Ik zou graag ervaringen willen horen van forummers die in het buitenland wonen. Wanneer ben je er gaan wonen? Hoe oud waren de kinderen? Hoe was de overgang voor jou en de kinderen? Werk je er zelf en moesten de kinderen dus ook naar de opvang? Wat vind je fijn aan het land? Wat niet? Is het een vooruitgang tov Nederland? Tell me everything Mijn man zou voor zijn werk heel makkelijk naar het buitenland kunnen. Ik vind het lastig, maar sta er wel voor open. Het liefst zou ik naar een engelstalig land willen zodat ik zelf ook makkelijk aan het werk kom. Amerika biedt voor hem de meeste mogelijkheden, maar ik betwijfel of ik mijn kinderen wel daar wil laten opgroeien. Daar hoor ik dus graag ervaringen over (maar van de rest ook!). Een andere goede mogelijkheid is Engeland.
Wij zijn in december 2001 naar Portugal vertrokken met een aanhangertje en auto met al onze bezittingen. Mijn schoonouders woonden er al een tijdje en konden gelukkig met veel helpen, zoals tijdelijk onderdak en wat regeldingen. We hebben alles opnieuw op moeten bouwen (hadden gelukkig nog geen kinderen) en hebben alletwee goed betaalde banen opgezegd. Hier moesten we opnieuw werk zoeken én de taal nog leren. We zitten hier nu dus al 8 jaar en hebben inmiddels goed werk (ik part time in de ochtend, mijn man in de middag/avond, dus nog geen opvang nodig), maar de lonen zijn hier een stuk lager als in Nederland. Daarentegen zijn ook veel vaste lasten lager, dus aan het eind van de maand zou je in principe gelijk aan kosten uit kunnen komen. Met schoolgaande kinderen naar het buitenland is weer een extra aanpassing, ook al zijn kinderen vaak flexibeler als volwassenen. Met baby´s zal verhuizen minder aanpassingen vergen, lijkt mij. Portugal is een mooi land, mooie heuvels, mooie stranden, veel kultuur, vriendelijk (maar passief) volk, mooi weer. Als ik in Nederland mijn ouders en zus bezoek, valt het me op hoe gestressed nederlanders eigenlijk zijn. Alles zo gehaasd, druk verkeer. Ben altijd weer blij om in Portugal terug te zijn, jammer alleen dat ik mijn ouders en zus maar één keer per jaar zie.
Mijn man kan ook heel gemakkelijk naar Amerika verhuizen voor zijn werk, en met mijn beroep is daar ook veel werk te vinden. Kan alleen geen afstand doen van mn familie Maar lees toch ff mee
Je kunt natuurlijk altijd op internet een forum zoeken van het land waar je van plan bent naartoe te verhuizen, voor en door andere Nederlanders. Je haalt er veel informatie vandaan. Bijvoorbeeld: Portugalforum: de plek om met elkaar van gedachten te wisselen over Portugal.
Volgens mij is er een topic voor mamma's in het buitenland. Ik ga even voor je zoeken. Misschien dat je daar nog meer reacties kan krijgen! Groetjes, Josien Edit: niet voor mamma's, maar voor zwangere vrouwen... Heb je misschien ook wat aan? http://www.zwangerschapspagina.nl/zwangerschap-clubs/131140-zwanger-buitenland.html
Hoi Merijn, Wij zijn 16 april jl uit NL vertrokken,wat een verademing! Ik herken me helemaal in het verhaal van yenolah.Ik was ook 2 maanden aan het ontstressen en helemaal tot rust gekomen nu. We zijn nu op fam.bezoek in Indonesie en vertrekken volgende week naar Australie en daar willen we settelen. Onze dochter is 11 en mist haar vriendinnen wel heel erg maar hyves en msn maken een hoop goed+Ned broodbeleg. Fam mis ik niet,ik heb alleen een broer+neef in NL,de rest woont in Papua en Australie. +omdat ik eerder in NZ heb gewoond vind ik de lifestyle hier stukken prettiger dan in NL. Mijn man en ik hebben altijd geroepen dat wij absoluut niet wilden dat onze dochter in NL naar een middelbare school gaat,en gelukkig hoeft dat ook niet. Voor ons was emigreren een hele grote stap VOORUIT,ons leven is een stuk aangenamer,relaxter en goedkoper!
