... het bedrag dat je bv maandelijks betaalt aan je pensioen blijft gelijk, omdat ze dat berekenen vanuit je oorspronkelijke contract