Hoi, Na bijna 2 1/2 jaar niet zwanger te zijn geworden mogen we dan eindelijk verder in het traject. Vanaf maart gaan we beginnen aan iui. Alle informatie boekjes zijn inmiddels binnen over de puregon en pregnyl. 4 maart zal ik prikinstructie krijgen en dan begint het echt. Het is allemaal nog zo ontzettend nieuw en spannend, kunnen jullie mij meer vertellen? Dingen die jullie graag ook geweten hadden bijvoorbeeld? Hoe ga je er mee om op je werk? Hoe gaat het prikken het makkelijkst? Handige foefjes misschien? Alvast bedankt!
Hallo Boedah, geen ervaring met iui, maar wel met spuiten en vele ziekenhuisbezoekjes. Dus misschien kan ik al een beetje antwoord geven op je vragen. Voor het prikken is het handig als je de puregonpen al een half uurtje van te voren uit de koelkast haalt. Dan kan de vloeistof alvast op kamertemperatuur komen en dat is prettiger met spuiten. Met spuiten is het dan handig om met 1 hand een stuk vel/vet van je buik vast te pakken en met de andere hand spuit je daar dan in. De vloeistof langzaam naar binnen spuiten is het fijnst. Ik heb ook puregon gespoten en hier zit een heel dun naaldje aan, waardoor ik dit erg mee vond vallen. Op mijn werk ben ik zelf open over onze situatie naar collega's toe. Ik werk in de zorg en als ik naar het ziekenhuis moet en dan moet werken, dan moet ik soms last-minute ruilen met iemand. Daarom vond ik het wel fijn dat mijn collega's wisten waarom dit was, zodat er meer begrip was. Maar dit is ook vooral wat jij zelf prettig vindt natuurlijk. Succes!
Hoi Boedah, ik heb zelf vier IUI's achter de rug. Ik haal inderdaad de injectie ook altijd iets van te voren uit de koelkast. Ik spuit i.p.v. puregon, gonal-f. Maar zoals Dreamer29 het beschrijft ervaar ik het ook. Ik was vooraf bang voor naalden, maar na een paar keer gaat het nu inmiddels vanzelf. Op mijn werk ben ik er naar mijn directe collega's open over geweest toen ik aan het traject ging starten. Ik wilde niet onnodig met stress en smoesjes rondlopen. En ja als je op een bepaald moment vrij moet, dan wil je ook wel echt vrij krijgen. Het voelde voor mij heel fijn dit bespreekbaar te maken en dat ik op de momenten kon gaan en staan waar ik wilde zonder me daar druk om te maken. De eerste keer inwendige echo tijdens mijn menstruatie vond ik een onprettig idee, omdat ik nogal hevig menstrueer. Natuurlijk heb je dat ervoor over, maar de eerste keer dacht ik wel een beetje: okee.. awkward Veel succes!
Ik ben inmiddels bezig met IUI 6 de laatste en daarna gaan we verder met IVF. Het hele IUI traject is mij allemaal 100% mee gevallen! Het prikken de bijwerkingen de ziekenhuis bezoekjes.... Je doet het allemaal gewoon en soms heb je wel even een baal moment en is het even teveel maar dat is met alles in het leven wel zo. Het prikken inderdaad even een goed stuk 'vet' pakken en dan langzaam het naaldje erin de eerste keer is even spannend ik vond het ook doodeng. Ik zat echt enorm te trillen. En nu knal ik die spuit erin als een ervaren 'junk'. Ik spuit fostimon en die hoeft niet in de koeling dus dat probleem heb ik niet zo maar met de Pregnyl heb ik het ook inderdaad even iets eerder uit de koeling leggen dan is dat ook opgelost. Verder niet teveel over nadenken wat je allemaal moet doen voor een kindje. Gewoon nuchter blijven dan fiets je er het makkelijkste doorheen. Heel veel succes in elk geval! En hoop dat het snel raak is voor jullie!
Hoi! Ik heb inmiddels 3 IUI's achter de rug. Ik moest gonal-f en ovitrelle spuiten. De eerste keer vond ik het heel tegennatuurlijk om mijzelf met een naald te prikken, maar ik moet zeggen het is nagenoeg pijnloos. Het helpt idd, zoals de andere meiden hier al aangeven, de spuit even op kamertemperatuur te laten komen. Zet de naald er, idd in een vet/huidplooi die je tussen je vingers hebt, in een rustige vloeiende beweging in. Wat mij ook hielp is de vloeistof er rustig en langzaam inspuiten. Het went vrij snel. Ook ik ben open geweest naar mijn werkgevers en directe collega's. Ik heb ook gemerkt dat ze in het ziekenhuis zoveel mogelijk met je meezoeken naar een passende tijd. Alleen de IUI zelf was een vaste tijd. Bekijk het gewoon per keer en loop niet alvast 3 maanden voor de muziek uit, dat geeft alleen maar stress (tip van iemand die daar zelf wel een handje van heeft ). Heel veel succes!!