hier (nog) geen ervaring, maar 2 jaar terug zijn we in Australie geweest (en dat beviel super!) en toevallig heeft het bedrijf van mijn vriend ook een vestiging in Sydney. dus het zit er hier wel aan te komen. het is wel heel vervelend voor opa's en oma's, maar zodra er plaats is gaan we onze kans toch grijpen!
mijn man kan idd zo in amerika werken, maar daar wil ik niet wonen.Wij wachten tot onze kans in australie komt, en dat zit er wel aan te komen gelukkig
Ik zou ook zo graag willen emigreren naar Australië. *diepe zucht* Ik en mijn kinderen hebben 2 nationaliteiten...mijn vader is daar geboren. Het overgrote deel van mijn familie woont daar. Het eenige nadeel is dat mijn ouders broertje en zusje hier in nl wonen. Dat maakt het voor mij heel erg moeilijk. Aan de andere kant denk ik wel eens....moet ik straks mijn leven hier blijven voor hun. Zouden zij dat ook doen als ze de kans hadden om weg te gaan. Vind het zo moeilijk....maar leef met het gevoel dat mijn hart daar ligt. En dit terwijl ik heel veel van mijn familie hier hou *zucht*
Australie is dus een fijn land om in te wonen? Ik heb daar altijd mijn twijfels over. Ik heb een aantal horrorverhalen gehoord van rondreizers, maar waarschijnlijk zijn ze zwaar overtrokken Wat is er precies zo fijn aan het land? Ik denk trouwens dat mijn moeder keihard in janken uit zou barsten als ze zou horen dat we zouden emigreren. Dat zou ze echt VRE-SE-LIJK vinden. Ik vraag me af of ze dat ooit te boven komt
Neem eens een kijkje op www.xpdite.net . De meesten willen niet terug naar Nederland,dat zegt genoeg!; ) En rondreizen is anders dan er wonen. Wij gaan persoonlijk voor de ruimte en lifestyle,ik kon na NZ echt niet weer wennen in NL.
het allerfijnste van Australie vinden wij de ruimte.(wij zijn nogal buitenmensen) daarnaast zijn mensen daar erg relaxed en super vriendelijk. veel minder wantrouwig en afstandelijk dan hier in Nederland.
Ik ben sinds een jaartje verhuist naar Duitsland. Als je het mij vraagt, mijn beste beslissing ooit. Wel heb ik eerst werk gezocht vooraleer ik hier gestart ben. Een woning vind je altijd, desnoods even een noodhuurwoning om te starten en dan rond te kijken. Op internetsites vind je genoeg over immobilien en dergelijke. Ik durf zeker en vast zeggen, ik keer niet meer terug naar het hectische leven!
@ clapat: mijn man wil het allerliefste naar duitsland verhuizen, maar ik vind duits een vreselijke taal en ben bang dat ik het nooit helemaal goed ga leren... En dat is toch wel nodig binnen mijn werksector (tenzij ik een internationaal bedrijf vind waar ze engels spreken, maar die zijn redelijk schaars). Hoe is jou dat bevallen? @ australie: tickets naar australie zijn zeer prijzig toch? Hoe vaak zien jullie je familie nu jullie zijn verhuisd? Toen ik tegen mijn man over australie begon, zag hij het om die reden al direct niet zo zitten. Hij dacht dat een ticket wel 1000 euro per persoon zou kosten en voor dat geld gaan we niet eens 1 keer per jaar heen en weer... Dat vind ik echt te veel (tenzij we erg veel verdienen). Maar dat zou betekenen dat we onze familie heel weinig zouden zien... Lastig hoor...
Yenohla ben jaloers op je!! Ben zelf half Portugese en mn vader komt uit de omgeving van Lisboa. We hebben er zelf al een huis dus zouden alleen een baan moeten zoeken. Maar dat lijkt me zo moeilijk en ook heel erg eng om alles hier op te geven....
Ik moet zeggen dat ik de duitse taal reeds van kleins af sprak. Duits leer je heel gemakkelijk aan. Natuurlijk leert men elke dag nieuwe woorden bij die ik vroeger nooit nodig had. Maar al bij al zijn ze heel gastvrij hier in NRW en proberen ze je te helpen als je niet uit je woorden eens geraakt.